Triathlon

Ovan simmare som vill komma i gång - alternativ simträning om man inte kan frisim

Hej!

Planerar min IM-debut nästa är och känner att jag verkligen behöver ta tag i min simning. Har hittat ett par lämpliga kurser men de startar först senare i år och med tanke på hur dålig simmare jag är, vill jag ta tag i simningen nu på en gång.

Anledningen till att jag inte redan satt i gång är att jag känner att jag inte har tillräckligt bra koll på frisim och därför är rädd för att nöta in felaktig teknik. Så det jag undrar är helt enkelt om det finns något annat sätt jag kan träna simningen på utan att försöka simma frisim?

Med vänlig hälsning,
Fredrick

2012-08-20 11:51
Styrketräna bålen, tex coreträning
Styrka i armar är också bra
Rörlighet, yoga eller annan smidighetsträning. Speciellt från midjan och uppåt.
Kondition - löpträning eller annan som förbättrar din syreupptagningsförmåga

Som du själv påpekar, själva simtekniken bör du vänta med tills du har någon som ser dig "in action" när du prövar på och som kan hjälpa dig att korrigera..

Om det är IM i Kalmar du siktar på så har du gott om tid att lära dig simma.

2012-08-20 12:00
om du har access till en arm-cykel är det bra för att få igång axlar. jag har tränat med den när jag inte har haft tid att simma under mina barns simskolan.

gummiband övningar som starka upp skulderblad musklar och axlar

stretching/flexibilitet i fotled och axlar

2012-08-20 12:06
Simning är väldigt mycket teknik - jag är usel på det, trots att jag gått flera kurser.
Jag tror att du måste ha en simtränare - jag har i alla fall inte lyckats lära mig från böcker eller DVD (har flera "Total Immersion" grejer). jag blev filmad när jag simmade härom veckan, och det såg inte alls ut som jag själv trodde....

Jag tror det finns kurser på de flesta orterna, men det verkar ha blivit väldigt populärt, så mycket är fullbokat i alla fall runt göteborg.

2012-08-20 12:42
Kurs/tränare är nog ett måste som sagt, någon måste se vad man håller på med. Försöka öka flexibiliteten i anklarna och förmågan att sträcka dem utan att få kramp är nog något jag själv behöver jobba med.  

2012-08-20 13:02
I min triathlonsimning använder jag fötter/anklar ganska minimalt. Definitivt i jämförelse med överkropp och armar. Jag skulle satsa på styrka och rörlighet i överkropp och armar framför fötter/anklar. Det ger större bidrag till framfarten.  

2012-08-20 13:18
simmar frisim minimalt med fötter/anklarna. Mycket teknik fokus på sim med överkroppen, kör roddmaskin hemma för att komplettera.
ju det är triathlon träning som gäller för mig just nu.

2012-08-20 13:50
En väsentlig fråga är väl om det verkligen är bättre att vänta för att inte "nöta fel".

Jag tycker risken är liten att eventuell fel teknik inte ska gå att justera när crawlkursen väl börjar. Bättre att simma lite crawl redan nu och också bröst, rygg och benspark med platta för att få vattenvana, styrka OCH rutin att gå till simhallen.

En annan väsentlighet är också att man inte måste crawla alla 3,8 km på en IM. Jag tycker bröstsim har en oförtjänt låg status.

2012-08-20 14:04
Man behöver inte sparka för att simma bra eller snabbt. Titta bara på mig. Jag sparka knappt, bara om något rör mig och jag bli räd.

MEN har du fötter som peka nedåt bromsa de dig. Kan du peka dina fötterna bakåt utan ansträngning innan du börja simskolan är det en fördel.

Där finns barn utan överkropps styrka som klara 1500m under 20min, så den är inte heller viktigt.

Men de samma barn har stabil axel och skulderblad muskler. Vilka är viktiga om du ska träna mycket crawl. När jag gick från 420km i 2009 till 502km i 2010 fick jag axel problem då var mer än halva simmat innan Vansbro. Men efter en del rehab halva 2010 och tre månader i 2011 ökade jag till 720km utan problem .

Ligger nu på 488km med 4.5 månader kvar i 2012.

2012-08-20 14:11
Glöm allt vad styrketräning och liknande heter om det sker på annan triathlontränings bekostnad. Simning är på nybörjarnivå nästa bara teknik om man är allmän vältränad vilket jag förutsätter att du är Smiley.

Jag tror inte heller du behöver vara rädd att nöta in fel teknik, lite fel i draget är sekundärt till vattenvana så ju mer du simmar desto bättre. Så hoppa i bassängen/sjön/havet och kör bara!

Och jag håller även med om att bröstsim är ett fullgått alternativ, väldigt många i bakre delen av triathlonloppen hade tjänat på att simma bröstsim av det jag sett (varav ett halv-IM från följebåt).

2012-08-20 14:13
Tack Ryan för kommentar om stabil axel & skulderblads muskler.

2012-08-20 14:15
Anders och Mattias har rätt. är du anmälde till en kurs i sept hinner du inte lära kroppen fel teknik. iaf inte på en nivå som inte gå att rätta till.

jag har läste någonstans att det krävs 10,000ggr att göra något innan det sitter fast i kroppen.

simma allt du kan från nu tills kurs start, men var inte räd att lysna till din lärare/tränare. jag ser ofta vuxen över 40 som har svårt att ta feedback och använda det, utan de flesta tycker det gick bra innan värför skulle jag ändra just det.

en bra tips bara så du kan själv ser din utveckling. filma dig nu innna kurs start och sedan efter varje 2-3 veckor för att kunde ser hur bra det gå.

