Cykel

Däckfunderingar

Jag ska köra ironman i Kalmar 18 augusti och funderar på hur jag ska göra med däcken på cykeln inför tävlingen och undrar om ni har några intelligenta reflektioner.

Jag har vanliga kanttrådsdäck på min racer, just nu Continental GP4000 som jag la på till vätternrundan förra året. Det innebär att jag har cyklat drygt 250 mil på dem (utan att få punka!). Nu funderar jag på om jag borde lägga på nya däck och slangar till tävlingen för att minska risken för punka eller inte?

Om jag ska byta däck skulle jag vilja testa något annat märke/modell då de jag har nu är väldigt svåra att få på på mina hjul (när jag skulle lägga på dem gick två slangar sönder i onödan och det vill jag inte ska hända på tävling!). Är det någon som har tips på andra bra däck?

Inte långt kvar nu, spännande...

2012-08-07 23:49
Ja byt, men mest för att få bort en riskfaktor ochtankarna från huvudet. Efter tävlingen kan du byta tillbaka.  

2012-08-08 05:48
Kör med dom du har om det inte finns en massa skärsår/skador.
(Det är troligen lättare att få på dom nu efter 250 mil än då dom var nya)

Fördelen med Conti GP4000 är att du slipper punka och kan köra 250 mil till Smiley

2012-08-08 07:27
Jag kommer att lägga på nya Continental GP4000S & ny slang inför Kalmar.
Dom gamla är inte helt utslitna men dom tar jag till träningshjulen.

Tycker dom däcken är riktigt lätta att ta av & på det beror nog snarare på din fälg om dom är jobbiga att ta på. (tror inte det är någon skillnad i det avseendet på GP4000 & GP4000S)
Eller att du får ner ”kanttråden” ordentligt i mitten av fälgen (där den är som djupast)

2012-08-08 08:57
Continentaldäck är relativt enkla att få av och på jämfört med de flesta märken. Andra smidiga däck är DedaTre, Veloflex och Hutchinson.
Om man vill ha en bra referens när det gäller däck som är svåra att få av och på så kan jag rekommendera Vittoria, speciellt om man har Campagnolohjul.

2012-08-08 09:57
Italienarna vill att Vittoriadäcken sitter kvar på Campahjulen vid punka.  

2012-08-08 11:23
Jag skulle välja TUFO tubdäck för kanttråd. Det finns några fördelar som jag tror att du kan ha nytta av. Tex är dom enligt mig extremt lätta att montera. Risken för att klämma sönder en slang vid montering ser jag som extremt liten då det är ett "tubdäck". Du behöver inte köpa nytt hjul då dessa däck är till för kantrådsfäljar. Du kan med fördel ha tex TUFO punkteringsvätska i dessa. Och om nu oturen är framme på en tävlig kan denna vätska laga punkteringen utan att du behöver ta av hjulet. Jag har tom fått punktering under en träningsrunda. Ropat "punktering" som sig bör. Hinner knappt stanna så har vätskan redan lagat punkteringen. Bara att köra vidare.

Sen finns det lite olika nivåer på dessa däck som hos alla märken/däck. Och det som jag skulle rekommendera är C Elite PULSE28" 22 mm eller om du vill ha ett lite lättare C Elite Jet < 160g TEW*28" 20 mm. Jag har provat båda och jag tycker att dom är helt ok.

http://www.tufo.com/c-elite-pulse/

Punkteringsvätskan finns bl.a. här.

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/tufo-sealant-standard-50-ml.html

Sen är det ju detta med att hinna få tag på däcken i tid innan tävlingen också.

Vänligen

P.

2012-08-08 12:48
Tack för tipsen! Det blev nya däck, Michelin race pro 3 och de var betydligt lättare att sätta på än conti GP 4000S. Lagom till att de skulle testcyklas började det dock ösregna, så nu väntar jag på bättre väder ;-)  

2012-08-08 18:36
Håller med, Miche är lättare att kränga på än Conti. Nöjd me Prorace 3  

2012-08-09 02:21
Det är inte så mycket däck som däck i kombination med en fälg, som gör det svårt.

