|
Hej! Jo jag lider av rätt mycket migrän och blev utskriven beta blockerare av min läkare. Tack vare dom har jag inte haft någon som helst migrän på över ett halvår. Dock sen jag gick en pulsklocka i examens present så har jag insett att jag hade väldigt stora variationer på mina tränings pass om dom var nära inpå eller långt ifrån att jag hade tagit min dagliga blodtrycks sänkande tablett. Jag har normalt jätte bra blodtryck osv, så ända anledningen till medecinen är att den även har bra effekt på migrän frekvens. Så med tabletterna får jag ganska lågt blodtryck, vilket även märks av då jag nu för tiden ofta får yrsel osv.
Nu skulle jag springa med en tjej här i veckan, som var tämligen vältränad.. så tänkte att för säkerhets skull skippar jag betablockerar tabletterna 2 dygn så jag orkar hänga på henne. Å gissa min förvåning när jag helt plötsligt sätter nytt maxpuls rekord med nästan 20 slag/ minut.. Å detta genom att bara köra en 300 meters backspurt på slutet av 7 km löpning.
Så det jag nu börjar fundera på är om det är helt värdelöst för mig att träna tex intervallpass där man vill ligga på 90-95% av maxpuls? DÅ detta faktiskt blir helt omöjligt då jag går på tabletterna.. eller är maxpuls den faktiska "formens" puls? För då jag kört intervall pass med tabletterna i kroppen har jag lyckats komma upp i 173 slag per minut.. å nu på löprundan blev det 189 slag per minut, och detta tror jag jag kan få ännu högre om jag faktiskt kört intervall pass... Men om då 189 var min max puls så visst, då är 173 91% av max å jag befinner mig ändå isåfall rätt för mitt syfte.. Men normalt så blir den inte mycket högre än 168.. vilket är 89% av maxpulsen.. Och om då jag faktiskt kanske har tex 195 i maxpuls om jag verkligen försökte mäta ut den ordentligt, så kommer jag aldrig kunna komma upp i 90-95% av den maxpulsen medan jag går på mina migrän tabletter :S
Hoppas frågan är förstådd
|
|
|
|

2012-07-16 12:24
|
|
|
Om din prestation på intervallerna i tid sjunker lika mycket som pulsen indikerar, tror jag tyvärr att träningseffekten minskar i samma grad, dvs medicinen hindrar dig att köra maxpass över huvud taget.
Å andra sidan kommer du säkert långt utan maxpass!
|
|
|
|

2012-07-16 13:20
|
|
|
Ja, det stämmer som du spekulerar Betablockerare har just den effekten, men om det som du säger gjort att du blivit av med migränen så skulle jag nog tycka det var värt det ändå. Träningen är ju bra även om du inte kan pressa pulsen som du skulle kunna utan medicinen.
|
|
|
|

2012-07-16 13:31
|
|
|
Jo det är klart att det är otroligt skönt att inte ha missat en endaste dag på grund av migrän sedan Januari.
Men satsar verkligen rätt hårt inför vasaloppet 2013, och vill verkligen kunna få in ordentliga intervall pass =( HMm det är väl inte "farten" som avgör träningseffekten på ett intervallpass, utan just hur hårt å nära hjärtats max kapacitet man är?
|
|
|
|

2012-07-17 10:16
|
|
|
Nu tränar jag inte skidor, men intervallpass kanske inte är avgörande för just Vasaloppet? Kör snabbdistans (eller vad det heter inom skidor) istället.
Ställ frågan i ett skidforum, hur tränar jag bäst för Vasaloppet utan att komma över 85% av min maxpuls.
|
|
|
|

2012-07-17 11:12
|
|
|
Är det pulsen eller laktatnivån som är problemet?
|
|
|
|

2012-07-17 13:06
|
|
|
Det är väll en typ blandning av laktat nivån och pulsen. Nu är jag fortfarande inte i nån super form eller ens vet om vad jag borde klara av.. Men av att iaf ha sprungit 10 st 7km+ pass, varav nu 3 st utan beta blockerarna, samt på de 7 st passen med beta blockerarna på lite olika tider ifrån att jag tagit tabletten, som skall tas 1 gång per dag.
Så när jag sprang utan beta blockeraren kunde jag hålla 170ish puls uppför en lång backe, å sen fortsätta på platten efteråt utan att känna mig "slut". Med beta blockerarna känner jag nätan direkt då pulsen går över 160 hur jag tar mer å mer slut för varje steg..
Så kontentan är väll att utan beta blockerare kan jag springa på i en puls kring 165 väldigt länge, och det påverkar mig inte så länge.. jag kommer lixom inte gå in i väggen. Men med beta blockeraren kan jag inte hålla 160+ alls länge innan jag måste akut minska farten, eller riskera att spränga mig helt å behöva lägga mig ner.
|
|
|
|

