Cykel

"Säkra" rundor i Göteborgstrakten

Jag är sugen på att ta upp vägcyklandet igen. Jag bor utanför Göteborg (Härryda) och har egentligen en massa vägar att träna på i närheten. Nu till problemet: jag vet allt för väl hur folk kör bil här i trakterna: vansinniga hastigheter och noll respekt för cyklister tillsammans med krokiga vägar och noll vägren gör att jag har svårt att njuta av att köra racer. Har ni några tips på vägar som känns mer OK att köra på utan att behöva ta Valium innan man ger sig ut?  

2012-08-08 15:45
Titta på några av dessa:

http://www.lvg.nu/index.php/traening/vara-rundor

2012-08-08 15:53
Tack för länk! Jag skall kolla om det finns någon som känns tillräckligt safe. Annars får jag väl hålla mig till trainern ;-)  

2012-08-08 16:28
Tycker iofs Härryda-området är rätt trevligt, bra vägar där bilarna accepterar cyklister. Enda tutorna man får där är när man korsar Rv40 på "påfarts-viadukterna", men där finns cykelväg om man hellre tar den.
Annars är mina enda hatvägar i Gbg-området Hällesåkersvägen fram till Lindome. Där skäms inte bilister för att aktivt preja cyklister. Kungsbackavägen första kilometrarna söder om Mölndalsbro är också ett ställe där bilisterna tydligen fått nog (vilket jag kan förstå, vägen har ingen vägren, och HCK är ofta där med enormt stora klungor som kör 20km/h och tar hela körbanan).

2012-08-08 16:35
Tycker Härryda är trevligt att cykla i, delar inte din känsla mao. Lerumstrakten mkt bra också, och Alingsås. Smiley  

2012-08-08 17:01
Hällesåkervägen är ett kapitel för sig. Det kan bli otäckt, ja.  

2012-08-08 17:52
Jag måste ha "tur"- Kör regelbundet Hällesåkersvägen men har aldrig råkat ut för någon incident. Jag brukar dock köra antingen tidigt på morgonen eller lite senare på kvällen. Kan tänka mig att de kan vara lite aggressiva i rusningstid...
/Peter

2012-08-09 09:16
Peter, jag ska nog inte överdriva. 99% av alla bilister är helt ok, så länge man uppför sig vettigt själv. Resterande 1% är överrepresenterad på Hällesåkervägen. Jag har haft mest problem på lördagar och söndagar. Jag har ett registreringsnummer som jag har lagt på minnet. Hjälper ju inte ... de kommer oftast bakifrån så det är svårt att se upp för föraren.

Men tillbaka till trådskaparens fråga ... de flesta vägarna är helt ok. Många säger att 156 är hemsk, men jag har sällan fått problem. Farten är hög, men det finns oftast alternativ.

Härryda till Bertshult och sedan tillbaka till Landvetter via Eskilsby ... en trevlig runda. "Hem till byn" (i länkarna jag skickade) är fin. Nationaldagsloppets bana likaså. Det är snarare så att vi är bortskämda med fina alternativ. Det är bara att cykla, och cykla vettigt.

De olyckorna jag känner till har oftast hänt utan bilisternas inblandning. Oftast, skriver jag.

2012-08-09 09:33
Brukar utgår från Mölnlycke och en del bort mot Hällesåker, Lindome, Kungsbacka men bort mot Edsås. Inte blivit farligt prejad ännu men spolarvätska har man ju blivit duschad med några gånger.

Annars kan du ju alltid skaffa mtb, finns många trevliga rundor därute och bilarna är färre :)

2012-08-09 15:45