Jag köpte Michelin Pro Race3 när Cykelmagneten sålde ut dem billigt. Hittills har jag alltid använt Continental GP4000. Jag tycker Pro Race är mördande att få på Mavic fälger. Det går, allt går ... men ...

Continental kan jag få på och få av utan verktyg. Förhoppningsvis blir Michelin lite lösare nu när de har fått några mil.

2012-08-09 09:45
Jag är oxå mkt nöjd med mina michelin race pro 3, lätta att kränga och håller för mig minst 400mil. Rea nu på chainreaction på dessa däck för otroliga 179:-/st... Smiley  

2012-08-15 07:32
Hur många mil skulle ni säga behövs för att köra in ett par nya däck? Slängde på mina nya GP4000S alldeles för sent och har bara kört 4,5 mil med dem och hinner inte köra så mycket mer innan tävlingen på lördag. "Gummikanten" i mitten är inte nedsliten än. Borde jag slänga på mina gamla Schwalbe Lugano igen? De är slitna men inte jätteslitna, men jag antar att GP4000S egentligen är ett bättre däck.  

2012-08-15 08:19
Köra in?  

2012-08-15 09:02
Bra att du frågade.  

2012-08-15 09:03
Har trott/hört att man behöver köra några mil med nya däck innan de presterar optimalt. Det känns t.ex. som att den där gummikanten som finns på mitten av mina GP4000S borde orsaka lite extra friktion, den slits ju ner efter några mil.  

2012-08-15 09:03
Michelindäck har en yta som påminner om vax eller något. Det försvinner under de första kilometer.

2012-08-15 09:09
Jag tror att det finna andra parametrar att fundera på om du tycker att blir jobbigt med det "stooora" rullmotståndet som någon tysk har lyckats uppmäta i sitt lab.  

2012-08-15 09:11
Haha, jag tror det finns rätt många parametrar som kommer att bli jobbiga. Men det skadar ju inte att optimera det man kan.  

2012-08-15 09:22
Nya däck har ofta lite släppmedel på slitbanan, detta kommer ifrån gjutformen då däck tillverkas (för att däcket ska lossna lättare från gjutformen), detta gäller även MC-däck. Det försvinner relativt fort, men vid risk för halt väglag kan man använda lite slippapper och dra runt däcket (gäller kanske främst mc-däck).

Ang. rullmotstånd har jag ingen aning, men kan tänka mig att det är försumbart.

2012-08-15 10:31
@ Marcus S: Lugano är ett billigt däck med ganska hög vikt och dessutom är det lättpunkterat. Att ta det på lopp/tävling låter inte som någon bra ide'.  

2012-08-15 16:21
Vissa brukar "skrapa" sina däck för att få ett bättre fäste/bli av med "vaxet". Spänner upp cykeln i ett mekställ och tar helt enkelt baksidan på t.ex en morakniv och vevar på som FN och ”svarvar” bort det där ”vaxet” eller vad det nu är. Men nä 4-5 mil och det är borta skulle jag tro. Jag tror heller inte det är något som kommer påverka dig. Kör du med dina däck som sitter på och lycka till.

Vänligen

P.

2012-08-15 21:24
Jag upplever nog att Continental är lite tajtare och knöligare att få på än en del andra däck lite beroende på fälg, men jag har inte prövat Vittoria som ett av få märken. Kombinationen Continental sports contact-däck (eller vad de heter) och Mavic tubeless-förberedda fälgar på pendlaren var en upplevelse t.ex. Det kan ha en viss betydelse om man ska byta slang under tidspress när man är skittrött.

Men jag brukar köra på de däck jag enklast får tag på, känns bäst just då eller har extrapris för tillfället. För närvarande har jag Continental GP4000 någonting på racern, Schwalbe Ultremo på tempocykeln, Michelin Pro Race 4 i reserv i garderoben och Panaracer på pendlaren.

