Cykel

Vilken cykel rekommenderar ni för jobbtransport + träning?

Jag fundera på att skaffa mig en ny cykel.
Jag har drygt 7,8 km till jobbet, blir alltså drygt 1,5 mil om dagen, och jag vill ha något bättre än min damcykel som har har nu!

För att göra två flugor på smällen tänkte jag att jag ändå kunde skaffa en cykel som oxå går att motionera på!

Vad rekommenderar ni? Har funderat lite på någon hybridcykel, kan det vara något? Vilken i så fall?

Vill helst inte lägga ut för mycket pengar på första cykeln, vill lixom känna efter och komma fram till om cykling som motion är någon för mig, innan jag lägger ut den stora pengen så att säga.
Jag tänker mig som allra allra mest 7000, men helst runt 5000.

2012-07-15 19:36
Nej! Inte h*br*d.

Enkelt svar på din enkla fråga är cyclocross. Så, nu kan vi stänga denna tråd.

2012-07-15 19:40
Check! Bruse Smiley  

2012-07-15 19:43
Tillägg: efter min andra cykelsemester på Gotland med 25 kilograms packning (kom hem inatt), rekommenderar jag verkligen en cyclocross med fästen för pakethållare! Med ett par Continental Gatorskin 28 mm på hjulen var det inga problem att cykla på både stigar och kalkstenskross! De däcken verkar hålla för allt.

En cx duger att pendla på, köra Vättern med, köra på stigar med och cykelsemestra med!

External image

2012-07-15 20:01
Har du flyttat?  

2012-07-15 20:04
Hybrid funkar utmärkt som jobb-transportmedel.  

2012-07-15 20:14
Inte hybrid, nej. Det var något som också duger att motionera på så hybriden går fetbort.
Cross. Punkt.

2012-07-15 20:18
Sällar mig till Bruse och 2*Magnus. Hybrid går fetbort eftersom den är halvtaskig på allt. Cyclocross är det enda som duger till alla tänkta anvädningsområden.  

2012-07-15 20:34

Hmmm. Jaha..
Fast jag behöver varken cykla i berg eller på stigar eller nåt sånt.
Jag vill kunna cykla på typ landsvägar osv..

Jag tror på vad ni säger, men efter att ha googlat lite får jag en känsla av att det är en rätt... "lyxig" cykel?
Hittar ingen under 10 000, och jag tror inte att jag vill lägga ut det på en första cykel när jag inte ens vet om cykling som träning är något för mig...

Hur menar ni att hybrid är dåligt? Går den sönder mycket eller vad?

2012-07-15 20:45
Hybrid är som en bäddsoffa, varken skön att sitta eller sova i. Med rakt styre har du endast en enda handposition. Du blir fort trött i händer och armar. Med ett bockstyre kan du variera ställning i det oändliga.

Ska du cykla landsväg så är egentligen räcer det optimala. Men du säger även att du ska pendla med det, då är cyclocross det vi alla säger du ska ha.

Sök vettja! Din fråga har ställts av många, och svaret är alltid cyclocross. Och i alla andra trådar ger vi samma argument. Bara söka och läsa.

2012-07-15 22:04
Billigaste nya jag hittade:

http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=384&products_id=2714

2012-07-15 22:36
Hybrid funkar visst. Grabbarna ovan (exkl. Heff) kan bara se och tänka ur sitt eget perspektiv. De kan bara tänka hardcorecyklar.
Du KAN motionera på en hybrid. Att motionera på en cykel innebär inte nödvändigtvis att cykla timtal i 30 km/t.
Vill du kunna åka till stan, ställa den på ett stöd, låsa med ett lås som är fast eller har en hållare på ramen, känna dig säkrare att den finns kvar och är hel, då är inte räser eller cx ditt mest optimala val.

Ed. ex. till exkl.

2012-07-15 22:44
En hybrid är definitivt fel val om man vill ge sig själv en chans att tycka att cykling är en träningsform att satsa på.
Att cykla på en hybrid är mariginellt roligare än att cykla på en 3-växlad damcykel med cykelkorg.

2012-07-15 22:50
Spännande påståenden här.
Hardcorekille som jag är (hrrrm) så äger jag faktiskt en hybrid också. Den använder jag som transportmedel ibland. Nej, den duger inte att motionera med om du vill att träningstiden skall vara en trevlig upplevelse. Om du föredrar att lida så är den helt okej.

Köp en CX. Ett råd från hjärtat, i all välmening.