2012-07-17 14:35
|
|
|
Du ska nog diskutera detta med din läkare innan du/h*n ändrar medicineringen.
|
|
|
|

2012-07-17 14:41
|
|
|
Det är ju dock "inget" fel på medecinen? Fick reda på redan när hon skrev ut den att "vissa kunde känna att det var tungt att komma upp i puls", så det är nått jag igentligen har vetat hela tiden. Dock nu när "vasan" börjar närma sig å sommarens grundträning skall genomföras så börja jag fundera på om jag tränar väldigt suboptimalt på grund av medicineringen...
|
|
|
|

2012-07-17 14:44
|
|
|
Med tanke på att du äter medicinen "enbart" pga migränen och inte för blodtrycket så är det kanske inte farligt direkt att mixtra med dosen, men å andra sidan kanske du får tillbaka dina migränanfall igen då. Tycker nog ändå att Davids förslag är bra, prata med din läkare om dina funderingar.
|
|
|
|

2012-07-17 14:47
|
|
|
Prata med doktorn! Det behöver inte vara något fel på medicinen för att det ska vara fel, i bland t.o.m farligt att mixtra med doseringen.
Gör ett schema hur du vill förlägga dina intervallpass och gå sedan till doktorn med det, så kan du prata med läkaren om hur du skulle vilja göra med medicinen för att få träningen optimal. Med ett sådant upplägg kan ni diskutera risker och möjligheter på ett konstruktivt sätt.
Hoppas att det går att lösa på ett bra sätt, så att du både kan slippa migränen och köra ditt vasalopp på ett bra sätt.
|
|
|
|

2012-07-17 14:58
|
|
|
Tack så jätte mycket för alla svar! Läkaren it is! Även om jag avskyr läkarbesök =(
|
|
|
|

2012-07-17 15:00
|
|
|
Har du provat att ta t ex en halv tablett under en period och kollat av hur det blir med puls, ork och migrän?
Jag har ätit blodtrycksmedicin i många år och betablockerare fungerade inte eftersom jag var aktiv både i bandy och fotboll. Benen stumnade direkt och jag orkade ingenting. Fick då en annan medicin som funkade bra. För några år sen fick jag den utbytt eftersom det var en gammal och dyr sort. Den nya funkade inte optimalt men var inte lika illa som betablockeraren. Med husläkarens välsignelse började jag minska ner dosen samtidigt som jag höll koll på blodtrycket. Nu äter jag bara 1,25 mg om dan mot 10 som jag började på, men blodtrycket håller sig bra och jag har inga problem att träna.
|
|
|
|

2012-07-17 15:46
|
|
|
Jag tar också betablockerare (metoprolol) förebyggande mot migrän. Medicinen påverkar prestationen i idrotter som löpning ganska mycket, men man får ta det onda med det goda. Det goda - färre migränanfall - är så pass viktigt att jag accepterar effekten på träningen. Jag tycker att din erfarenhet av effekten av medicinen stämmer med min erfarenhet. Dock kan jag säga att jag långsamt vant kroppen att träna med medicinen i kroppen och att det då går allt bättre. Det har dock tagit ganska lång tid. När det gäller maxpuls så anser jag att max puls jag kan komma upp i med medicinen i kroppen får räknas som maxpulsen. Problemet är att den fluktuerar lite upp och ner beroende på när man tränar relativt när man tog medicinen, men en ungefärlig uppskattning kan man göra. När man närmar sig maxpulsen så minskar syretillgången precis som när det inte finns medicin i kroppen. Jag tycker inte att det finns någon anledning att göra saker och ting mer komplicerade än så. Mitt råd är att träna på med de förutsättningar som medicineringen ger och att anpassa dina mål till de förutsättningarna. Lycka till!
|
|
|
|

2012-07-18 21:40
|
|
|
Jag kan förresten påpeka att när kroppen vant sig vid betablockerare så är det inte så enkelt att man bara hoppar över medicinen en eller två dagar och att allt då är normalt. När jag sprang Göteborgsvarvet i år hade jag missat att ta min tablett på morgonen. Pulsen sprang direkt upp i närheten av maxpuls och låg där under större delen av loppet - mycket högre än jag normalt har för det tempo jag sprang i. Jag gick sedan också in i väggen och jag misstänker att det hade med den höga pulsen att göra. Jag tror alltså att det bästa är att tävla under samma förutsättningar som man brukar träna, i mitt fall med betablockerare i blodet i båda fallen.
|
|
|
|

