Nyheter från FunBeat

FunBeat Analytics och premium är här!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Oboy, då var det äntligen dags! Idag släpper vi två stora saker! Dels en fullständigt omarbetad och otroligt kraftfull ny rapportfunktion och dels ett Premiummedlemsskap.

Nya rapportfunktionen - FunBeat Analytics

Vår tanke när vi började med nya rapportfunktionen var att det ska vara möjligt att vrida och vända på träningen på alla möjliga håll och riktningar. När vi genomförde enkäten bland alla användare här kring vad som saknades så var detta en av de saker som saknades mest.

Tidigare i FunBeat var man begränsad till att ha vecka/månad/år på x-axeln. Så icke längre. Nu kan man placera t.ex. träningsform eller utrustning där. Vi har också lagt till massor av filter och olika typer av diagram (t.ex. yta, spline mm).

Bilden visar den uppsättning rapporter som är den förvalda layouten.

Också mycket efterfrågat var möjligheten att spara rapporter och att skapa egna vyer. Detta kan man enkelt göra nu.

Den nya rapportfunktionen hittar du i din vänstermeny (från startsidan/fliken Hem) under länken "Mina rapporter". När du klickar på den möts du av en standarduppsättning som inkluderar t.ex. tränings per månad, viktdiagram, total sträcka i år mm. Om du inte är nöjd med de rapporterna så kan du enkelt lägga till och ta bort rapporter ("boxar" ). Om du saknar någon rapport kan du redigera inställningarna för den och förhoppningsvis få fram precis den rapporten du är intresserad av.

Eftersom inställningsfunktionerna är ganska avancerade har vi satt samman en liten översikt, som finns att hitta här:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1247372

Några kommentarer:
  • Tidigare fanns funktionen "Visa i lista". Den ligger numera som en exempelrapport i nya funktionen. Välj bara "Visa i lista" i menyn på en box.
  • Det är enkelt att dela med sig av rapporter och rapportinställningar. Se länk-knappen i varje rapports rubrikrad samt Facebook-knappen i den samma.
  • En liten del av funktionerna är bara tillgängliga för Premium-medlemmar. Mer om det nedan.

Premium-medlemsskapet

Allt som idag är gratis på FunBeat fortsätter vara gratis! Och vi kommer självklart att fortsätta utveckla gratisfunktioner, precis som tidigare. En liten del av funktionerna, för de som vill gräva djupare, kommer dock att vara begränsade till FunBeats Premium-medlemmar. Att vara FunBeat Premium-medlem kostar 29 kr/månad (eller 11 * 29 kr / år) och innebär att du får följande fördelar:

1. Reklamfri sajt och app.
  2. Extrafunktioner - i dagsläget är det några funktioner i rapportfunktionen som är tillgängliga endast för Premium.
  3. Rabatter från våra partners - idag kan du få rabatt i webbshoppen hos AddNature och Runners Store.
  4. En tjusig ikon/badge intill din bild/avatar i nyhetsfeeden, i forumet och på din profil.
  5. Du stödjer FunBeat på ett bra sätt för vidare utveckling.
För priset av en powerbar eller en espresso på stan får du alltså reklamfritt, nya funktioner, en snygg badge och bra rabatter, i en hel månad. (Vi samarbetar med DIBS för att man ska kunna betala tryggt och säkert med sitt betalkort - och varje månad dras beloppet från ditt konto (eller årsvis om man väljer det). Du kan när som helst stänga av den återkommande dragningen.)

Klicka här för att bli FunBeat-premium-medlem

Det ska var rolig att prova allt när jag logga in på datorn  

2012-08-21 11:29
Superduperbra, vilka grejer!
Som jag har längtat efter detta!

En sak dock, jag skulle vilja kunna sortera staplarna i ett diagram t.ex. efter träningstid fallande.

Måste nästan bli premiummedlem om än enbart för att visa uppskattning för Analytics.

2012-08-21 11:39
Surfade runt på Analytics. Snyggt jobb! Var efterlängtat!  

2012-08-21 11:47
Snyggt jobbat! Smiley  

2012-08-21 11:49
Klart att de ska ta betalt! Som inte Funbeat fick in en massa reklam pengar.  

