|
Hej hopp o glad sommar!
På senaste har jag haft någon envis infektion/bakterie i munnen. Den har artat sig så att det känns ungefär som om precis innan man blir förkyld. Dvs jag får en liten smärta i bakre delen av munnen och det stramar i halsen (sidorna om adamsäpplet). Senaste åren har mina förkylningar börjat på det viset för att sedan sätta sig i luftvägarna och näsan. Det är främst vid utbrytandet som det varit jobbigt då det ju gör lite ont i halsen och det känns fel att träna med halsont.
De senaste 3 veckorna har jag dock haft en liknande ondkänsla i halsen fast inte i halsen utan mer känns det som att jag har en blåsa precis där tungan går ner i halsen (????) och uppåt mot gommen och de där två "benen" som känns där. För 3 veckor sedan började det efter ett hårt träningspass, på vänster sida. Det gjorde så jvla ont att jag inte kunde prata eller äta/spotta/tugga. Det gjorde alltså inte ont i halsen utan strax ovanför. Det kändes som halsfluss fast inte i halsen. De där två benen/tapparna i gommen var också såriga typ. Jag fick för mig att det var för att jag kliar i gommen med tungan på nätterna pga allergier eller liknande. Jag tog en ipren och smärtan lättade. När smärtan kom åter så tog jag en ipren till och smärtan lättade än mer än tidigare. Jag tog ipren någon gång per dag i 3-4 dagar och sedan försvann smärta och sår/blåsor. Anledningen till all Ipren är för att den är antiinflammatorisk.
Jag blev dock bara minimalt förkyld! Jag drog iväg på ett träningspass och efter några timmar (max 3 timmar senare) började jag få ont strax ovanför halsen igen. Smärtan koncentrerar sig på ena sidan av halsen, denna gången vänster sida igen och lymfkörteln blev något lite svullen och det kändes som om det var den som gjorde ont! Jag körde min iprenkur i några dagar igen och smärtan försvann! Igår var jag i Torekov med fru och tog ett rejält träningspass. Milenjogg följt av rätt stabil styrka i ca 40 minuter.
Mycket riktigt! ca 3 timmar efter avslutat pass kom smärtan smygandes tillbaka för att den här gången landa på höger sida och göra lymfkörteln som finns under käkbenet lite svullen och tillslut gjorde det skitont. Imorse när jag vaknade så kunde jag inte svälja! Det var inte heller denna gången i halsen som smärtan satt utan mer som en känsla av att ha en blåsa på eller nära lymfkörteln dvs ungefär där tungan ska ner i halsen. Det gjorde så satans ont att jag fick gå med huvudet på sned till receptionen och be om en ipren och två alvedon. Jag tog dessa 06.00 och 2 timmar senare var smärtan helt borta. Nu ikväll runt 20 kom smärtan smygandes igen, inte så som imorse men lite grann och jag tog då en ipren. Smärtan har nu 1,5 timmar senare försvunnit nästan helt.
Jag känner mig inte förkyld, kanske liite snuvig men jag behöver ingen nässpray, och jag mår inte dåligt det allra minsta lilla. LIte småtrött men det kan lika gärna bero på livliga ungar och ett hektiskt arbete.
VAD ÄR DETTA?
Känns lite halvt otäckt om lymfkörteln ska svullna efter varje ordentligt cardiopass! Nån annan som har/har haft likande symptom att hals eller dylikt svullnar upp och gör ont efter träningspassen?
En sak som jag gjorde några dagar innan första tillfället var att jag var på stranden här i Skåne. FIck för mig att jag med saltvattnet skulle rena näsan och drog därför saltvattnet genom näsan till munnen en 10 gånger. Kanske inte helt begåvat men det kändes praktiskt precis då jag låg där i vattnet. Lite Bullenfråga över denna fråga, men kan jag ha fått någon bakterie i snoken som hänger sig kvar?
Ber om ursäkt för ett långt inlägg!
|
|
|
|

2012-07-18 00:03
|
|
|
Det där tycker jag att du ska kolla upp hos en läkare...
|
|
|
|

2012-07-18 08:41
|
|
|
...o det gjorde jag. Halsprov och snabbsänka. Ingen streptokocker och en sänka under 5.
Inte mycket att komma med därifrån :) Tydligen kollar de inte efter andra bakterier.
Jävla trist att inte kunna träna på.
|
|
|
|

