Pulsbaserad träning och pulsklocka

Hur ofta tittar ni på pulsklockan för info under en runda

Ofta, ngr ggr, aldrig

Håller på med ett arbete och tacksam för svar på frågan

2012-07-10 21:52
Nåra gånger  

2012-07-10 22:22
Då å då för att se att jag inte har för låg kadens.  

2012-07-10 22:28
Beror ju lite på träningstyp/syfte  

2012-07-11 03:49
När jag springer - inte så ofta. Brukar kolla kilometertiden när klockan buzzz-ar för ny kilometerpassering. När jag cyklar kollar jag mest hela tiden, men då sitter den ju på styret typ mitt framför näsan på mig så jag ser den vare sig jag vill eller ej. Simma har jag inte gjort med den än, men då kan jag inte tänka mig att jag kommer kolla någonsin (förrän efter passet), för jag lär vara fullt upptagen med att inte drunkna. På crosstrainern kan jag köra rena pulspass, och då kollar jag rätt ofta, kanske varje 2-3 min, för att se att jag ligger i rätt zon.  

2012-07-11 06:21
Vad menar TS med frågan? Menar du tittar på pulsvärdena eller menar du öht tittar på andra saker? Det finns ju ingen Bara-Puls-klocka utan klockan/datorn visar tid, fart, tid senaste intervallet, puls, watt, kadens, steglängd mm mm

Då jag cyklar kollar jag på watt, kadens och hastighet. Vid intervaller cykel eller löpning kollar jag på tiden och/eller sträckan beroende på typ av intervall.

Sammanfattningsvis, så lite som möjligt. Jag laddar ner värdena till datorn hemma och kollar det mesta då...

2012-07-11 07:56
Jag tittar på min cykeldator över tiden och då bla för att ha koll på pulsen. Men som ovan skriver. Det finns mycke annan info jag tittar på.

Vänligen

P.

2012-07-11 09:46
Jag brukar se på omgivningen eftersom den är intressantare än cykeldatorn.  

2012-07-11 09:48
Jag kollar mer hur långt jag sprungit eller cyklat, eller hur mkt tid jag har på mig om jag vet att jag mpste vara tillbaka inom en viss tid.
Kollade mer på puls tidigare - och gör det mer när jag cyklar eller åker skidor än när jag springer- numera kör jag mina pass mer på fart, nej fel, långpass pulsstyrda, snabbpass på fart, fast riktiga fartintervaller går på känsla delvis, men jag försöker styra ner farten där med hjälp av klockan så att jag ska kunna hålla samma fart på alla.

2012-07-11 11:09
Löpning, oftast vid km-tiderna. Ibland oftare om jag upplever att jag kanske börjar ligga högt i puls på längre distanser. Simning, när jag vilar. Cykling ungefär som löpning, men tittar ibland någon extra gång för att kolla av hastighet, puls och kadens, som någon tidigare sagt sitter den ju mitt framför näsan. När jag cyklat i par med Elin har jag använt pulsen för att försöka lägga mig på en lagom nivå och inte dra för hårt. När jag cyklar i klunga har jag koll på fart och puls i samband med dragningarna av samma skäl, i vissa fall även tid för att draget inte ska bli för långt.

I allmänhet kan jag titta lite oftare på klockan när jag börjar känna mig rejält ansträngd efter att ha varit med om en hjärtklappning då hjärtat rusade lite mer än som var motiverat innan jag stannade till helt och pulsen droppade direkt. Sedan dess är jag lite vaksam när det börjar gå tungt med hög puls, men jag har inte varit med om det igen.

2012-07-11 16:45
Tack för alla svar hittills!

Förtydligande vad gäller "info" så menar jag egentligen all info som går att se på pulsklockan, och är mest intresserad av om ni tittar - hur ofta, eller inte alls

Vänligen/M

2012-07-11 21:46
Som sagt. Jag tittar på datorn över tiden. Har koll på puls, snitt hastighet, stigningar mm mm.

Vänligen

P.

2012-07-11 23:01
Jag har en GF305. Vid löpning kollar jag aktuell puls, för att stämma av mot känslan. Sedan kollar jag aktuell hastighet, min/km, för att inte springa i fel (för låg oftast) hastighet. Jag knappar aldrig på klockan under öppningen, om jag inte speciellt vill lägga en "lap" eller markering vid någon speciell punkt.
Efter löpningen och synkningen med datorn/Garmin Connect, analyserar jag följande i datorn:
- löptid
- löpt distans
- medelpuls
Dessa tre är de viktigaste, framförallt medelpulsen som ska sjunka om de andra två är samma som under föregående pass.

Sedan kan jag kolla maxpulsen. Den kan man diskutera mycket, så det tar jag inte nu.

Förbrukad energi är ointressant för mig. Jag har inte kollat att inställningarna: vilopuls, maxpuls och vikt stämmer.

2012-07-18 10:50
310XT

Löpning:
Puls och tempo.
Kollar även stegfrekvensen på långpassen (löpning). Jag gjorde det även på vaniga milpass en kort period, men det tog lite längre tid att på långpassen komma upp i 90 (180).
Laddar till Gamin Connect, sen Sporttracks (och där "analyserar" jag) som i sin tur ladar till funbeat.
Kollar kanske i snitt var 4-5 minut på löpning, typ när den piper, varje km (ger km tid).

Cykling:
Tittar kanske var 5:e - 10:e minut. Mest intresserad av kadens. Jag är inte en erfaren cyklist, snarare nybörjare.

2012-07-18 22:51
Löpning - ofta
Cykel - ngr ggr

2012-08-12 08:34
Beror lite på vad det är för typ av träning...
Ställer oftast in puls-zonerna på klockan så jag slipper kolla på distanspassen...
Glömmer jag ställa in så blir det några gånger första halvtimmen så jag känner av dagsformen.
På intervallpass blir det efter varje intervall...

2012-08-12 10:44
Löpning - sällan, cykling - nästan hela tiden för att hålla rätt watt-tal!  

2012-08-12 21:43
Löpning: Puls & tempo/km
Cykling: Puls, Puls zon & snitt hastighet
Powerwalk: Puls & tempo
Styrketräning: Puls

2012-08-12 23:22
Tittar aldrig utan LYSSNAR istället på rösten i min app som läser upp det jag vill veta när jag vill veta det. Oftast inställd på pace var 2:a minut. Ibland distance vid varje halv km.  

2012-08-22 09:34
När det känns ansträngande så kollar jag, för att se om pulsen är för hög och jag måste sakta ner. Typ en gång per km?  

2012-08-22 16:45