Barfotalöpning

Är det kört nu??? Hjälp har skitont!!!

Fick hem mina fina roooosa VFF för några veckor sedan. Jag har läst att man ska ta det försiktigt i början och springa kortare sträckor. Jag är en motionär och ligger på runt 57 på milen. När jag var ute i mina nya VFF första gången kändes det toppen bra och det slutade med att jag löpte hela mitt vanliga varv på 7 km skorna. Det kädes bra liite känning i ena vaden och lite träningsvärk dagen därpå men helt ok... Vilade någon dag och tog sedan samma runda med skorna. Det kändes lika bra denna gången. Idag tänkte jag pröva milen i skorna. Så här i efterhand var det säkert dumt gjort. Efter ca 6 km började det göra ont i vänster trampdyna men kan kunde fortsätta löpningen i samma takt ända hem. Nu har jag jätteont i foten. Jag ka gå men haltar lite lätt. Tror nu jag pajat foten eller är den bara översnsträngd?? Hur ska jag lägga upp det i fortsättningen brukar löpa i asics 2160 annars. Varva VFF och asics ta paus med VFF hur skulle ni gjort??  

2012-07-07 20:54
Glömde att skriva att jag använder skorna i vardagen tex på promenader, i mitt jobb i försskolan och på lekplatsen med mina barn...  

2012-07-07 21:37
Jag skulle vila helt från löpning tills jag inte känner någon smärta. Vila en vecka eller kanske mer från löpning. Kör annan träning.
När smärtan är borta skulle jag börja löpträna igen med vanliga skor. Om det går bra i ett par veckor så skulle jag sen testa med VFF igen.

2012-07-07 21:57
Usch, hoppas verkligen det går över! Kanske ta det vääääldigt lugnt ett ta framöver för att vila fötterna?

2012-07-07 21:57
Åhhhh Anders det svaret ville jag inte ha!!! Det går så bra nu har kämpat på med att få en rutin och en ärlig känsla kring löpningen igen....
Jag inser att jag nog måste lägga bort mina VFF ett tag ändå. Men om smärtan går över relativt fort tror du jag kan komma i gång igen med mina valiga asics då?

2012-07-07 22:00
Det är säkert ingen fara. En stressfraktur "brukar" göra mer ont än du beskriver. Men för guds skull, ta det extremt mycket lugnare i början. 7 km är helt galet långt för att vara första passet.  

2012-07-07 22:02
Jag brukar fortsätta jogga när jag får ont, kortare sträckor än normalt men ofta. Utan att trycka på, bara lugnt och fint tassande. Tycker det är ett bra tecken om det onda är ondare i början än i slutet av rundan. Men ibland är det lika. Jag tror att jag läker snabbare om kroppsdelarna får användas.  

2012-07-07 22:19
Ont i fötterna tar LÅNG tid på sej att gå över, räkna med det. Det betyder inte att det är "allvarligare" än tex. vanlig träningsvärk, det är bara det att fötterna är långt mer komplicerade än andra delar av kroppen och utsätt för (och är konstruerade för!) högre belastningar. Senor, ligament, blodkärl, hud, nerver, ben, brosk och lite muskler i en lustig blandning.  

2012-07-08 09:10
Tack för alla svar. Jag gissar att det inte är något allvarligt har ju inte gjort något annant än att löpa på foten, inte trampat snett eller tänjt ut något ledband eller så... Men det är ju hel klart något som hänt, överansträngt... Jag som hade hoppats på att få en fin semester med mycket löpning... tror ni det kan bli bättre fortare om jag avlastar foten och försöker gå i mina vanliga asics så mycket som möjligt? När jag går barfota gissar jag att foten får kämpa mer och med en sko blir det mer stöd men jag kanske är helt ute och cylkar....Hoppas det går över relativt fort på Tisdag åker vi till Provance och där hade jag tänkt vandra, busa med ungarna och löpa vackra morgon turer i bergen....  

2012-07-08 09:48
Du har rätt, stöd foten nu men sluta inte använda den, det är aktiv vila som gäller.

Jag trampade sönder ett mellanfotsben tidigt i min "karriär" (stressfraktur) och det som gällde var -inga värktabletter -aktiv vila, -kryckor första veckorna -åtsnörda vanliga skor som stöder foten
Du kan skippa kryckorna va Smiley

Men om du kan löpa lätt med foten eller inte i veckan, det är svårt att säga. Som sagt, fotont tar tid och som den känns idag kommer den förmodligen att kännas på tisdag också. Däremot kanske du faktiskt kan springa/jogga om inte smärtan blossar upp när du gör det. Fötterna är enormt starka. Det är bara du som kan avgöra.

2012-07-08 09:57
7km första gången låter helt galet. Det tog mig 7 månader innan jag vågade mig på 7km :) (ökade 1km per månad)
Vila tills det onda är borta och starta om mer försiktigt är mitt råd.

2012-07-08 19:51
Som alla andra har sagt: 7km ar ungefar 20 ganger for mycket. Jag har gjort rehab i sju manader efter halseneinflammation, sa ta det lugnt och lak ordentligt.

