|
Hörde att Frank Schleck fastnat i en doping kontroll. Tråkigt, tråkigt. blir så less.
|
|
|
|

2012-07-17 21:19
|
|
|
Läste också det nyss.
"Schleck lämnade under touren i lördags innehöll spår av diuretikum, ett vätskedrivande medel som kan användas för att dölja användande av syrehöjande epo-preparat."
http://www.eurosport.se/cykel/tour-de-france/2012/touren-skakas-av-dopning_st...
Så jäkla tråkigt.
|
|
|
|

2012-07-17 21:32
|
|
|
Först Contador och nu F Schleck. Det är svårt att ha favoritcyklister. Hoppas nu att A Schleck, Gesink, Cunego är rena.
|
|
|
|

2012-07-18 07:47
|
|
|
http://www.google.se/search?q=doping+cunego&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=...
|
|
|
|

2012-07-18 07:54
|
|
|
okej, jag må anses som dum i huvudet, men, varför i h....e dopar man sig , är kontrakten så pass bra eller reklamintäkter, kändisskap ?? och så i dessa tider när väldigt många åker fast, fattar det inte. min filosofi är den att är du inte tillräckligt bra ska du inte leka med de stora pojkarna, (därför kör jag bara motionsklass):)
|
|
|
|

2012-07-18 09:11
|
|
|
Enl mej finns det bara en trovärdig på 10-listan av pågående TDF, nämligen Cadel Evans.
|
|
|
|

2012-07-18 09:18
|
|
|
Det är väl som i alla andra sammanhang även de utanför idrotten. Är det man har att vinna tillräckligt lockande och risken förenat med detta sådan att personen i fråga kan tänka sig att ta den går ekvationen ihop.
Tyvärr tror jag inte att alla som har fuffens för sig åker fast. Därav är risken att åka fast inte 100% och då kommer det alltid finnas personer som är villiga att chansa.
|
|
|
|

2012-07-18 09:22
|
|
|
Anders, det förklarar inte varför lika många är dopade på Friskis och Svettis som det finns dopade tävlingsidrottare.
|
|
|
|

2012-07-18 09:26
|
|
|
Genvägar har väl alltid varit lockande?
|
|
|
|

2012-07-18 09:40
|
|
|
Förmodligen, Fredrik. När det gäller tävlingsidrottare, så förstår man målet, genväg till seger. Men motionärer? Det är det jag inte riktigt får att gå ihop. Många motionärer har kanske en hemlig längtan till att tävla? Inte blir man _friskare_ av preparat.
|
|
|
|

2012-07-18 10:40
|
|
|
Precis som Fredrik säger snabba resultat och att detta skulle väga upp riskerna för biverkningar som man kan råka ut för. Det finns de som inte beredda att göra det hårda jobbet som krävs för att nå dit de vill och försöker hitta vägar att uppnå resultat ändå. Oavsett om målet är att bli bäst i världen eller bänka 100kg på gymmet handlar det om bara om olika mål med träningen och vad de får om de uppnår sina mål.
Jag är medveten om att gå linjen med denna "ekvationen" fullt ut är att göra det väldigt lätt för sig och man riskerar att komma till fel slutsatser någon gång men förvånansvärt ofta är den fullt applicerbar.
|
|
|
|

2012-07-18 10:43
|
|
|
Men menar ni att det förekommer doping inom motionscykling?! Vore ju i så fall intressant med en obligatorisk dopingkontroll efter exempelvis VR... Om man behöver dopa sig för att orka med ett pass på Friskis så behöver man verkligen söka hjälp!
|
|
|
|

2012-07-18 11:16
|
|
|
När det finns deltagare som fuskar på V(ingel)R(undan) så är det ju inget underligt att det dopas inom Korpen eller F&S.
|
|
|
|

2012-07-18 11:23
|
|
|
Målet för en motionär kan ju vara att orka lite mer, bli lite starkare, se muskulös ut, bli smalare etc etc. Ofta då kanske bara jämfört med klasskompisen, FB-kompisen, träningskompisen osv. Och då är såklart genvägen ett alternativ.
Det är väl nästan bara om målet med träningen är träningen i sig som det inte finns någon genväg? Vill man genom träningen åstadkomma något så finns det ju genvägar för att uppnå det snabbare och/eller i högre grad.
Så jag tycker inte att det är särskilt förvånande att motionärer dopar sig.
|
|
|
|

