Löpning

Ljumskar som krånglar

Hej undrar om ni har några bra tips på övningar för att göra ljumskarna starka och tåliga? Mina ljumskar har börjat krångla nu när jag är ute och springer, i sommar har jag tyvärr inte styrketränat något kan vara en orsak. Men har nu satt igång med det för jag vill ha en fungerande kropp. Men vet inte riktigt vilka övningar som är bra så ljumskarna inte ska krångla.  

2012-07-17 17:39
Skaffa en liten boll, varken för hård eller mjuk...
Två styrkeövningar med den:
1. Ligg raklång med benen utstäckta, bollen mellan fötterna, pressa och håll kvar en liten stund. Kör 3 set med 15 reps.
2. Ligg som ovan men med benen uppdragna runt 45 grader, bollen mellan knäna, pressa som ovan.
Bollen kan ju bytas mot något annat mjukt, som en rullad handduk eller annat din fantasi kommer på.

Som uppvärmning före löp kan du göra ovan 2 set 8 rep så är ljumskarna med i matchen fån början.

2012-07-17 18:16
Ta på dig ett par stövlar. Gå runt i en mosse. Tränar du kondisen samtidigt.  

2012-07-17 20:32
För några års hade jag ont i ljumsken, men fick ett tips om en stretchövning som hjälpte mig.
Stretcha lårets insida ungefär som bilden nedan
External image
När du sträckt ut lårets insida, stannar du kvar i samma ställning men vrider benet sakta så att tårna börjar peka uppåt. (hittade ingen bra bild)

2012-07-17 22:42
Kan tillägga att mitt tips med bollar härstammar från den store Per Hölmlich och är inte något eget påfund.  

2012-07-17 23:14
Åh va bra, tack för alla tipsen. Ska nog skriva ut denna diskussion så jag har tipsen tillgängliga jämt. Ska se om jag har någon boll annars blir det väl en handduk. Man tager vad man haver sa kajsa varg. :)  

2012-07-18 12:11
När jag tänker på saken: mina problem har minskat (försvunnit?) sedan jag cyklat mer än tidigare.  

2012-07-18 23:03