Löpning

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2012-08-21 10:53

Premiärmilen (2013)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2013-03-24
Plats: Sverige - Stockholm
Sträcka: 10 km
Typ av träning: Löpning

Inled löparåret 2013 på Norra Djurgården
– välkommen till Premiärmilen den 24 mars

Söndagen den 24 mars 2013 avgörs Premiärmilen för sjunde gången. Du springer en 10 km lång bana i härlig miljö på Norra Djurgården. Detta är det perfekta loppet för dig som vill testa formen inför vårens och sommarens tävlingar.

All information om Premiärmilen hittar du endast här på loppets hemsida.
www.premiarmilen.se

Flack och snabb bana
Du springer två varv på en flack och snabb bana. Nivåskillnaden mellan banans högsta och lägsta punkt är 16 meter. Underlaget är asfalt, med undantag för ett parti mellan 3,2 km och 4,2 på varje varv där underlaget är grus.

10 000 meter
Distansen är 10 000 meter. Banan är kontrollmätt av Micke Hill som är en av Svenska Friidrottsförbundets godkända banmätare.

Första start kl 11.30
Första start i Premiärmilen är kl 11.30.
Loppet har start och mål c:a 500 m från T-banestationen Universitetet.
Det finns möjlighet till ombyte och dusch i Frescatihallen mot en mindre avgift.

Ett lopp som passar alla
Premiärmilen vänder sig till alla sorts löpare och joggare. Både landslagsstjärnor och motionslöpare uppskattar denna tävling.

Tävlingsklass och motionsklass
Premiärmilen har fyra klasser:
Tävlingsklass herrar.
Tävlingsklass damer.
Motionsklass herrar.
Motionsklass damer.
Vi rekommenderar manliga löpare som siktar på en tid under 43 minuter och kvinnliga löpare som siktar på en tid under 49 minuter att anmäla sig i tävlingsklassen.
Herrar och damer tävlingsklass startar kl 11.30. De snabbaste löparna i motionsklasserna startar kl 12.30 och de som vill njuta lite extra av den vackra naturen startar kl 13.30.
Stadigt ökande intresse
Premiärmilen genomfördes för första gången 2007 och samlade då 849 anmälda löpare. Sedan har intresset ökat; 1 909 löpare 2008, 2 670 löpare 2009, 3 037 löpare år 2010 och 4 014 löpare 2011.
2012 noterades rekord med 4 231 anmälda.

40 procent kvinnor
Här är antalet anmälda i de olika klasserna 2012: Herrar tävling – 1 014 anmälda. Damer tävling – 434 anmälda. Herrar motion – 1 519 anmälda. Damer motion – 1 213 anmälda. 5 km ungdomar och juniorer – 51 anmälda.
40 procent av deltagarna var kvinnor.

Max 4 500 anmälda
2012 finns det plats för max 4 500 anmälda löpare i Premiärmilen.

Officiellt testlopp för ASICS Stockholm Marathon
Premiärmilen är officiellt testlopp för ASICS Stockholm Marathon som avgörs lördagen de 2 juni. För alla som följer Anders Szalkais träningsprogram inför maran ingår Premiärmilen som ett viktigt test.

Tre vätskekontroller
Längs banan finns tre vätskekontroller; 2,5 km, 5 km och 7,5 km. Vid 2,5 km och 7,5 km serveras Maxim sportdryck (samma sportdryck som i ASICS Stockholm Marathon) och vatten. Vid 5 km serveras enbart vatten.

Din exakta tid på 10 000 m
RaceTimer svarar för tidtagningen. Med hjälp av ett datachip som är fäst på nummerlappen noteras din tid från det att du passerar startlinjen till du passerar mållinjen.
Du får också din mellantid vid 5 000 m.

Vårväder
Vädret har varierat under de år som Premiärmilen genomförts. 2007 var det strålande solsken och 15 grader varmt. 2010 var det nollgradigt och mycket snö vid sidan av banan.
2012 var det fint löparväder med ett 8-9 plusgrader. Banan var helt fri från snö och is.

