|
Hej!
Jag har länge lurat på detta. Man vill ju vara tillgänglig om det är något viktigt så har letat efter en handsfree som funkar medans man cyklar.
När jag cyklar brukar jag pluggar i med ganska tyst musik eller ljudbok, det bryter tristessen lite på ensliga landsvägar och tar bort nästan allt vindbrus och jag hör ändå trafiken.
Nu har jag hittat något som funkar men än ändå nyfiken på era erfarenheter, finns det andra som funkar bra? Utgår från att massor med folk kommer att säga att jag är en rövhatt som har pluggar i när jag cyklar men det får jag ta.
De jag hittat iallafall är Urban Ears Bagis, hade dom i idag och för första gången så ringde det. Så jag frågade hur det lät och han sa att det lät jättebra men att det hördes att jag flåsade lite... vilket inte är så konstigt. Tydligen hörde han nästan inget brus.
|
|
|
|

2012-07-19 12:34
|
|
|
Harry har lösningen http://www.dailymail.co.uk/news/article-2175438/Harry-Drain-Teenage-jogger-ki...
|
|
|
|

2012-07-19 12:52
|
|
|
Vad krävs för att du ska stanna och prata med folk som vill dig något viktigt?
|
|
|
|

2012-07-19 13:13
|
|
|
David, jag är väl medveten om att det finns ökade risker... förvisso minimerade med volym och uppmärksamhet men fortfarande risk.
Fredrik, jadu... att andra förutsättningar kräver det. Men som idag var det väldigt smidigt att svara på några snabba frågor och bestämma att vi skulle sammanstråla efter lunch. Men ser inte ett självändamål i att stanna när jag nu äntligen fått ut mitt feta ärschel på landsvägen.
|
|
|
|

2012-07-19 13:21
|
|
|
Då kan man skicka SMS.
|
|
|
|

2012-07-19 13:26
|
|
|
Det är bara att gratulera dig som är en så viktig person...
|
|
|
|

2012-07-19 15:05
|
|
|
Ska den funka även i duschen?
Ja, jag är lite raljant eftersom jag tycker du efterlyser ett dåligt sätt att hantera ditt behov. Tycker fortfarande att om samtalet är viktigt så avbryt det du håller på med och fokusera på det viktigaste. Det är mest respektfullt mot den som ringer dig samt dina medtrafikanter.
|
|
|
|

2012-07-19 15:12
|
|
|
Kyrogården är full av människor som trodde dom var oersättliga.
|
|
|
|

2012-07-19 15:34
|
|
|
Jag håller med dig, Andreas. Det är skönt att ha något att lyssna på ute på ensliga landsvägar. Jag brukar ha endast höger plugg istoppad då har man västerörat in mot trafiken och hör vägljudet när bilar närmar sig bakifrån. Märk väl ensliga landsvägar. Skulle man mot all förmodan närma sig civiliserade områden med mer trafik så är det bara att rycka ur pluggen för att kunna höra bättre.
|
|
|
|

2012-07-19 17:21
|
|
|
Mikael, mmm... började så... men insåg att jag nästan hörde trafiken bättre med plugg i, tro det eller ej. Just för att jag slapp vindbruset. Givetvis pluggar man ur om det beger sig inåt stan. Eftersom jag nästan bor på landet kommer jag snabbt ut på de där vägarna och vissa dagar så är det motigt utan lite motivation i örat.
Jag kan annars inte se varför det skulle vara trevligare eller mer respektfullt att stanna och prata än att svara i farten om detta är fullgod kommunikation. Är det i ett trasligt läge så svarar jag såklart inte, på samma sätt som jag inte gör det i bilen.
Till er som menar att jag kommer dö (eller markant ökar risken för) för att jag gör mig själv så viktig genom att prata i telefon när jag cyklar, väx upp.
|
|
|
|

2012-07-19 17:41
|
|
|
Man kan ju tycka att trafiken är viktig och behöver fullt fokus. Och man kan tänka sig att samtal som är viktiga på riktigt behöver fullt fokus. Det blir mycket fokus på en gång.
Det är nog trots allt så att om det är viktigare att fortsätta rulla med cykeln under sitt träningspass än att stanna och sköta telefonsamtalet så är det där samtalet bara viktigt på låtsas. Men det kommer ju inte den som gör det tokiga valet att hålla med om.
Man gör såklart som man vill och min uppfattning är att de som cyklar och pratar i telefon är ytterst fåniga samt inte några man vill vara nära.
|
|
|
|

