|
Får ont i vaderna under mina löprundor. Smärtan kommer plötsligt och känns som att vaden blir väldigt spänd. Smärtan håller i sig någon dag sedan kan jag springa igen. Smärtan kan komma efter 5 minuter eller 50 min, dvs när som helst under passet. Löpning varvat med promenader, innebandy och andra saker där man ej springer hela tiden funkar bra. Nu har jag haft problemen i 4-5 månader. Hur ska jag få bukt med detta?? Hjälp!
|
|
|
|

2012-08-09 21:17
|
|
|
Du skriver inte om du försökt åtgärda själv på nåt vis. Annars så är ju stretching, massage och kompressionsstrumpor sånt som hjälper ju för många.
|
|
|
|

2012-08-09 22:24
|
|
|
Vilken del av vaden är det som gör ont?
|
|
|
|

2012-08-09 23:23
|
|
|
Kände precis likadant som du då jag började springa barfota (med VFF) men efter ett tag släppte vadontet (som nog bara var rejäl träningsvärk) men efter ytterligare några veckor gick det över till renodlad hälseneinflammation. Felet jag gjorde (tror jag) var att jag inte var tillräckligt försiktig i min upptrappning vad gäller löpdistans/-tid. Fasiken, det var ju så skönt att springa barfota så vad kunde gå fel. Ganska snart sprang jag 8-10 km på alla typer av underlag. Min teori är att muskeln i vaden relativt snabbt ändå vande sig vid den nya belastningen men att muskelfästet i hälen ej hann göra det, vilket är precis vad man egentligen vet. Nu är det ingen löpning alls utan rehabiliteringsträning som gäller tills detta är borta. Sedan ska jag börja om igen men ta det mycket lugnare. Som tur är kan man fortfarande simträna, cykla, paddla motionskajak, åka rullskidor, etc.
Mitt råd: trappa upp oändligt långsamt
|
|
|
|

2012-08-10 08:20
|
|
|
Har haft samma problem. För mig hjälpte det med excentriska tåhävningar i en trappa, minst en gång om dagen.
|
|
|
|

2012-08-10 08:42
|
|
|
Tåhävningar is the shit!
|
|
|
|

2012-08-10 09:59
|
|
|
Smärtan sitter mitt på vaden. Jag ska skärpa till mig med tåhävningarna. Hur mycket tåhävningar ska man göra per gång??
|
|
|
|

2012-08-10 21:05
|
|
|
"Löpning varvat med promenader, innebandy och andra saker där man ej springer hela tiden funkar bra."
Du har redan lösningen här. Varierad träning är receptet för att slippa ont så fortsätt med det. Själv gör jag aldrig tåhävningar och har aldrig ont. Inte ens efter, som idag, 10 km utan skor.
|
|
|
|

2012-08-10 21:17
|
|
|
Jag kampar ocksa med halseneinflammation. Jag gor 5 set om 15 reps varje dag, med fokus pa mycket langsam och kontrollerad sankning.
Tre av seten gor jag med rakt ben, och de andra tva med bojt kna (vilket aktiverar den djupliggande vadmuskeln). De ar tva olika muskler, och man behover trana bada.
Nagot annat som hjalp mig ar vaxelbad: 4 minuter med fotterna i varmt vatten, och sedan 1 minut i isvatten. Repetera tills du inte ids mera (5-10 ggr). Det gar utmarkt att jobba med en laptop medan man gor detta.
|
|
|
|

2012-08-11 02:34
|
|
|
Tack för hjälpen!!!
|
|
|
|

2012-08-11 20:08
|
|
|
Ni som rehabiliterat med excentrisk vadträning, hur lång tid har det tagit innan ni börjat löpa igen? Har läst om personer som hållit på att rehabilitera i 6-12 mån
|
|
|
|

