|
Nån som vet var man kan hitta lite skrifter som inte stöder det nya evangeliet med lchf? Mest så att man får lite perspektiv. Tycker att allt börjar bli lite väl enkelspårigt och helt utan ifrågasättande nämligen.
|
|
|
|

2012-07-17 19:45
|
|
|
I Läkartidningen hittar du en del. På nätet mängder.
|
|
|
|

2012-07-17 19:49
|
|
|
Alla som inte äter L(ow)C(ompetence)H(igh)F(antasy) har dött sötdöden och ligger på lit de parade som avskräckande exempel.
|
|
|
|

2012-07-17 19:51
|
|
|
Anders: Tackar F.P : Sötade lik...avskräckande så det räcker!!!!
|
|
|
|

2012-07-17 19:59
|
|
|
Om lchf verkar så avskräckande på dej redan nu behöver du väl inte mer argument mot det? Den fria viljan och det där...
|
|
|
|

2012-07-17 21:28
|
|
|
Peter, det handlar väl mer om att kunskap är bättre än att bara gå på känsla? Det finns många saker som skrämmer mig men som efter lite utmanande av kunskap och reson inte är lika läskiga längre - tycker det är helt rätt väg att gå!
|
|
|
|

2012-07-17 21:45
|
|
|
Inte avskräckande på nåt sätt! Vill bara ha lite mer "kött på benen" Tycker hela diskussionen om det börjar likna den om plutonium och asbest på 50 talet, bensin på 20 talet och fibrer på 80 talet. Då var samtliga dessa ämnen och deras användning höjd till skyarna för att idag vara klassade som mördare. Det finns ingen debatt eller saklig diskussion, bara ett hejdlöst fallande på knäna framför lchf altaret utan nån som helt kritik eller eftertanke. De hade lika rätt då som vi vill tro att de har idag.....
|
|
|
|

2012-07-17 22:12
|
|
|
här har du en liten playlist som du kan lyssna igenom Mkt e på engelska så de står inte o pratar om lchf och varför den e så bra utan mer om vad som har gått fel i västvärlden och sockrets påverkan. Den e bara typ bara typ 11 timmar lång så om du inte har ork med allt så titta gärna på de 5 första delarna iaf
http://www.youtube.com/playlist?list=PLA11722D70366981D&feature=mh_lolz
Sen ska det finnas en bok som heter "The Metabolic Typing Diet" som ska vara intressant o läsa, har dock inte gjort det än men den står på inköpslistan
|
|
|
|

2012-07-17 22:59
|
|
|
Jag tycker om bloggen/hemsidan Träningslära. Där finns det några inlägg/ artiklar som tar upp forskningen kring LCHF och varför det inte finns bevis på att det fungerar.
|
|
|
|

2012-07-18 07:49
|
|
|
http://www.bbc.co.uk/sport/0/cycling/18857794
|
|
|
|

2012-07-18 07:52
|
|
|
Men var är bevisen på att lchf inte fungerar?
|
|
|
|

2012-07-18 09:43
|
|
|
2 namn brukar åberopas av LCHF-anhängarna: Jonas Colting Björn Ferry. Båda lämnar LCHF innan kraftansträngning.
OBS! 2 namn. Bara 2 namn.
Om LCHF hade varit bra, varför ej fler?
|
|
|
|

2012-07-18 10:02
|
|
|
Ett annat stort namn i debatten hamnade ju i blåsväder för ett tag sedan.
http://www.expressen.se/halsa/fettdoktorn-avslojas-av-blodsockertestet/
|
|
|
|

2012-07-18 10:53
|
|
|
Annika Dahlqvist vs. kvällstidningarnas skandaljournalister http://annikadahlqvist.com/2011/09/14/nytt-glukostoleranstest/
|
|
|
|

2012-07-18 16:45
|
|
|
Jösses vad hon äter! Hon blir ju alldeles sötsliskig.
|
|
|
|