Priser
Alla fullföljande får Premiärmilens medalj.
Hederspriser till de tio främsta i damernas och herrarnas tävlingsklasser.

Se dig själv springa i mål
Alla löpare videofilmas vid målgången. Dagen efter loppet kan du gå in här på Premiärmilens hemsida och se en kort video på dig själv.

All information finns endast här på hemsidan
Information om Premiärmilen finns endast här på loppets hemsida.
• Du anmäler dig via Internet (se information nedan).
• Vid anmälan anger du din e-mailadress så att vi kan skicka information om Premiärmilen. Var noga med att anmäla korrekt adress!
• Direkt efter det att du anmält dig får du via e-mail bekräftelse på din anmälan samt ett kvitto på din betalning.
• Ditt startbevis kommer via e-mail den 7 mars 2013. På detta startbevis är ditt startnummer angivet. Här finns också information om när och var du hämtar ut din nummerlapp.
• Tävlings-PM hittar du här på loppets hemsida fr.o.m. den 8 mars.
• Resultatlistan finns här på hemsidan direkt efter loppet.

Så anmäler du dig
Du anmäler dig enkelt och bekvämt via Internet.
Avgiften för anmälan är 225 kr.
Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:
Betala direkt hos din Internetbank.
Betala med Visa, MasterCard eller American Express.
Anmälan är personlig och definitiv. Startplatsen kan inte överlåtas till någon annan person.

Sista anmälningsdag
Sista dag för anmälan är torsdagen den 7 mars 2013.

Minimiålder 16 år
Endast löpare födda 1997 och tidigare får starta.

Beställ ditt resultat via SMS
Du kan få din tid i Premiärmilen via SMS direkt efter målgången. Samtidigt får du din mellantid vid 5 km.
Din tid efter 5 km och 10 km kan också skickas via SMS till någon annan person.
Det är nettotiden som är angiven i detta SMS, d.v.s. din tid från passering av startlinjen till passering av mållinjen och av 5 km-markeringen.
Det kostar 20 kr per telefonnummer som anges. Du beställer SMS med ditt resultat när du anmäler dig. Inga operatörsavgifter tillkommer.
Om du inte fullföljer Premiärmilen så kan tyvärr ingen återbetalning ske.

Hämta din nummerlapp hos Löplabbet
Du hämtar din nummerlapp i en av Löplabbets butiker på Kungsgatan 19 – 23 i Stockholm torsdag 21 mars kl 12-18, fredag 22 mars kl 10 – 18 eller lördag 23 mars kl 10 – 16.
Löpare som inte bor i Stockholm kan hämta nummerlappen vid startplatsen senast en timme före start den 25 mars.
Tag med startbeviset när du hämtar nummerlappen. Har du tappat startbeviset så tag med ditt id-kort.

Har du några frågor?
Undrar du över något så kontakta gärna Premiärmilens kansli:
E-mail: info@premiarmilen.se
Telefon: 08-545 664 40 måndag–fredag kl 9–12 och 13–16.30.

Arrangörer
Premiärmilen arrangeras av friidrottsklubbarna Hässelby SK, Spårvägens FK och Fredrikshofs FIF.
Sponsorer: ASICS, Löplabbet och Marathon.se.

Välkommen till Premiärmilen 2013!

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

307 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Så skönt med vårvädret på intåg. Riktigt taggad för Premiärmilen. Vilka andra ska springa? Årsmålet på milen är 40 min, undrar vad man kan göra redan nu?
Blir min första Premiärmil, något speciellt man ska tänka på?

2013-03-05 16:00
Tänk på att det är två varv Smiley  

2013-03-05 17:31
Tänk på att det är två starttider - ta rätt!  

2013-03-05 18:14
Om det är snö och is den 24:e så tror jag skiter i att starta. Ofantligt trött på vintern. Kan man få beställa 25 graders värme fr o m i morgon och mars ut?  

2013-03-05 18:23
Kan du fixa det är du en ängel Joakim.  

