Prat

70+

Vi är efter tips av vår träningsflitiga dotter med i Funbeat och tycker det verkar kul. (Ålder 71 och 74). Vi försöker verkligen hålla igång med stavgång, jympa och styrketräning flera ggr i veckan och tycker vi mår så bra av det.
Det skulle vara kul att höra vad andra i vår ålder sysslar med för att hålla sig i form.
Om här finns några i vår ålder...........

2012-08-08 15:35
Jag vet inte om jag platsar - är "bara" 57......men jag har för första gången i mitt liv kommit igång med att löpträna på allvar. Annars har jag under många år hållit ångan uppe med dans Smiley  

2012-08-08 17:15
Kul att ni "vågar" gå med här! Många äldre är så rädda för datorer och internet!
Har själv några år kvar innan jag når 70+, men jobbar med målgruppen på ett aktivitetscentra där jag ansvarar för de fysiska aktiviteterna, så lite hum har jag om vad folk i er ålder hittar på!
Trycket på vattengympan hos oss är stort! Det är en träning som passar många, alltifrån de pigga pensionärerna till de som har en del krämpor eftersom man individanpassa övningarna mycket utan att störa gruppen.
Gympan, med inslag av både styrka, "latino" och tai-chi är också populär, liksom styrketräningen.
Sen vet jag att många av våra besökare håller sig i form genom promenader, cykling, simmning etc. Några utövar qi-gong, och en är ute och joggar (henne är jag imponerad av; hon fyllde 90 tidigare i våras och är som sagt ute och joggar regelbundet, åker med barnbarnsbarnen till fjällen och åker slalom etc. Men enligt en annan deltagare har hon varit orienterare på elitnivå...)

2012-08-08 17:26
Tjena!

Min mamma är 70+ och har konto här. Tyvärr håller sjukdom henne från träning helt just nu men jag ska tipsa henne om denna tråd.

2012-08-08 17:40
Hej, jag är en ungdom på 63 vårar ;-) Jag håller ffa på med löpning men fösöker träna simning och cykel också för att delta i nån triathlontävling då och då. Jag började träna konditionssporter för c:a 35 år sen - mest löpning. Har aldrig varit särskilt snabb eller uthållig men älskar att springa - särskilt i naturen, gärna natur med höga berg! Tränar normalt c:a 6-8 timmar i veckan. Just nu har det varit lite kris efter ett meniiskhaveri som gjorde att jag fick vänta två månader på operation och sen 2 månader efter innan jag kunde börja löpträna igen!  

2012-08-08 17:51
Hej.
Jag mår bra och bör platsa med mina 74 år. Varit väldigt snabb men numera är jag patetiskt långsam Har likafullt skitkul på mina "tävlingar".
Har idrottat med det mesta.
Styrketränar ej, stretchar ej, käkar ej någon mirakeldiet ( min mammas mat + lite nytt duger gott ), äter noll vitaminer etc..

Även ofta varit funktionär och tävlingsledare. Mest löpning.

2012-08-08 18:15
Stackars K-Gs mamma.  

2012-08-08 19:23
Varför det Fredrik?

2012-08-08 20:40
Du tar ju din stackars mammas mat. Skaffa egen mat, latmask.  

2012-08-08 21:23
Blir väldigt irriterad på dessa 75-åringar, som har oförsyntheten att spänsta bättre än jag själv på g/jympan eller i joggingspåret. Såg faktiskt ett exemplar av arten göra en frivolt häromveckan. Inte alls bra för omgivningen, som riskerar akut mindervärdighetskomplex och slutar träna.  

2012-08-08 21:57
Jag är 74.
Min mor borde då vara ca. 100.
Till din upplysning så dog hon 2006 - 93 år gammal.

Hon var av den gamla stammen. Den med sunt förnuft + respekt.
Som mamma så visste hon vad hennes 4 barn behövde.

Ställde upp gjorde hon mer än gärna. Ibland skyllde jag ( de andra 3 försvann ur landet ) på något, men minst 3 dagar i veckan åt jag tidig middag/lunchtid hos henne förutom åren 1992 - 97 när jag var gift. Plus 1951 - 1970 när jag bodde annorstädes.

Fråga. Ni andra 70+ äter ni också i stort sett som ni fick lära er som barn?

2012-08-08 22:03
Min mor spelade golf gåendes i löparskor när hon var 85. 18 hål. Skorna valde hon själv.  

2012-08-08 22:06
Varföt spelade hon inte barfota? Då hade hon fortfarande kunnat spela.  

2012-08-09 07:20
Hon fick en lätt hjärnblödning när hon var 85. Hon var ute och gick. Föll på sin vänstra handled så hon kunde inte svinga klubborna. I övrigt var hon OK.