2012-07-18 16:49
|
|
|
Det lär finnas ett sjukdomstillstånd där blodet är just alldeles sötsliskigt...
|
|
|
|

2012-07-18 17:10
|
|
|
Hon borde banta eller träna mer.
|
|
|
|

2012-07-18 17:12
|
|
|
Jag har roat mig med att testa olika dieter. Jag springer ett marathon ca 20 min långsammare på strikt LCHF jämfört med min normala kolhydratrika kost.
|
|
|
|

2012-07-18 17:47
|
|
|
Hahahaha! Bäst var ändå när "fett doktorn" skyllde sin förkylning på att hon ätit kolhydrater...
|
|
|
|

2012-07-18 17:50
|
|
|
Per, det är du det  Jag persade på maradistansen nu i helgen efter att ha ätit lchf sen december. Drack bara vatten, åt såklart ingenting under loppet.
|
|
|
|

2012-07-18 17:58
|
|
|
Ja, visst det var jag det. Påstod inget annat. Jag känner dessutom många som mår bra på LCHF. Jobbar som sjuksköterska i samma landsting som Dr. Dahlqvist så jag är väl insatt i debatten.
|
|
|
|

2012-07-18 18:02
|
|
|
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-s...
Livsmedelsverket... men de anses vara satan själv i vissa kretsar så använd med försiktighet... ;-)
|
|
|
|

2012-07-19 10:58
|
|
|
Man behöver inte ens leta efter nåt, det är bara tänka på hur folk levde för i tiden då dom åt massor av potatis, pasta, ris och massa andra saker som garanterat innehöll Kolhydrater.
Jag tycker synd om alla får som går på och följer LCHF,
|
|
|
|

2012-07-19 11:20
|
|
|
rätta mig om jag har fel nu men kom inte potatisen med upptäckten av sydamerika, pasta borde ha komit någon gån efter människan kom på jordbruket och lika så riset. Så som tidigast så började männsiskan använda jordbruket för omkring 10 000 år sen. Det e ganska kort tid med tanke på att människan har utvecklats under ett par miljoner år :P Så om man ska titta på hur folk levde förr i tiden så ska man nog använda sig av "stenålders-dieten" som e typ som LCHF fast utan mjöljprodukter.
Anne E: Socialstyrelsen har iaf 2008 godkänd LCHF som en diet som fungerar enligt vetenskaplig och beprövad erfarenhet. Livsmedelsverket e nog bara lite sega på att ändra sina åsikter ;-)
|
|
|
|

2012-07-19 12:02
|
|
|
Om du med "för i tiden" menar "på senare tid" så har du rätt.
|
|
|
|

2012-07-19 12:03
|
|
|
Tommie och Peter really?
Tror du ni verkligen att människors diet för i tiden har dominerats av kött?
Om vi tar evolutions teorin så har vi utvecklats från apor och äter dom kött? Nej
Jag säger det egen det är inget fel med att äta Kolhydrater, det är sockret som är det skadliga.
|
|
|
|

2012-07-19 12:07
|
|
|
Jägar o samlarfolk äter honung så fort de hittar den. De brukar inte uppge sockerberoende som skäl.
|
|
|
|

2012-07-19 12:48
|
|
|
kanske inte dominerades men det innehöll kött. Sen var det mkt nötter, grönsaker, bär och frukter. Dock så var det inte så mkt av just potatis, ris o pasta.
Schimpanser äter då och då ungar från antiloper och en del smådjur så äter kött
Jag håller med dig jonas, socker e en av jävulens påfund det ligger nog bakom mkt skit i västvärlden. (david: sockret som jag tänker på är det rena vita sockret och stärkelser till mat, alltså sånt socker utan vitaminer och mineraler, honung har ju mkt annat än bara socker )
men egentligen e det skit samma vad man går på för diet hit och diet dit. Så länge man gör sin mat på bra råvaror, man fungerar bra, har bättre hy, har bra ork, e gladare och bajsar bättre så ät vad f**n man vill. Problemet e ju den att människan är en allätare och varje individ har olika förutsättningar och ska ha olika fördelningar av kolhydrater, protein och fetter. Jag bytte inte till LCHF för att bli smalare utan för att den "vanliga" maten inte fungerade så bra. Sen vet jag inte om LCHF e det bästa för mig men det fungerar mkt bättre iaf, så jag e nöjdare
|
|
|
|