2012-08-13 09:39
|
|
|
Det är väl som alltid frågan om hur långt det har gått och hur allvarligt det har hunnit bli.
När jag fick hälseneproblem tog det väl någon vecka innan jag började springa korta sträckor och sedan har jag trappat upp sträckor och tåhävt parallellt. Tog väl kanske 2-3 månader innan jag var helt smärtfri. Det var ett år sedan och sedan dess har jag bara känt av det efter enstaka pass.
Efter det har jag haft lite vadont utan att känna av hälsenan, där har det funkat på liknande sätt med tåhävningar, men kompletterat med regelbunden massage.
|
|
|
|

2012-08-13 14:45
|
|
|
Jag slutade springa i Oktober 2011, och strular fortfarande med rehabiliteringen.
Nov-dec gjorde jag vadresningar utan resultat - det var for inflammerat for att fungera.
Jan-mars gick jag hos sjukgymnast och fick ultraljud och massage. Det fungerade bra, men lakningen gick inte hela vagen.
Sedan april varvar jag olika upprampningsfilosofier med vadpress, och har hittills trott tre ganger att jag var fardig med de har problemen...
Slutsats: om man har halsenekanningar ska man sluta direkt och fixa problemet innan det bildas for mycket arrvavnad.
|
|
|
|

2012-08-14 01:12
|
|
|
När jag började med barfotalöpning hade jag mycket små krämpor och fick precis som du ont i vaderna. Men började sen träna crosfit några gånger i veckan och där hoppar man en del hopprep vilket jag var helt värdelös på så så för att lära mig började jag varje pass med 10-15 min hopprep som uppvärming. Det jag märkte var att ALLA mina löprelaterade krämpor försvan nästan direkt och har inte haft ont en enda gång sen dess. Har sen sett att det rekomenderas på flera ställen och att det har hjälpt många. Hopprep är som doping för barfotalöparen =)
När du hoppar så landa foten som när du springer, många har en tendens att studsa på tårna när man hoppar rep. Och varva att landa på båda fötterna och en i taget som när du springer och håll ungefär samma takt på hoppen som vid löpning.
Hoppar fortfarande ca 10 min 3 ggr i veckan och har aldrig några problem och känner mig riktigt stark i fötter och vader.
|
|
|
|

2012-08-15 08:04
|
|
|
Mattias: Låter som ett toppentips, det ska jag prova direkt!
|
|
|
|

2012-08-15 08:47
|
|
|
Hehe, jag brukar tänka 'från andra hållet', dvs tänker på att försöka springa som om jag sprang med hopprep när jag är ute för att få bra elasticitet och spänst i steget. Det hjälper till att hålla upp stegfrekvensen också.
|
|
|
|

2012-08-15 11:33
|
|
|
+1 på mig där Fredrik... När man börjar lunka, tänk hopprep.
|
|
|
|

2012-08-16 12:33
|
|
|
Jag måste också ge uttryck för mitt gillande angående hopprepstipset. Har tänkt börja med det, men det har inte blivit av. Nu ska jag börja.
Angående vadhäv vill jag höja ett litet varningensfinger. Jag har vid något tillfälle kört vadhäv med vikter och muskeln klarade nog lite mer än vad som var bra för den och jag fick ont. Vid vanliga vadhäv med böjda knän arbetade jag mig uppåt från ca 50-60 häv i ett svep upp till dryga 100 och då började jag få ont igen. Det jag vill ha sagt är att jag tror att man inte ska sikta på att maxa i vadhävövningar om man gör dem för att förebygga löpskador.
|
|
|
|

2012-08-16 15:32
|
|
|
Jag roade mig med att googla gubbvad och hittade http://www.muskelbristningar.se/gubbvad. Där rekommenderar de 3*15 excentriska tåhävningar två gånger dagligen. De skriver att det inte finns belägg för att en ökad mängd tåhävningar ger bättre resultat så istället för att köra hundra rakt av kanske du ska köra två pass om 3*15?
|
|
|
|

2012-08-16 22:34
|
|
|
Ska testa hopprep!!
|
|
|