Löpning

Ska man halka med framåtlutning?

Har inte brytt mig ett skvatt om hur jag springer förrän nu. Jag har liksom varit glad att över huvudtaget kunna röra på påkarna. Nu går det bra att kuta en dryg mil på snitt 4:40 min/km. Faktum är att det gått precis så bra i ett halvår. Men... Försöker jag springar fortare går jag in i väggen och orkar inte hela milen och jag har svårt att springa mycket långsammare och springa längre istället.

Så, jag tog en liten videosnutt för att se vad jag gör för fel. Jämförde med pose och andra perfekta tekniker på Youtube och såg att så sätter jag i foten lite framför kroppen och hela foten platt eller aningen häl först. Ser nog lite mer sittande ut också. Så nyss gav jag mig ut för att känna lite på att springa med rätt stil. Ställde mig rak och vinklade fötterna så jag föll och så ramlade jag på liksom bara. Benen gick fort, men det kändes som jag "halkade" lite i varje steg. Är det en normal känsla när man trycker fram höften och försöker springa med framåtvikt eller gick jag för långt?

2012-07-21 20:14
Du blir inte snabbare eftersom du tränar för lite.  

2012-07-21 21:16
Ajuste, pose och allt annat sånt är bara bull. Spring som du brukar göra, jag lovar att det funkar.  

2012-07-21 21:18
Andreas, jag håller med Jesper om att det antagligen inte är tekniken som sätter stopp för dig. Tålamod och mer träning hjälper.

Bra löpteknik, även enligt Pose, handlar egentligen _bara_ om att springa så avspänt som möjligt. Om det känns som att du halkar, så är det nog inte så avspänt. Det fel som många gör med löpteknik är att man skjuter ifrån för mycket. Strunta i vilken del av foten som landar först - det är överkurs.Fokusera på att springa avspänt så blir tekniken bätttre och bättre med tiden. Det finns inga genvägar.

2012-07-22 01:15
Precis Klas. Det blev inte helt avspänt.

Springer för lite? Kanske. Om man tittar i funbeat så springer jag inte alls Smiley Jag gillar Runmeter bäst som logg och senaste månaderna har jag legat mellan 8 och 25 km per vecka enligt statistiken där. Problemet jag har är att jag inte känner att jag kan springa mer utan att få för mycket träningsvärk så jag blir tvungen att göra avbrott flera dar. Så jag känner att jag måste ändra något för att komma vidare.

Någon som känner igen "halkkänslan"?

2012-07-22 08:42
Som Klas skriver: Slappna av.

Jesper. Håller inte helt med dig. Det finns ett otal tekniska sätt att springa. Nästan lika många många försöker få så många adepter som möjligt. Helt OK. Sannolikheten att du hittar rätt i denna djungel är dock ej så stor.

Tyvärr/tack och lov är vi väldigt olika.

Det finns dock en speciell löpteknik som passar varje individ.
Den egna.

Så slappna av så hittar du lättare rätt. Sedan kanske det liknar POSE eller annat "optimalt" löpsteg.

Andreas. Försöker jag mig på mer åt framfotahållet så halkar jag också + att jag skrapar i fötterna när underlaget är väl strävt.

PS. 2 saker lär vi vara ganska så överens om. Spring så mycket du vill + slappna av.

2012-07-22 08:53
Som Jesper skriver. Träna träna träna. Något som jag redan har lärt mig är att strunta i detaljer. Till slut blir det för mycket att hålla reda på.

Träningsvärk får man oftast(alltid?) av ovana. För mig brukar jag få det efter uppehåll i träningen pga exempelvis förkylning. Inget som är farligt att träna med. Dock ska man ligga på rätt sida gränsen så att träningsvärken går åt rätt håll.

Testat genomblödarpass? Halvera distanspasset och spring i lugnt takt. Då försvinner träningsvärken snabbare för mig än ifall jag helt vilar. "Piggare efter än innan"

Ett bra sätt att få kontinuitet och mängd utan att slita på kroppen.

2012-07-22 09:23
Nej, Oskar. Aldrig hört talas om genomblödarpass förut. Menar du att jag ska springa halva mina 11 långsamt när jag har träningsvärk. I så fall är det nog typ det jag gör ungefär. När jag gjort min 11km runda så brukar jag bli helt stel dagen efter. Ibland går jag en timma eller så försöker jag springa och då blir det typ 4-6.

Verkar som att alla här tycker man ska ge fan i tekniken. Ovanligt eniga åsikter.

2012-07-22 09:55
Japp exakt! Det kanske är så att dina pass på 11km är i längsta laget. Då hinner du bara 2pass/v om du inte ska överstiga 25km/v. Det kanske är vettigare att springa säg 7-8km 2ggr och 11km en gång. Det viktigaste för att utvecklas på sikt är kontinuitet.

Jag tycker inte du medvetet ska ändra din teknik. Däremot är jag inte en motståndare till löpteknikövningar där du tränar dina löparmuskler för att din kropp ska fungera på ett för dig så idealt sätt som möjligt! Alltså att du passivt ändrar din teknik på övriga pass utan att du tänker på det.

