Så fungerar FunBeat

GPS sträckan stämmer inte

Hej!
Sträckan som min GPS spelar in stämmer verkligen inte när jag jämför den med att mäta på kartan i ex eniro. Min senaste sträcka jag sprang enligt kartritare vid olika sajter är ca 3,5 km, funbeats mätare säger 7 km. Detta är oacceptabelt fel! Någon annan med samma problem? Jag bor i sthlms innerstad...

Hälsningar
Malin

2012-07-16 00:12
Vad säger din GPS då?  

2012-07-16 01:41
Jag har också problem med GPS sträckan, men att den visar för kort bana...  

2012-07-16 09:20
Plotta GPS-punkterna på en karta och se hur de ligger. Oftast ser man tydligt var/om det blivit fel. Oftast beror det på för dålig kontakt med satelliterna.  

2012-07-16 09:33
Malin: hur har du din telefon med Funbeat placerad? På ena överarmen är optimalast men jag tycker även att midjeväska eller löparryggsäck fungerar bra. Det är viktigt att GPS-mottagaren har så bra sikt mot himlen som möjligt.
GPS-signalerna skyms av din kropp, våta träd, byggnader, mm.
För att ta reda på om det är Funbeat-appen eller telefonen som är problemet så kan du köra Funbeat-appen och GPSLogger-appen samtidigt.
GPSLogger gör inget med GPS-informationen från GPS-chippet i telefonen, bara sparar direkt ner till fil. Jämför sedan denna fil (tex via http://www.gpsvisualizer.com/, ladda upp både GPSLogger-filen och filen från Funbeats hemsida) mot Funbeats.

Se till så att du ställt in Funbeat (och GPSLogger) enligt nedan.
GPS-filtering: låg eller ingen
GPS-intervall: 1 sekund.

2012-07-16 10:21
Tack för alla svar, alltså funbeats GPSmätare säger 7km, det var det jag menade, alltså dubbelt så mycket som den egentliga sträckan enligt kartor jag ritat på..
Jag skall testa en annan GPS mätare nästa gång..

Ok, jag har den placerad i min ficka bak ovanför rumpan, kanske är det inte optimalt.. När jag tittar på kartan som GPSen ritat ut på "mina rundor" är de alldeles hackigt och tar massa omvägar osv.. Det var ju en kick för självförtroendet att jag sprang så långt innan jag märkte detta :P
Men borde det inte vara väldigt bra satellitmottagning runt vallhallavägen?

Ska testa era förslag! Tack!
/malin

2012-07-16 15:46
Hur har du ställt in filtreringen? Det låter som om du kanske inte har någon alls. Testa något av mellanlägena isåfall.  

2012-07-16 16:41
Nej, det är snarare sämre GPS-förhållande i städer med höga hus. Smiley  

2012-07-16 18:49
Ja, just Valhallavägen är ökänd om man springer på hussidan. Det vet många Stockholmsmarekutare om. Testa nästa gång att gå ut i mitten av gatan, mitt i allén alltså), starta GPSen i telefonen, Funbeatappen och vänta 3-4 minuter (någon minut längre än vad appen säger att den behöver). Spring sedan gärna just i gång- och cykelvägen i mitten på gatan så kan jag nästan svära på att registreringen kommer att funka bättre.  

2012-07-16 19:24
Okej! Jag brukar springa i mitten! :) får testa med att dröja med starten nästa gång..

På funbeat finns det inte mycket att ändra under inställningar alls ju, hade filtreringen på låg, testar medium då :)

Tack tack å tack sålänge!

Malin

2012-07-18 01:38
Tråkigt med för kort Git! Inte alls bra för självförtroendet..! Smiley  

2012-07-18 01:41
Jag använde FunBeats GPS-funktion första gången i förra veckan. Medan min GPS-klocka visade att jag sprungit 5.35 km visade FunBeat 7 km. Jag har kontrollerat min klocka flera gånger och den stämmer. Oacceptabelt!  

2012-07-18 15:45
Stänga av Wifi inför löprundan är ett tips.  

2012-07-18 16:47
Ok, ska stänga av wifi! Jag har kontakt med funbeat via mail nu så hoppas få hjälp av dem, hoppas på en förbättring nu då!

Med vänlig hälsning,
Malin

2012-07-19 01:27
En relevantare jämförelse är väl att jämföra Funbeat-appen med andra telefon-appar. En GPS-klocka är gjord för i princip en enda sak (okej, den kan kanske mäta puls också, och visa tiden, men i stort sett). En app använder en viss telefons GPS. De är sällan lika precisa som en fristående GPS, särskilt under dåliga förhållanden. Städer är dåliga förhållanden! Signaler studsar mellan hus och hus skymmer. Om Funbeat-appen visar markant sämre resultat jämfört med andra appar kanske det är läge att använda ord som "Oacceptabelt", men om det snarare är frågan om att telefonen inte mäter lika bra som en fristående GPS-enhet är det rätt fånigt att anklaga Funbeat-appen för att vara kass.  