2012-07-18 20:27
|
|
|
Bra att du kollade Värre att de inte hade några svar...
Själv har jag dragits med en sjukt envis förkylning det senaste och tyvärr så var det bara att vänta ut den. Så fort jag försökte träna så blev det värre igen.
Vitlök, ingefära, c-vitamin och en massa vila fick det bli, men det gör nog egentligen ingen skillnad. Det bara känns som om man kommer bli frisk snabbare när man jobbar för det
|
|
|
|

2012-07-18 21:44
|
|
|
Ja, jag får köpa lite c-vitamin. Är inte förkyld, pigg som få men kan inte träna...suck!
Har tänkt en del på det där! Jag var fram tills 2009 i feb. odödlig och var i stort sett aldrig någonsin sjuk. Drog på mig en lunginflammation och vägrades läkarvård. Blev till slut inlagd med morfin i benet och antibiotika i dropp på infektionen. Fick ett övergående förmaksflimmer första natten där också pga den kraftiga infektionen...över 400 i snabbsänka. Sedan dess avlöser sig luftrörsinflammationer och förkylningar varandra. Jag har blivit kallad hypokondriker på lokala vårdcentralen och har haft klippkort där sen lungproblemet.
Tankarna rör sig en del kring om man blir "nojig", uppstressad och deppig efter en rejäl sjukdom vilket i sin tur gör att immunförsvaret blir nedsatt. Tänker samma tanke på de som säger att de aldrig blir riktigt friska efter förkylningar osv. Bara en tanke jag haft då en bekant berättade att det är bevisat att optimistiska personer och glada sådana är mindre sjuka. Frågan är då vilket som är ägget o vilket som är hönan. Är de glada och optimistiska pga att de alltid får vara friska eller är de friska för att de alltid, no matter what, är optimistiska? :)
|
|
|
|

2012-07-19 17:34
|
|
|
Stress och depp kan nog säkert påverka immunförsvaret. Jag har sällan varit sjuk men efter en närkontakt med väggen i vintras så har infektionerna radat upp sig. Är man negativ och stressar och surar för det mesta så kanske det kan påverka. Intressant fråga Sen kanske man kan bli stressad utan att vara negativ också;_)
Om du inte brukar äta vitaminer så skadar det kanske inte att köra en vända med Mivitotal eller ännu bättre en månad med "Mega Vital" (http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/Multivitaminer/Mega-Vital.htm) som innehåller en herrans massa antioxidanter som kan hjälpa till att stärka upp immunförsvaret och fylla på depåerna. Sen tror jag inte man ska proppa i sig tillskott för jämnan, men någon gång då och då när kroppen är nedsatt så tror jag det kan vara bra.
Lycka till och hoppas du kommer igång med träningen snart.
|
|
|
|

2012-07-19 17:45
|
|
|
Tack! Ska se närmre på tillskottet :)
|
|
|
|

2012-07-19 20:58
|
|
|
Jag har haft precis samma problem under våren! Det går över, men kan ta tid. Se till att sköta om dig och äta bra och sova ordentligt, så ska du se att det ger med sig.
Om det fortsätter så kan du be VC att ta en utvidgad svalgodling som skickas till lab. På snabbtesten kan man bara se grupp A streptokocker (riktig halsfluss), men man kan få ont i halsen av massor av andra bakterier, för att inte tala om virus. Däremot så ska man aldrig behandla andra halsinfektioner med antibiotika om du är frisk i övrigt, men det är ju alltid skönare att veta vad det är än att gå omkring och undra.
|
|
|
|

2012-07-20 00:23
|
|
|
Jag har minskat antalet förkylningar genom att skölja näsan.
http://4.bp.blogspot.com/_rbuaUaM_aic/SsJ61lRJbPI/AAAAAAAADCA/zFxXY5VPxDE/s16...
Jag har för mig att jag betalade 130 kronor för den. Vanligt jodfritt koksalt använder jag till den och det funkar utmärkt.
Har jag träffat någon som kan smitta sköljer jag näsan, käns näsan lite grumsig, sköljer jag den också, max två gånger per dag får man använda den.
Dem har hjälpt mig jättemycket
|
|
|
|

2012-07-20 10:21
|
|
|
En sån har jag också, fast en röd Suveränt!
|
|
|
|

2012-07-20 11:29
|
|
|
Det finns väldigt många modeller. Egentligen tror jag att min är lite liten, man ska bara ha i 2 dl vätten och två kryddmått salt, men jag fyller i 3 dl vatten och 3 kryddmått salt och då tycker jag att jag får jättebra resultat, men det är ju utenfter hur min näsa är
|
|
|
|

2012-07-20 11:52
|
|