|
Skulle verkligen behöva tips på hur man får ordning på sin matordning. Ja jag vet att man borde äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmat, sen ev lättare mellanmål men får liksom INTE till det.... Nån som har tips på hur man på lättaste sätt gör? Tacksam för svar
|
|
|
|

2012-08-08 15:10
|
|
|
Jag skulle börja med att fundera på vad det är som gör att du inte får till det. Bristande planering? Att du inte har "respekt" vad vad du tänkt dig utan ändrar om nu och då? Att du inte är hungrig när du borde äta - eller att du är hungrig och småäter mellan målen? Samt - vad är ditt mål med att ändra kosthållningen från hur den är idag?
|
|
|
|

2012-08-08 15:13
|
|
|
småäter ja. vill gå ner i vikt så det är min plan Bristande planering ja Ja tyvärr ändrar jag om hela tiden.
Hur gör jag för att få det att fungera? Tacksam för hjälp
Nu blir det frukost, senare lunch sen ev nått lättare på kvällen men inget däremellan mer än kaffe
|
|
|
|

2012-08-08 15:22
|
|
|
Planering tycker jag är A och O, det måste jag göra om det ska fungera, särskilt när jag ska orka/hinna jobba och träna och ta hand om barn och familj och hus och allt. Bestäm matordning dagen innan, gör matsäck till jobbet, frångå sedan inte det du bestämt. Om du har vissa saker du lätt faller för att småäta - ha det inte hemma!
|
|
|
|

2012-08-08 15:31
|
|
|
Det låter som du äter lite.
|
|
|
|

2012-08-08 15:31
|
|
|
ja det är ju det jag säger Fredrik Jo men frågan är HUR får jag ordning på det Sara? Nån som har tips? allt är välkommet
|
|
|
|

2012-08-08 15:34
|
|
|
råkade som jag sa få samma inlägg/svar 3 gånger så därför tog jag bort det
|
|
|
|

|
|
|
råkade få samma inlägg 3 gånger så därför tog jag bor det
|
|
|
|

|
|
|
Krångla inte till det. 
Fokusera på huvudmåltiderna, dvs frukosten, lunchen och middagen, och gör dem bra, näringsrika och hyfsat regelbundna. Då behöver Du inte tänka på mellanmålens vara eller icke vara förutom nån frukt i förbifarten.
|
|
|
|

2012-08-08 16:24
|
|
|
det är det som också är ett problem. hur får jag till det? Vad kan man göra för att få det att funka? just nu får jag till frukosten och det funkar men resten ne det funkar sådär :(
|
|
|
|

2012-08-08 16:28
|
|
|
testa laga maten dagen innan, färdiga rätter. så kan du micra dem vid den tiden du bestämt dig för att äta.
|
|
|
|

2012-08-08 16:35
|
|
|
det har jag redan gjort men det är tyvärr inte alltid det funkar. men ska göra ett nytt försök. jag ger mej INTE. det SKA funka. tack elly
|
|
|
|

2012-08-08 16:44
|
|
|
Svaret är ju i slutändan du själv. Ingen kommer kunna lösa det åt dig. Planera och GENOMFÖR.
|
|
|
|

2012-08-08 16:59
|
|
|
Som Sara säger, det är du själv som är chefen. Inställning, självdisciplin.
|
|
|
|

2012-08-08 17:03
|
|
|
absolut ska göra så
|
|
|
|

2012-08-08 17:11
|
|
|
Använd appen ShapeUp. Oslagbar för mig. Jag lär mig massor om vad maten innehåller. Och gradvis äter jag bättre och de mål som är bra för mig att äta. Pedagogiska staplar och diagram gör det tydligt och motiverar till att möta målet.
|
|
|
|

2012-08-08 21:08
|
|
|
Storhandla så du har allt du behöver hemma. Koka pasta,ris,bulgur, quinoa eller vad du nu äter för några dagar och ha i kylskåpet. Koka ägg för några dagar. Ha en dag i veckan för storkok och frys in i portioner.
|
|
|
|

2012-08-09 05:11
|
|
|
Storhandla så du har allt du behöver hemma. Koka pasta,ris,bulgur, quinoa eller vad du nu äter för några dagar och ha i kylskåpet. Koka ägg för några dagar. Ha en dag i veckan för storkok och frys in i portioner.
|
|
|
|

2012-08-09 05:11
|
|
|
tack för era tips
|
|
|
|

2012-08-09 10:44
|
|
|
Jag tycker det är svårt att ge dig råd när du inte beskriver vad det är som inte funkar för dig. Jag menar till exempel: Är det för att du har ett så stressigt jobb att du inte hinner äta riktig mat på regelbundna tider, eller är det för att du jobbar hemifrån och småäter hela tiden framför datorn, så är ju dessa två situationer väldigt olika och kräver olika lösningar. Du måste inte berätta allt i forumet, men du borde försöka att analysera din vardag för att se *varför* det inte funkar för dig.
|
|
|
|