2012-07-19 13:11
|
|
|
Du klarade inte av att laga en allsidig o balanserad kost helt enkelt.
|
|
|
|

2012-07-19 13:20
|
|
|
Det finns folk som hänvisar till evolutionen och vad förfäderna skulle ätit i miljontals år och anpassats till. Men detta har troligen varit extremt olika i olika delar av världen. Dessutom så spelar det ingen roll hur länge man anpassats till en viss miljö eller kost. När förutsättningarna ändras slås icke lämpliga anlag bort direkt, eller i alla fall från en generation till en annan.
|
|
|
|

2012-07-19 13:31
|
|
|
@Tommie: vilket slv också skriver. Att dieten kan vara bra för att gå ner i vikt eller stävja T2D. Men att det finns orosmoment gällande långsiktiga effekter, speciellt om man äter lite fibrer och mycket mättat fett.
|
|
|
|

2012-07-19 16:50
|
|
|
Anna: Jag känner mig inte så orolig. Kroppens fettlager består mest av mättade fetter, modersmjölken som ammade barn får e full med mättade fetter och jag har även för mig att ägg innehåller mkt mättade fetter. Att naturen själv skulle göra att den viktigaste tiden livet man behöver energi så ska energin (fettet i detta fall) vara farlig för kroppen, känns knappast troligt. Dessutom så har det visa sig att mättade animaliska fetter ökar det goda kolesterolet samt sänker det dåliga.
Det har visat sig att en LCHFare får i sig mer fibrer än en person som äter "vanlig" mat pga att man äter mer grönsaker så där känner jag mig inte heller så orolig
|
|
|
|

2012-07-19 17:55
|
|
|
Min "icke expert" syn på LCHF & Fetter.........
LCHF Dieten fungerar med största sannolikhet, om man har som mål att gå ner i vikt. Då fett bränner fett...som man brukar säga. En hög andel protein & fett gör ju samtidigt att man håller sig mätt längre, och på så sätt får i sig mindre kcal.
Men på längre sikt så kan man nog vara lite mer tveksam. Men finns nog, vad jag vet iallafall, ingen gedigen forskning kring de långsiktiga effekterna av en strikt LCHF hållning...ännu. Vad som är klart är att hjärnan fungerar bättre på kolhydrater än på fett.
ISO-DIET? Att däremot dra ner på kolhydrater något, och famför allt ta bort den snabba sorten, och ersätta dessa med lite mer fett, är nog en mer lämplig väg att gå. Och på så sätt även minimera risken för diabetes och andra sjukdomar.
En typ av Iso-diet där man äter rikligt med protein, Lagom med "långsamma" fiber berikande kolhydrater, med ett lågt GI. Samt "bra" sammansatta fetter. LCHQ med andra ord. "Low Carb High Quality"
Tanken är väl 33% av vadera, Fett, Kolhydrater & Protein. Men mängden kan man ju laborera med lite som det passar en bäst själv. Beroende på vad man har för livsstil, och vad kroppen är i mest behov av.
INDUSRTIN.... Men livsmedelsverket har jag aldrig lyssnat på, då dom brukar vara något föråldrade, samt får nog anses vara i direkt samröre med livsmedels industrin. Och när det gäller den industrin, så förstår nog de flesta att allt bara handlar om pengar.
KOLESTOROL.... Ta som ett ex. allt snack om det onda (LDL)och det goda kolestorolet (HDL) och ditt "Totalkolestorol". Som förövrigt är ganska till intet sägande. Speciellt eftersom man bara ger en total mängd LDL. Denna "kolestorol hysterin" har ju förövrigt, läkemedelsindustrin och matindustrin, sedan länge utnyttjat i syfte att tjäna pengar.
Vad som är intressant är ju LDL partiklarnas storlek och uppdelning. Idag vet man ju att de små täta LDL-partiklarna är de farligaste, och att de bildas av för mycker snabba kolhydrater i kosten. Medans de stora mindre farliga LDL-partiklarna alltså bildas av fetter. Så mättat fett behöver inte vara farligt alls.
EN MÄNGD OLIKA FETTER..... Nu räcker det ju inte att dela upp fetter i mättade, enkelomättade och fleromättade. Utan när det gäller mättat fett kan ju de även delas upp i bla. SCT, MCT & LCT...alltså vilken typ av sammansättning de har.Och framför allt hur många kol atomer de innehåller. SCT & MCT (korta & medellånga) anses ju vara bra, medans långa (LCT) inte är lika lätta att bryta ner och därför lättare lagras in i kroppen) Sen finns ju (tyvärr) även "kemiskt" mättat fett, även kallat transfett....men nu får det räcka....blir det en roman här snart Men kost & hälsa är ju ett roligt ämne att debattera omkring...
En av många rätt bra sidor (tycker jag! ) att läsa mer om LCHF / fetter & kost i övrigt är.... http://www.kostdoktorn.se/
|
|
|
|

