Nyheter från FunBeat

Mina rapporter - Instruktionsbok

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

FunBeats rapportfunktion är framtagen för att göra det möjligt att få fram en otroligt stor mängd rapporter, helt utifrån de egna önskemålen. Du kan vrida och vända på informationen, skapa avancerade filter och visualisera på många olika sätt. Här kommer en genomgång av hur den fungerar.

Översikt

Du når dina rapporter från startsidans vänstermeny, "Mina rapporter". Om du har många träningspass registrerade redan så får du upp en hel del information direkt.

Uppsättningen med boxar är den förvalda, men du kan arrangera om precis som du vill.

Rubrikraden på varje box är klickbar och där hittar du fler exempel. För avancerade inställningar, och möjlighet att skapa helt egna rapporter, klicka på knappen i form av ett kugghjul till höger.

OBS! Om du tycker det är svårt att förstå inställningarna, titta gärna igenom exemplena, eller fråga i gruppen Så fungerar FunBeat, där kan du säkert få hjälp med att skapa den rapport du vill ha.

Du kan även flytta om boxarna (ta tag och boxhuvudet och dra och släpp) och lägga till nya boxar (klicka på Nytt diagram). Om du är premium kan du även ha flera blad under Mina rapporter. Om du har valt en annan uppsättning boxar på bladet, klicka på Spara layout, så kommer boxarna att finnas kvar nästa gång du går in på sidan.

Färdiga rapporter

Det finns många färdiga exempel som du kan använda dig av. Dels här nedan, men också direkt tillgängliga i rullgardinslistan på varje box. Eftersom inställningsmöjligheterna är ganska avancerade så kan det vara smart att titta igenom hur olika exempel är gjorda för att nå önskat resultat.

Premium-funktioner

En liten del av funktionerna är bara tillgängliga för FunBeats premium-medlemmar. De valmöjligheter som kräver premium är markerade med en asterix/stjärna.

Exempel på rapporter

Månadsjämförelse - i år mot förra året

I den här rapporten kan du se om du tränar mer eller mindre varje månad, jämfört med förra året.
Inställning: Ställ in Månad som kategori, och År som Dela upp i serier. Se rapportens inställningar för att se exakt hur man gör.

Klicka här för att visa rapporten i din träningsdagbok

Vanligaste utrustningen i år (endast premium)

Nyfiken på vilken av din utrustning som du använder mest? Lätt att fixa.
Inställning: Välj "Utrustning" under Kategorier. Se rapportens inställningar för att se exakt hur man gör.

Vanligaste träningsformerna

Det här diagrammet har du kanske sett förut på FunBeat. Du kan självklart skapa det med rapportfunktionen själv - och då ha helt egna parametrar (välj t.ex. exakta datum, eller välj ut bara vissa träningsformer osv). Det här exemplet grupperar t.ex. på huvudträningsform, så ser du t.ex. "Löpning" som en post, i stället för "Löpning - Backe", "Löpning - Intervall" osv.
Inställning: Välj Tårta som diagramform. Välj Huvudträningsform som Kategori. Se rapportens inställningar för att se exakt hur man gör.

Längsta löppasset varje år

Det här diagrammet väljer ut det löp-pass som var längst under året. Självklart kan man ändra till vilken träningsform som helst, eller varför inte ta per månad istf per år. Diagrammet är ett s.k. Spline-diagram och kräver premium-medlemsskap, men du kan enkelt ändra till kolumner vilket inte kräver premium (se även länk nedan).
Inställning: På datasiffra väljer du "Sträcka - Högsta" och på kategori År. Se rapportens inställningar för att se exakt hur man gör.

Klicka här för att visa rapporten i din träningsdagbok (spline-kurva, endast för premium)
Klicka här för att visa rapporten i din träningsdagbok (variant med staplar som ej kräver premium)

Visa i lista

I den gamla funktionen fanns en länk som hette "Visa i lista". Motsvarande funktion finns förstås kvar och du når den snabbast genom att välja "Visa i lista" under exempel-rapporterna i rullgardinslistan.

Det ser ut som nedan:

Antal crawlpass i år

En "diagramtyp" kallas "Stor siffra" och visar just precis det. Det här exemplet visar antal crawl-pass ("Simning - Crawl") under året. Självklart kan man ändra datum och träningsform.

Fördelning intensitet de senaste 30 dagarna

Om du använder fältet Intensitet när du matar in din träning så kan du få in tjusig statistik. Diagrammet här visar hur mycket tid som lagts inom varje intensitet under de senaste 30 dagarna. Inställning: Välj Intensitet som Kategori. Om du vill kan du filtrera bort pass utan intensitet genom att lägga till Intensitet som filter och skriva 6 och 20 i intervallfälten.

