Cykel

Scott Cross Comp vs Nishiki Allroad

Hej!

Det börjar bli dags för mig att köpa en ny cykel. Är nyfiken på att testa cykling som träningsform, som komplement till löpning och styrketräning. Kan nog tänkas att jag testar något lopp framöver om jag tycker att det är kul, t ex VR. Blir jag riktigt biten kanske jag börjar pendla till jobbet ibland, men just nu känns det inte aktuellt pga ganska långt avstånd och, på slutet, intensiv stadstrafik.

Vill ha en hyfsat snabb och rolig cykel, men gärna lite robustare än en vanlig racer, för att kunna ta den in på fina skogsstigar om andan faller på, t ex.

Efter att ha läst på både här och på andra ställen på nätet har jag lärt mig flera hundra procent mer om cyklar än jag kunde innan. Jag har bland annat noterat argumenten för bockstyre, och inser att det kanske talar mot hybriderna ... Så jag börjar förstå resonemanget med hybrider och bäddsoffor ;-)

Däremot: Nishiki Allroad är jag sugen på (trots att den kanske inte riktigt räknas som cyclocross, även om den verkar ha många likheter): ganska lätt, bockstyre, skivbromsar (som många verkar tycka är bra) m m. Har hittat ett bra erbjudande på den (9500 kr) och trodde nästan att jag bestämt mig.

Då dök det upp en annons om nedsatt pris (11000) på Scott Cross Comp. Cyclocross, ännu lite lättare, jättesnygg, men - fälgbromsar, som jag trodde att jag valt bort.

Så nu är jag i valet och kvalet och skulle behöva lite snabba argument - vilken är bästa köp?

Tack!

2012-08-07 18:34
Puff! Smiley  

2012-08-08 18:11
Om du länkar till cyklarna som du är intresserad av  

2012-08-08 18:14
Ja, det skulle så klart underlätta! Smiley

http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2950.107453/nishiki-all-road

http://www.evaldsmtb.se/scott-cykel-cx-comp-2012-p-25020-c-1626.aspx (erbjudandet gäller dock inte där utan på min lokala Team Sportia-butik, men de har inte lika bra spec på hemsidan).

2012-08-08 18:24
Jag hade tagit Scotten och sluppit byta vevparti när man inser att 20 växlar räcker på en cross.  

2012-08-08 18:38
Bra input - tack!  

2012-08-08 18:46
Rullar själv på en Scott CX Comp. Bytte ut hela växelsystemet till S105.
Har fungerat klockrent, så har varit helnöjd med cykeln!

2012-08-08 20:56
Tack, kul att höra någon som kör just den!

Någon som har några tankar om det här med fälg- kontra skivbromsar för min tänkta användning?

2012-08-08 21:15
Den enda cykeltyp jag vill ha skivbromsar på är MTB.  

2012-08-08 21:25
Fredrik, tack för input! Skivbromsar tillför inte så mycket på asfalt/grus, alltså?  

2012-08-09 08:49
Skivbromsar är bra i regn/på vintern så slipper man slita på fälgarna. Ska du göra om den till en racer för t ex Vätternrundan är det en vikt/aeronackdel med skivbromsar. Sen tenderar CX att vara lite tunga och blir inte så rappa som landsvägshojar men duger i början.  

2012-08-09 10:54
Tack Raymond! Ja, primärt tänker jag mig nog inte att köra på vintern, däremot har det ju en tendens att börja regna när man minst anar det i det här landet ...

Lite svårt att köpa cykel när jag inte riktigt vet hur cykelintresset kommer att utveckla sig. Samtidigt inser jag att det är lite av ett moment 22: man måste ha en rolig cykel för att tycka att cykling är roligt men det är först när man vet på vilket sätt cykling är roligt som man vet vilken typ av rolig cykel man vill ha Smiley

2012-08-09 13:09
Nu har jag slagit till på Scott-cykeln Smiley

Tack till er som har bidragit med era synpunkter och erfarenheter!

2012-08-11 15:59
Bra val. Du kommer nog inte att bli missnöjd tror jag. =)  

2012-08-12 01:49