Styrketräning

Sittande hantelpress vs stående skivstångspress

På mitt nya gym är det för lågt i tak för att man ska kunna stå upp och pressa
vikter över huvudet. Så i mitt 5x5 program där man ska köra stående press med en skivstång har jag tänkt att ersätta med sittande hantelpress på lika vikt och samma ökningar.

Är det en bra ersättare? Eller finns något annat som jag borde ta istället. Med skivstången känns det som man balanserar mer med bål, rygg, lite ben osv.

2012-08-08 19:52
Om inte stående / sittande i smith machine? Sittande hantelpress funkar också bra  

2012-08-08 20:10
sätt dig på en pilattesboll & kör alternerad hantelpress... knä 90 grd & rak rygg  

2012-08-08 21:07
Men fäll upp ryggstödet (om det går) och kör en variant av sned bänkpress fast med jävulskt rakt ryggstöd. Det fungerar ungefär lika bra.  

2012-08-08 21:09
Crap, vad lågt tak! Blir det svettigt där inne också?

Meningen med stående over head press är att du håller balansen själv (utan ryggstöd eller smith-skenor), och har så stort utrymme som möjligt mellan kontaktyta (fötterna i golvet/rumpan på sätet) och vikt (ovanför huvudet).
Så jag föreslår för balansarbetets skull att du sitter på pilatesboll, då slipper du ryggstöd och får jobba åtminstone lite mer med core-muskulaturen.

2012-08-09 00:14
Tack för all hjälp! Pilatesboll finns ju så kan ju släpa bort den till skivstängerna och köra med stången då. Måste väl vara det bästa?  

2012-08-09 14:32
Good luck, have fun!  

2012-08-09 18:23
Först och främst det är helt 2 olika övningar dock så tränar dom nästan samma muskler.

Militärpress tränar serratus muskeln tror jag den heter medans Hantelpress inte gör det.

2012-08-21 19:08
Hej hej. Jag tycker som Marie, men jag skulle kört med hantlar om jag skulle vilja få med stabiliteten. Ibland använder man ju bänkar/ryggstöd/smithmaskiner bara för att kunna isolera övningen till en speciell muskelgrupp, så hur du gör hänger ju lite på vad du vill få ut i slutändan. Kör på - allt är bra!

2012-08-22 00:41
Testa att slänga in denna övningen med (se från ca 1:15 in i klippet)

http://www.youtube.com/watch?v=vj2w851ZHRM

Då får man lite variation i det hela med och inte statiskt bara kör samma. Det är sjukt härlig tycker jag personligen :) Går att köra på pilatesboll med såklart:p

2012-10-24 06:02
Skippa pilatesbollen. Man ska sträva efter att stå så stadigt som möjligt för att undvika skador och klara av lyften med god teknik. Inte tvärtom. Är det ett 5x5 program som tex "starting strength" eller "stronglift" du kör så kommer du få all bålstyrka du kan önska dig utan att krångla till det. Går det inte att köra stående så får det väl bli sittande med uppvinklat ryggstöd. Man hade ju kunnat tänka sig knästående eller i utfallsposition men jag har aldrig provat det och det skulle kanske kännas lite fånigt.  

2013-01-15 21:20
Kör knästående bara istället kanske?  

2013-01-18 14:22