2012-07-19 19:51
|
|
|
@Tommie: Det finns ett ganska starkt samband mellan högt intag av mättade fetter, höga blodfetter och hjärt- och kärlsjukdom (på populationsnivå) så lite försiktighet skulle jag nog mana till.... Att det finns mättade fetter i fettcellerna är en HELT annan sak. Men kosten är ju valfri och var och en får ju ta ansvar för sina egna val såklart.
Mer läsning inklusive en del referenser...
http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=17565
|
|
|
|

2012-07-20 10:15
|
|
|
Ahem... http://www.kostdoktorn.se/vilda-pastaenden-i-lakartidningen/ http://www.lakartidningen.se/07engine.php?sectionId=0&articleId=17888
|
|
|
|

2012-07-20 10:47
|
|
|
Tur att det är en psykiatiker som är skribent.
|
|
|
|

2012-07-20 10:58
|
|
|
Anna: intressant artikel men det väkte en del frågor också.
*Vad e det för fetter de har kollat på? är transfetter också medräknade i dessa?
*när de jämförde med kolhydratkost så drog de upp nästintill bara massa grönsaker och frukter i jämförelser, vart tog all potatis, pasta, ris, socker och stärkelser vägen det som man i första hand undviker i LCHF?
Magnus: jag gillar din text nästan så att man knycker den o gör en roman av det hela :P
|
|
|
|

2012-07-20 12:32
|
|
|
@ Tommie: Detaljerna om studierna finns i referenserna till artikeln. Bara att sätta igång och läsa. Finns massor av litteratur tillgängligt om man verkligen är intresserad av att lära sig hur kroppen fungerar. Lite biokemi och fysiologi skadar inte och sen på det bygga vidare med artiklar från t ex pubmed.com. (fast du kanske redan är expert på de här områdena, vad vet jag )
Viktigt att komma ihåg är väl att forskningens styrka ligger i sammanvägningen av många oberoende studier. Inte i enskilda forskningsartiklar. 
Edit/tillägg: Just ja @Peter http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=17889 (intressant debatt det där, läkartidningen är spännande ibland)
|
|
|
|

2012-07-20 13:48
|
|
|
Om jag inte missminner mig så hade väl det avslutas en studie om Lchf.. de hade följt 44 000 kvinnor. Puplicerad 2012-06-27 i DN..Kanske kan vara en tankeställare till den nya religonen..Men i slutändan så gör folk det dom vill, själv kör jag vanlig balanserad kost och den funkar alldeles utmärkt! //Robban
|
|
|
|