En till fråga: Kör du maxfart på dina 11km-pass? I så fall förstår jag mycket väl att du blir trött dagen efter!

2012-07-22 10:08
Maxfart? Jepp. Jag går ut i 2:50 per kilometer tills jag går in i väggen Smiley

Nä, skämt å sido. Jag försöker hålla mig på cirka 160-170 i puls som snitt. Det känns lagom jobbigt och det brukar betyda att jag går ut i 4:30 första biten och sen dalar det ner mot 5:00 på sista. Har provat att hålla igen och gå ut i 5:00 från start och då infaller det märkliga fenomenet att jag känner mig lika trött efter fem km som om jag startat i 4:30 så avslutningen blir ändå på samma 5:00 och lika tröttsamt. Förklaring?

2012-07-22 16:01
Har hittills aldrig sprungit 2x11 en vecka. Har inget tydligt mönster för det brukar dyka upp grejjer som sabbar kontinuiteten, men det kan bli typ så här...

a, Söndag 11 km, måndag träningsvärk, tisdag träningsvärk, onsdag 4 km, torsdag paus, fredag 8 km, lördag paus.

Eller b, Söndag intervaller (1000+4x500+1000), måndag träningsvärk, tisdag och onsdag går bort av oplanerad övertid på jobbet, torsdag tennis, fredag 8km, lördag paus.

2012-07-22 16:12
Tyvärr är det nog avsaknad av kontinuitet som sabbar det hela. Orsaken som du säger förstår jag är jobb. Men tror även du sabbar det för du kör i hårdaste laget när du väl tränar. Därav får du träningsvärk. Testa att försöka träna varannan dag och träna lite lugnare och kortare.

Det många gör fel är att fokus alltid ligger på att man ska vara helt slut efter varje träningspass. Då får man träningsvärk!

Orsaken till att du inte orkar hålla ett långsammare tempo längre tror jag beror på att du tränar lite för smalt. Fler lugnare pass. Välj ut ett pass i veckan där du tar i. Ett bra pass kan vara 1km uppv, 5km snabbt, 1km nedv.

2012-07-22 16:46
Håller med om att jag tränar för smalt, men det blir så när man måste trängas med hästar och hundar i spåren Smiley

Men jag förstår vad du menar... egentligen. Vet bara inte hur jag ska bära mig åt för att springa saktare känns typ lika jobbigt.

2012-07-22 18:42
;-) Tror att du snabbt kommer märka skillnad. Det bygger på att du har brist på långsamma muskelfibrer (Inte brist, men du kan inte rekrytera dem tillräckligt bra). De behöver du sedan lära dig att rekrytera när du springer snabbare för att bli uthålligare.

Man springer alltså långsamt för att kunna springa snabbare längre tid.

Det är alltså en av anledningarna till att man tränar långt under sin kapacitet. För att stimulera långsamma muskelfibrer som sedan lärs att rekrytera i högre farter och man blir då uthålligare.

2012-07-22 20:23
Är det här vi ska ta upp det där med mellanmjölksträning?  

2012-07-22 21:04
Exakt!  

2012-07-22 21:29
Mellanmjölk? Nu pratar ni allt mumbojumbo...  

2012-07-22 21:55
Vill du orka mer så ska du variera träningen och inte bara köra samma hela tiden . olika typer av intervall , tempo och längdpass så kommer du märka skillnad på väldigt kort tid.  

2012-07-22 22:38
Precis som flera tidigare skrivit så behöver du inte ta ut dig totalt vid varje träningspass. Ett typiskt fel som de flesta av oss gör är att vi springer för snabbt på de långsamma passen och för långsamt på de snabba.

Jag lovar att du har möjlighet att springa långsammare än 5 min-tempo om du verkligen anstränger dig. Att variera ansträngningen är bra resultatmässigt, och så är det ju också roligare med mer varierad träning. Det måste vara roligt att träna.

Jag tycker absolut du skall fortsätta att satsa på att förbättra din löpteknik parallellt med den vanliga löpträningen. Med ett mer energieffektivt löpsteg springer du längre och fortare med samma ansträngning och så minskar du risken för skador. Dessutom ser du ju snyggare ut i spåret Smiley

I löpning, precis som de flesta andra sporter, är det mycket viktigt att man är avslappnad. Med det finns förstås mer man kan göra rätt än så. Det är klart att många har egna löpstilar men de riktigt snabba och uthålliga springer ungefär likadant. Det är troligt att deras löpteknik är hyfsat optimal.

Att halka när du springer låter inte optimalt. Det är dock svårt att säga vad du skall göra annorlunda utifrån den information du gett. Du får lägga upp ett klipp och förklara vad det är du försöker fokusera på att göra rätt så kanske någon här kan ge dig feedback.

Har du möjlighet att gå en kurs i löpteknik så tycker jag du kan unna dig det. Det sparar dig troligtvis mycket tid. Jag gick nyligen en kurs hos Fredrik Zillén från springsnabbare.se och det var verkligen en "aha"-upplevelse för mig. Rekommenderas starkt.