Den prestandaskillnad jag som glad amatör som inte tävlar för mitt levebröd kan märka på de olika vanliga märkenas däck, inom respektive användningsområde så att säga, är exakt noll. Även små skillnader i tryck (och nej, precisionen i normala pumpars manometrar är inte precis imponerande) lär ha avsevärt större påverkan.

Jag "kör inte in" däck, men jag brukar försöka rulla någon mil före lopp på dem, mest för att verifiera att allt sitter som det ska, inget kommit i kläm eller något skit i fälgen som gör att det punkterar.

2012-08-16 08:12
Tack för all input!  

2012-08-16 10:43
Har de sista åren kört med kanttråd på min linjehoj, GP4000s, Vittoria Corsa Evo CX och Diamant, Michelin Pro2/3 och Schwalbe Ultermo och deras tidigare Light..

Alla med god funktion, grepp och bra känsla, ett litet minus för Schwalbedäcken som slets ut rätt fort(inte mer än drygt 100 mil). Punkor för mig har varit genomslag och glas, metal, stenar dvs inget som däcken direkt kunnat påverka.

Däcken som varit svårast att få på är.
Vittoria Corsa Evo CX och Michelin, på mina Easton och Hed fälgar.

Med tanke på inkörning, ålder och grepp skulle jag inte bli rädd så länge det inte det gäller tighta GP lopp och blötare förhållanden, blir ett däck ett par/tre år så tappar givetvis gummit en del.

Lycka till all galningar som kör till helgen.

2012-08-16 23:04
P: Menar du att du inte ens behövde pumpa i lite luft med TUFO däcken efter punkan? Låter otroligt bra i så fall.. Vad är nackdelarna med sådana?  

2012-08-17 14:00
"P: Menar du att du inte ens behövde pumpa i lite luft med TUFO däcken efter punkan? Låter otroligt bra i så fall.. Vad är nackdelarna med sådana"

Nu kanske det inte beror på däcket i sig utan på TUFO punkteringsvätska som jag har i i förebyggande syftet.

Men ja det menar jag. Och det är det som jag ser som en stor fördel på tex en tävling. Det går oftast att ta sig imål med det tryck som blir kvar trots en punktering. Nu kanske det inte gör något att trycka i lite ändå. Det skadar säkert inte. Men det tar ju tid och är det bara ett par km kvar så är det bättre att köra på. Man kanske tom kan sitta kvar i klungan, som man annars fått släppa.

Jag har vid ett par tillfällen inte märkt att jag punkterat under själva passet. Först när jag kommit hem och "gör tillsyn efter cykling" så har jag upptäckt att jag haft en punka. Det syns som små grå/bruna prickar på ramen. Det är "Punkteringsvätskan" som pyser ut innan den har tätat hålet.

De fåtal gånger jag upptäckt punkteringen så har jag stannat och väntat tills det slutat pysa. Sen bara känna på däcket och alla gånger utom vid två tillfällen har jag kört vidare med befintligt tryck som är kvar i däcken.

Dock nu på VR i år så var jag tvungen att byta Tub då hålet var så pass stort som det var, en glasbit på ca 5 mm. Men jag körde vidare och två gånger till efter första pyset så gav jag upp och kollade noga och hittade denna glasbit som satt kvar i däcket.

Hade jag stannat och kollat så kanske jag hade klarat mig. Men nu körde jag vidare p.g.a. vädret. Var inte helt mysigt att stanna efter ca 25 mil och fixa med ett däckbyte. Då var jag inte helt glad.

Nackdelen då? För det finns det naturligtvis. Jo en är att däcken blir lite tyngre och att ventilerna/käglan kan klibba igen om man är lite klantig. Men det är inte värre än att man bara gör rent dem och så skruvar man tillbaka käglan in i ventilröret. Och att däcket blir lite tyngre får jag stå ut med. Kanske ev. Sen kan det kanske påverkar rullmotståndet, men det har jag inte sett något test på.

Tufo, Sealant standard, 50 ml är den som jag har i i förebyggande syfte.

"Tätningsvätska för tubdäck

Fungerar både förebyggande och efter punktering"

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/tufo-sealant-standard-50-ml.html

Vänligen

P.

2012-08-17 16:23