2012-07-15 22:50
Hybrid funkar utmärkt för pendling. Jag pendlar 2 mil om dagen till jobbet plus en hel del ytterligare. För att kunna variera ställningen lite har jag barends på mina cyklar. Dessutom är det bra att ha skärmar och pakethållare på jobbcykeln så slipper man bli alt för skiten och kan ha med lite packning. Personligen vill jag kunna cykla i kjol och då är det bäst med en nedskuren "dam-ram".
Cyklocross verkar bra men är som du påpekade oftast ganska dyra och finns inte damutförande såvitt jag vet.
Köper du en hybrid har du lite mer att välja på. Besök några cykelaffärer och provcykla lite om du har möjlighet.

2012-07-15 22:52
Jag har räser, MTB och en gammal treväxlad gubbcykel med en fungerande "växel", men ingen hybrid. Jag (vi) har däremot en bäddsoffa som är skön att både sova och sitta i.

Visst är cx eller helst räser bästa valet om man ska cykla långa sträckor och inte behöver tänka på lås eller annat krafs som behövs om cykeln lämnas obevakad.

Att det är obekvämt på hybrid är nog lika individuellt som det där med bäddsoffan. Inte ovanligt här att läsa om krämpor cykelkompisarna får på räser däremot, som domnade händer, onda ryggar osv. osv..

2012-07-15 23:15
Det är lika enkelt att ordna ett ramfäste för låset på en CX som på en hybrid.

I shall speak no more on the matter.

2012-07-15 23:44
Jag har både hybrid och racer och rekomenderar dig att köpa en hybrid till att börja med. Köper du en till hösten kan du få årets modell till nedsatt pris. Byt däcken till smala släta, kanske sätta på kombipedaler (så kan du använda spinningskor om du har) och tycker du att det är jättekul att cykla kan du köpa en racer senare. Om det där med cykel visade sig vara sisådär så byter du bara tillbaka till originaldäcken och har en helt hygglo stadscykel som man kan kånka hem matkassar med.  

2012-07-16 00:26
Inte svar till TS egentligen, men varför "måste" man ha just cyclocross för pendling? En hel del av min tid på cykeln är till/från jobb (2,5 mil enkel väg) och jag kör racer. Pendla, träna - för mig är det typ samma sak. Man får ju träna när man hinner, t.ex. till jobbet. Smiley Kan iaf inte se varför man skulle behöva något annat än en racer för att cykelpendla på landsväg...  

2012-07-16 07:56
Sara, du har rätt i att räcer är det bästa att pendla på. Men jag och många andra skulle inte våga ställa en dyr räcer på stan. Dessutom är den opraktisk när det regnar och snöar. då är en cx mycket mer praktisk med plats för dubbdäck och skärmar.  

2012-07-16 09:13
Matilda, som du ser blir det här en religiös diskussion, inte rationell. Många "riktiga cyklister" skulle aldrig erkänna att en hybrid, dvs en bra cykel med rakt styre, är ett bra val för cykling på vanlig väg oavsett vad man har för krav.

För oss andra som inte tycker att bockstyre är nån bra lösning för vanligt cyklande, kan en hybrid vara ett jättebra val. Väljer du en lätt och styv cykel som ger dig bra sittställning och har hyfsat lätta hjul med bra däck, kommer du att bli väldigt nöjd. Alla de stora cykeltillverkarna har sådana modeller. undvik dämpade gafflar (mtb-pryl som bara väger o kostar extra) och tunga hjul med bulliga däck (långsamt o jobbigt).

Kanske nån av Meridas Speeder-modeller, eller en Nishiki COMP? Scotts Sportster-serie? Med skärmar förstås, så du slipper grusduschar när det regnar.

"Riktiga cyklister" kanske inte hälsar på dig om du har rakt styre, men du kommer nog att tycka att det är mindre krångligt. O du kan cykla tillräckligt fort ändå.

2012-07-16 09:32
Att tycka att en hybrid är en bra cykel säger en hel del. Elgiganten har i så fall en bra cykel i paketet. Den kostar 350: - i inköp.  

2012-07-16 09:36
Vad är då skillnaden mellan en hybrid och en cx? Priserna för en hybrid och en vanlig enkel cx är densamma. Det mest uppenbara är att en cx har ett mer ergonomiskt styre än en hybrid. Den största skillnaden är vikten. Varför ha en cykel som väger över 10-12 kg med en onödig framdämpare, när en vanlig cyclocross väger runt 9 kg.

Valet torde inte vara svårt. Välj mellan en ergonomisk lättcyklad cykel för samma pris som en obekväm tung cykel. Valet är ditt.

2012-07-16 09:46
Jättekul och intressant att läsa alla era åsikter, ska definitvt ha allt i bakhuvudet, cykelnördar eller ej :)

Som tur är är mitt jobb inom inhängnat område, så tror det räcker med nåt lättare lås, så jag tror inte att jag behöver basera valet av cykel pga det. Hemma kan jag låsa in den.

