Triathlon

Stundande våtdräktsköp.

Är sugen på att ge mig på Triathlon och ämnar inskaffa en våtdräkt. Har nu dammsugit internet på info vad gäller tester, storleksdiskussioner och annat av relevans. Mina tre finalister är: 2XU Team T:2 (large tall), Orca Equip (storlek 9) och Zone 3 Vision ( large), där 2XU-dräkten är personlig favorit av någon anledning. Alla ligger bra i pris på engelska sajter fn.

Storleksdiskussionerna gör mig dock inte helt övertygad och jag får väl förbereda mig på att eventuellt returnera.

(Mina mått:, längd: 192 cm, bröstvidd: 108 cm och vikt: 90 kg med beniga armar/axlar)

Mina frågor till er som kanske har lite erfarenhet av någon av ovanstående modeller:

1. 2XU dräkten verkar ha ett hyfsat stort storleksspann utan att ange bröstmått (som skall vara det viktigaste), är detta att lita på eller ska man ge sig på en Orca Equip storl 9 som på pappret verkar vara rätt storlek?

2. Vid felköp, hur meckigt och kostsamt är det att returnera en våtdräkt till Wiggle, Evans Cycles, Chainreaction cycles etc?

3. Hur förvarar man en våtdräkt på bästa sätt? Eller rättare sagt, vad ska man absolut inte göra?

/O

2012-07-28 12:27
Köp ifrån en svensk återförsäljare just ifall att dräkten inte passar, från wiggle får du räkna med ca 4 veckors väntetid. Samma gäller vid reklamation.... 2xu återförsäljare kan bistå med ny dräkt inom några arbetsdagar. Sen vilken dräkt som passar dig bäst är alltid svårt, så att prova dräkten är nästan ett måste.

Skälv har jag en 2xu, och jag är riktigt nöjd. Storlekarna stämmer oftast riktigt bra enligt tabellen.

My2c

2012-07-28 13:01
Jag har köpte 3 olika våtdräkt de siste 6 år och aldrig kollat på bröstmatt

Blueseventy, Speedo och TYR har alla sagt att vikt är viktigare än längd. Jag är 177cm 93kg. Om jag minns rätt så är längd på alla för någon 183-189 eftersom det var i den längd fanns min vikt

2012-07-28 14:29
Jag köpte efter längd och vikt enl blue seventys tabell och den jag beställde var perfekt enl dessa mått. Men när jag provsimmade satt den alldeles för tajt över bröstet och jag tvingades byta upp en size. Så jag hade prioriterat lätt-att-byta före pris. Se till att du får provsimma med den också.

Förvaring, under säsong har jag min ut och in hängande på en galge, på vintern liggande i sin påse.

2012-07-28 17:09
Tack för era svar.
Får väl tänka ett varv till då. Måste erkänna att de engelska priserna lockar nu i rea-tider men det är ju verkligen att gambla.

Hyrde en TYR Hurricane C1 i XLarge till Malmösimmet och den var ganska pösig i armhålorna och över bröstet men det gick fint ändå. Var dock min första och enda erfarenhet av både open water och våtdräktssim så jag hade inget att jämföra med. Jag var så hänförd över hur lätt och snabbt det gick.

Men än en gång, tusen tack.

2012-07-28 21:36
Köpte en ORCA S3 via Wiggle och det gick fint, den sitter tajt men inte för tajt.. har iofs bara provat den så inte mycket erfarenhet men den fungerar fint för mig och tabellen fungerade för mig. Hörde mig för också med dem men deras uppfattning var densamma som jag hade. Simningen går utmärkt så den är jag nöjd med. Dock får jag nya revor nästan vid varje tillfälle jag använder den, vilket irriterar lite.
Förvarar den hängandes på galge ut och in hela året om.

2012-07-30 09:25
Det blev en beställning på en 2XU T:2 Team i storlek Large Tall från Evans Cycles. Vi får se om det blir bra. Håller tummarna. Jag kan ju skriva ett inlägg när jag fått den.  

2012-07-30 22:33
jag har dåliga erfarenheter av Orca Equip.

jag nästan köpte en tills jag hittade en del dåliga referenser och 2 st i klubben som var missnöjda.

2012-08-05 17:17
Ola, har du fått din dräkt ännu? Har beställt (24/7) en T2:a även jag från Evans och fick igår (2v efter lagd order) ett brev från DHL via vanlig post som säger att jag måste ringa dit och beställa dag för leverans. Denna sker endast mellan 10.30-13.30 på dagarna och annars måste jag åka förbi Västberga ca (25km) och hämta den själv! Aldrig mer Evans med det logistikupplägget!! Betalar hellre ett par kronor extra i så fall!

Ingen skugga över 2XU och dräkten, har haft en T2:a innan som var kanon. Den gick dock sönder vid dragkedjan för en månad sedan men fick utmärkt support från 2XU och Cykelcity och kunde reklamera den. Tyvärr fanns inte min storlek hemma så därför beställde jag en ny från Evans men så här i efterhand hade jag lagt min order hos någon annan.

