Simning

Hudvård för simmare?

Gillar simning och skulle gärna göra det oftare! MEN: Jag får så knasig hy i ansiktet av simning i bassäng. Har en rätt så känslig kombinerad hudtyp. Jag får små utslag och/eller blir rödflammig av en timma i vattnet.

Har prövat att smörja in mig lite innan som för att skydda huden, men detta gör att den känns fet istället...

Några tips från vana vattendjur?

2012-07-08 10:46
Har du testat olika bassänger? Det kan vara olika ämnen de använder till reningen. Känner folk som får utslag i vissa bassänger men kan simma hur länge som helst i andra. Fråga på simhallen vad de renar med och hör om de vet någon annan bassäng i närheten som renas med nåt annat ämne.  

2012-07-08 14:38
Jag hade samma problem när jag började simma i höstas... små röda utslag... såg eksem liknande ut, eller som röda hund hehe... För mig hjälpte det att efter varje pool träning... tvätta ansiktet med tvål/schampoo i duschen... och vips så försvann alla röda utslag.  

2012-07-08 15:31
Låter som allergi mot klor.  

2012-07-08 15:55
Om det vore klorallergi - kan det verkligen bara ta sig uttryck i ansiktet? Resten av kroppen verkar tämligen oberörd av plaskandet i poolen.

Hmm... får ta och testa Eriksdalsbadet ngn dag då. Kanske har en annan reningsprocedur....

2012-07-08 17:52
Vart simmar du annars - dvs där du får utslagen?  

2012-07-08 19:01
Sollentunas nyrenoverade simhall. Fräscht och fint. Synd om jag inte passar ihop med deras poolrengöringssystem....  

2012-07-08 19:05
För mig satt utslagen endast i ansiktet med. Räckte med att tvätta ansiktet väl med tvål och vatten efteråt så uppstår inte utslagen. Har inte behövt byta bad Smiley  

2012-07-08 19:31
En del bassänger kör ju med saltrening istf klor. Kanske du klarar dig bättre där?  

2012-07-08 23:43
Testa med kallpressad olivolja, applicera tunt tunt varannan/var tredje kväll. Oftare vid behov.
Skippa alla parfymerade salvor och krämer, iofs även de som är oparfymerade.. Det är mitt tips.

2012-07-13 15:09
Eriksdalsbadet använder klor för rengöring av vattnet. Sundbybergs simhall använder inte klor, de använder någon form av UV-ljus har jag för mig. Tyvärr är den stängd under sommaren.  

2012-07-13 15:45
Är salt och UV-ljus lika effektivt bakteriedödande som klor? Vore intressant att veta.  

2012-07-13 17:48
Ja, UV-ljus är sjukt bra på att döda bakterier. Salt är rätt hygglo det med.  

2012-07-13 19:52
Varför inför inte fler badhus sådan rening då? Är ju trevligt att slippa kloret.  

2012-07-14 13:29
Gissningsvis handlar det om kostnader. Man kan ju tänka sig att UV-rening kräver nån slags liten tillbyggnad och kanske mer passning? Den som orkar googla hittar säkert ett bra svar.  

2012-07-14 19:41
Salt handlar oftast om att man har klor bundet i salt i stället för i gasform. Ingen lukt o mindre fri klor. UV-rening är förvisso bra för desinfecering, men i vanlig poolvariant är även det med klor inblandat. Se t ex http://www.poolstore.se/produkter/vattenrening.

2012-07-14 23:14
Kan inte öppna min namnes länk ovan, men den intresserade kan också läsa här
http://www.sundbyberg.se/kulturfritid/idrottfriluftsliv/simhallen/renarevatte...

2012-07-14 23:28
Dotterns simhall knuten till skolan(Gubbängen) är sjukt salt - nu förstår jag varför.
Det vattnet är SJUKT kallt dessutom - hör det till..???

2012-07-15 10:44
Ju varmare vatten desto svårare är det väl att hålla bakterier och alger borta.  

2012-07-15 11:58
Anders Nilsson har satt en punkt efter länken!
Så här ska det va: http://www.poolstore.se/produkter/vattenrening

2012-08-02 12:44
Jag rekomenderar verkligen Eriksdalsbadet,så norrlänning som jag är. Är atopiker, mina barn är tävlingssimmare med eksem, men på Eriksdalsbadet låg sonen i spat i 4 timmar när han var liten och syrran tävlade på Stockholm Summergames. Inte en prick!!! När vi byggde om badet hemma i Skellefteå bönade jag och bad om samma typ av rening som på Eriksdalsbadet, men tyckte inte de styrande lyssnade riktigt. Luften ovanför vattenytan, den man andas när man tränar är renare på Eriksdalsbadet, än i andra hallar, mindre astmabekymmer.Smiley  

2012-08-22 09:47
Hudens tillstånd reflekterar kroppens, åtminstone enligt Ayurveda. Jag hade samma problem som du. Jag gick till en som kunde bedöma mig utifrån att Auyvedaperspektiv. Då fick jag tips om kost som jag skulle äta respektive undvika. Jag fick en kur av ett naturläkemedel som heter Ranyaka och det tog jag under något halvår. Dessutom fick jag en Auyrvedisk massageolja som jag alltid smörjer in mig med, i början både före och efter simning. Mina problem är borta. Nu smörjer jag mig bara på kvällen efter jag simmat. Nu kommer säkert någon västerländsk medicinare att hoppa på mig och säga att detta är kvacksalveri och humbug. Men det kan jag ju säga, att jag blev bra genom Auyrveda. Den traditionella medicinen rekommenderade cortisonsalva och cortison är en produkt som jag inte vill ta i med tång.  

2012-08-22 17:39
Tack för tipset, låter onekligen intressant. Visst reagerar huden på hur man mår i övrigt också, även om jag tar i sådant som jag är födoämnesallergisk mot, kan jag få eksem av t.ex äpplen. Jag är inte så motståndare till cortison men det ska användas sparsamt och med så låg dos som möjligt. Jag inhalerar dagligen med Pulmicort och det har gjort mej mycket friskare de senaste 10 åren. Det var faktiskt sonens astma som fick upp ögonen för min egen.
Eksem känns dock lite tröstlöst, man får eksem när man är deppad och man blir deppad av eksem.

2012-08-24 09:33