|
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/07/120702133246.htm
|
|
|
|

2012-07-16 09:30
|
|
|
"Dr Michael Wilkinson found that when runners who always wear shoes run barefoot they [...] use less oxygen during barefoot running compared to running with shoes at the same speed."
Vad intressant!
|
|
|
|

2012-07-16 09:57
|
|
|
För att de springer långsammare då kanske?
Allvarligt, om barfotalöpning vore ens tredjedelen så revolutionerande bra som det ofta skrivs, hade vi sett fler barfotalöpare på de stora tävlingarna. Men hur många vinner Diamond league utan skor?
|
|
|
|

2012-07-16 10:00
|
|
|
Måste vara jättesvårt att sringa långsammare "at the same speed".
|
|
|
|

2012-07-16 10:06
|
|
|
Jag funderade på just det när jag såg 5000 meter på Diamond League i helgen. Konspirationsteoretikern i mig säger att det beror på skomaffian. Om löparna inte använder skor så får de inga pengar 
Löparna använder i alla fall minimalistiska skor. Jag påstår att det är det optimala. Fötterna blir fruktansvärt tåliga och skyddade med den tunna sulan, men samtidigt får man den lätta vikten och ett bra löpsteg.
|
|
|
|

2012-07-16 10:11
|
|
|
Anders N.
Tror du att de duktiga afrikanska långdistanslöparna blev så bra som de är genom att springa med skor eller utan?
|
|
|
|

2012-07-16 12:41
|
|
|
Övertygad om att om de såg sig ha bättre chans på de stora prispengarna utan skor, skulle några av dem försöka. Men det ser man inte.
|
|
|
|

2012-07-16 12:47
|
|
|
Läser man reportage om hur afrikanerna tränar så har alla skor på bilderna. Även ungdommarna.
Det där med att springa barfota verkar mest vara en myt som bygger på att några få har uppträtt barfota i början av sin löparkarriär samt att vi västerlänningar har en romantisk bild av hur de fattiga i Afrika blir bra på löpning pga att de springer barfota till skolan.
|
|
|
|

2012-07-16 12:54
|
|
|
Fästet måste väl bli bättre med skor? Tänk er en blöt bana och så springa barfota på den... Njaeee...
Tittar man på riktiga tävlingsskor så är det ju inte mycket till dämpning i dem. Undrar om de ens tränar i "extra stabila skor med pronationsstöd" som väger 4 hekto...
|
|
|
|

2012-07-16 12:57
|
|
|
Att använda skor vid tävling är ju din lön, det är ofta skoföretagen som är huvudsponsor. Jag tänker mig ett scenario där jag tänker att jag skulle kunna springa snabbast barfota. Men är det värt vinstpengarna om jag går med minimal lön under hela min karriär? Jag hade tränat och sprungit i det bästa min sponsor kan erbjuda.
|
|
|
|

2012-07-16 13:36
|
|
|
Motsatta resultat här. http://sweatscience.runnersworld.com/2012/02/barefoot-versus-running-shoes-wh...
|
|
|
|

2012-07-16 13:50
|
|
|
Dels är det inte orimligt att anta att den längre energiförbrukningen delvis kommer av att man sätter på sig ett par lättare skor. En löpare som har 250gram på fötterna till vardags och byter till 150gram (eller 0 gram) bör förbruka mindre energi vid samma hastighet.
Dels handlar löpning inte enbart om syre/energiförbrukning. Om du får ont av att springa, sliter hål på tårna etc kan du inte springa alls tillslut, och då hjälper det inte att förbruka mindre energi under halva loppet.
Högre fart ger högre friktion, vilket ställer till det när man ska springa barfota eller minimalistiskt.
Eftersom jag faktiskt *har* sprungit långt i både minimalistiska skor och vanliga skor, vågar jag mig på att säga att det största problemet med tex VFF (ännu mer barfota) är att hålla hög fart i branta nerförsbackar. Då är vanliga skor med 10+ mm sula en klar fördel. Och på ett längre lopp blir det några sådana backar.
Sist behöver nog en del tjocksko-entusiaster försöka föreställa sig att det finns löpare som gillar barfota och minimalistiskt *trots* att det går långsammare :)
|
|
|
|

2012-07-16 20:57
|
|
|
Bra och nyanserat skrivet, Jonas!
|
|
|
|

2012-07-16 22:34
|
|
|
Finns det några som anser att stora tunga o tjocka skor är snabbast, menar du? Har aldrig läst eller hört någon hävda det.
(Det folk brukar hävda är väl att en sko, utförande anpassat efter läget, generellt är en förbättring. Om det sen är en sprintspiksko, en lätt distanstävlingssko eller en dämpad joggingsko beror på just det läget.)
|
|
|
|

2012-07-17 09:47
|
|
|
När det är läge för rumpsparkning, tveklöst ett par GettaGrip!
|
|
|
|

2012-07-17 11:16
|
|
|
Anders. När användes stora och tunga skor?
Tävlingsskor har väl varit lätta genom alla tider. 
|
|
|
|