2012-08-15 17:02
|
|
|
ne det är inte jobbet. och just nu går jag hemma hela dagarna. och har svårt att få in mattider pga att jag får kvälvningar (eller hur det stavas) aja ni förstår säkert vad jag menar. får det när jag ska äta mat hemma (oftast ensam) men ute går det bättre. och har även pga det svårt att få till mattiderna. tyvärr. Men det spelar ingen roll om jag jobbar får ändå inte till mellanmål och kvällsmat. men lunchen funkar de dagarna jag jobbar då jag äter där. och oftast är det ångesten som sätter stopp när jag ska försöka äta och även min värk
|
|
|
|

2012-08-16 09:28
|
|
|
Jaha, nu är det lite klarare. Har du någon god vän som du kan prata med? En möjlighet är att äta frukost eller lunch tillsammans, hemma hos henne eller honom. Ni kan planera vad ni ska äta tillsammans, så att det blir hälsosam mat som hjälper dig gå ner i vikt.
Om du inte känner någon som du kan göra detta tillsammans med, försök hitta någon lunchrestaurang som har nyttig mat och ät där varje dag om du har råd. Det finns hälsosamma alternativ på till exempel MacDonalds eller Burger King. Köp inte pommes, glass eller efterrätt! Drick lättmjölk till maten. Ta med ett äpple hemifrån och ät på restaurangen som efterrätt.
|
|
|
|

2012-08-17 09:25
|
|
|
Problemet är att jag INTE har det och äta ute varje dag blir ju dyrt :( Men när jag börjar jobba kommer jag äta med mina jobbarkompisar måndag, fredag, sen gruppen tisdagarna men då blir det INTE mat förrän vid 16,30 och onsdagarna ca 17. men behöver ju nått mer på dagen och frukosten funkar rätt så bra. Men äta frukost mellan 8 - 9 sen INGET förrän 16 - 17 känns ju lite långt emellan. Men de dagarna jag jobbar alltså måndag och fredag blir det lunch vid 12, men det ska ju fungera med lunchen varje dag. 2 mellanmål, och kvällsmat. sen senare ev lättare mellanmål :(
|
|
|
|

2012-08-17 09:41
|
|
|
Påminn mej igen; varför är det nödvändigt att äta fyra-fem-sex gånger om dagen? Jag måste ha missat nån info...
|
|
|
|

2012-08-17 09:47
|
|
|
Själv tycker jag att storkoks-sessioner är jobbigt o stressande. Därför lagar jag hellre extra av middagsmaten så att det blir över av den och räcker till lunch dagen därpå.
Men visst behövs det planering - annars blir det jobbigt. Skulle det funka att göra veckomatsedel, handla efter den och därefter slippa tänka o fatta beslut varje dag? Man bara lagar det som står på schemat, liksom.
|
|
|
|

2012-08-17 10:31
|
|
|
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Overvikt-och-f... Där står det Peter
Jo men har ingen sån planering just nu Louise
|
|
|
|

2012-08-17 17:27
|
|
|
Camilla, vad är det som säger att Du måste äta 5-6 ggr per dag? Bara för att det står så på nån internetsida så betyder inte det att det är tvunget!
Håller Du vikten, orkar motionera och känner Dig pigg så betyder ju det att Du äter tillräckligt. En del äter 8 ggr per dag. Andra bara 2 ggr. Jag äter 3 ggr/dag. Frukost, lagad lunch och lagad middag och två frukter. Det räcker för mig. T ex.
Vad är problemet egentligen? För mig låter det som att Du är så fokuserad på att Du MÅSTE äta ett visst antal gånger per dag, för att det står så på Livsmedelsverkets sida, så Du krånglar till det i onödan?
Alla tips i tråden hittills är jättebra, så ta till Dig dem och prova!
|
|
|
|

2012-08-17 17:42
|
|
|
Aha, Livsmedelsverket, då kan jag lugnt ignorera det rådet.
|
|
|
|

2012-08-17 19:38
|
|
|
Sylvia det är ju det jag INTE får till. sen spelar det ingen roll om det är 2 eller 3 lagade mål och 2 - 3 mellanmål. :( problemet är just det att få till Lunchen, kvällsmaten och mellanmålen
|
|
|
|