2013-03-05 21:51
Barmark duger. Inte barmark duger inte. Solsken - mycket gärna Smiley  

2013-03-06 12:55
Du har förstås rätt, Emanuel. Är det barmark ska jag springa. Förra året var det kanske 5-6 grader och ingen snö, vilket var helt OK. Smiley  

2013-03-06 13:27
Har precis anmält mig. Men jag hoppas också verkligen på mer vårlikt väder till dess.  

2013-03-06 14:00
Ja vi får hoppas att vårvädret håller i sig och att isen fortsätter försvinna. Men visst är banan mest på asfalt? Är ju värre i skogen där snön inte börjat försvinna än.  

2013-03-06 16:11
Asfalt och grusväg - dock mer asfalt, kanske 15-20% grus gissar jag.  

2013-03-06 16:14
25grader så skulle jag springa väldigt sakta. Jag önskar mer 2-3 grader så jag kan springa fort! Men barmark uppskattas såklart :)  

2013-03-06 16:20
Jag blir lite sugen på att anmäla mig eftersom jag ändå är uppe i 08 under den helgen ... men å andra sidan så är det väl dags att åka hem ungefär då ...  

2013-03-07 08:45
Lingling, klart du ska springa. Det går fler tågSmiley  

2013-03-07 09:46
Om du springer fort hinner du, klart du ska springa Smiley  

2013-03-07 10:05
Just nu är prognosen minusgrader de närmaste tio dagarna, dvs så långt den sträcker sig. Det smälter säkert där solen ligger på, men stora delar av banan går ju i skuggan (t o m Stora Skuggan). Så det känns ju tveksamt att det skulle bli isfritt, särskilt som smältvatten från soliga områden antagligen flyter över banan och fryser.
Jag gillar inte att vara olyckskorp, men det ser lite bistert ut tycker jag.

2013-03-07 20:28
Jag var ute och sprang där idag (hela varvet). Det var isfritt (några enstaka fläckar undantaget) på så gott som hela sträckan utom svängen runt Spegeldammen. Den bestod idag av ett tjock lager snö/is/skare/slask/(hästbajs) och är inte löpbar i tävlingssammanhang så som den såg ut idag. Blir till att skotta i så fall.  

2013-03-07 22:04
Skönt att höra. Då finns det hopp. En liten bit kan de ju alltid skrapa bort.  

2013-03-07 22:45
Nedräkningen inför loppet gav mig extra tryck i stegen under dagens pass, att jsg inte kan känna så oftare......  

2013-03-07 23:59
Ja, jag har konstaterat samma sak som du, Klas. Desvärre. Runt nollan dagtid och 2-9 minusgrader på nätterna de närmsta 14 dagarna enligt Weather pro.

Mattias - intressant rapport! Några byggfläktar på det där så kanske det ordnar sig?

2013-03-08 00:18
Jag har sprungit den några veckor nu och så här isigt har det inte varit dom senaste två åren jag har sprungit.

runt hela skjutbanan är det TJOCK knöglig blankis som knappast kommer försvinna med tanke på att det ska hålla sig med minusgrader fram till loppet.

Backen ner mot mål har dock blivit bättre å bättre senaste veckorna pga. att solen ligger på där men början ner från storra skuggansväg är fortfarande TJOCK is.

Kommer bli intressant i år!

Delarna som går på väg är däremot 99% isfria redan.

2013-03-13 13:35
Kan ingen som vill ha lite funktionell styrketräning gå dit med ett spett snälla? ;-)  

2013-03-13 14:26
Jag har för mig att organisationen tidigare år "åtgärdat" is-problem... det går ju att skrapa med en traktor eller liknande, tror knappast man lämnar ett tjock islager över banan.. då ber man ju om skador och problem...  

2013-03-13 14:40
Alexandra SmileySmileySmiley  

2013-03-13 16:54
Är inte loppet ens fulltecknat i år!?
Inte för att jag är intresserad. Jag lovade mig själv förra året att jag aldrig mer skall stå där på Djurgårn och frysa arslet av mig.

2013-03-13 19:14
Det blir nog 7:e året på raken som jag står därute och fryser arslet av mig. Is gynnar oss som tränat ute hela vintern. Hoppas den är tjock och svårhackad.  