2012-08-07 09:08
Jag fick också ett paket från DHL med ungefär samma tider. Jag ringde och bad dom skicka det till jobbet i stället, fungerade utmärkt.  

2012-08-07 09:25
Johan, hoppas att du inte behöver reklamera dräkten från Evans! det lär ta minst 4 veckor att få den utbytt...  

2012-08-07 14:42
Tycker lev.tiderna varit i längsta laget, speciellt när man har hybris nog som det är inför Kalmar. Haha....

Wiggle och Chain Reaction har gått betydligt fortare och smidigare.

Lars, någon reklamation nu hinns inte med (och ska det förhoppningsvis inte bli)men visst är det värt att ha i åtanke.

2012-08-07 16:13
Hej, tillbaka nu från sista semesterveckan. Fick våtdräkten hemkörd idag då jag inte var hemma när de körde första rundan. Har egentligen inget att klaga på gällande Evans Cycles. I jämförelse med Startfitness.co.uk är de blixtsnabba...

Men väl hemma så testade jag den och den sitter jävlaranamma tajt. Jag är fullt medveten om att det skall vara supertajt så jag väntar med att kommentera passformen vidare allt för mycket tills jag testat den i sitt rätta element – vilket då betyder i morgon kväll om allt klaffar. Liiite kvävningskänsla måste jag dock erkänna.

Men enda erfarenhet av våtdräkt var den TYR Hurricane C1 jag hyrde inför en tävling och den var mycket rymligare över bröstet samt vansinnigt mycket enklare att få på sig. M a o; den var för stor.

Enda jag är orolig för är att jag råkar slita sönder den när jag tar på/av dräkten. – Ja, jag har utfört grundlig manikyr, men det känns som att man ska råka slita den i stycken.

2012-08-14 21:49
Får du på den så är den inte för liten!

Ang. försiktighet så kan man inte vara nog försiktig med våtdräkter.
Jag använder "montagehandskar" som både minskar risken för sönderdragen dräkt och gör det lättare att få på den vid ärmarna.

2012-08-15 07:32
Ett tips är att ta på den innifrån där du kan vika dräkten dubbelt och får således ett bättre grepp. Men visst måste man vara försiktig, frugan hjälpte mig på med dräkten första gången och då gick det hål i handskarna som följde med...  

2012-08-15 21:07
Jahapp, då var det premiärsim idag och det var tyvärr inte så trevligt som jag föreställt mig. Dräkten sitter tajt som fasen över bröstet och halsen och påverkade andningen. Men jag hyser ändå gott hopp om att dräkten töjer sig med tiden.  

2012-08-15 22:32
Det är en vana sak. Simma du 2-3ggr/vecka med det kommer det att känns konstig att hoppa i bassäng utan den.  

2012-08-16 06:15
Tajt över halsen är ingen skön känsla - det har jag med i min Orca Sonar, stl 7, jag är 185 cm 82 kg. Gör mig definitivt inte snabbare med våtdräkt än utan, tvärtom! Vaselin i halslinningen hjälper mycket, tillräckligt för att jag har tränat och kört lopp med den i tre år nu. Men efter en del funderande och testande tror jag mitt problem i grunden beror på att jag har längre rygg och kortare ben än en normalkonstruerad människa, vilket gör att jag behöver en större storlek. Nästa gång provsimmar jag innan köp, men gissar att en Orca S4 stl 8 sitter som en smäck både för hals och plånbok.  

2012-08-17 08:36
Jag är 186, 85-90kg (varierar lite över tiden) och har lite motsatt konstitution med framför allt hyfsat långa ben och en Orca Equip storlek 8 som jämförelse. Den sitter som en smäck, men jag måste dra som satan för att få upp benen och armarna tillräckligt långt. Jag provade och köpte i butik.

Den är också smidigare i halsen med lite tunnare, inte neoprenmaterial där, än Elins S4:a. Min equip är ett par år äldre, så jag vet inte om de hade samma material att tillgå då och om det egentligen är tänkt att S4:an eller equip:en ska vara bättre på den punkten så att säga. Equipen var ju lite dyrare, men det är i stort sett omöjligt att lista ut vad som skiljer olika modeller åt på beskrivningarna.

2012-08-17 11:15
Hej Ola.

Min första våtdräkt upplevde jag också som tajt, men detta var mest en vanesak (tycker jag).

Själv köper jag i stort sett all utrustning från Wiggle och har även returnerat utan problem. Har som mest väntat 1½ vecka efter beställning.

Glöm inte vaselin runt nacke så slipper du skav!

2012-08-17 12:37
Köpte en TYR C3 gick på tabell värde och den sitter som en smäck. Köp inte för tunn dräkt, vissa är ju bara 2 mm. Ska du simma i Sweden är det nog lite tunnt...  

2012-08-17 15:19