Lycka till med löpningen!

2012-07-22 23:19
Jakob, det verkar faktiskt som att bra löpteknik bara handlar om att springa avspänt. Det vi ser som särdrag i löpteknik hos snabba löpare är konsekvensen av avspändhet och hög hastighet. Tyvärr tror många tekniktränare att man blir snabbare av att härma dessa särdrag, men de har förväxlat orsak och verkan. I praktiken fungerar det hyggligt ändå, eftersom teknikträningen ger bättre koordinationsförmåga och högre stegfrekvens, vilket är det viktigaste.  

2012-07-23 00:09
"om du verkligen anstränger dig", skrev du Jacob och det stämmer precis det. Det är nästan lika ansträngande att springa långsammare är vad det är att springa fortare än min vanliga bekväma fart. Det är det som förbryllar mig för det känns ju logiskt som att om jag kan springa 11 km ganska bekvämt i fart mellan 4:40 och 5:00 ungefär borde jag ju kunna springa 15 km eller något i 5:30. Men icke försöker jag springa så sakta så blir det stapplande och ännu jobbigare så då kommer jag inte längre utan snarare bara 8-9 km. Provar jag att gå ut snabbare än 4:30 så blir det skitjobbigt efter 5-6 km och då stapplar jag i mål med blytunga vader efter 11. Så enda gången det någorlunda lätt just nu är om jag bestämmer mig för att springa 4 till 8 och håller mig i 4:40 till 5:10. Med det känns segt att ha fastnat i det här mönstret i flera månader nu.

Har ni några tips på bra övningar? Ska nog prova Szalkais barfota på fotbollsplan någon dag kanske, men annars vet jag inget just.

2012-07-23 07:22
Det där med "sittande" ställning är väldigt vanligt. Pose, och en del andra, rekommenderar att man lutar sig något framåt. Detta gör de flesta i midjan, vilket gör att rumpan skjuts bakåt. Man ser det ofta hos utpräglade hällöpare. Tänk "huvud högt", så kommer en rak kropp på köpet.

Jag tycker att det du saknar mest verkar vara långpass. Dvs ett pass var eller varannan vecka som är längre än vanliga sträckan. Kanske 50% till 100% längre. Sådana ger bland annat som effekt bättre löpteknik och bättre energiomsättning. Farten ger sig automatiskt med träning, men kör inte för fort.

2012-07-23 10:15
Kolla in bland träningsprogram där kan du få bra tips på hur du kan bli snabbare och orka längre rundor.  

2012-07-23 11:50
Andreas, jag hade exakt samma problem som du tidigare, svårt och jobbigt att springa långsamt och orkade aldrig längre än 15 km, men kunde springa milen på 45.

I mitt fall var problemet att jag hade för låg stegfrekvens, tog i för mycket när jag sprang. Det straffar sig mer i lägre hastighet.

Vilket problem du än har, så är lösningen att springa mer avspänt. Det är svårt att veta var just din anspänning sitter, men jag skulle rekommendera att du testar att springa på stället så avspänt som möjligt, med så små benrörelser som möjligt, så lite frånskjut som möjligt. Du kan börja med att hoppa jämfota så avspänt som möjligt, så får du kanske lättare in rörelsemönstret.

När du har övat lite på att springa avspänt på stället så bör du kunna komma upp i en stegfrekvens på 170 steg per minut. När det känns bra, så förskjuter du tyngdpunkten lite framåt så börjar du springa framåt, väldigt långsamt med myrsteg. När du ökar farten lite mer så blir stegen längre och längre men rörelsemönstret i övrigt detsamma.

Det känns förstås ovant i början, men det ska inte kännas stolpigt.

2012-07-23 13:18
Intressant att du varit i samma träsk Klas. Jag har inte räknat steg, ska försöka någon gång och se vad jag landar på. Jag tror inte jag ligger på så många steg per minut utan går mer på kraft så att säga. Därav att jag funderar på en ändring av steget.  

2012-07-23 17:22
Andreas där har du nog lösningen på hur du skall utveckla din löpning :) Jag har också gjort samma resa. Från att som "gammal" fotbollsspelare haft ett rätt kraftfullt löpsteg med långa kliv minskat längden på löpsteget och ökat frekvensen. Sen när man lärt in benen att ha en hög frekvens så kan man öka steglängden lite igen.

2012-07-24 11:44
Du har jag hittat appen PaceDj så nu kan jag ställa in lite musik på 180 bpm. Ska försöka hålla samma frekvens på stegen som musiken så får vi se hur det går.  

2012-08-16 17:31
kortare steg, vilken grej!!! har inga problem med träningsvärk, men känner igen mig i att vara helt slut oavsett sträcka. eftersom Gustaf skrev att han är gammal fotbollsspelare var jag tvungen att testa Smiley

tiden blev ungefär densamma, men var mycket piggare på slutet, kunde hålla en jämn hög fart sista kilometern och var inte alls så där halvdöd efteråt, helt fantastiskt! varför har jag aldrig hört detta råd förut?

2012-08-16 23:08