Cykel

Kolfibers betydelse för "komforten"?

Hur mycket bidrar gafflar i kolfiber på en cykel med aluram till komforten egentligen?

Tanken är att jag ska skaffa en ny racer då en fotskada gjort att löpningen ligger på hyllan och försöker samla lite info i ämnet. Har för tillfället en 90-talsracer med stålram och där upplevs de i mina trakter dåliga vägarna ganska direkt i kroppen.

2012-08-03 15:26
Är själv en motionär, utan några tävlingsambitioner.

Har haft alla typer av cykel (stål, alu, kolfiber) under 30 års tid. Jag har aldrig märkt någon skillnad som beror på materialet. Däremot betyder ju en ny cykel oftast att sittställningen blir lite annorlunda, vilket märks.

Säkert ett av de mest lyckade reklamkampanjerna, att få motionärer att tro, att man "måste" ha en kolfiberram. Många sköna slantar ner i cykelhandlarnas fickor! Smiley

Viktigare för komforten är att man anpassar däcktrycket efter underlaget och sin vikt.

2012-08-03 16:54
Jag har kört olika racercyklar i olika sorters material men det är viss skillnad på en Super Alan och en Basso i alu.
Märker man inte skillnader på olika ramar-rammaterial så märker man troligtvis inte ens skillnad om man sitter bra eller inte.

2012-08-03 17:02
Jag har inte samma cykelerfarenhet som Markuu och David, men kör som du i rent motionssyfte för att hålla gubbfläsket och den allmäna degenerationen stången.

Jag har 2 cyklar, en gammal med alu gaffel och ram, och en som är ganska ny i kolfiber.
Jag har försökt ställa sittställningen så lika som möjligt på dem, går inte helt då geometrin inte är riktigt den samma, men ändå.
Har inga problem att köra 10 mila rundor på aluhojen, men att kolfibercykeln är bekvämare att åka på är helt klart, den sväljer ojämnheterna klart bättre.

Om det är värt det ? Tja, har man råd med det så får du, enligt mitt tyckande, en bekvämare träningskompis. Men det är inte en så stor grej. Lägg energin på att ställa in cykeln rätt, och om det svider i plånboken, köp en alu cykel.

2012-08-03 17:34
Man får vad man betalar för.  

2012-08-03 17:41
I dag konstrueres colfiber rammene for og få opptimal comford, samtidig som torsonstivheten skal bevares. Min gamle Prinsipia Gaia i alu, var stivere en min nye carbon, men komforen var elendig. Den var stiv alle veier, både sidevegs og opp/ ned.
Stål rammer er en ting mitt i mellom . ( Kan man kjøpe nye i dag ?)
Titan har jeg ingen erfaring med.
En gaffel i carbon vil derfor gi litt bedere komford, men ikke så mye som en hel ramme.

2012-08-03 18:56
Två saker som kan påverka ”komforten” är vad t.ex. gaffeln är gjord av, d.v.s. vilket material och formen d.v.s. hur den är uppbyggd. Man kan inte säga att en gaffel är bättre bara för att den är gjord av ett visst material.

Vänligen

P.

2012-08-03 22:22
Tackar för svaren.
Det jag tror jag kan utläsa verkar vara att materialet visst har betydelse för komforten, men att det är mer som spelar in än att bara fokusera på att det står "carbon" på specifikationen för gaffeln.

2012-08-04 17:23
Hade tidigare en alu racer som jag upplevde som väldigt stötig och på den bytte jag till en curved kolfibergaffel och det gjorde massor av skillnad och nytta för en lite penning.

sen finns det ju även gafflar med mindre curve som kan vara minst lika stuttiga som en alu.

2012-08-04 19:17
Det kan även vara så att du märke ingen skillnad mellan en 60,000 kolfiber och en billigt alu för att det finns ingen Smiley
förutom vikten är det skit the same

2012-08-05 17:02
Man trenger inte hoste 60 "slasker" opp, det er nok med 15- 17 for og få en bedre komfor.
For det var det trådstarter spurte om.
Jeg har hatt fler ( 2 ) alusykler av god kvalitet. Det er det man kaller en rumpe rister.
Fantastiske i svinger og nedover bakker, men komfor.... Nei.
160 km på carbon, kontra alu, det er som natt å dag.

2012-08-05 21:44
Har precis gått från alu till kolfiber. Förväntade mig ingen skillnad vad gäller komfort på stötig asfalt, men upptäckte att det var en påtaglig skillnad. Körde tidigare med alu-ram med s.k. kolfibergaffel, dock brukar dessa gafflar ha en kärna av aluminium. Har man en gaffel helt och hållet i kolfiber lär den svälja ojämnheter på ett bättre vis.

Dessutom gick inte cykeln på 60'000 utan runt 10.

2012-08-06 11:05
Det är oftast endast gaffelröret som är i alu.  

2012-08-06 11:39