2012-08-21 12:16
Superbra!!! Väl värt att betala för!!  

2012-08-21 12:31
När kommer ikonen igång. Saknas på min bild Smiley  

2012-08-21 12:31
Yay!  

2012-08-21 12:43
Per: Du var en av de som blev premium tidigare (än idag). Jag såg till så att du och de andra inte fick premium-ikonen synlig direkt, eftersom jag inte visste om ni ville att den skulle synas (av någon anledning). För att koppla på ikonen: gå till Mina inställningar och kryssa ur "Visa inte att jag är FunBeat Premium-medlem".

Det gäller även er övriga som blev premium innan idag (under vår testperiod).

2012-08-21 12:46
Något konstigt med delningen tror jag. Har försökt dela rapporten 2 ggr på FB samt fått meddelande om att det gick igenom men inget dyker upp på FB:  

2012-08-21 13:48
Johan: Har du dubbelkollat under din profil-sida på Facebook? Ofta/st dyker inte delningen upp i ens egen feed.  

2012-08-21 13:58
Smiley Smiley Smiley Smiley Smiley (Alla tummar jag har)
Premium känns rätt så klart för att stödja finfin utveckling! Och bra att man kan dölja stjärnan om man vill det.

2012-08-21 14:56
@Olle, nej den finns inte där heller. Provade 2 ggr men kollar i kväll om det är någon iställning på FB  

2012-08-21 14:59
Snygg analysfunktion!  

2012-08-21 15:51
Med tanke på hur mycket man hänger här och hur mycket bra hjälp man får i forumen är premium kostnaden en struntsumma. Glad att kunna stödja fortsatt utveckling. Bra jobbat Olle & co!  

2012-08-21 16:16
Jag är inte så mycket för att rota i min träning och göra analyser. Däremot är alla träningskompisar här guld värt och Olle och co's jobb är fantastiskt. Självklart blir jag premiummedlem, känns kanon att få lämna ett bidrag. Smiley  

2012-08-21 17:16
Håller med föregående talare Smiley  

2012-08-21 17:36
en önskan angående sin kalenderfunktion är att kunna välja "visa alla passs UTAN kommentarer/noteringar" tex som jag skriver noteringar för varje pass jag gör, men sedan vill titta över en överblick över min kalender och vill då slippa se mina noteringar, bara rubriken på passet/antal minuter.
Det hade vart toppen :)
(även om det kanske va litegrann i gränslinjen kring just detta ämnet, så är det ju ändå en grej kring förändringar)
Tack för en toppenbra sporrande site! :)

2012-08-21 18:29
Som andra redan ha skrivit, men de tåls säkert upprepas.

Så mycket tid som man hänger här, bidrar jag gärna för att göra denna site ännu bättre! Smiley för gott arbete och med förhoppningar att utvecklingsteamet kommer med ännu flera fina funktioner o egenskaper framöver.

2012-08-21 18:35
@Olle, för din info så fick jag ta bort kopplingen till FB och sedan koppla den igen, då fungerade det.  

2012-08-21 20:56
kul med utvecklingen för som som vill det
men också kul att du hade kvar alla "gamla" saker för icket premium medlemmar.
vart nämligen jättesur på en sida som lovade att inget skulle försvinna för vanliga men sen försvann hölften Smiley

så jättebra Smiley

2012-08-22 06:32
Suveränt!  

2012-08-22 10:33
Vet inte om det är tänkt att vara så men stjärnan visas inte på kommentarer på ett träningspass, om man "visar hela passet". Däremot visas stjärnan på kommentarer som visas i träningsflödet. Smiley  

2012-08-22 22:14
Det är tänkt att det ska vara så - just nu.. Men det är också tänkt att vi ska lösa det senare Smiley  

2012-08-22 23:26
Hur blir man av med reklamen?  

2012-08-23 13:24
Bra fråga, den skulle jag vilja ha svar på!

2012-08-23 13:27
*skratt* Var på väg att skicka ett screenshot, men ni hann före.  