2012-07-19 18:21
|
|
|
Jag kör med en "Sony Eriksson MW600" som finns på bla SIBA för 299:- och det är den verkligen värd.
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4241305&ref=section&ref=p...
Jag tycker den är mycket bra och prisvärd. Man kan lysna på "radio" eller egen "lista" i mobilen. Och blåtand så man slipper ev sladar mellan HF och mobilen är också trevligt. Röststyrningen funkas så där när man cyklar då det troligen "brusar" för mycket. En hand över "enheten" och det går att cykla och prata. Annars en viss risk för "brus". Helt ok ljud och mycket bra batteritid. Min mobil varnar även för " låg batterinivån i HF" och det är bra, tycker jag. Den kan jag varmt rekomendera.
Och ja jag är viktigt som fan.så därför MÅSTE jag ha den med mig, alltid.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-19 19:52
|
|
|
Då kan du inte stanna och prata?
|
|
|
|

2012-07-19 20:00
|
|
|
Klart jag kan. Det är ju bara att stanna det.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-19 20:03
|
|
|
Märker du ingen skillnad?
|
|
|
|

2012-07-19 20:05
|
|
|
Jo det är klar jag gör. Rullar rullar inte. Det bör man märka, kan man tycka.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-19 20:06
|
|
|
Ännu en stolle som redigerar i efterhand.
|
|
|
|

2012-07-19 20:14
|
|
|
Märker du någon skillnad?
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-19 20:35
|
|
|
Ja, uppenbarligen.
|
|
|
|

2012-07-19 20:43
|
|
|
Och varför skulle då inte jag märka någon skillnad?
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-19 20:46
|
|
|
På det du redigerade bort och det som står nu i dina inlägg? Det är frågan om du förstår skillnaden
|
|
|
|

2012-07-19 20:56
|
|
|
David, förstår du? Jag gör det.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-20 01:15
|
|
|
Jösses vilket fokus ni behöver för att trampa, antar att ni inte våga prata med varandra heller.
Jag hade en DS200, Sony Ericsson, funkade riktigt bra. Har du en ajfone 4s kan du dessutom använder SIRI för att skicka sms och ringa.
|
|
|
|

2012-07-20 06:15
|
|
|
Gary, Jag menar ju lite det... när jag ligger och kör kilometer efter kilometer i vägrenen så behöver jag mest koncentrera mig på att inte köra i diket och inte köra ut i vägen. Mycket mer koncentration än så använder jag inte.
Så den DS200 är relativt brusfri med fartvinden? Har en MW600 och den är riktigt känslig för brus, man vill ju inte behöva täcka med en hand eller något sådant. (Handsfree för sjutton) :)
|
|
|
|

2012-07-20 10:04
|
|
|
Han är inte alls fånig och tokig, bara en man som anser sig ha många viktiga saker att göra samtidigt och i farten..... http://youtu.be/fogF-bYrKLk
|
|
|
|

2012-07-20 10:46
|
|
|
Jag och en till som har använt den tycker det.
|
|
|
|

2012-07-20 11:17
|
|
|
Var det när ni var vilse?
|
|
|
|

2012-07-20 11:23
|
|
|
Sony Ericsson DS200 och Sony Ericsson MW600 är i princip samma samma avseende bruskänsligheten. Inge av dessa har "bursskydd"
Jag valde MW600 främst med hänsyn till batteritiden som är överlägset bäst. Samt att DS200 saknar "radio" om jag läser rätt. Och radion uppskattar jag.
Sen har jag min innanför cykeltröjan och det är betydligt bättre än när jag hade den "utanpå" cykeltröjan. Jag fäster den i "hängslena" till cykelbyxorna" och det funkar riktigt bra. Har även provat att fästa den i vänstra ärmen och även det funkar bra. Då håller jag bara upp armen när jag ska prata och får då ett bra skydd mot vindbrus. Men det går att prata utan att hålla upp armen också. Inga problem med det.
Allmänt MW600 Aktiv brusreducering (hörlur) Nej Antal Kanaler Stereo Bluetoothversion 2.1 Brusreducering (mikrofon) - Digital display Ja Fästanordning Clips Inbyggd radio Ja Räckvidd 10 m Stand By-tid 500 h Taltid 11 h
Attt jämföra med
DS200 Allmänt
Stand By-tid 300 h Taltid 6 h
200h och 4h är en rätt så stor skillnad. I övrigt är de rätt så samma.
Aktiv brusreducering (hörlur) Nej Antal Kanaler Stereo Bluetoothversion 2.0 Brusreducering (mikrofon) Nej. Digital display Ja Fästanordning Clips Inbyggd radio Nej Räckvidd 10 m
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-20 15:27
|
|
|
Clips
|
|
|
|