2012-08-20 14:29
Det där med anklarna handlar mest om att jag inte vill släpa omkring på bromsar hela vägen om jag kan undvika det.  

2012-08-20 15:22
Det är naturligtvis avgörande vilken nivå du är på nu. Kan du inte simma crawl alls just nu vet jag inte riktigt hur det ska gå till att du ska lära dig det på intuition och massa "perkele" och kallsupar. Själv hade jag fått ägna många rara timmar och mycket energi för att få till någon frisimning alls. Använd dessa timmar och träna annat nyttigt för triathlon, tex core och bål, kondition etc Så lär du dig grunderna i crawl på 5 lektioner med instruktör.  

2012-08-20 15:40
Tack alla för svaren!

Kommer be en kollega om hjälp med grundtekniken (erfaren simmare) och börja så fort som möjligt med simmandet. Känns som det vettigaste att göra utifrån svaren.

2012-08-21 09:45
Bra Fredrick!!  

2012-08-21 09:47
Var bor du?  

2012-08-23 13:22
@Thomas: Malmö

Ser ut som jag har tre kurser att välja på nu till hösten. Kockum Fritids, SK Rans eller Heleneholms IF Tri Teams. Svårt som bara den att bestämma sig för vilken kurs jag ska ta. Någon som kan komma med rekommendationer?

2012-08-23 20:53
Tur att du inte bor i Kalmar. Här är alla höstens crawlkurser knökfulla.
Undrar varför... ;-)

2012-08-23 21:21
Hade du bott i stockholm så kunde du kommit till oss. Vi anordnar nybörjarsimning i vår förening för de som vill. Vi håller till på Lidingö.  

2012-08-23 23:43
Thomas: vilken förening är det?  

2012-08-24 11:03
Fredrick: Jag tror att alla tre levererar bra kurser, men jag skulle välja antingen HTT eller SK Ran av tre anledningar:

1. Jag har tränat med båda de klubbarna under sommaren och det är jäkligt trevligt folk. (Så en rent personlig anledning.)

2. Det är triathlonklubbar (eller ja, de har triathlonsektioner i klubbarna) och är man med i någon av dem så kan man ju dessutom vara med på deras övriga träningspass också. (En triathlonanledning.)

3. Kockums Fritid har en 25 m. bassäng. Visst funkar det men det blir en jäkla massa vändande hela tiden. (En bekvämlighetsanledning.)

2012-08-24 11:33
Lidingö Triathlon förening  

2012-08-24 13:02
Fattar jag det rätt att nybörjarsimningen på Lidingö är söndagar 18-19? Har det börjat för säsongen?  

2012-08-24 15:05
Börjar imorgon den 26 aug kl 18.00.  

2012-08-25 21:32
Simklubben Ran har utbildade tränare inom simning både till sin crawlskola och till triathlongruppen och det finns möjlighet att träna på olika nivåer inom simningen med takt att du utvecklas, jag vet dock inte om de andra klubbarna/kurserna har flera nivåer eller om de tränar tillsammans. Det finns dessutom öppet vatten simning på sommaren när det blir dags för det och vi åker även på öppet vatten lopp tillsammans om man vill öva innan IM! Varje vår har vi helg-läger i Malmö o nu sist var det fokus på simning med filmning under/ovan vatten o sen teknikundervisning av huvudtränaren i klubben som jobbar heltid med simning! Så är simningen ditt fokus är du jättevälkommen (ja, annars också)! Löppassen o cykelpassen är trevliga de med! Nu i somras hade vi 4 lag på stafettSM, riktigt trevlig helg!  

2012-08-31 15:58
Jag lärde mig frisim på 5-6 träningar, innan dess kunde jag knappt simma bröstsim. Hur gick det till?

Nedan är en översättning/omarbetning av hur vi gjorde.

Steg 1:

1) På med snorkel simfenor och cyklop
2) Sträck på ben och vrist, använd bara fenorna till att få upp eller underhålla farten
3) Fokusera på att använda armarna och att få upp styrka/uthållighet i dessa

För frism krävs ganska lite styrka, det gäller att få tag i vattnet och skjutsa detta bakåt så effektivt som möjligt. När man fått till denna rörelse kan man börja arbeta med andning och rullning.

Steg 2:

Ta bort snorkeln men fortsätt använda fenorna för fartens skull. Utan fart sjunker man och det blir svårt att andas.

Steg 3:

Få till andning och rullning.

Av med fenorna, fortsätt med sträckt vrist, använd inte benen för mycket det tar kraft, man kan alternera med en dongle mellan benen för att få bra vattenläge.

Utan fart sjunker man och det blir svårt att andas, farten får man av armarna, rejäla tag behövs, ta det lugnt och lita på att du kan, hitta ett så lågt tempo som möjligt som gör att vattenläget kan hållas.

Kör 25 m intervaller med fenor på, använd bara armarna utom i starten.

Efter det här bör man kunna simma 25 m utan problem, sen är det bara att fortsätta träna. Ett tips är att gå med i en Undervattensrugbyklubb. Här tränar man med fenor, dessutom får man vattenvana som är bra till open water säsongen.

2012-09-27 11:46