2012-07-19 11:01
Jag testade funbeatappen igår när jag cyklade och den mätte mer exakt än vad runkeeper gör. Då avslutade jag min cykling på slutet av valhallavägen och märkte inget. Men det kanske är värre högre upp på valhallavägen.

Däremot tycker jag att funbeat appen är lite irriterande om man kör med spotify på samtidigt för den pausar inte musiken som runkeeper gör utan istället så säger det ett ord - musik - ett ord musik. Någon mer som har det så?
Vädligt irriterande då man inte hör vad hon säger.

2012-07-19 12:07
Bor också i Sthlm:s innerstad, Kungsholmen, den mätte även här ganska precis dubbelt så långt som jag sprang en dag, en annan dag fungerade det så... Jag är dock nyfiken på en annan sak, kan man stänga av den pratande damen? Springer inte med lurar, lite jobbigt då hon börjar prata mitt bland folk...  

2012-07-19 19:30
Jag har ingen aning om det är "fel" på Funbeat-appen, har aldrig tidagare använt sådanna typer av program, vill bara att det skall fungera. Om så är fallet är det ju bra om de får reda på det så att de kan lösa det :)

...Men eftersom era andra fungerar kanske det är min iphone det är fel på? (ip4s). Håller nog också med om att om man skall jämföra kvalitén skall man nog jämföra med liknande program, men för att se om den fungerar är det ju klokt att använda en som man verkligen vet fungerar :)

Tyvärr har jag än inte testat tipsen då jag börjat på gym och det varit för varmt (i min smak) att springa!
Men återkommer när jag testat stänga av wifi, placerat den annorlunda- vad gäller att se om det stämmer eller ej väljer jag nog att rita på kartan på eniro. Jag springer på raka vägar så det är nog väldigt exakt :)

Tack för hjälp alla, det uppskattas! :)

2012-07-20 14:23
Telefonen kan utgöra ett problem. Testa därför med någon annan app, t.ex. Runkeeper eller Endomondo.  

2012-07-20 17:16
Har inte använt Funbeat-appen i löpningssammanhang förut men konstaterade nu att en uppmätt (eniro) sträcka på 7 km blev nästan 7,6 km med appen. Mina inställningar är uppdatering varje sekund och filtrering "låg". Det syns på kartan att det blir väldigt "hackigt" spår så ska nu pröva med filtrering "hög" nästa gång för att se om spåret blir mer rakt då. Har en HTC desire Z. Har vid långpromenader sett att den spårat ur totalt och spåret har hoppat över kartan hej vilt men har då haft den i en byxficka (telefonen alltså). GPS-mottagningen är nog "problemet". Nu när jag har sprungit har jag helt enkelt hållit den i handen och det verkar räcka för bra mottagning ute på landet. Såg att någon haft problem med Spotify och har kört detta utan några som helst problem samtidigt med Funbeat (svårt att höra rösten ibland då den ligger parallelt i min telefon i alla fall). Finns nog en väldig massa barnsjukdomar i den snabba utveckling som telefonerna genomgår just nu. Tyvärr. Tillverkarna har väldit bråttom att få ut dem på marknaden samtidigt som nya versioner av operativsystemen kommer titt som tätt. Kommer nog att ta några år innan allt börjar ramla på plats tyvärr. Blir då lätt att skylla på appen som ju i och för sig inte kanske är anpassad till alla operativsystem/telefoner optimalt. Förväntingarna överstiger helt enkelt den faktiska verkligheten idag tror jag.
(Känner själv likadant många gånger att "varför i alla... ska det inte fungera som jag vill" så jag förstår precis känslan av att det borde bara fungera och "Hur svårt kan det va? typ. Men hade det varit så enkelt hade det nog fungerat utan problem också. Tror därför att ordet Smartphone lurar de flest och de borde nog heta "not completely stupid phones" än så länge.)

2012-07-21 12:57
Det finns en tråd där vi utförligt diskuterat Funbeatappen och hur den funkar i olika telelfoner. Jag gjorde själv ett antal tester med olika lurar som nämns där:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1139690

Även om den här tråden specifikt handlar om Androidversionen av appen så är mycket av det som skrivits där också giltigt för iPhone.

När det gäller placering av telefonen så har jag inte erfarenheten att det varierar väldigt mycket om jag har den i bakfickan, i löparryggan eller handhållen. Däremot ser jag som telefontestare rätt stora skillnader från ex till ex vad gäller GPS-mottagaren. Även om det successivt blivit bättre så är det tydligen ingen prioriterad funktion för telefontillverkarna. Jag fick t.ex. reklamera mina två första iPhone 4:or (iofs första generationens första batch) innan jag fick en tredje där GPS:en funkade hjälpligt.