2012-08-17 23:03
|
|
|
OK, point taken.
Vad betyder "får inte till"?
Kan Du inte laga måltiden? Hinner Du inte laga måltiden? Har Du aldrig några matvaror hemma för att Du inte hinner handla mat? Eller har möjlighet att handla mat?
Att göra en köttfärssås och koka lite spaghetti till och köra ihop en sallad? Koka lite fisk, potatis och gröna ärtor? Och allt annat man kan laga...
Lunch: Köttfärssås, spaghetti, sallad på tomat, gurka, isbergsallad och majs. Kvällsmat: Kokt fisk, kokt potatis, gröna ärtor och rivna morötter. Mellanmål: En frukt.
Din son behöver väl äta på kvällen även om han har ätit i skolan? Vad ger Du honom för kvällsmat?
Recept finns det hur många som helst på Internet, så det är bara att söka.
|
|
|
|

2012-08-17 23:14
|
|
|
nu vet jag inte varför du inte får till det men du kan testa att skriva ner alla rätter du kan (antingen utan att kolla i receptbok eller att du vet i vilken receptbok ungefär var så du inte behöver stå och bläddra och fundera) om du också har ont iom tid skriv ungefärlig tid det tar att laga också.
sen har du en lista som du kan välja från kanske om du delat upp det mellan vad för slags mat det är (som jag tex soppa, pastasås, veg biffar, gryta, äggrätter etc) eller så. då blir det enklare (tex du har bara 20 min på dig då kollar du på rätterna för 15 min eftersom nått alltid inte är där det ska vara och sen kollar du efter vad du har hemma för att se vilken du kan göra)
jag brukar också ha en matlista (som jag bara följer då och då tyvärr) och har testat både väldigt specefika (som då är uppdelad efter sesong + 1-2 listor med "skåpmat" så man har mkt att välja mellan i början av veckan) och väldigt ospecefika (tex mån lunch: äggrätter, middag grönsaksrätter, tis lunch mjölrätter, middag pastasås)
den specefika är bra på det sättet att det är enklare att handla inför och man vet vad man ska äta och den ospecefika är bra för då kan man äta det man känner för.
man ska också lägga in några gånger man äter rester eller tex "rester eller soppa" för annars så kommer ditt kylskåp rinna över med matrester.
jag har/hade nämligen liiite samma problem fast jag hade "all tid i världen" så maten ble 1-2 timmar efter utsatt mattid men det är bättre nu :)
|
|
|
|

2012-08-18 05:45
|
|
|
har inte allt som behövs hemma till tex mellanmål, kvällsmat ja men lunchen har jag hemma. och jag gör matlådor varje vecka, Men vissa dagar jag kan bara INTE äta lunch pga att ångest och värk är för hög. Sen har jag även svårt att bära det som behövs handlas pga värk i nacken så då blir det hellre att man låter bli
|
|
|
|

2012-08-18 08:48
|
|
|
Men VAD äter du då? Det har du aldrig skrivit, du skriver bara om allt du inte kan genomföra osv...
Vad är ditt problem som du vill förändra? Gå ner i vikt? Upp? Stå still?
|
|
|
|

2012-08-18 08:56
|
|
|
vill gå ner i vikt
en vanlig dag kan se ut så här: frukost yoghurt, cornflakes, kaffe eller 2 mjuka smörgåsar, färskost eller smör/bordsmargarin och tex skinka, ost, kaviar, majonnäs vid ca 8.30 sen blir det lagat mål mat (de dagar jag jobbar blir det 12) och det är väldigt olika vad det blir men det blir tex pasta, köttfärssås, ris, fiskgratäng, kasslergryta ja vanlig mat och de dagar jag INTE jobbar brukar maten bli vid 16 - 18 oftast och då knappt nått däremellan. sen lite senare på kvällen runt 20 - 21 lite yoghurt, flingor och så ser mina dagar ut
|
|
|
|

2012-08-18 09:22
|
|
|
Du äter tre mål per dag alltså, varav ett lagat? Ja, det funkar väl, du _måste_ ju inte ändra på det. Försök att den maten du äter är nyttig, alltså magert protein, bra fetter, kanske lite reducerat med kolhydrater och rejält med grönsaker. Klart.
|
|
|
|

2012-08-18 10:51
|
|
|
Men det är ju just det som INTE funkar för mej idag att få in mer grönsaker och det som behövs :(
|
|
|
|

2012-08-18 12:07
|
|
|
du kan kolla upp om det finns nån enkel grönsak som du verkligen gillar.
nått fryst som bara går att micra, nått som bara behöver sköljas/skalas/putsas (tex paprika, morötter eller liknande). i grytor, soppor, pastasåser går det lätt att få ner lite extra lök, rivna morötter m.m.
själv om jag inte kunnat få några grönsaker i maten (väldigt sällen men säg att jag skulle äta kokt potatis m stekt fejkkött) så har jag alltid en burk surkål i kylen som jag kan ta ur (det behöver man ju varken skölja, skala, putsa eller liknande.)
många slags grönsaker passar perfekt på mackor tex paprika, lök, purjolök, oliver, salladsblad, gurka, tomat beroende på vad man har under. har man hummus på mackan tex (går att köpa man måste inte göra egen) passar det jättebra med ruccula och torkad tomat (som man kan förvara länge så den blir inte dålig snabbt tex)
|
|
|
|