Hade hon levt idag hade jag tipsat om www.hokaoneone.com Smiley

2012-08-09 08:53
Hej, vad kul med alla inlägg. Så imponerad jag blir av allt vad ni gör/har gjort i träningsväg. Jag har gått på jympa sedan Friskis började, varvat med cykling och, tidigare, löpning. Nu räcker det med stavgång (Bungy Pumpstavar, jättebra), styrketräning och jympa.
Men som sagt, inte i närheten av vad ni andra sysslar med.
K-G i frågan om mat: min mamma var en riktig matmamma: 'Skillnaden mellan bra och en dålig kock är ett halvt kg smör'. Det har vi fått ändra på förstås. Mycket fisk och grönsaker står på menyn. Lite kött.
Är det nån som kan ge tips om hur man ska komma igång och jogga lite? Jag går så mycket, och raskt, men så fort jag ska jogga blir det tvärstopp.

2012-08-09 11:35
Lyktstolpar är bra. Jogga till nästa stolpe, gå tre stolpar, osv. Efter två veckor joggar du två stolpar o går två. Och se'n ...  

2012-08-09 11:53
På vilket sätt blir det tvärstopp? Blodsmak i munnen och andas som en blåsbälg eller ont i knän, smalben, fötter?

Principen Anders nämner är bra för att komma igång med löpning. Springa en bit, gå en bit, för att efter några gånger minska på gången lite och öka löpningen lite. Efter nån månad springer man - voilá!

2012-08-09 13:16
Tack Anders och Christer för tips. Blodsmak i munnen? Ack nej, så långt hinner jag aldrig springa. Det är bara det att hela kroppen säger NEJ. Men jag ska försöka igen, med lyktstolpsräkning. Om en månad ska jag berätta om jag avancerat från 'en lyktstolpe jogging, tre lyktstolpar gång' till något bättre. Vi får se.  

2012-08-09 15:01
Som Anders skrev är gå-springa-gå-springa en bra start.

Kan man hitta en mysig runda i ens smak så hjälper det också.
Längs vatten, runt en park, etc....

2012-08-09 15:12
Lycka till Loulou - och visst har K-G rätt, en trevlig omgivning gör träningen mer njutningsfull!

2012-08-09 15:45
Tjusiga och tillräckligt dyra träningskläder är viktigare än något annat för att komma igång med joggen eller g/jympan.
Hur tänker övriga debattörer se ut i höst?Smiley

2012-08-09 22:24
Så rätt så, Sigvard.
Stella McCartney envisas med att göra yogakläder.

2012-08-09 22:26
Javisst, man yogar mycket bättre i en chic yogadress i kontemplativa kulörer.  

2012-08-10 00:23
Detta är mig veterligen första gången någon öppnar en diskussion 70+ eller liknande.

Personligen anser jag att vissa inlägg ej hör hit.
Tror de är välmenade på något sätt, men jag vill gärna ha en förklaring.

2012-08-10 08:17
K-G klagar på OT (Off-topic inlägg) Smiley
Stor humor!

2012-08-10 09:52
Jag undrar mest när ska hennes matlådor ta slut.  

2012-08-10 09:55
Helt rätt Peter, men det är väl ofta i trådar som redan behandlats. Smiley

David. Min mor dog för 5½ år sedan. Har du ibland noll skam i kroppen. Smiley

2012-08-10 11:02
Dom flesta i 70 års åldern är föräldralösa.  

2012-08-10 11:06
Urusel bortförklaring David Pedersen.

Tillbaks till tråden.
Vi är för att använda ett populärt ord minimalistiskt få 70+ som rör på sig plus finns här på Funbeat.

Rörelser i alla former är bra.
Har sysslat med en hel del liksom andra.

Har mycken erfarenhet av
löpning + skidor + skridskor + cykel + en hel del andra idrotter.
Propagerar gärna för trädgårdsarbete som är ett naturligt gym.

Ni få 70+ som finns här - vad vill ni skriva om eller veta mer.

2012-08-10 11:42
Hahaha! Du verkar inte inse vad det var som du skrev.

>käkar ej någon mirakeldiet ( min mammas mat + lite nytt duger gott ), äter noll vitaminer etc..

2012-08-10 11:57
Har vi inte kommit av banan lite? Kläder - mat, nåja det hör väl hit också. I morse skulle jag gå den vanliga rundan med vovven, labrador 12 år. Med ålderns rätt (hennes altså) har vi saktat ner på promenaderna, och när vi motionerat har vi gjort det utan hund. (Hon ör ju faktiskt 80+). I alla fall tänkte jag försöka jogga lite, räkna lyktstoplar och så. Gissa vad som händer. Den gamla hunden, med vilken vi tagit stillsamma promenader den sista tiden, blev överlycklig, skuttade glatt bredvid mig, galopperade lite och tittade bakåt: kommer du snart matte. Det är kanske så att hon har anpassat sig till oss i st f tvärtom!  

2012-08-10 13:01
Utmärkt, då har du en farthållare!  

2012-08-10 13:11
Usräkta off-topic men,

Fredrik och David. Vad skall ni in i den här tråden att göra? Det ligger nära till hands att tro att ni med kommentarena mest önskar reta upp K-G till att skriva något dumt tillbaka för att som vanligt kunna peka på att det är han som går över gränsen.