2012-07-21 13:20
Hej igen
Om någon skulle råka titta in har jag gjort två löpvarv till och också kollat sträckan med bil. Gick först från filtrering låg till hög men frekvens 1 sek i båda fallen. Sträckan sjönk från 7,6 till 7,2 km men bilen visade 6,8 km (eniro ca 7,0 km). Behöll då hög filtrering och satte frekvensen till 5 sek. Och se på f-n helt plötsligt hamnade sträckan som jag sprungit på 6,8 km och spåret ser helt ok ut på kartan också. (Tyvärr då det kändes roligare med samma tid och 800 meter längre!)
Min gissning är att ju långsammare man rör sig desto högre "frekvens" (alltså längre tid mellan samplingarna) behövs. Är man ute på promenad så kanske 10 sek eller högre är lagom och löpning verkar 5 sek vara bra. Är man ute och cyklar (häpp) så kanske man ska dra ner till 1-2 sek. Hög filtrerirng verkar vara tricket i vilket fall.
Lycka till.

2012-07-22 11:20
Jag fick samma märkliga fel idag. Rundan har alltid varit 5,2 km tidigare både med Funbeat, Strava och min Garmin. Idag fick Funbeat-appen sträckan till 3,3??  

2012-07-22 16:28
Har du kollat på kartan hur din runda ser ut? Troligen har vä GPSn hoppat ur (borttappad signal) en bit och du ser ut att ha gjort en rejäl genväg.  

2012-07-22 17:38
Emma: räcker det inte att du sänker den allmänna volymen på din telefon till minsta eller rent utav stänger av ljudet helt? Vet ju inte vilken mobil du har med det fungerar för min ip4s i alla fall! :)  

2012-07-22 18:15
Jag såg ut att ha tagit en genväg på halva sträckan... Makens mobil fixade det och min brukar göra det så jag vet inte vad som hände.

@Emma: "Den pratande damen" går att stänga av under "inställningar"

2012-07-22 18:19
GPS-intervall-inställningen i Funbeat bestämmer hur ofta appen skall ta en ny punkt och spara ner. Om man rör sig långsamt eller på en rak linje en längre tid så kommer GPS-loggen följa spåret bra, man kommer ju inte så långt tex. på 5 sekunder om man går, lite längre om man cyklar.

Problemet med GPS-intervall-inställningen är att GPS-chipet stängs ner mellan punkterna (i 5 sekunder enl. ovan exempel). Det är ju i och för sig bra då det innebär lägre strömförbrukning och då att batteriet räcker längre. Men! GPS-chipet fungerar på så sätt att (korta versionen...) den tar emot signaler från ett flertal GPS-satelliter och beräknar positionen genom tiden det tar för signalen att ta sig från satelliten till GPS-mottagaren. Om omgivningen ändrar sig mycket under den tiden GPS-chipet är avstängt (sover) så kommer den "se" andra satelliter än förra gången och kommer då få svårare att hitta fix (korrekt position) igen.
Dvs. om man har långt GPS-intervall och springer i tät skog eller stadsmiljö kan man hamna i situationen att GPS-mottagaren inte hittar positionen igen vid många tillfällen och då får man en hackig GPS-logg med många "genvägar".

Om man är i en miljö med mycket väggar/berg runt sig får man många falska signaler från GPS-satelliterna då de har studsat på vägarna/bergen och då blir GPS-loggen hackig också pga att den mäter fel/för lång tid för signalen. Vid sådana tillfällen är högre filtrering bra.

Jag skulle rekommendera 1 sekunds intervall för att chippet inte skall somna och riskera tappa position samt filtreringen på åtminstone medel.

Mikael Forsström, jag och en hög till har "forskat" i detta i tråden Mikael rekommenderade i tidigare inlägg ovan, kolla gärna där.

2012-07-22 19:24
Har en liknande fundering: någon som vet om FunBeat appen kompenserar för altitudförändring? En brant backe kan ju vara längre i verkligheten än vad den kan verka ur fågelperspektiv...  

2012-07-29 11:54
GPSfiltrering vad menas med det? är ny på sånt det är därför jag frågar. och vilken inställning ska man då ha för att få bäst resultat?  

2012-07-29 12:05
Jag har haft exakt samma problem med appen. Sprang en runda på 9 km för två dagar sedan och idag exakt samma runda minus cirka 2 km. När jag var klar och alltså hade sprungit cirka 7 km sade appen att jag hade kommit 1,4 km alltså dubbla sträckan. Det är lite trist att den kan visa så pass fel eftersom flera säger, det är bra motivation med sträcka/tid längs vägen.  

2013-02-26 20:06