Skador och besvär

Vad eller hälsena?

Hur vet man om man har ont i hälsenan eller vadmuskeln? Alltså, hur känner man skillnad?

/Anatomidyslektiker

2012-08-14 21:15
Hmm, har bara läst lite anatomi hittills på idrottslärarutbildningen och lite på egen hand men vadmusklerna övergår ju i hälsenan vid en viss punkt. Då borde man väl rent logiskt ha ont i vaderna om det är ovanför den punkten och ont i hälsenan om det är under den punkten...

Bara en amatör som spekulerar... Smiley
Nån annan kanske har ett bättre svar?

2012-08-19 15:03
Det låter väl inte helt orimligt? Någon sa också att har man ont i hälsenan har man ont längre ner.  

2012-08-20 23:33
Så här ser det ut i vaden... det är en enkel bild men man ser tydligt att vadmusklerna övergår i hälsenan. Soleusmuskeln har jag för mig ligger under gastrocnemiusmuskeln så jag antar att det är den sistnämnda man ser på bilden.

Långt ner på hälsenan ser man en bristning, jag tycker den ser ut att vara helt av. Då kan man inte stödja på foten. Har man bara ont kan det ju vara t.ex. en inflammation eller tillfällig överansträngning.

Har man ont "längre ner" så är det troligtvis något med hälsenan, har man ont "längre upp" så är det troligtvis någon av musklerna.

External image

/En idrottslärarstudent som nyligen börjat läsa anatomi på utbildningen.

2012-08-21 10:46
Tack! .-) Hade faktiskt tänkt googla fram en bild.

Har ganska vag uppfattning om vad som gömmer sig under huden. Smiley Det där var intressant.

2012-08-21 10:51
Anatomi är superintressant (tycker jag)!

Kanske skulle satsat på att bli sjukgymnast istället... Smiley Nää, jag vill fortfarande bli idrottslärare men jag kommer läsa kurser på fritiden för att bli PT eller dylikt. Smiley

2012-08-21 10:53
Hej!
Jag personligen har haft ont i både hälseror och vadmusken, när jag frågade min tränare så han att masera vad muskeln med ormsalva. Så att du får bort knutarna som har hamnat på senorna. Du gör det lättast med hjälp av en person. Om du lägger dig på magen och person nummer två tar lite ormsalva på ena vaden och arbetar in den från foten upp till knäväcket och försök att hitta knutarna på senorna som sitter på sidorna, man kan även masera hälsenan om du vill. Om du gör det här en gång om dan så bör du måärka skilnad efter ett tag. Hoppas det här ska fungera för dig! Annars tycker jag att du ska gå till en läkare.

Kanske inte var riktigt det du undrade men jag hoppas att det kanske kan hjälpa någon! Smiley

2012-08-25 21:16
Ja, faktiskt kul med anatomi.

Tack för tips också. Smiley Jag var till en sjukgymnast i fredags och hennes slutsats var bristning i vadmuskeln (muskelbuken??) som kanske hade varit inflammerad. Men i övrigt kändes vaderna bra tyckte hon.

Excentriska tåvhävningar, massage och försiktigt trappa upp löpträningen var hennes råd.

2012-08-25 22:08
Muskelbuken är den tjockare delen av muskeln, det är faktiskt det som vi i dagligt tal kallar muskeln. Smiley

Sedan består själva muskelbuken av lite annat också men det tänker jag inte gå in på här och nu. Du kan dock se det på bilden nedan.

External image

Lycka till med tåhävningarna och ta det lugnt med upptrappningen. Skynda långsamt! Smiley

2012-08-26 12:14