Löpning

Stela ben av vila?

Goddag!

Har haft vila nu inför jubileumsmaran och tycker att benen känns tyngre än vanligt och dessutom är musklerna stela? Jag tänkte att när jag vilar borde det ju bli tvärtom, lätta ben och mjuka, fina benmuskler =)

Nån mer som fått motsatt effekt av vila?

2012-07-12 16:31
Ohja!  

2012-07-12 16:55
Det lossnar efter ett tag in i loppet!

http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=22861395

2012-07-12 17:14
Vila är ett otyg. Smiley

Det finns en anledning till att jag håller igång löpningen ända till dagen före maran.

2012-07-12 17:15
Kort och lätt fartrunda dagen innan sätter igång benen!  

2012-07-12 17:34
David Pavid: Jag tror att du är spänd och nervös. Först någon tråd om dagissjukdomar och nu denna, kanske några trådar emellan. Jag tror det är viktigt att du kan slappna av innan och under loppet.  

2012-07-12 17:46
@Markus

Kan det bero på att du tränar 5 dagar i veckan?
Medan vi vanliga inte är lika bra tränade.

2012-07-12 17:48
Du skulle ha varit med på partyt förra veckan. Smiley

2012-07-12 17:49
@Erik: Ja, är man van att springa mycket blir det stelt och eländigt efter vilodagar. Sista veckan innan maran springer jag normalt bara varannan dag men hela tiden i tävlingsfart.  

2012-07-12 17:51
Erik, klart jag är spänd Smiley
Den dagen jag inte är spänd inför lopp slutar jag springa (lopp iaf Smiley )
Ett bad ikväll mjukar nog upp benen.

2012-07-12 18:32
Ja, lite spänd ska man helt klart vara för att prestera bäst. Du verkar gilla mycket press :)  

2012-07-12 18:46
Erik, jag vet inte om jag gillar det egentligen =)
Hade varit skönt att kunna ta på sig ett åtagande och bara gå in med inställningen, det blir som det blir, istället för att försöka styra och kontrollera allt i minsta detalj och lägga 110% fokus på en enda sak under lång tid. Vet dock inte hur man gör på något annat sätt, hehe Smiley

2012-07-12 20:08
Mackan, fasiken jag som vilade idag och skall tävla imorgon...

Tävla oftare, David!

2012-07-13 00:47
Svarar på bägge Davids trådar... Vi är alla olika men,

Jag är alltid nervös om så ett litet testlopp. Festa kväll innan start är ju inte bra men varför missa livets goda... (Pinsamt när jag ombytt fick blåsa för polisen efter 30-årsmiddag - men det var grönt). Minst lika mycket vatten så.

TILL SAKEN! mitt pers på maran satte jag efter alldeles för lite löpträning och inget focus på distansen. Tog Copenhagen som en utflykt. Några pilsner i solen efter nr-lappsutdelningen, en bira till maten på kvällen (ingen pastaladdning).

Lätt startnervös (marathon är långt!) men lugn. Danskarna behöver ingen seedning, de ställer sig där de ska. Jag sikta på 3h+, när Eliten tagit plast släpps vi fram, PANG starten går och jag vill ta position inför refug och sväng... Det går lätt idagSmiley Tänker "Sakta ner, ta det lugnt", släpper damtäten vid fösta vätskan, springer på ansträngningsgrad lugnt men ok tempo. Dam trea kommer ifatt efter 3½ mil - får erkänna att hon och klockan nu gjorde att jag bet i. Mara är en mara men det var huvudstadens hårda underlag som gjorde ont.

PIGG och glad i mål 2:55 pers med 3 min (och sub3 gör ont). Bytte om och gjorde som dansken = satte mig på ströget och hejade fram resten med en kall eller tvåSmiley

Detta var ett omoraliskt inlägg - bör censureras?

2012-07-13 01:18
Har jag vilat mer än 4 dagar känns benen som klumpar och det är jättetrögt att springa. Så vila för länge är inte bra Smiley  

2012-07-17 12:12
David, hur gick maran då?  

2012-07-17 12:23
Erik, det gick bra såvida att jag kom både till start och i mål Smiley

Benen var dock helt borta, vet inte alls vad som hände. Jag var trött och stel (nästan krampkänning) vid start (samt hela veckan innan) och efter 7km i väldigt lugna 6.10-tempo var jag ordentligt sliten. Vet som sagt inte vad det berodde på, aldrig varit med om att benen känts så förut och speciellt inte under så många dagar. Hade inte gjort något konstigt inför loppet heller så jag vet inte vad jag gjorde för fel direkt...

Dagen efter loppet var stelheten borta, de var ju dock såklart trötta men en mer naturlig trötthet som uppstår efter en mara. I mål på 4.52, målet var under 4h Smiley Det går inte alltid som man tänkt sig, men kul var det!

2012-07-17 16:58