Så dåligt!

2012-08-10 13:24
Nu är vi dels i prat och när har jag hävdat att KG går över gränsen?

Du ser tydligen inte humorn i vad KG skriver.

2012-08-10 13:38
David dear, oavsett hur roligt det än kan tyckas vara det han skrev så var det du följde upp det med INTE roligt utan bara smaklöst. Kom igen, så här kass är du väl ändå inte e g e n t l i g e n? *rynkar ögonbryn och panna*  

2012-08-10 17:26
David + Fredrik N har hoppat på mig personligen några gånger. Har ej anmält dem och kommer så ej att göra. Tycker mest synd om dem.

2012-08-11 08:52
Loulou.
Skitkul med labradoren. Har själv haft en.
Bra att du funnit en själsfrände. Smiley

2012-08-11 08:54
När labradoren och jag joggade så nätt i en svag uppförsbacke mötte vi en äldre herre som sa: så bra att du joggar i uppförsbacke, då slår man sig inte så illa om man ramlar (!).
Så tänker en 70+-are.

2012-08-11 09:41
Det finns mycket som är bra med att jogga i uppförsbackarna! Bravo!  

2012-08-11 10:22
"Så tenker en 70+ are"
En 30, 50 og en 70 årig satt ved en elv å fisket, da det kom en naken flike på den andre siden.
Vi simmer over, sa 30 åringen. Eee.. la oss heller se om vi ikke hitter en robåt, sa 50 åringen.
Men vi ser henne jo fint herifrån sa 70 åringen. Smiley

Er det slik det bliver. ?? Hva tror dere ?

2012-08-11 16:17
N.P.N.G-: Jag har hört den i en annan version som inger lite mer tillförsikt inför framtiden.

Fyra män, 30, 40, 50 och 60, är och fiskar vid en flod. Efter en stund dyker det upp några kvinnor på andra sidan, alla kläderna åker av och de badar näck. Männen blir begeistrade. 30-åringen kastar sig i vattnet, han kan inte simma över fort nog. 40-åringen börjar febrilt leta efter en båt. 50-åringen plockar fram sin kikare. 60-åringen ser med förundran på de andra och utbrister: Vad stressar ni för, låt dem komma till OSS.

Så, med lite insikt blir ålderns höst både bekväm och innehållsrik. Smiley

2012-08-11 17:59
70-åringen säger: Jo, jag kommer ihåg att det var något speciellt med flickor men jag kommer inte ihåg vad...  

2012-08-11 22:24
Med måttlig respekt; den som anser att jag tidigare i tråden varit oförskämd eller kommit med något påhopp har inte mycket av värde mellan öronen. Eller en extremt dålig dag när det gäller tankeverksamheten. Skärp er!

Och K-G kan ju försöka hitta något jag skrivit om, eller till, honom som liknar ett påhopp och som kan vara något i närheten av relevant för en anmälan.

Fåniga försöka att bygga medömkan och sympati med mig som alibi kommer falla platt hos varje klarsynt person.

Och den som inte förstår, eller tar illa upp, av Davids harmlösa och ganska snälla skämtande i det här ämnet har förmodligen stora problem. Problem som omvärlden varken kan eller bör ta särskilt stor hänsyn till.

Ta ett steg tillbaka och tänk efter, för igen; skärp er.

2012-08-12 21:16
Fredrik N.
Du är anonym, men vill du diskutera så skicka mig ett meddelande. Plus ge mig lite fakta om dig. Har försökt på omvägar men misslyckats.

Då vi tyvärr är så få 70+ varför inte då börja på ett snällt sätt. Smiley

2012-08-13 07:58
Jag startade den här tråden och tänkte väl att det skulle ge en del utbyte mellan oss 70+-are som försöker hålla oss i form. I all vänlighet.  

2012-08-13 08:15
I alla nätforum finns det sådana som Fredrik och David - som tror att de har tolkningsföreträde till att avgöra vad som är humor, god smak, intelligens (och fan och hans moster) Smiley. Jag tycker det vore enklast om vi andra (K-G tex) bara ignorerade dem.
Tycker jag som bara är 57.....

2012-08-13 09:09
Tycker som du Ann-Christine. Du är så välkommen att var med oss 70+-are fast du 'bara' är 57. Härlig ålder. Men det är faktiskt inte så dumt att vara 70+ heller, om man inte tänker för långt framåt alltså........  

2012-08-13 11:12
På alla forum finns "kränkta" människor som värkar ha som livsuppgift att bli "kränkta".

Det bästa är att starta en sluten grupp med exakt "rätt" medlemmar som tycker lika och har en lämplig o degig bakgrund.

2012-08-13 12:50
Och vice versa...  

2012-08-15 15:43
Jag känner mig kroniskt kränkt. Frågan är bara för vad.Smiley  

2012-08-15 18:19