2012-07-20 15:49
|
|
|
Roberth, det kan knappast kallas en underökning http://www.kostdoktorn.se/dagens-ateruppvarmda-lchf-larm/
Ska jag ta upp allt som är fel med den "undersökningen" räcker inte skärmen till.
|
|
|
|

2012-07-20 16:29
|
|
|
Många synpunkter är det....... . Verkar trots allt vara så att den gamla sanningen gäller än idag. En varierad kost gjord på bra råvaror kombinerat med ett aktivt liv är melodin? Visst åt folk på stenåldern vad de åt men de satt inte på kontor dagarna i ända heller!!
Ett plus som sällan nämns i debatten är att folk har börjat tänka till i köket igen! Fler o fler ifrågasätter sin tallrik. Det raffinerade sockret avskaffas, grönsaker rannsakas osv osv. Efter alla dessa år med light kemikalier i maten så har vi börjat resonera igen. Alla inlägg här ovan är ett bra bevis på det. Det är så det ska vara tycker jag. Vi alla vet att det inte finns nån silver kula som är den slutliga lösningen. Vi kan läsa om undersökningar av div läkare o dietister men vi alla är olika!! Vissa kan stoppa i sig kött o fett med exemplariska resultat medan andra inte kan gå förbi en kyckling utan att gå upp några kilon!! (Ni vet vad jag menar *L*)
Tack för samtliga inlägg och länkar! Olof
|
|
|
|

2012-07-21 12:18
|
|
|
Olof W, mycket intressant frågeställning. LCHF funkar säkert för några, men inte för andra. Problemet är att många är så otroligt skitnödiga med vad de äter. Det behöver inte vara så förbannat svårt. Laga maten själv och ät efter säsong, ät lagom mycket, ät frukt och grönt, undvik färdiglagat som innehåller en massa kemikalier och annat skräp - och ät det du tycker om. Kan kanske vara bra att även undvika kopiösa mängder socker och mättat fett. Och - motionera! Om alla timmar som lades ned på att fundera över maten istället lades ned på att röra på sig och att laga tjänlig mat så skulle problemet försvinna mer eller mindre av sig själv.
det finns många som tjänar på alla dieter som saluförs, såväl tillverkare av olika näringstillskott som "hälsogurus" som föreläser och ger ut litteratur om "rätt" diet.
Själv tar jag mig en öl eller ett glas vin när jag vill, äter god mat när jag vill och rör på mig. Och mår fantastiskt bra. Inte lider jag av någon nämnvärd övervikt heller.
|
|
|
|

2012-07-24 18:33
|
|
|
" Inte lider jag av någon nämnvärd övervikt heller"
...Du menar att det finns lite grann att ta av under tröjan trots allt...haha..  Nejdå.....Bara skoja 
|
|
|
|

2012-07-24 18:53
|
|
|
Joakim!
|
|
|
|

2012-07-24 18:58
|
|
|
Hehe, jodå - ett par kilo till ska bort innan jag är i toppform. Men de försvinner sakta men säkert med löpningen och träningen. Och med god mat Men det tar dessvärre längre tid att bli av med de sista grammen när man börjar närma sig 50. Jag är snart 49 år, väger 75 kg och är 176 cm. Springer för närvarande ca 35-40 km/vecka - och så lite styrketräning på det.
|
|
|
|

2012-07-24 19:09
|
|
|
.....men samtidigt.... vem har sagt att man måste vara i toppform!? Är ju upp till var och en, hur man sköter sin träning och kosthållning.
Huvudsaken är ju att man mår bra själv och trivs med sin livsstil. Och du verkar ju ha en sund inställning till det hela. Trots dina 69 år...öhh..förlåt..! Jag menar 39 år såklart hahaaa...
|
|
|
|

2012-07-24 20:54
|
|
|
Sant, Magnus. Men visst är det trevligare att vara i bra än i dålig form. Livet blir bättre på alla sätt och vis, som du redan vet. Man sover bättre och lever längre. Och det känns roligare att unna sig det där glaset vin…
|
|
|
|

2012-07-24 22:34
|
|