Cykelhastighet

Här kan du se hur genomsnittshastigheten på cykelpassen har varierat. Det här exemplet använder diagramformen "Yta", som är tillgänglig för Premium-medlemmar. Man kan självklart visa denna även som staplar om man inte är Premium, eller föredrar just staplar av annan anledning. Klicka här för att visa rapporten i din träningsdagbok

Vi behöver fler rapportexempel!

Exemplena ovan är bara en bråkdel av vad som är möjligt att göra. Man kan förstås få diagram på kalorier, puls, repetitioner, intensitet mm. Men också över styrketräningsövningar! Har du gjort någon fiffig rapport? Vi behöver fler exempel att lägga upp här.

Dela rapporter

Det är mycket enkelt att dela med sig av en rapport och det finns flera sätt att göra det på. Detta är användbart om du vill visa en rapport, eller om någon skapat en rapport som du också vill ha.

• Hämta länk till min rapport (Hittas under knappen som ser ut som en kedja)
    Med funktionen får du en länk som leder till en box med rapporten du delar, och med din träningsdata. Du måste ha delat din träning med personen som tittar på rapporten.
  • Hämta länk till rapportdefinitionen (Hittas under knappen som ser ut som en kedja)
    Precis som ovan, fast den som klickar på länken får se sin egen data i rapporten istället. Använd den här om du vill dela en rapport till någon annan som vill använda den på sin egen information.
  • Spara som bild (Hittas under knappen som ser ut som en kedja)
    Skapar en bild i png-format av diagrammet. Ej tillgängligt för tabeller/listor.
  • Facebook (Hittas under Facebook-knappen)
    Skapar en bild i png-format av diagrammet och som sedan, tillsammans med en kommentar du väljer, delas på Facebook. Ej tillgängligt för tabeller/listor. Du behöver ha kopplat ihop ditt FunBeat-konto med ditt Facebook-konto för att detta ska fungera.

Grym funktion! Bra med exempel eftersom det verkar lite lurigt att skapa egna såhär i början...  

2012-08-21 11:28
Nu är det mycket!  

2012-08-21 11:30
Riktigt grymt!!! Kan man nu bara skapa multipass för exempelvis triathlon så är funbeat otroligt bra! :)  

2012-08-21 11:31
Mycket snyggt! Får nu ut precis de två diagram jag vill ha och de ligger kvar. Tack!  

2012-08-21 11:34
Ja en multiplas där man kan dela distanser i olika utrustning skulle var bra, då slipper fyra inlägg för en tävling.

Jag få inte de med längst pass mer spline-kurva att fungera

2012-08-21 11:54
Har ni någon nytta av att ha med vilken utrustning som ni har på olika pass?  

2012-08-21 12:00
ja, jag vill har koll på antal km jag har på min våtdräkt, hjul, cykel.

jag vill även har koll på distans jag har simmat, cyklat och sprungit under 2012.

så idag har jag en post för triatlon tävlings berättelse utan tid och en för simning, cykling och löpning

2012-08-21 12:07
Jag har flera hjul, cyklar, skor, hjälmar, kassetter, däck, brallor, tröjor, handskar, glasögon med mera men jag brukar serva mina prylar  

2012-08-21 12:10
Bra analysverktyg! Bra jobbat!

Jag gillar att huvudträningstyp har dykt upp, men det går inte att skapa filter för huvudträningstyp. Gärna då att drop-downlistan endast innehåller huvudträningstyp. Det hade varit trevligt.

2012-08-21 12:11
spline-kurva fungera på datorn......  

2012-08-21 12:16
Tomas: Vi skriver upp det som förslag på vidareutveckling. Tillsvidare kan man dock uppnå samma resultat genom att filtrera på Träningsform.  

2012-08-21 12:17
Tack! Diagrammet "Månadsjämförelse - i år mot förra året" är något som jag saknat väldigt länge.  

2012-08-21 12:19
Häftigt! Första intrycket är mycket bra! Smiley  

2012-08-21 12:21
Vilka veckodagar springer jag

http://www.funbeat.se/l/eoWe
http://www.funbeat.se/l/eoWf

2012-08-21 12:23
Hur får man en sådan "tagg" som du har, Olle?  

2012-08-21 12:27
Jättebra att man kan fixa ihop de rapporten som man vill ha. Nu blir det att lära sig hur det fúngerar  

2012-08-21 12:29
David: Man dricker massor av kaffe och jobbar på FunBeat Smiley  

2012-08-21 12:30
Jag kan vara moderator.  

2012-08-21 12:37
Jag skulle vilja ha en benknota i vitt mot röd botten. Kanske två korslagda femur? Eller ett bäcken  

2012-08-21 12:37
Jag vill ha en tekopp eller en tekanna isf. Smiley  

2012-08-21 13:48
Och jag som trodde att sajten var byggd på asp och inte Java... Smiley  

2012-08-21 13:49
Jag gillar stjärnan Smiley  

2012-08-21 14:02
Jag skulle vilja ha en sån här:

[ Olle har redigerat bort bilden - vi ska hålla oss till rapporterna i den här tråden. ]

2012-08-21 14:10
Jag vill ha en så'n här.

