Styrketräning

Muscle up

Provade denna övning idag o den var riktigt tuff! Ngn som gör den o har tips på hur man kan träna för att bli bättre på den?  

2012-09-02 00:08
Eftersom du inte skriver vilken övning det är så blir det svårt att besvara frågan. Det existerar ingen standardiserad styrketräningsövning (typ bänkpress, knäböj, frivändningar, marklyft) med det namnet. Kommer nog aldrig att göra det heller.  

2012-09-02 05:00
Http://www.gymnasticswod.com/content/muscle-rings

http://www.beastskills.com/the-muscle-up/

2012-09-02 08:31
Övningen heter jättehäv på svenska, och är en urgammal gymnastikövning. Tricket är att förutom förstås hyfsade lats jobba aktivt med handlederna o lite anna teknik.

(Vet inte hur jag ska beskriva tekniken i text, lättare att visa i verkligheten.)

2012-09-02 13:14
Mycket pull-ups och mycket ring dips så är du på god väg,övergången från pull-ups till dippen var svårast för mig.

THASF

2012-09-02 14:37
Jag är jätteimponerad av er som kan göra denna övning! Jag var stolt när jag gjorde min första strikta chin och när jag marklyfte min egen vikt. Men att klara några "muscle ups" eller vad de nu heter.. de e mitt nästa målSmiley  

2012-09-02 19:45
Vi är ett gäng på gymmet som brukar köra muscle ups. Generellt tycker jag att MUs på stång är styrkemässigt lättare än i ringar, och jag måste tillägga att det är lägre styrketröskel för MUs än vad många tror(självklart blir det lättare om man redan kan göra många pullups). En teknisk gymnastisk MU(de kallar det för Kip) tror jag kräver nästintill ingen styrka då jag sett småtjejer göra det utan att ens kunna göra strikta pull ups på stång.

3 saker som jag tycker att viktiga för en MU:
1. vid hängläge: häng med böjda armar i en position där du har som starkast dragläge, 90-120grader kanske?
2. Ha en lätt gungning. Draget ska ske när man gungar bakåt för då kommer kroppen runt stången vid dippositionen.
3. Samtidigt som man drar gör man en kip, dvs en resning med knäna eller hela benen.

Sitter tajmingen på 1 och 3 kommer man flyga upp. Sitter den inte blir det troligtvis en fail. Nr2 gör att man kommer runt stången istället för att hamna rakt under den.

2012-09-03 01:55
Jättehäv och kipp är inte samma övning inom gymnastik. Jättehäv innebär att du hänger i raka armar och drar dig upp utan hjälp från benen. Gör du det snyggt har du hela kroppen rak o vristerna sträckta. Det är ganska mycket styrka, men även teknik

En kipp är en rörelse där du med hjälp av en bensving kan få kroppen att rotera så att du t ex kommer upp på ett räck, i ett par ringar, från ryggläge på golvet till stående eller t ex från huvudstående till handstående. Det är nästan enbart teknik och timing.

2012-09-03 03:51
Kunde inte formulerat det bättre än vad du gjorde Anders! =)  

2012-09-03 21:53
F'ralldelSmiley

Vore kul att testa om jag fortfarande fixar ett jättehäv.

Vi hade en väldigt bra gympalärare på gymnasiet, och tränade regelbundet på gymnastikövningar där det i ringar var jättehäv de flesta vill klara. Tror sådär 3/4 av klassens killar klarade det sista året, trots att de flesta inte körde nån styrketräning utanför gympan som på den tiden var tre lektioner per vecka. För högsta poäng i ringar skulle man klara att sitta i pik och kunna göra framlängesvolt tillbaka till utgångsläget - tekniken var väldigt lik jättehäv. Och kipp ingick om högpoängövning i räck, kipp från huvud- till handtående på matta.

Kipp från ryggliggande till stående klarar jag iaf, fast med ålderns rätt vill jag ha ett mjukt underlag! Redskapsgymnastik är så jäkla kul. Men obekvämt när man är 50 plus.

2012-09-03 22:36
Hur gör man kipp från ryggliggande till stående?

Mitt bästa musle-up-tips är att träna på sitt "false-grip". Om man tror sig ha styrkan men ändå inte sätter den, kan det bero på greppet.

För mig är det lättare att göra strikt än med kipp, men det är nog olika!

2012-09-04 20:18
Ligg rak på rygg. Vik upp benen någotsånär raka bakåt över huvudet. Slå snabbt benen snett uppåt/framåt, så att kroppen lyfter uppåt o roterar framåt, och du hamnar stående  

2012-09-04 20:48
Hm, coolt, måste testa. Har bara gjort med uppdragna böjda ben och med hjälp armarna att få fart.  

2012-09-04 21:14
Butterfly-Pullups kan kanske vara en bra början som övning för att få upp styrkan för att göra muscle up? När man börjar behärska BF-Ups, lägger man på en "häv" i varje pull up, och häver sig upp ovan stången.

Helt annorlunda än i ringar givetvis, men svårt att träna med ringar på ett gym! Eller..?

2012-09-04 21:55
Ser när jag kollar på YOutube att folk använder händer o armar. Det har jag aldrig provat med, känns inte som att det skulle bli så mycket lättare - det är ju mest timing o vinkel på själva kippen som gäller  

2012-09-05 01:59
Gynsatic WOD har har bra videos över hur man kan övar upp de olika stegen i en ring muscle up med hjälp av ett gummiband

Här är del 1
http://www.youtube.com/watch?v=IbEUM6KQNzg

2012-09-05 09:28
Det kanske bara är jag, men jag tycker inte kipping gör något lättare. Möjligtvis snabbare om du ska köra flera på rad. Och butterfly pull-ups innan muscle-ups.. då skulle det nog aldrig bli några muscle-ups för mig! :)  

2012-09-05 10:13
Övningen med gummiband ser ju kanon ut. Men krävs ju fortfarande ett par ringar om man vill prova...  

2012-09-05 10:35
Flera av övningarna borde gå att modifiera för att köra på ett pullup räcke (som inte sitter nära en vägg. Annars går det ju att trä gummibandet över räcket och sätta det runt foten. Då borde de flesta lyckas komma upp så att man kan öva på övergången.  

2012-09-05 12:46
Klicka hem ett par ringar här:
http://shop.primalfitness.se/gymnastik/romerska-ringar/

Smiley

2012-09-05 13:30
Bästa är nog att ha en kompis under som hjälper dig lite lite förbi den svåraste biten. Kör du typ 3 x 5 eller nåt två gånger i veckan sitter det nog snart.  

2012-09-05 15:09
ja sedär...fanns att få tag på det med :)  

2012-09-05 19:52