2012-07-17 11:36
|
|
|
Vitsen med skor är väl att de ska skydda foten samtidigt som de ska vara så lätta och smidiga som möjligt?
|
|
|
|

2012-07-17 15:36
|
|
|
Visst får jag sämre grepp barfota, men blir enormt mycket känsligare för när det börjar glida. Blir kanske lite mer ansträngande, men jag får mycket mer tid på mig att reagera om jag håller på att tappa fästet och jag tror det minskar skaderisken totalt sett även om greppet är lite sämre.
|
|
|
|

2012-07-17 17:52
|
|
|
Lite halvrelaterat: Jag har nu semesterläst en bok av A.Finn, "Running with the Kenyans". Han spenderade ett halvår där och var allmänt nyfiken på Kenyanernas "hemlighet"; bla innefattande barfotabiten (denna bok är f.ö. post Born to Run).
Han blev bland annat överraskad av att dom tränade med skor, ofta tjocka. Jag tror att konklusionen kring skor var att barnen springer barfota vilket bygger en bra grund. Löpstilen är därmed fixad och tjockskorna skyddar och dämpar så dom kan träna mer och hårdare, men tack vare grunden så sabbar tjockskorna inte steget.
Jag tror att "vi" (som för övrigt inte heller är en homogen massa, jämför tex mig med Mackan!) har väldans lite gemensamt med ovanstående.
Allmänt så var hans åsikt att "hemligheten" är en mix av massa saker. Nästan alla kommer från landsbygden = löpning i vardagen som barn. Fattiga, ett vunnet lopp kan göra framtiden = dedikation. Dom gör inget annat än att löpträna och vila (inga jobb etc), lever på hög höjd, dieten, alla idoler (de som lyckats), träningsläger där de lever, mental tuffhet, avsaknad av alternativ, alla stigar att löpa på, deras fantastiska förmåga att vila...
Helt OK bok, kändes som sakligt framlagt.
|
|
|
|

2012-07-17 19:13
|
|
|
Tibor. Kenyaner springer i de skor som de hittar. Eller får. Knappast tjocka. De flesta har ej skolskjutsar. Så de springer.
|
|
|
|

2012-07-17 19:24
|
|
|
K-G,
Enligt bokförfattaren, som levde med dom i vardagen i 6 månader, så tränade många i tjockskor. Tävling var dock i tunnare skor. Jag kan bara återberätta vad författaren skrev, ingen egen erfarenhet av deras vardagsliv.
(Och ja, i stor omfattning våra avlagda skor som letat sig dit...)
|
|
|
|

2012-07-17 19:32
|
|
|
Tibor. Vad menar just du med tjockskor?
När jag är barfota så kan jag ej slappna av lika mycket som med skor så jag gör av med en del energi i "onödan". Nu gillar jag barfota på riktigt så jag accepterar detta väldigt lätt. 
PS. Tillhör dessa som skickat skor + t-shirts + annat. Normala löparskor så som jag ser det. Typ tävlingslöpares träningsskor. Ägnade för marathon.
|
|
|
|

2012-07-18 09:11
|
|
|
K-G,
Vad jag menar med tjockskor är ointressant i sammanhanget. Jag gjorde ett inlägg i denna tråd, om löpekonomi, angående en bok jag läst skriven av en person med egen erfarenhet av vad "Kenyanerna" har på fötterna när dom tränar. Exakt det stycket som jag tänker på har jag ingen lust att leta efter (boken är 284 sidor), men jag hittade ett relaterat stycke:
"One reason the adult runners give for wearing big shoes is to make their training harder. One runner tells me they always look for the biggest, heaviest trainers they can find. 'Then when you put on your racing flats, you feel so light.'"
Ovan angende tjockare skor. Poängen med mitt första inlägg, dock, var att de verkar ha skor för att kunna träna hårdare. Och med ett "perfekt" steg så förstör tjockskor inte steget. Jag tror att samma gäller oss. Mackan, tex skrev tidigare i ett inlägg att han inte bryr sig om drop (nu vet inte jag hur långt han går i respektive riktning med det). Jag, däremot, känner hur mitt mitt/framfotssteg förstörs helt när jag har 12 mm drop.
|
|
|
|

2012-07-18 10:27
|
|
|
Hur mäter man drop i en sko? Vad som är mätbart utan tryck är väl inte samma som råder med lite kroppstyngd på hälen?
(Gillar inte heller särskilt tjocka hälar, bara undrar?)
|
|
|
|

2012-07-18 11:05
|
|
|
Bra fråga, Anders. Och jag har ett bra exempel på hur viktig totalen och känslan är, inte bara en mm siffra. Jag jämför nedan *min* känsla för två av mina skor:
Nike Lunaracer 2: Helt fantastiska. Som en strumpa med dämpning. Blir glad varje gång jag tar på mig dom. 7 mm drop (24-17).
Nike Free Run 2: Jag har försökt. Gett dom chans efter chans. Men, nej, varje pass avsutas med att jag kommer hem svärandes. Oavsett om jag har mittfot (plant och nerför) eller framfot (uppför), så känns det som om jag har en elaking bakom mig som trycker in nåt stumt under hälen i varje avstamp. Hatar skorna. Numer avlagda! 7 mm drop (25-18).
Jag brukar gå på siffor från runningwarehouse.com. Jag skulle gissa att dom mäter obelastat, men jag vet inte. Så detta är nog *en* punkt som grumlar drop-siffran.
|
|
|
|