Oavsett, blir det ingen "cykel på köpet" på elgiganten... :P

2012-07-16 09:53
En mtb har dämpare, det har väl inte en hybrid? Definitivt inte de modeller jag tog med som exempel.

Många av oss gillar inte bockstyre i stan. Och en hybrid väger väl inte mer än en cyklokross, eller tror du att vikten sitter i styret? En hybrid med bra ram o hjul väger förstås precis som en cross med samma grejer. Visst är bockstyre bra för långa pass på landsväg, men annars behövs det helt enkelt inte.

2012-07-16 09:53
För mig är inte en racer något att pendla på till jobbet, eftersom den måste stå ute under dagen. Jag skulle heller inte våga köra med racer inne in Stockholms City, då man har fullt upp med övriga tarfikanter. Min optimala cykel är en lätt, mångväxlad rakstyreshoj, med svetsat lås på ramen. Men det är min åsikt.  

2012-07-16 09:56
En hybrid väger klart mer än en cyclocross!  

2012-07-16 09:58
Eeh ... du menar att med samma ram o hjul är ett bockstyre lättare än ett rakt? Eller är det växel- o bromshandtagen till raka styren som är så väldigt tunga?  

2012-07-16 10:01
Kan hitta hybrider för 5-6000, billigaste cyclocrossen jag har sett kostar minst 9000, så det är inte riktigt samma pris Smiley
men jag förstår din poäng.

2012-07-16 10:03
Anders: Samma ram och samma hjul? På vilken planet då? Inte på den planet jag bor på iallafall...
Har du ens sett en cyclocross och en hybrid sida vid sida med varandra?

Edit ville att jag skulle adressera mer.

2012-07-16 10:04
Ang stöldrisken kan jag förstå att man är rädd för det. Jag bär med mig hela cykeln in på jobb, mycket praktiskt och säkert när man kan göra så. Smiley Cykla i snö tror jag inte jag kommer göra oavsett...  

2012-07-16 11:09
Många starka uppfattningar här, som vanligt Smiley

Om du inte vill ge mer än 7000 kronor så verkar det svårt att hitta en cyclocross som passar, om du inte hittar en begagnad.

Inne istan när hösten kommer med väta och halka och man ska upp och ner för trottoarkanter tycker jag ett rakt styre kan vara bra.

När våren kommer kan du köpa till tempopinnar om du vill cykla fort själv eller byta till ett bockstyre om du vill cykla i grupp.

2012-07-16 11:22
Petter: "När våren kommer kan du köpa till tempopinnar om du vill cykla fort själv eller byta till ett bockstyre om du vill cykla i grupp."

En hybrid har inte en geometri som passar varken för tempopinnar eller bockstyre. Det blir bara ännu mer obekvämt.

2012-07-16 12:12
Dessutom måste man byta betydligt mer än bara styret...  

2012-07-16 12:20
Som vanligt kan byte av styrstam o ev sadelstolpe betyda generösa anpassningsmöjligheter på en i grunden bra hybrid.

Precis som det finns gott om folk som cyklar komfortracers med bockstyre o hög front men som ändå vrider upp bocken nästan baklänges för att kunna sitta upprätt, finns det andra som anpassar hybrider till racerställning.

Kanske en http://www.rosebikes.se/artikel/rose-multiroad-pro-wsl-200-triple/aid:559841?
8 kilo, 105-växel och aksium-hjul är inte Tour de France, men en lätt cykel som rullar bra för pendling och motion. Fast lite för dyr för den här tråden ...

2012-07-16 12:26
Ännu ett argument mot hybrid: alla jag vet som köpt en hybrid, trots mina och andras argumentation mot, har senare gått å köpt en cx eller en räcer och sålt hybriden eller ställt den längst inne i förrådet. Med hänvisning till att den är okomfortabel. Så varför göra om andras misstag?  

2012-07-16 12:28
Har pendlat (17 km enkel väg) hybrid i stockholm senaste 10 åren, vinter som sommar. Rakt styre känns definitivt säkrast på många ställen. Äger ingen cx men väl racer och fixie med bockstyre, dessa är mycket trevligare att cykla men känns inte som något jag vill pendla med (vatten, sand, grus, snö, kanter, hål i vägen, tvärbanespår, mottrafikanter, cykeltjyvar etc).

Sedan är det ett härligt nöje att cykla om långsamt folk med snabba cyklar när man själv kör på en skrothög! Smiley

Om jag hade en trevligare trafikmiljö skulle jag välja cx direkt.

2012-07-16 12:45
Jag har själv en hybridcykel (Crescent yotta) som jag pendlar till och från jobb på varje dag(12km enkel väg) och tycker det fungerar väldigt bra.
Det fungerar även att träna på den men som många sagt tidigare, ska man cykla långt kan det vara gött att kunna variera greppet mer än vad som är möjligt med rakt styre.