2012-08-18 12:34
|
|
|
Tack snälla för tipset
|
|
|
|

2012-08-18 12:42
|
|
|
Men du har ju bestämt dig för att det inte fungerar.
Börja med att bestäm dig för ATT det FUNGERAR så är nog ditt problem löst sen. Lägga upp grönsaker på tallriken är ju inte svårt, det kan ju inte vara något som hindrar dig att göra det förutom din inbillning om att du inte kan?
|
|
|
|

2012-08-18 14:18
|
|
|
De flesta sallader kan man äta råa som sidedish och på macka - finrivna morötter, paprikabitar, skivad gurka, skivade rädisor, riven kål med olja och vinäger. Broccoli och blomkål är godare om de kokas lite så de mjuknar till, men bara lite så de fortfarande har crunch i dem. Dessa kan man koka och spara i plastlådor i kylskåpet och ta ut lite i taget. Majs är det bara att öppna burken. Många andra grönsaker finns färdiglagade på burk. Även det är bättre än inga grönsaker alls.
|
|
|
|

2012-08-19 07:48
|
|
|
Majs är iofs ingen grönsak.
|
|
|
|

2012-08-19 08:24
|
|
|
Det är en tolkningssak
|
|
|
|

2012-08-19 09:01
|
|
|
Mitt tips blir bönor. Finns ju i konserver så slipper man lägga i blöt i flera timmar. Mindre socker än majs och man är mätt längre!
|
|
|
|

2012-08-19 12:07
|
|
|
och det räknar jag inte som grönsak  (vegetarian så det blir mitt protein inte grönsaker ju)
|
|
|
|

2012-08-19 12:43
|
|
|
Okej ursäkta! Bönor är en baljväxt och majs är ett sädesslag. Tycker ändå att det är lätt och gott!
|
|
|
|

2012-08-21 21:42
|
|
|
Ring till Lasarette och be få prata med en Dietist och dom kan allt om mat. Och råd gör med en dietist och be om bra recept och gå efter dom.
|
|
|
|

2012-08-21 23:40
|
|
|
Bestämda tider för varje mål funkade för mig. Jag är iofs bara väldigt noga när det gäller att äta frukost, lunch och middag på ungefär samma tid varje dag och något slarvigare med mellanmålen. Men det är ju alltid något :) Behöver inte heller vara så att du äter vid exakt samma tidpunkt varje dag - någon timme tidigare eller senare än dagen innan är inte hela världen. Huvudsaken är att få i sig något vid ungefär samma tid varje dag.
Hoppas det kan hjälpa dig :)
|
|
|
|

2012-08-21 23:40
|
|
|
Nu har jag inte lusläst varje inlägg så jag kanske repeterar.
Matlista, veckohandla, ta med din son i planeringen, OCH matlagningen.
du som vill gå ner i vikt också kan ju prova med kost innehållande mindre mängd kolhydrater, jag själv äter lågkolydratskost, inte strikta dieter så som LCHF.
Köpte LCHQ boken av Paulun, många bra tips där. Det jag märkt är att drar man ner på kolhydraterna så försvinner sötsuget, aptiten blir bättre, magen blir bättre, man (jag) mår bättre. Fukosten kör jag omelett nästan varje dag, mycket enkelt, vispa ihop två ägg, 2msk matl.grädde, lite salt peppar, häll i pannan, två, tre skivor bacon, till det en tomat, halv paprika. står mig ca 3-4 timmar på det, sen mellis, ex. keso hallon, kanske lite nötter, lunchen fr. dagen innan. en frukt och en skiva grovt bröd på eftermiddagen, och sen middag. Recept finns det ju i överflöd på nätet, många har ju även veckomenyer som bara är att kopiera. handla och följa.
Inget av detta sker automatiskt utan man måste ju lägga manken till själv såklart. att saker inte fungerar för dig beror ju såklart på att planeringen inte fungerar. Får du till det med veckomatsedel så ser du att du spar tid och pengar på att inte behöva handla konstant. du kommer hem från jobbet och öppnar kylen och plockar ut det som ska lagas enligt matsedeln. det tar ju en tid att komma in i det men när man väl kommit igång så rullar det bara på.
KARAKTÄR är a och o 
Lycka till
|
|
|
|

2012-08-22 10:54
|
|
|
Helena det har jag redan gjort. ska till läkaren den 4 september sen hoppas jag få komma till en dietist
|
|
|
|

2012-08-23 21:19
|
|
|
Va bra =O)
|
|
|