2012-07-18 11:21
|
|
|
>>"One reason the adult runners give for wearing big shoes is to make their training harder. One runner tells me they always look for the biggest, heaviest trainers they can find."
Den sk. Zátopek-metoden
|
|
|
|

2012-07-18 17:05
|
|
|
Tibor. Hänger med. Tyvärr används ju ordet tjockskor av några fanatiker som något man ej bör/får använda.
Ett alternativ är ju normala löparskor + jobbig terräng. Tror ej kenyaner springer så mycket på slät asfalt under träning.
|
|
|
|

2012-07-18 18:26
|
|
|
Saxat från marathon.se
"Nike tog fram Freeskorna främst för att de sponsrade kenyanska löparna som fått problem med skador sedan de flyttat till Europa och USA efterlyste en sko som kändes som att springa barfota i."
|
|
|
|

2012-07-18 19:43
|
|
|
Jag är helt övertygad om att vid framtagandet av i alla fall Free Run 2 så hade en konkurrent placerats i Nikes produktutvecklingsteam. Inget jag har sprungit i, och det inkluderar Nike Vomero, Icebug 440g skor, har varit så långt ifrån barfotakänsla.
När du sätter ner foten så känns det som att du har en död fisk under hälen. Det är inte bara drop vi talar om, utan också materialet i häl-dämpningen. Detta är steg ett i att döda ett avstamp.
Nästa är att skon har som ränder/spår under (för att göra den flexibel), så den rullar framåt. Det gör att du rullar av på framfoten istället för att trampa av. Detta är steg 2.
Men spåren är inte flexibla i sidled, så att dina tår är helt inaktiva, och kan inte parera nånting. Lite som att springa med foten i gips, rundar undertll, med en död fisk under hälen. Steg 3.
Allt som allt så lyckades den undercover agent som smögs in i Nikes utvecklingteam fantastiskt.
(... Har jag sagt att jag ogillar Nike Free Run 2?)
|
|
|
|

2012-07-18 22:40
|
|
|
Nu handlade inte det jag skrev om Nike Free är en bra "barfota sko" eller inte, utan att Kenyanerna som flyttade till Europa och USA och pga sponsorskäl började springa med skor, fick skador och önskade sig en sko som efterliknade barfotalöpning.
Jag själv ÄLSKAR mina Nike Free, underbara att springa i tycker jag! Men smaken är som baken, tur att det finns miljoner olika skor att välja på, eller för den delen inga skor.
|
|
|
|

2012-07-19 11:24
|
|
|
Bra Johanna. Nike Free ( Run ) + Saucony Kirvana drömskor för en sedan födsel inbiten barfotalöpare.
Säger som "Mackan". Häldropp är tull. Tull är norska.
|
|
|
|

2012-07-19 12:37
|
|
|
Johanna,
Ah, då förstår jag din poäng. Ursäkta att jag drog iväg i en annan rikting. De bilden du beskriver matchar dock inte den bild jag fick från boken jag läste. Men allt jag har att gå på är andrahandsuppgifter, så jag ska inte insistera.
Jepp, smaken är olika. Håller med.
|
|
|
|

2012-07-19 17:28
|
|
|
Även min fakta var andrahandsuppgifter. Har aldrig varit i Kenya och sett hur de springer där.
Men jag fattar inte allt tjaffs för eller emot, om folk vill springa barfota för att de tycker att det är bäst, låt dem göra det. Om folk vill springa med "tjockskor" för att de tycker att det är bäst, låt dem göra det. Och allt där emellan. Huvudsaken är väl att folk ändå springer? Mer spring åt folket!
|
|
|
|

2012-07-19 18:41
|
|
|
Mer 60-tal. Abebe Bikila är ju lite känd. Väldigt lite om man försöker hålla sig till fakta. Andra mindre okända då var Ron Hill + Bruce Tulloh. Båda var barfotaentusiaster och funderade starkt på att tävla utan skor på OS. De valde dock dåtidens skor, vilket de ansåg vara bättre än barfota.
När sedan bra löparskor började tillverkas så var det inte några kvar som tänkte tävla på elitnivå barfota.
Som väl de flesta anser: Spring av hjärtans lust i de skor som passar just dig. Träna gärna barfota på snälla underlag. Det sista är något jag tycker tillsammans med en överlägsen majoritet av oss som tycker om att springa. Asfalt? Bevare mig. Det finns inget optimalt vad gäller skor + löpteknik + diet + pulver + piller. Vi är ej olika - vi är otroligt olika.
|
|
|
|

2012-07-20 08:20
|
|