[ Olle har redigerat bort bilden - vi ska hålla oss till rapporterna i den här tråden. ]

2012-08-21 14:14
inte nödvändigtvis som badge Fredrik?... Smiley  

2012-08-21 14:34
Har du inte hela källaren full av olika varianter av den där drycken?  

2012-08-21 14:38
-AT-: Varför inte? Smiley  

2012-08-21 14:45
Bra rapporter!  

2012-08-21 21:03
Oj, vilken dag som helst ska jag se vad det här är. Ser lovande ut. I'll be back! Smiley  

2012-08-21 21:20
Kan man ta bort rapporter som man "Sparat som..."?  

2012-08-22 08:30
Ja, välj rapporten och klicka sedan på Radera under inställningsytan.  

2012-08-22 09:09
Nu har inte jag hunnit kika igenom allting, men ser ju spännande ut.

Min fråga är: om man nu varit med i Funbeat så många år att man alltid tänker totalen i minuter, går inte det att välja? Jag vill inte se timmar som totalt, jag vill ju se mina minuter! :) (Funbeat-skadad)

2012-08-22 09:12
Karin: Tyvärr kan man inte välja det än. Men det står uppskrivet som möjlig vidareutveckling.  

2012-08-22 10:07
Det vore trevligt om man på rapporter där man använder sig av "kategorier" (grupperar på) veckodag fick veckor med måndag först och inte söndag som det är nu.  

2012-08-22 11:09
Hur långt jag har sprungit varje vecka i år:
http://www.funbeat.se/l/eo1n

Hur långt du har sprungit varje vecka i år:
http://www.funbeat.se/l/eo1o

2012-08-22 11:32
Smal definition på löpning ovan men det är ju editerbart.

Kan man enkelt kopiera in andras diagram eller länkar som denna ovan i sina egna rapporter eller måste man duplicera hela definitionen själv?

2012-08-22 11:44
Önskar mig en kontrollfråga om jag vill spara efter att först ha missat att spara diagrammet och sedan när jag gjort om och sparat tre diagram missat att spara bladet innan jag bytte sida:'(  

2012-08-22 11:47
Raymond: Om du tittar på någon annans rapport så klicka på Tjuv-gubben uppe till höger i rutan. Där under hittar du knappen Spara till mina rapporter.  

2012-08-22 12:19
Malin: Ok, bra synpunkt. Jag skriver upp den i listan med önskemål.  

2012-08-22 12:19
Tjuvgubben var smart!! Här ska stjälas rapporter! Smiley  

2012-08-22 12:27
Den här rapporten gillar jag:

http://www.funbeat.se/l/eo1w (mina siffror)
Visar antal pass per vecka per träningsform

http://www.funbeat.se/l/eo1x (dina siffror)

(Obs att den kräver premium)

2012-08-22 12:27
Det var häftigt att man kunde klicka på träningstyperna under diagrammet för att släcka dem från diagrammet Smiley  

2012-08-22 13:06
Riktigt kul med alla smarta rapporter flera lagt upp. Bra inspiration! Smiley  

2012-08-22 13:40
Ser ni den lilla ljusblåa stapeln längst ut till höger? Det är en löpt sträcka på 7,07 km som jag tydligen har sprungit vecka 52 år 2012. Olle har utvecklat en TIDSMASKIN! Smiley

External image

Smiley

(Har rapporterat felet tidigare, men inte fått svar)

2012-08-22 13:55
Bortsett från det, helt suveränt! Tack! :)  

2012-08-22 14:03
Går det att få till ackumulerad träningstid per vecka för jämförelse mellan år i ett linjediagram?  

2012-08-22 14:07
Jenny: Har du kontrollerat att du filtrerar så att bara genomförd träning kommer med?

Om du har rätt filter, kan du ge mig en länk till rapporten som blir fel?

2012-08-22 14:07
Ber om ursäkt om jag lät sarkastisk, jag menade verkligen bara att vara skojfrisk (är på sjukt gott humör dessa dagar!).

Jag kollade i kalendern och passet är - enligt den - registrerad 2012-01-01 v. 52 2011... Eh... Det där lät fel?). I mitt filter har jag datum 2011-01-01 --> 2012-12-31, och jag antar att det är just veckonumret som ställer till det för den stackars diagram-renderaren. Hursom. Här är länken till min rapport:

http://www.funbeat.se/l/eo2f

Behöver jag göra min träning synlig för alla för att du ska kunna se det (har inte det så nu)?

2012-08-22 14:13
@Jenny
Vi ser inget.

@Erik
Varje vecka och olika år får egen färg.
http://www.funbeat.se/l/eo2m

2012-08-22 14:40