Löpning

Postmaratonträning

Enligt diverse experter på nätet ska man vila helt från löpning veckan efter ett maraton. Andra veckan ska man börja med väldigt lugna 5K varannan dag. Sedan ska man successivt bygga upp sin träning så att man efter en månad ligger på full träningsdos igen.

Jag sprang Jubileumsmaran och redan i måndags joggade jag 5K. Jag tyckte det kändes bra och välgörande på alla sätt. I kväll tänker jag köra samma lugna pass som i måndags. På fredag ökar jag till 10K, men lugnt. Nästa vecka lägger jag in lite mer kuperade inslag och lite fart. Efter två veckor räknar jag med att vara tillbaka i den normala löpträningen igen, dock med inriktning på terräng denna period.

Gör jag fel som inte lyssnar på experterna? Hur lägger ni andra upp postmaratonträningen?

2012-07-18 08:48
Åsikterna (snarare än fakta) är nog ganska delade bland de så kallade "experterna". Så strunta du i vad andra låtsats-experter, riktiga experter eller amatörer tycker / tror / "vet", och kör på som du själv tycker känns bra.  

2012-07-18 08:52
Saken är den att statistiskt sett är det bra odds för att dra på sig en skada eller att träningen inte tas upp tidigt efter en mara. (Tycker det säger sig självt). Däremot beror väll detta på hur van man är vid distansen. Hur mycket man tog ut sig. Hur mycket man är van att träna... osv.
Det viktigaste är att du lyssnar på din kropp och inte ignorerar ovanliga signaler.

2012-07-18 09:30
Tänk bara på att det är lätt att skada sig om man ökar för snabbt. En överbelastningsskada kan vara svår att "känna" sig fram till. Det är i alla fall min erfarenhet (17 st).  

2012-07-18 09:31
Är det möjligt att öka för snabbt om man lufsar direkt efter ett marathonlopp?

Däremot om man väntar så att det spritter i benen - vad kan då hända?
Jo, man kan ta i för snabbt.
Man har ju "tappat" några dagar/veckor.

2012-07-18 09:36
Jag ska erkänna att jag aldrig prövat att lufsa efter ett marathon. Brukar springa istället.  

2012-07-18 09:44
Tack K-G, precis så är det för mig. Ska jag behöva vänta när jag är så sugen att det kliar i fötterna så riskerar jag ju att springa både för fort och för snabbt för mitt eget bästa, jämfört med om jag gillar läget och springer en lugn runda så fort suget sätter in.

Bättre stämma i bäcken än i ån? Smiley

2012-07-18 10:44
Kenneth, jag tycker att ditt återupphämtningsupplägg ser helt rätt ut. Jag vet inte vilka experter som säger något annat men de löpare jag känner som tävlar på elitnivå kör motsvarande genomblödningspass ett till två dygn efter en mara.

Det finns säkert en hel del individuell hänsyn att ta men för min egen del så vet jag erfarenhetsmässigt att skaderisken snarare ökar om jag väntar för många dagar med att börja träna. Det gäller för mig att få igång maskineriet så fort som möjligt för att inte hamna i ett rigor mortis-liknande tillstånd.

2012-07-18 12:47
Micke, jag har stött på flera med liknande rekommendation. Den jag satte bokmärke på var denna:

http://www.marathontraining.com/marathon/m_lifea.html

Nu är det ju så att om jag i början av passet hade känt en minsta antydan till skadeont så hade jag ju stannat och gått hem. Men nu kändes det bra. Efteråt kände jag mig mycket smidigare i lederna, även om mitt postmaratillstånd knappast kunde betecknas som "likstelhet".

2012-07-18 13:46
Låter som en klyscha, men det är såklart individuellt.

Många som springer har en mara som ett drömmål. Att då sätta igång med löpningen direkt efter maran känns kanske inte lockande. Däremot är det inte fel att ta några vilodagar. Om dessa dagar är två eller sju eller vad det nu kan tänkas vara spelar mindre roll. Allt beror på förberedelserna INNAN maran. Bra tränad=kortare återhämtningstid.

Att springa ett återhämtnings 5 km två dagar efter ett hårt 40 el 42 km-pass kan passa bra om man är tränad för det.

2012-07-18 23:00
Jag tar alltid ett cykelpass dagen efter ett långlopp. Alltid med lätta växlar och längden kan variera, men skönt att "snurra" igång benen.  

2012-07-18 23:47
Alla är individer som redan nämnts. Skadan är för egen del aldrig särskilt långt borta så för mig blir det helt självklart att inte springa på redan spring-slitna muskler. Däremot gör lagom belastning & genomblödning underverk så någon form av alternativträning tror jag är bra.

De gånger jag lyckas motivera mig att göra t.ex. ett gummibandspass för ben & bål samma dag som ett tufft pass så blir det mycket bättre dan efter.

2012-07-19 08:19
Jag brukar köra en sk "reverse taper" dvs vända på nedtrappningen inför maran till en upptrappning under några veckor för att vara tillbaka i normal träning efter kanske 3 veckor. Brukar alltid vila mycket första veckan efter maran och sen undvika kvalitetspass och långpass för tidigt.
Efter en månad så brukar jag vara 100% återställd.

2012-07-19 10:22
Det har snart gått en vecka nu sedan maran och träningen har flutit på enligt plan, nästan. Två lugna 5K på flack bana och en lite tuffare (inte enligt plan) 10K på min vanliga backiga-grusvägen-i-skogen-runda.

Bedömt utifrån några väsentliga kriterier, hur har det då gått?

Inga skadekänningar - Check!
Trögheten i benen har släppt - Check!
Har kommit tillbaka i samma form som innan maran - Nej

Som några redan har nämnt är det självfallet lite blandat hur var och en återvänder från en mara. Första gången jag sprang en mara hade jag förmodligen en latent överträningsskada, som blommade ut i sin fulla prakt vid 35-kilometerskylten ungefär. Jag gick och haltade de sista sju kilometrarna - för i mål skulle jag. Sedan sprang jag inte på två månader. Därefter har det blivit rätt många fler träningsmil. Det gick också betydligt bättre på maran den här gången. Därför tyckte jag att jag ganska omgående kunde återuppta träningen. Dessutom - och det är väl den bakomliggande anledningen - vill jag inte missa viktig träning inför AXA Fjällmaraton den 11 augusti Smiley

2012-07-20 16:40
Jag går på känsla och i år blev det en lugn vecka och sen tillbaka i normala vanor och det gick bra.
Möjligen bör man vara försiktig med överlånga och översnabba pass första 1-3 veckorna.

2012-07-20 18:02
Tycker det beror lite på hur man sprungit maran. Det är stor skillnad att ha som mål att ta sig igenom och att få ut allt man kan. Är de dessutom ett A lopp så brukar man även vara ganska slut mentalt.

Jag brukar själv ta en löpfri vecka där jag cyklar/simmar väldigt lugna pass i syfte att få genomblödning i musklerna.

Vecka 2-4 så bygger jag upp mot vanlig träningsmängd igen.

Vecka 5 kör jag normal mängdträning igen.

2012-07-20 18:33
Efter tre dagar med vila körde jag Spinning och det gick bra. Denna vecka känns fotlederna som vanligt så det blir 12km jogg för att känna på't igen.

Hur är det med massage?
Jag testade det efter Maran 2010 och blev ännu stelare istället.
Ja, jag meddelade att jag hade sprungit för det ska man tydligen säga till om.

2012-07-23 10:47
körde med sim måndagen efter OS maran även tisdagen sen löppass.
löppas var bättre direkt efter cykling! Smiley

2012-07-24 17:18