Cykel

Cykla över Hallandsåsen?

Tänkte nog mig cykla Göteborg - Helsingborg i nästa vecka, och bävar mest för Hallandsåsen. Man får ju fanken nästan gå ut och putta upp bilen när man kör över! Någon som cyklat där, överlevde ni och om ja på det, hur hemskt var det? Smiley  

2012-07-16 21:14
Det är ingen fara utan det stora flertalet överlever.  

2012-07-16 21:18
Inga problem, växla ner och ta det lugnt så går det fint Smiley  

2012-07-16 21:34
Klart du måste putta på en bil som väger 200 gånger mer än cykeln. Bara trampa på och vinka åt bilarna när du kör om!  

2012-07-16 21:37
Har du lite extra tid kan du cykla från Båstad ut mot Torekov och in igen till Veijbystrand. Väldigt fin väg och inte så massiva backar, cyklade där för många år sen med en lånad kass 3-växlad och det var inga problem alls.  

2012-07-16 21:38
Trafiken mellan Båstad o Torekov är minst sagt intensiv.  

2012-07-16 21:46
Passa på att cykla flera gånger över åsen. Den är värd det. Från norrsidan rekommenderas särskilt Postridarens väg och Truedsfällan. Smiley  

2012-07-16 21:48
Italienska vägen (från Båstad mot Boarp) skulle jag inte rekommendera någon att cykla uppför vid sommartrafik. Precis som David säger är det väldigt intensiv trafik så här års och cyklar du uppför finns det väl ingen som vingelmån... Det känns till och med trångt att köra bil där.

Annars finns det många fina vägar över åsen. Öster om E6:an finns det många fina alternativ som slingrar sig fram genom skogen, ex Brantekällavägen eller Rössjöholmsvägen som är riktigt fin. Oavsett väg så rör det sig inte om mer än 4-5 km stigning, alltså avklarat på typ 10 minuter Smiley

Den "lättaste" och snabbaste vägen (givetvis beroende på var du kommer ifrån) är nog Lannamärkesvägen-Diligensvägen från Östra Karup till Margaretetorp. Inte roligaste och vackraste, men lättaste över.

2012-07-16 22:12
Det är inget problem. Många av oss tränar där (under lugnare trafiktider), det är en sak, men för 2 år sedan cyklade jag över tillsammans med min fru, som inte cyklar så mycket, och hon klarade den fram och tillbaka. Lite synd att ta det som en transportsträcka. Området är välvärt ett eget besök.

2012-07-17 06:16
Oh, tack för alla svar, nu känner jag mig mycket peppad! Smiley Er kan man lita på, till skillnad från alla andra IRL som säger att jag är en idiot som ens överväger det. Hmmm...

Jag har bara tittat på karta på hitta.se, hade tänkt cykla vägen Laholm - Östra Karup - Svenstorp.

2012-07-17 07:31
Om du tar dig via Torekov (det finns skäl att göra det ... inte bara för att undvika backar) ...

http://www.ljusochlykta.com/

Välvärt ett besök. Köp en glass och njut ...

2012-07-17 08:18
Det är lättare att köra Östra Karup- Margaretetorp-Ängelholm-Strövelstorp-Hasslarp-Fleninge-Väla-Vasatorpsvägen/HBG  

2012-07-17 08:20
Kan passa på att fråga en annan sak när jag ändå håller på... Är nybörjare som landsvägscyklist, bara haft cykeln sen i mitten på juni. Sträckan jag ska cykla Gbg - Hbg blir omkring 23-25 mil. Tänkte ta det på två dagar för att det ska bli en trevlig upplevelse och inte bara plåga. Skulle ni dela det på hälften, eller ska man köra kanske 15-16 mil första dagen och kortare andra?  

2012-07-17 08:29
Cykla till Falkenberg och shoppa på Cykelmagneten dag 1.  

2012-07-17 08:31
Har en kompis i Falkenberg (precis halva vägen!) så det vore ju onekligen smidigt att sova över där. Shopping är ju fö alltid väldigt trevligt! Men var jag ska ta alla shoppingpåsarna dag 2 blir ett större problem, tänkte cykla med bara ramväska och sadelväska nämligen... Smiley  

2012-07-17 08:34
Lämnar hos kompisen och hämtar på returresan.  

2012-07-17 08:36
Prata med Göran (han som äger Cykelmagneten) ... han fixar något. Jag köpte min Wilier på vägen söderut för två år sedan. Jag hann inte komma tillbaka förrän 3 veckor senare. Inget problem.

Allt det här tal om Cykelmagneten ... jag tror jag åker dit idag.

2012-07-17 08:44
En av de stora fördelarna med Hallandsåsen är att det finns sköna uppförsbackar. Nackdelen är att det finns nerförsbackar.
Superfint ställe att cykla på. Ett gytter av små fina asfalterade vägar. Värt en resa vill jag påstå. Har man tur kan man även få bra guidning där (vilket kan behövas).

Kombineras lämpligen med en avstickare till Cykelmagneten. Varför vill jag fortfarande skriva Cykelmagnaten om stället?

2012-07-17 09:47
Vi har precis semestrat en vecka på hallandsåsen och jag har cyklat uppför åsen på min racer fem gånger under veckan :) Från östra karup på vägen utmed E6:an är det uppför i ca 3,5 km och en stigning på 200 m, dvs ca 6% lutning. Visst är det lite jobbigt men inte så farligt på lättaste växeln.  

2012-07-17 13:41
Jag cyklade den vägen Fp David föreslog för ett par månader sen. Gick bra även med 20 mil i benen, ganska så trevlig väg och lite trafik då åtminstone (en lördag i maj). Krogen på toppen av åsen har en riktigt fin vegetarisk lasagne förresten :)  

2012-07-17 16:48
Jag har cyklat sträckan några gånger (bl.a. Göteborg-Frankfurt, Köpenhamn-Göteborg och Ystad-Ängelholm-Göteborg).

Hallandsåsen går bra, växla ned bara. Det är bara 150 m höjdskillnad.

Ett annat problem är att hitta, och inte minst hur man korsar Lagan.
Ena vägen är genom Laholm, en stor omväg och man får cykla på den hårt trafikerade väg 117.
Andra vägen är på motorvägsbron, där det finns en cykelbana. För att hita den i sydlig riktning, cykla väg 117 till Eldsberga (det finns cykelbana delar av vägen dit), och sväng av mot Snapparp ( http://goo.gl/maps/hUj6 ), och korsa motorvägen före bensinstationen ( http://goo.gl/maps/PkcJ ), och följ små skyltar "Ginstleden".

2012-07-18 18:27