2012-07-18 21:43
|
|
|
Jag tycker dock om man skall göra någon sorts jämförelse med att träna med betablockerare i blodet.. så känns det ungifär som skillnaden mellan att träna ett spinning pass med högt motstånd å låg kadens, kontra hög kadens å lågt motstånd. Å i det fallet tränar man antingen benmusklerna, eller hjärtat.
Så med beta blockerare tycker jag nästan det känns som att försöka springa, fast med lite vikt hängande på härtat.. så att varje slag i sig är mycket jobbigare :S Typ som om man får mjölksyra i hjärtat eller nått =S
|
|
|
|

2012-07-19 14:56
|
|
|
Har just börjat äta betablockerare (metoprolol) mot hjärtarytmi. För mig verkar dock dosen vara betydligt högre än i tidigare inlägg, 50 mikrogram/dag, och pulsen hos mig går inte att trycka upp över 130. Innan låg den under ett normalpass mellan 145 och 160. Har nu kört tre löp-pass. Det första var katastrofalt, gick inte att springa i uppförsbackarna utan fick lov att gå 6, 7 ggr under passet. På de nästa två passen har jag anpassat farten och är hela tiden uppmärksam på att inte benen stumnar. Intressant att läsa vad ni skriver om era erfarenheter. Riktigt trist att nivån på träningen måste sänkas så men lite uppmuntrande att man tydligen kan få upp pulsen på lång sikt. Har också undrat vad som händer då man håller upp några dagar och hur kroppen då reagerar. Kan man prestera på mer normal nivå? Har börjat om från noll mentalt och nu gäller bara tider efter betablocket. Troliga orsaken till hjärtarytmin förresten (enligt kardiologen) användning av antiinflammatorisk medicin, diklofenak (Voltaren) vilket jag helt slutat med och rekommenderar alla andra att aldrig någonsin använda.
|
|
|
|

2012-09-25 11:31
|
|
|
Värt att notera i dagens lagidrotter bland annat http://www.expressen.se/sport/ledare-later-tonaringar-att-tavla-med-tabletter/
|
|
|
|

2012-09-25 12:55
|
|
|
Håkan, är du säker på att du menar 50 microgram? :O Själv har jag 50 mili gram, dvs 1000ggr starkare dos än vad du anger. Ps: m står för mili, och en grekisk bokstav liknande ett "u" står för micro.
|
|
|
|

2012-09-25 13:03
|
|
|
Och jag käkar 100 milligram (mg) om dagen. Det tog lång tid innan min arbetspuls började stiga igen, så det handlade inte om några dagar!
|
|
|
|

2012-09-25 17:25
|
|
|
Jag har gått på 50mg / dag sedan I Mars tror jag, har under den tiden haft ett uppehåll på 7 dagar, under dessa dagar noterade jag 2 eller 3 st nya "maxpulser" på efterföljande dagar. Men sen jag började igen har jag kommit 5 slag ifrån. Men så du menar på att jag kommer kunna komma upp i mina 189 slag/min igen trots medecinen?
|
|
|
|

2012-09-25 20:14
|
|
|
Det ska så klart vara 50 milligram som jag äter också. Tydligen kan man gå ända upp till 200 mg per dag. Enligt min kardiolog så går inte ett fullt betablockerat hjärta upp till mer än 130 slag i minuten och det verkar stämma på mig. Var ute i Söndags och sprang och hade medelpulsen 109 slag i minuten!! Det känns helt sjukt att ta i ien uppförsbacke och inte gå upp till mer än 129 bpm och sen direkt dyka ner till 110. Känner mig som en gammal dieselmotor som går på låga varv och det är extremt svårt att komma igång i början på passen. Mår dock riktigt bra efter träningen och allt känns lugnt och stabilt i bröstet. Har tränat regelbundet 3-4 ggr / vecka hela sommaren efter att jag fått besked om att nåt var konstigt med EKG't i Maj. Har inte haft några direkta besvär av extraslagen och träningen har gått bra. Efter 3 veckor med betablockerare tycker jag det känns sämre både mellan träningspassen och under passen. Rena pensionärspillren, pustar i trappor och har svårt att få luft. Kommer att hålla upp ett par veckor och kolla hur kroppen reagerar.
|
|
|
|

2012-10-02 14:56
|
|