2012-07-18 11:25
|
|
|
Sluta titta på skiten då. Jag cyklar för att jag tycker om att cykla, inte för att sitta framför en dumburk och titta på andra som cyklar.
|
|
|
|

2012-07-18 21:10
|
|
|
Men det ena förtar inte det andra.
|
|
|
|

2012-07-18 21:18
|
|
|
Linus, kan inte vi planera ett långt pass så att vi träffas någonstans i mitten och ta en fika? (koffein, i mängder)
|
|
|
|

2012-07-18 21:48
|
|
|
Svaret på varför stavas Johan Bruyneel, och doping stavas dopning..
|
|
|
|

2012-07-19 08:34
|
|
|
Vanliga och ovanliga mediciner finns ju med på listan. Finns nog en hel del motionärer som tar mediciner mot diverse sjukdomar. Skulle inte kalla dem för fuskare när de trampar runt Vättern eller andra motionslopp (icke tävling). Ska de tävla skaffas intyg och dispans
|
|
|
|

2012-07-19 08:54
|
|
|
Finns nog en hel del motionärer som tar mediciner för både det ena och andra.
|
|
|
|

2012-07-19 08:59
|
|
|
1. Det går ju inte att med säkerhet fastställa att "många" dopar sig eftersom man inte har någon aning om hur många som dopar och inte åker fast. Om samtliga ca 200 cyklister som startade TdF var dopade så har hittils bara 0.5% åkt fast. Självfallet ligger det i dopingjägarnas intresse att i avskräckande syfte sprida en bild av att det är omöjligt att komma undan. Ingen aktiv dopare skulle ställa sig upp å säga "Dopingjägarna är helt jävla värdelösa, jag har dopat i xx år och aldrig åkt fast". Det finns massa effektiva dopingpreparat som är äldre än sporten som går ur kroppen på ett par timmar och som man fortfarande inte har några metoder för att spåra efter det. Självfallet kommer man aldrig höra WADA berätta om hur man med c-vitamin och grapefrukt till frukost kan dölja ditten å datten...
2. Vad tjänar en "dussin"-cyklisten i TdF? Som en välbetald karriärist ungefär? Ställt då mot de som tar etappsegrar, tävlar om tröjor mm så är ersättningen mångdubbelt högre. Om man upprörs av doping så kan man ju försöka empatisera lite genom ett tankeexempel. Hur stor risk skulle man kunna tänka sig att ta för att bli ekonomiskt oberoende, trygga framtid för sina barn mm? 5% chans att åka fast, 95% chans att få 50 miljoner på kontot istället för att ha knegarlön å tvingas till ny karriär efter 35? Självklart finns det människor med intigritet och stor moral, men majoriteten av alla som sitter å spyr galla över doparna skulle ta den chansningen 16 dagar i veckan om jag får ge mig själv tolkningföreträde och uppskatta själv 
|
|
|
|

2012-07-19 10:35
|
|
|
Hur mycket är det nu som Zlatan ska få i lön?
|
|
|
|

2012-07-19 10:43
|
|
|
Jag ser inte vad Ibras lön har med doping inom cykling att göra...
|
|
|
|

2012-07-19 15:36
|
|
|
Nejdetförstårjagattduinteförstår
|
|
|
|

2012-07-19 15:38
|
|
|
Som vanligt lika artig.
|
|
|
|

2012-07-19 15:40
|
|
|
Pröva med att läsa inlägget innan mitt
|
|
|
|

2012-07-19 15:46
|
|
|
http://www.cyclingnews.com/news/frank-schleck-doping-positive-confirmed
Tyvärr lär han väl vara tillbaka snart med endast en varning...
|
|
|
|

2012-07-21 07:26
|
|
|
Idiot. Schleck alltså. Finns det någon dopare som erkänner och står för vad de gjort? Att de dealat till sig straffrihet eller agerar vittnen mot någon annan och då "erkänner" räknas inte..
|
|
|
|

2012-07-21 09:49
|
|
|
www.svd.se/sport/cox-och-stafettlag-frantas-os-guld_7362278.svd
Ben Johnson och div öststater fick ju mycker skit, men doping var definitivt allmänt spridd inom eliten i friidrott. Ben Johnson hade nog bara oturen att komma från fel land och inte ge så sympatiskt intryck som de "snälla o fina" amerikanerna
|
|
|
|

2012-07-21 18:35
|
|
|
Per. har för mig att David Millar erkände ganska så rakt och ärligt och numera är en frispråkig dopningsmotståndare.
|
|
|
|

