Cykel

Spinningcykel som landsvägscykel

Jag är på resande fot, och skulle behöva några "landsvägs"-cykelpass inför Sthlm Tri. Det jag har att tillgå är spiningklassen, samtidigt som min fru spinnar (det är inte aktuellt att jaga riktig cykel och ge sig ut...). Jag har kört ett pass, fokuserade mer på kadensen, i min egen bubbla. Tänkte be om tips här, typ hur man kan vilja justera geometrin kontra spinningpass och sånt. För att få det mer cykellikt, liksom... Smiley  

2012-07-17 11:27
Vet inte riktigt vad du menar med geometri kontra spinningpass, men jag kör en del spinning under "innesäsongen". Jag ställer då cykeln så snarlikt min räser som det bara går, sedan cyklar jag så snarlikt som utecykling det bara går. Jag håller därmed inte på och följer spinningsledarens instruktioner om postion 1, 2 och 3, utan sitter och står så snarlikt utecykling det bara går. Jag brukar fråga spinningledaren i början av passet hur lång effektiv cykeltid passet kommer att vara (ex. är passet 55 min på schemat finns det vissa som slutar cykla efter 39 min, andra 43, vissa kör längre, för att sedan hålla på med märklig stretch och andningsflum resten av tiden).
Om det finns löpband går jag direkt efter cyklingen dit och fullföljer ett brickpass.

2012-07-17 12:07
Jag tyckte nog mst att spinningcykeln var lustigt intsälld med styret högt och så. Är ingen rutinerad cyklist så jag fick treva lite för att komma nära (tror jag) hur man sitter på räser.

Tack för tipsen, känns som sättet att göra det på!

2012-07-17 19:22
Går det inte att sänka styret? Det brukar gå. Iaf på alla de spinningcyklar jag suttit. Försök hitta en position som är hyfsat lik och fortsätt som du gjort och som Anders skriver - bry dig inte om alla jumps och konstigheter och håll uppe kadensen.  

2012-07-17 21:36
Om man tänkte bara köra på utan att följa instruktören, kan man inte bara ta en spinningcykel på gymmet?  

2012-07-18 09:03
Vad ska du cykla på på tävlingen, någon gång är du väl hemma och kan köra kvalitetspass på den?

Under tiden på spinningcykeln, ner med styret i botten, upp och fram med sadeln. Kör långa intervaller 3x10 min blandad med korta 4x4 min maxintervaller. 2-4 min vila.

2012-07-18 09:51
Varför ska man skjuta fram sadeln?  

2012-07-18 11:18
Inte alla gym har spinningcykel i gymmet Smiley. De fyra gym jag frekventerar har det inte.

När jag kör spinning kör jag mitt eget race men följer musiken och instruktören i det jag vill. Utan musik och instruktör skulle jag aldrig orka så mycket som jag faktiskt gör. Det är en himla skillnad att sitta ensam i gymmet och att sitta i ett moln med adrenalin.

På vintern skulle jag ju allra helst vilja köra cykelklubbens spinningpass för att få ett så cykelanpassat pass som möjligt men de är många mil bort så jag kör spinning på gymmet och trainer hemma.

Jag vet att det finns en del som irriterar sig på att man inte följer takten och gör exakt som instruktören förordar men om man inte fick anpassa passen så skulle vi t.ex. utesluta alla som vill köra högre kadens för att de vill undvika knäproblem. Om man som spinningdeltagare inte kan fokusera på sin egen träning utan måste irritera sig på andra får man nog börja fundera på om man tränar rätt. Smiley

2012-07-18 11:19
Ja, David det undrar jag med. Ställ in sadeln så den sitter så att benets vinkel mot pedalen blir så lik cykel som möjligt.  

2012-07-18 11:21
Det är lite jobbigt när folk som är lägnst fram i spinningsalen kör helt olikt instruktören... Tex står upp när alla andra sitter eller kör ett helt annat tempo etc. Men placerar man sig längre bak så kan man väl få köra som man själv vill.
Jag tillhör dom som inte alltid har full koll på vad instruktören säger utan försöker kolla vad de andra gör ibland å då är det jobbigt om man har folk framför sig som kör konstigt. Å tänk om alla skulle köra sitt eget race då skulle det inte bli några spinningpass iom att instruktören skulle känna att ingen lyssnade på honom/henne

2012-07-18 14:09
Det är skönt att det finns en spinninginstruktör. Min favorit är när de käckt skriker "glöm nu inte att andas...".
Tänk vad många som skulle dö av andnöd om de inte blev påminda om det.

2012-07-18 14:21
Ja vissa behöver få reda på att man ska andas... Min naprapat säger åt mig att andas varje gång jag är hos henne...
Men om man inte gillar instruktörerna så kan man köra utan... Brukar inte vara några problem att få låna spinningsalen när det inte är några pass där

2012-07-18 14:29
Tibor: Har du mp3 med dig på resan.
Lägg upp en massa låter med takt runt 90bpm och random play.
Kör första minuten av varje låt så hårt du kan utan att dra på mjölksyre sedan lugnare. Du vet aldrig vilken låt som kommer näst och intervallerna variera hela tiden pga låtens längd.

2012-07-19 08:42
Ligger här med hosta och rinnande näsa Smiley. Typiskt när man har löpning efter strandpromenad, simträning i havet och med era tips nu cykling också. Nåväl, kollar pulsen på morgonen och hoppas att den lugnar sig och jag känner mig bra snart.

Jag ska kolla med intruktören nästa gång om det är OK att jag kör eget race, och vara i bakgrunden. Jag hade aldrig spinnat förut och vi började med en massa "armarna uppåt sträck" typ - blev som en chock för mig så jag gick in i min bubbla snabbare än snabbt.

Att vara i "klassen" är dels träna med min fru (något jag aldrig gör annars) och dels få lite draghjälp av omgivningen.

Om det inte är poppis att jag kör eget i klassen, så ska jag nog prova Gazzahs MP3 tips. Det känns som om det kan passa mig!

2012-07-19 17:21
Tibor, jag kör spinning på vintern och Ibland blir det 2 pass på raken, sitter ofta längre bak för att inte störa. Man brukar vara hyfsat mör efter ca 110 min spinnng. Läge 2 förstår jag mig inte på utan då blir det oftast läge 3. Styret längst ned och dessutom har jag köpt adaptrar till min plastiga racerdojer, så jag slipper svetta ner de sunkiga MTB-skorna.
Krya på dig!

2012-07-20 19:22
Spinning fungerar rätt bra som kompletterings- eller ersättningsträning för cykling. Däremot är passen sällan upplagda för att efterlikna cykling, men det blir vad man själv gör det till. Sitt ner mer, håll högre kadens och ha någon sorts tanke med passet - om du nu vill köra intervaller eller tröskelpass eller vad du nu tänkt. Spinningpassen går ofta väldigt mycket upp och ner i intensitet med kort tid i resp. träningszon, men det går ju att själv anpassa efter vad man har för tanke med passet.
Har själv kört alla sorters pass i spinningsalen under vintern, alltifrån 4-timmars distanspass till 4x4-intervaller och tröskelpass av olika slag, ingen instruktör har haft något att invända förutom att jag fått en del pikar för de där långa "distanspassen". Min cykelform var betydligt bättre efter än före vintern, så det är inte alls helt tokigt att köra spinning när vanlig cykling inte är ett alternativ.

2012-07-20 19:55