2013-03-13 19:56
Jag röstar för att arrangören monterar 500 infravärmare riktade mot banan. Har också tränat ute, och är redan trött på isen. Kylan bekommer mig egentligen inte däremot kombinationen hårt, knöligt och halt. Och nej, jag vill inte springa med dubbar.

Men även om det snöar och blåser, är 15 grader minus och marken är täckt av 4 decimeter ojämn is så kommer jag förstås stå där i startfållan som den tjurskalle jag innerst inne är… Smiley

2013-03-13 23:48
Ran there yesterday, and I just cannot see that the race can go ahead on the usual route. There is thick, thick ice around 500m of the course around the lake - not just patches of ice, but a 20cm layer of it, like an ice-skating rink. Difficult to see how they will be able to remove it, and they will need a huge amount of grus to put down on the course to make it safe to run on.

Will be interesting to see what happens - I really have no idea what they will do.

2013-03-15 08:26
När jag sprang premiärmilen 2010 hade de lagt ut sand eller om det var sågspån PÅ isen och det funkade hur bra som helst. Antar att de kommer att göra något liknande i år om det ser ut som det gör nu vid tävlingstillfället.  

2013-03-15 10:27
Jag kommer inte ihåg om det var 2010 (tror det) Dom hade lagt ut MÄNGDER med alldeles för grovt grus så det var väldigt jobbigt att springa i det. Det låg kvar hela sommaren sen och förstörde rundan kring gamla skjutbanan! Det kanske ligger där fortfarande - det var längesen jag sprang där...  

2013-03-15 10:48
En lösning är ju att mejla och fråga (så slipper vi spekulera)... vilket jag precis gjorde.. mejlade alltså, inte spekulerade..

---------------------------------------------------
Hej,

det pågår just nu en diskussion på Funbeat hur ni ska lösa problemet med väldigt mycket is som ligger bitvis på banan. Och jag tänkte för att få slut på spekulationerna så mejlar jag och frågar istället..

Jag har inte varit ute själv, men ungefär såhär beskrivs det "Ran there yesterday, and I just cannot see that the race can go ahead on the usual route. There is thick, thick ice around 500m of the course around the lake - not just patches of ice, but a 20cm layer of it, like an ice-skating rink. Difficult to see how they will be able to remove it, and they will need a huge amount of grus to put down on the course to make it safe to run on. "

Kommer ni att dumpa grus? Försöka skrapa bort med traktor? Eller något annat?

Tacksam för ett svar :)
----------------------------------------------------------

Får vi se vad dom säger...

2013-03-15 13:00
Bra där Karolina!  

2013-03-15 13:28
Ska sanningen fram är jag extremt osugen på att springa den här gången. Minusgrader och massor med is... Låter inte som perfekta förutsättningar för ett 10km lopp direkt.

Dessutom åkte jag på en bristning i hälsenefästet i början av feb och sprang nästan ingenting på en månad. Nu kan jag visserligen springa utan att jag känner något men frågan är hur smart det är att maxa en mil på osäkert underlag med en sån här typ av skada?

2013-03-15 14:22
Svar:
-----------------------------------------
Hej Karolina!

Som det ser ut idag så kommer inte att isen att försvinna på en sträcka på ca 600 m och vi kommer att lägga på grus på de partier det är is.

Med vänlig hälsning
---------------------------------------------------

Jag tror jag står över i år faktiskt..

2013-03-15 14:24
Har ni ändå anmält er så spring eller lufsa runt loppet som träning. För träna behöver ni väl göra i vilket fall som helst. Ni får också er medalj och er kexchoklad. Framför slipper ni ha ett pinsamt DNS i resultatlistan som kommer att finnas på internet i minst 10 år framåt.  

2013-03-15 14:43
Jag har inte ens anmält mig och en DNS är väl inget att skämmas för?

Jag har kört varannat år DNS på Sthlm Marathon pga skada + krocka med annat cykellopp ... och det skäms jag inte det minsta föra Smiley (nu har jag däremot slutat anmäla mig så problem solved där...)