2012-08-23 13:28
Mina inställningar ->

Endast för FunBeats Premium-medlemmar

Checka ur boxen: Reklam: Visa annonser på sajt och i appar

2012-08-23 13:29
Aha, den försvann inte av sig själv när jag betalade för att få bort den! Det trodde jag den skulle göra Smiley  

2012-08-23 13:39
Ja, det hade man kunnat förvänta sig kanske eftersom det är en av punkterna som nämns att man "får" när man betalar premiumavgiften.

Edit: flyttar ena delen till en bättre tråd.

2012-08-23 13:41
Har du verkligen registrerat att du använt din utrustning?
Jag ser inte det - jag kollade i din kalender och hittade ingen använd utrustning! Jag gör en likadan graf med mina data - och det fungerar!

Edit: Gaah!

2012-08-23 13:57
fast det är väl bra att det är ett val man kan göra?
Det finns kanske nån som vill se reklamen men vara premiemedlem av andra skäl!

2012-08-23 14:34
Absolut! Fast man kunde ha haft boxen urcheckad efter att man betalat och kanske info om att man kunde checka i den om man ville se den ändå? Eller vad vet jag? Alla sätt är bra utom de dåliga. ;P  

2012-08-23 14:35
Information om hur man får dit/bort reklamen hade varit trevligt. Information är alltid trevligt.

Som tur är finns det medlemmar som informerar, men det hade varit trevligt att få den informationen av Funbeat redan när jag betalade...

2012-08-23 14:37
För mig försvann i alla fall reklamen direkt när jag blev Premium. Den nämnda inställningen är också av.
Det ända stället den hängde kvar en stund var i appen, men det bara för att ajfånen inte hade nätverkskontakt, så det fanns ingen möjlighet för den att se att jag blivit premium. Så fort kontakten kom, reklam -- puff -- bort.

2012-08-23 14:50
Så reklamen försvinner per automatik för vissa men inte alla?

Intressant...

2012-08-23 15:15
det kan var så enkel som Olle gjorde ingen ändring till inställning i början och efter en del har klågat här har de ändrat det till automatik ändring  

2012-08-23 15:21
En liten fundering bara. Jag kan tycka att badgarna är en smula plottriga och störande. Det var redan innan en rejält fet ram runt alla bilder, som nu verkar ha blivit ännu fetare på en del ställen för att klämma in badgen.

Man hade inte kunnat nöja sig med att bara modda bakgrundsplattan som bilden ligger på, och skippa själva badgen?

2012-08-23 18:04
Yes. Håller med!  

2012-08-23 18:07
Eller skita i bakgrundsplattan och låta bilden fylla ut hela ramen och ändå sätta badgen i hörnet.  

2012-08-23 18:17
+1 på Elins förslag  

2012-08-23 18:19
Men då kommer den att skymma ganska mycket.  

2012-08-23 19:05
Ja jag vet inte, jag vill inte ha den alls. Hade jag köpt premiun hade jag valt att dölja den. Tycker bara att bilderna är plottriga som de är redan utan badge.  

2012-08-23 19:13
Jag tycker det verkar som fler och fler tar bort den.  

2012-08-23 19:21
Självklart ska annonserna försvinna automatiskt när man blir premium. Anledningen till att detta inte skett för ett fåtal är en bugg och har att göra med vad som skedde innan den skarpa lanseringen. Jag ber förstås om ursäkt för den missen!  

2012-08-23 20:52
Jag måste säga att jag inte bryr mig ett dugg om den sitter där eller inte...
Däremot hade det varit kul om man kunde klicka på bilden och få en lite större bild! (Visst var det så förr?)

2012-08-23 21:27
Hur gör man för att få rabatten på Addnature och Runnersstore om man är premiummedlem?  

2012-08-23 22:50
Använd länken till "Premium-partners" längst ner på sidan. När du surfar till partnerbutikerna via partner-länkarna får du din rabatt.  

2012-08-23 23:07
Angående bagden och dess vara eller icke-vara. Om man gjorde en "guldram" (d.v.s. ändrade färgen runt bilden) för premium-medlemmar och lät övriga vara vita, skulle det lösa problemet?

Edit: Ok. Jag är trött. Jag erkänner. Det var ju Fredriks idé. Sorry... Återgår till mitt kaffedrickande nu. Smiley

2012-08-24 08:12