2012-07-23 13:11
|
|
|
Det finns fler.
|
|
|
|

2012-07-23 13:23
|
|
|
Gött att höra Andre pops fråga GL och MB om Vinokourov´s tidigare doping-avstängning, han kanske ska ta upp detta ? -----> http://sports.yahoo.com/news/hope-solo-gets-warning-usada-203440929--oly.html
BRA JOBBAT SVT
|
|
|
|

2012-07-29 11:27
|
|
|
Tycker Vacchi säger det rätt bra själv också.
http://www.eurosport.se/roberto-vacchis-blogg_blog94/ska-han-fortsatta-ett-ar...
|
|
|
|

2012-07-29 12:07
|
|
|
trippelpost
|
|
|
|

|
|
|
dubbelpost
|
|
|
|

|
|
|
Ska man hoppa på en FD dopare ska man hoppa på alla, men RV kanske är "svag" för vissa " men vad vet jag....
|
|
|
|

2012-07-29 12:31
|
|
|
http://www.bikeradar.com/news/article/two-amateurs-test-positive-for-epo-at-g...
|
|
|
|

2012-07-29 23:10
|
|
|
GFNY bannar åtminstone vederbörande på livstid.
|
|
|
|

2012-07-30 10:00
|
|
|
Det är ett privat arrangemang. Precis som NHL, NBA, MBL och NFL men dom verkar inte ha samma regelverk.
|
|
|
|

2012-07-30 13:50
|
|
|
Mja, jovisst är det kanhända ett "privat" arrangemang men GFNY samarbetar med UCI och från i år med USADA. Vi som deltog fick också en engångslicens för USA (om man inte redan hade licens dvs), så helt privat var det nog inte. Tycker det är bra att de hade dopingkontrollen, men det är dyrt och de testade bara de främsta. 2 åkte dit och vips så åkte man upp 2 placeringar.. men vem vet, det kan ha varit fler som fuskade.
|
|
|
|

2012-07-30 14:13
|
|
|
Ja, och min poäng är att de får betala själva för sina dopingtester. Hur många tester tror du då att man vill betala för?
|
|
|
|

2012-07-30 14:37
|
|
|
Det har du rätt i David. Men det gäller väl alla arrangemang? Det kostar att testa oavsett vem som är arrangör. Någon måste ju betala notan..
|
|
|
|

2012-07-30 14:49
|
|
|
Nja, WADA genomför massor av tester på de som är i landslag och dylikt. De testerna bekostas "centralt". Sedan kan arrangörer, "ägare" och specialförbund "beställa" tester. Då får de som är beställare betala testerna. ASO betalar ett antal miljoner för testerna i TdF.
|
|
|
|

2012-07-30 15:05
|
|
|
Oavsett görs nog avvägningar med tanke på kostnaderna. Dvs man gör ett urval någonstans på vilka man testar. Eller menar du att de arrangörer som slipper stå för notan kan fritt testa alla deltagare?
|
|
|
|

2012-07-30 15:33
|
|
|
Du missar nog hur det fungerar.
|
|
|
|

2012-07-30 15:45
|
|
|
Gör jag? Upplys mig då om vad som jag missar.. någon bestämmer sig för att testa John Doe, "beställaren" får betala.
Har "beställaren" _obegränsat_ resurser i ena fallet (när t.ex Wada testar landslaget) men arrangörer av "privata" tillställningar begränsade resurser?
Någon är ju beställare oavsett och testerna har ju ett pris - oavsett. Om jag ska tolka dig David verkar det som att det finns en obegränsad pott med pengar för Wada att lägga på tester.. ?
|
|
|
|

2012-07-30 15:54
|
|
|
Blev WADA beställare av sina egna tester nu?
|
|
|
|

2012-07-30 16:03
|
|
|
Det var inte det jag skrev.. läs igen
|
|
|
|

2012-07-30 16:16
|
|
|
Läs på och återkom i frågan om du inte kan fundera ut hur IOC, WADA, RF, specialförbunden och "privata arrangörer" sam o motarbetar varandra i testfrågan.
"Follow The Money"
|
|
|
|

2012-07-30 16:26
|
|
|
Jag frågade ju dig David, eftersom du påtalade att jag har fel, men du är bara dryg som vanligt märker jag... kul för dig
|
|
|
|

2012-07-30 16:32
|
|