2012-07-20 15:34
|
|
|
Precis.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-20 17:23
|
|
|
Tyvärr har jag inte kvar referensen, men det finns studier gjorde på bilförare (erfarna poliser om jag minns rätt) där man filmat deras ögon och vad dom ser samtidigt så att man kan korrelera deras blickrörelser till händelser i trafiken. Så fort någon började prata med dem så förändrades detta mönster markant till det sämre även om det var väldigt lätta frågor som ställdes (vad är 3+7 typ).
Självklart kan man cykla medan man pratar i telefon, men reaktionstiden ökar och därmed risken för olyckor.
|
|
|
|

2012-07-21 09:57
|
|
|
Och som flera av oss har sagt, skall man prata så skall man göra det med förstånd. Ligga i en vägren och harva kräver inte så mycket tankekraft... Men de ggr jag behöver korsa vägen eller liknande så kollar jag inte en och två gånger utan tre och fyra.
Jag är generellt en försiktig person eftersom jag är väl medveten om hur ont det kan göra om jag inte är skärpt. Kommer man dessutom in mot stan är det ju bara att hänga ur pluggarna direkt så man kan fokusera och höra lite bättre.
|
|
|
|

2012-07-21 10:22
|
|
|
Man får hoppas att bilisterna som passerar en inte lyssnar på radion eller pratar med någon i bilen eller mobilen.....
|
|
|
|

2012-07-21 11:03
|
|
|
Petter. Det finns ett antal studer som påvisar detta på bilförare. Men nu var det på cykel TS skulle ha en HF inte när han körde bil. Och jag har inte sett någon studie på cyklister. Vet inte om det finns någon gjord. Och ja det är skillnad mellan att cykla och att köra bil. Så det går inte att rakt över ta en studie om bilförare och likställa på cyklister. Men som tes fungerar det. Och tesen skulle då vara att då bilförares uppmärksamhet påverkas då föraren talar i mobiltelefon och eller HF negativ så trode samma förhållande råda för cyklister.
Min antittes säger att detta inte stämmer.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-21 14:36
|
|
|
Är det Insatsstyrkan som har krav på dig att du ska kunna vara tillgänglig dygnet runt?
|
|
|
|

2012-07-21 14:46
|
|
|
Samma krav som funbeat har på dig David? 
Borde inte förarens beteende förändras av det faktum att den ingår i en studie?
|
|
|
|

2012-07-22 00:17
|
|
|
Är inte du i Paris och får en lektion av Team Rynkeby?
|
|
|
|

2012-07-22 08:44
|
|
|
De flesta försökspersoner förbättrar sin prestation när de ingår i en studie, så om du har rätt Gazzah så påverkar mobilprat mer än vad försöken visar..
|
|
|
|

2012-07-22 10:27
|
|
|
Trodde dock att man hade med sig mobilen i ryggfickan om man råkade ut för haveri.... Tränar man så tränar man .... Är det så viktigt att vara anträffbar eller lyssna på musik får man väl stanna hemma eller köra trainer.
|
|
|
|

2012-07-22 16:55
|
|
|
Petter: Förbättre sin prestation till att köra bil, prata i telefon eller köra cykeln? Höja den ena den andra?
Sen bör var och en få bestämma sig själv för vad är viktigt i livet, ingen annan.
|
|
|
|

2012-07-22 17:05
|
|
|
"Är det Insatsstyrkan som har krav på dig att du ska kunna vara tillgänglig dygnet runt?"
Mmmmmm kanske det ja. Eller vad den nu kallas, insatsstyrkan
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-22 21:53
|
|
|
Trodde dock att man hade med sig mobilen i ryggfickan om man råkade ut för haveri....
Precis. Du ligger där i ett dike med två knäckta nyckelben och ska försöka ringa på hjälp, lycka till med det.
Själv säger jag bara "hjälp" så ringer den upp åt mig. Bra va 
Vänlige
P.
|
|
|
|

2012-07-22 21:55
|
|
|
"Sen bör var och en få bestämma sig själv för vad är viktigt i livet, ingen annan"
Gazzah precis så är det.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-22 21:56
|
|
|
Det där argumentet håller inte. Om man genom sitt beteende utsätter andra för fara så får man inte bestämma helt själv, en cyklist utsätter andra för mindre fara än en bilist förvisso men ändå..
|
|
|
|

2012-07-23 14:06
|
|
|
Inte OM Petter, När.
|
|
|