|
Hej Jag har tränat under flera år med pulsklocka och har jättesvårt att få upp pulsen mer än ca 170 på mina värsta intervallpass. Men så händer det ungefär 1 gång om året att jag kan få upp min puls i 190! Ofta är det när jag känner mig bra tränad. Resultatet på dom träningarna är jättebra i jämförelse med övriga träningar = tiderna är mycket bättre. Ansträngningsnivån är ungefär samma, kanske något mindre.
Ett sånt pass hade jag i helgen då jag testade springa 400m på en bana och kom upp i 193 i maxpuls.
Min teori är att jag hinner få mjölksyra innan jag presterat max. Jag har inte en långlöparkropp, utan är mer satt.
Jag skulle vilja känna sådär på varje pass. Hur ska jag lägga upp min träning?
Tacksam för svar.
/Magnus
|
|
|
|

2012-08-19 20:15
|
|
|
Intressant. Verkar som du är (vad jag väljer att kallar) av typen "sprinter". Motsatsen är den "uthålliga" och då krävs det långa intervaller istället för att få upp pulsen.
Om du inte har testat att köra 200m intervaller, - gör det. tex 2x5x200m. Vila 40s-1min mellan varje intervall och 3min mellan serierna.
Det är viktigt att kunna komma upp i puls 1ggr/v för att stimulera din hjärt/lung-kapacitet. För vissa funkar korta intervaller(<1min) och för vissa längre, ofta 3-8min.
Såg fö att det var en maxprestation du gjorde förra vecka(400m en gång). Förmodligen nära maxpuls. Det är inget som normalt går att göra om man tar i över längre tid. Syreskulden sätter stopp för det. 90% av arbetspuls strävar man ofta efter att komma över när man kör vo2max-intervaller. (0,9*(Max-vilo)+ vilo). Det krävs oftast en rejäl kraftansträngning.
Om jag antar att din vilopuls är ca 55 och din maxpuls är 195. Bör du då komma upp i 181bpm.
Att vilopulsen kan varierar +/- 10 slag spelar mindre roll egentligen då det medför +/- 1 slag på uträkningen.
Testa ifall du lyckas ta dig över och det intressanta är att du ska göra det så länge som möjligt. totaltiden över 181bmp.
|
|
|
|

2012-08-20 09:15
|
|
|
Det här var väldigt intressant uträkning, vo2max-intervaller. (0,9*(Max-vilo)+ vilo).
Räknade på hur detta skulle te sig för mig. Hamnar på 6 slag över tröskelpuls, vilket medför att jag kommer köra mina intervaller på gränsen till syreskuld? Har aldrig kört på puls under mina intervaller utan kört på fart eller klocka, sen får man lida istället på dom sista intervallerna. Kanske det här vore modellen, för slippa skador och ångest attacker innan intervallpassen
|
|
|
|

2012-08-21 08:12
|
|
|
Tusen tack för svaret Oskar!
Hittils har jag bara kört en- och treminutersintervaller. Nu ska jag absolut prova det du föreslår.
Just nu är jag tyvärr sjuk - blev det efter det där 400m testet. Har funderat på om jag hade sjukdomen i kroppet som gjorde att jag kunde prestera så bra och fick så hög puls, men det är en annan diskussion...
Tack för svaret igen.
/Magnus
|
|
|
|

2012-08-21 08:32
|
|
|
Stefan >> Du har hajjat det helt rätt. När man kör vo2max-intervaller så ska man få syreskuld. Därför har man ganska lång vila mellan intervallera istället. Jämfört när du kör tröskelträning i en fart du ska kunna hålla länge och vilan egentligen är överflödig. Det jag tycker om med att träna efter puls är för att du får ut EXAKT lika mycket av passet om du lyckas komma i samma höga puls. Om sedan km-tiden diffar på +/- 10s mellan olika pass är irrelevant. Detta medför också att man kan testa nya rundor och tuffare spår för att i motsats till att man måste hitta en flack cykelväg för att klara av tänkt fart.
Magnus >> Skit också... Ibland också upplevt att man är jätte snabb och lätt att få ut allt av kroppen precis innan sjukdom. Vila ut och när du börja igen. Kör inga tuffa pass på 1 v innan kroppen är igång igen!
|
|
|
|

2012-08-21 09:26
|
|
|
Funderar på gäller det här alla längder på intervaller? Kör 400, 800, 1000, 2000, 3000, 4000 meters intervaller. Beroende på var jag befinner mig i träningsprogrammet. Upplever att 800m intervallerna som svårast att få till löpekonomiskt, men kör man på puls så bör det fungera bättre... Hmm
Tackar stort för dina svar och har gjort mig lite klokare
|
|
|
|

2012-08-21 10:22
|
|
|
Slalombacke.
|
|