Ang. vikt som har varit uppe här tidigare har jag kollat runt lite och jämför man cyklar i samma prissegment Cyclo Cross/Hybrid så är vikt skillnaden inte speciellt stor. går man däremot upp i prisklass blir cyclo cross lättare, har dock inte sett någon hybrid som kostar mer än ~18000:- medan cyclo cross finns även uppåt i prisklasserna.

Liten undersökning: (med för få exempel för att kunna dra några slutsatser men det pekar åt att det inte är någon större viktskillnad om man slantar upp ~samma summa.)

Hybrid
Nishiki-ultra pro 11495kr 10,1kg
merida T5-V 11995kr 10,2
Crescent Yotta 10295kr 10,9kg

Cyclocross
Nishiki-all road 11995kr 10,9kg
Nishiki- Cross Comp 13995kr 9,7kg
Merida 3-MD 10995kr 10,3kg

Jag har inte medvetet uteslutet något märke, dessa var dock enkla att hitta snabbt och fick vara med.

2012-07-16 12:49
Hybrid för jobbcykling i stan, men racer för landsväg och triathlon. Men du känner ju inte mig, BruceSmiley

Håller f ö med Fredrik Stridsman om att nöjet med att på en alu-hybrid cykla om kolfiberracers är en liten men viktig del av tjusningen med hybrid. Plingar förstås i ringklockan då!

2012-07-16 12:49
Min Merida 3 fölr ca 10 000 kronro väger inte 10,3 kg! Den väger utan pakethållare ca 8,5 kg! Den tyngsta cykeln jag har.  

2012-07-16 12:56
Jag tog vikt och pris ifrån:
http://www.merida.se/cyclo-cross-3-md.4973978-199280.html

2012-07-16 12:58
> "Ännu ett argument mot hybrid: alla jag vet som köpt en hybrid, trots mina och andras argumentation mot, har senare gått å köpt en cx eller en räcer och sålt hybriden eller ställt den längst inne i förrådet."

För att inte nämna de som slutat cykla för att de tyckte det var tråkigt.

Om man nu vill se om cykling är en träningsform att satsa på, borde man då inte ge sig själv chansen att upptäcka hur kul det är?

2012-07-16 13:02
Näe Fredrik. Alla måste upptäcka samma misstag andra redan gjort. Uppfinna hjulet igen är det nya svarta,  

2012-07-16 13:14
Det är lite lustigt, varje gång någon ber om råd inför cykelköp här och anger ett maxpris så ligger merparten av förslagen att en bit över maxpriset..  

2012-07-16 13:20
Därför att ekvationen inte går ihop! Det går inte att få en cykel som uppfyller alla önskeställarens behov, med en prislapp som är låg.  

2012-07-16 13:39
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79275 - fullutrustad men lite tung
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79514 - sätt på skärmar o lyse
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79696 - sätt på skärmar o lyse

För att ta några exempel

2012-07-16 14:13
Och apråpå kostnader kan jag ju passa på - i den här tråden också Smiley - att tipsa om hyra som ett alternativ när man är helt nybörjare och inte vet om cykelträning är något man vill fortsätta med. Liten (förhållandevis) kostnad och man hinner känna efter om cykel är något man vill fortsätta med. Gillar man det så är man troligen mer motiverad att betala 10-12 tkr för en vettig instegsracer. Smiley  

2012-07-16 14:18
Om nu någon av Hybridtalibanerna kan förstå skillnaden i geometri-utrustning och dess inverkan på en cykel så tror jag att ni kan börja förstå hur det påverkar verkningsgrad, komfort, teknik, upplevelse och säkerhet.

Men ni får givetvis cykla på vilka cyklar ni vill.
Jag cyklar ibland på min Ride of Dope-cykel och den är en typisk hybrid. Dock har den 25 mm däck, justerade hjullager, styret så lågt som möjligt, ändrad drevning, plastskärmar, kortat styre, annan sadel med mera.
Den är inte så rolig att köra på efter 2 mil men den lastar lätt 25-30 kg varor när den har varit på shoppingrunda.

2012-07-16 14:20
Eftersom jag är inne på min tredje racer (o även haft tempocykel) vet jag ungefär hur geometrin skiljer (kan skilja beroende på modell). O det är ju själva vitsen - om man vill sitta liite mer upprätt för att lättare ha koll på allt som händer. Samtidigt som man når bromsarna ...

2012-07-16 14:31
Tyvärr så tror jag inte att du har någon koll på hur geometrin skiljer mellan racer, CX och de hybriderna som du länkade till om du tycker att en CX och cyklarna i annonserna är ungefär likvärdiga att cykla på.

Sedan så går det att byta styre/styrstam om du har svårigheter att nå bromsarna.

2012-07-16 14:38