2013-03-15 14:46
Tack Karolina :)  

2013-03-15 14:55
Förre året va gruset rätt jobbigt, ska dom grusa allt detta kommer det bli tuuuungt i år :)

Lägg på att det ska snöa hela nästa vecka också så blir detta tufft :) MEN livet ska ju inte alltid va lätt Smiley

Dock blir det tråkigt hela sommaren för oss som springer där i vanliga fall, förra sommaren villa gruset aldrig ge sig...

2013-03-16 11:50
Jag har haft Premiärmilen som mål ända sedan Lidingö Tjejlopp (anmälde mig till Premiärmilen från T-baneperrongen i Ropsten) så jag tänker definitivt springa, även om det blir snöstorm och tio minusgrader. Men jag kanske reviderar det tänkta tempot lite....  

2013-03-16 18:48
Skulle det bli glansis så passa på att träna Pose: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=S_pNb01YoSA  

2013-03-16 19:11
Alviksgänget tog en tur till Norra Djurgården idag och sprang ett varv av Premiärmilsbanan.

Som tidigare nämnts här finns ett isigt parti om cirka 600 m som rundar Spegeldammen. Detta parti börjar strax efter att 2.5/7.5 km är sprungna.

Det finns även ett kortare parti med snö som ligger i slutet av banan (drygt 4.5/9.5 km sprungna) som också alltså skall passeras två gånger.

I övrigt ser banan torr och fin ut. Får vi lika soligt som idag nästa söndag och arrangören lägger grus på så blir det bra ska ni se. Med reservation för vad snöovädret som det pratas om kan ställa till med förstås.

External image
På skylten står att läsa "Sandas ej" men arrangören skall alltså göra det för här skall ett par tusen löpare springa och runda Spegeldammen nästa söndag.

External image
Här är det hårdpackad snö. Spegeldammen till vänster och så bron en bit fram.

External image
Och här är det isigt. Bilden är tagen i motsatt löpriktning.

External image
Det isiga partiet fortsätter en bit.

External image
Men sedan blir det fint igen och ungefär så här inbjudande ser större delen av banan ut.

Jag ser fram emot att få springa årets första lopp tillsammans med alla glada löpare. Lycka till allihop!

2013-03-16 22:37
Jag har sprungit alla Preimärmilar sen starten, jag kan ju inte missa en för att vädret verkar kunna bli lite värre än vanligt...  

2013-03-16 23:38
Tack för den utförliga informationen Jakob!  

2013-03-17 19:39
Ja, tack!!  

2013-03-17 22:21
Vad kul det ska bli!

Jag har sprungit hela vintern och är van att tassa nätt och fint på hala partier! Och massor med kompisar kommer där vara också! Jag tror det blir årets höjdpunkt Smiley

2013-03-18 22:02
Mitt långpass förra veckan var perfekta med tanke på hur ni beskriver banans kondition. Det hinner väl inte förändras så mycket till på söndag.

Det ska bli kul :-D

2013-03-18 22:22
Hmm, jag är inte alls lika entusiastisk är jag rädd. Men jag ska springa. Ogillar isen innerligt och har dessutom varit skadad. Isen i kombination med skadan har gjort att det har blivit på tok för få snabba pass ute de senaste månaderna.

Jag har bara sprungit ca 30 mil sedan januari - och då i princip bara långsamma långpass ute och några lite snabbare pass på löpbandet så milformen är långt ifrån den bästa. Å andra sidan så sprang jag riktigt långsamt förra året så om jag har en bra dag kanske jag kan springa fortare än 2012 i alla fallSmiley

2013-03-18 23:39
Tack Jakob för den fina infon! Lycka till alla som ska springa. Själv är jag inte så orolig för underlaget, det blir vad det blir, och samma regler för alla.  

2013-03-20 15:07
Provade banan idag. Grymt mycket bättre än i helgen. Det kan bli riktigt bra förutsättningar till söndag.  

2013-03-21 17:28
Olof: Behövs det dubbar eller uppskattar du att man klarar sig med vanliga skor?  

2013-03-21 19:35