Ett nytt rad: vanta 72 timmar mellan VFF-tillfallena. Det tar ungefar sa lange for inflammation att flamma upp, sa om du vantar sa lange vet du om du ar OK eller inte.

2012-07-09 05:52
Lägg av med att gå i VFF. Du gör helt annan fotisättning när du går. Det blir typ alltid hälgång. Så lägg av med det och fortsätt jogga i skorna, men bara korta sträckor typ 3 km. Skaffa ett par minimalistskor att växla med New Balance minimus road eller nåt liknande som har lite dämpning men inte heeldrop. Det har funkat för mig.  

2012-07-17 21:32
Fast bara för att man har en annan fotisättning när man går (vilket man såklart har) betyder väl inte det per automatik att man inte tjänar nåt på att gå så mycket som möjligt i sina minimalister mellan löpvarven.

Jag köpte mina första minimalister i vivo barefoot butiken när jag var i London, och fick en del råd och tips där. Bland annat sa de att "Ja visst ska du springa i minimalister, men först måste du gå så mycket som möjligt i dem, helst en månad! Sen kan du börja springa, men bara korta rundor först. Öka distans långsamt och försiktigt, och fortsätt gå. Lycka till!"

Och så sa tjejen jag pratade med att hon höll sig till ett 80/20 tänk i detta, dvs så länge man gjorde "rätt" 80% av tiden så byggdes ben/fötter upp för barfotalöpning. Och då snackade hon om all aktiv tid dvs gå, springa, spatsera, skutta, spankulera, lufsa runt, ströva, kuta etc etc.

Mitt besök där resulterade i att jag köpte ett par Ra (vardagsskor) och köpte ett par Evo II (löpvarianten) först senare här i sverige, när jag hade "gått in" fötterna den föreskrivna tiden. Så det där med att gå har funkat jättefint för min del.

2012-07-19 11:49
Man får prova sig fram, men för mig funkar de inte bra att gå i. Kan vara för att gummit i VFF spänner mot tårna lite så tårna för jobba på ett annat sätt om man bara sitter eller går i dem. Springa går kanon för mig, men som sagt inte det andra. Känner man att det är fel så är det fel eller så gör man fel och då är det bara att ändra på nåt för annars blir det knas.  

2012-07-19 16:21
Tycker det funkar alldeles utmärkt att gå i mina vff, så länge det inte rör sig om asfalt... Men ute i naturen är det alldeles underbart!  

2012-07-26 09:05
Hej igen!

Nu är jag hemma från semestern. Kan säga att det vaar svårt att låta bli att ens promenera/vandra i de undebara omgivningarna som det sista av Alperna i Provence uppvisar. Jag tog en morgonpromenad testade ett få tal löpsteg men kände dirket att det inte funkade. Foten ömmae efteråt och då beslutade jag mig för så mycket vila som möjligt efteråt.
De sista två dagarna därnere var smärtfria och i går nästan 3 veckor efteråt testade jag att springa på foten igen. Den höll!!! Kände av skadan ibörjan men tog det väldigt lugnt. Idag känner jag ingenting och anser att jag gjorde rätt som vilade foten.....

Jag fnderar kring det ni säger kring hur man ska komma igång med barfotalöpning. Att jag inte ska löpa mer än ca 3km den första tiden. Jag vet inte hur jag ska lösa det praktiskt...Jag är en två barns mamma med heltids jobb och heltidsstuider samtidigt. Min man jobbar mycket och mina stunder för mig själv i skogen är heliga. Jag har ca en timme till förfogande ett par dagar i veckan och dem vill jag utnyttja. Att då bara löpa 3 km för att sedan gå in eller byta skor känns konstigt. Jag vill utnyttja min id till max...
Hur gör in andra i liknande situation???

2012-07-27 18:21
Jag är väl inte i en liknande jobb- och familjesituation, men har även jag haft en invänjningsperiod.
Jag har gjort som du föreslår, börjat rundorna med minimalistiska skor och sedan bytt till vanliga skor. Jag har haft skorna i ryggsäck, så jag har inte behövt passera bostaden för att genomföra skobyte... Mina vanliga skor har med tiden bytts mot skor med lägre drop, lägre vikt och större flexibilitet... Jag älskar att springa barfota men mina känsliga fötter klarar inte att springa så långa distanser som övriga kroppen vill...
Lycka till med tillvänjningen!

Kram,
Jenny

2012-07-28 10:13
Nar jag jobbade pa att vanja in min barfotalopning sprang jag helt enkelt barfota 400-800m pa en lopbana pa vagen hem efter min ordinarie loptur. Det kanske skulle kunna fungera for dig?

Den viktigaste fragan ar val dock denna: ar barfotalopning sa viktigt for dig att du ar beredd att riskera skador som kan hindra dig fran att fa dessa viktiga stunder i skogen?

2012-07-29 00:58
Björn: Ja du din fråga är högst relevant. Vilke är vikigast?? Naturligtvis är det viktigaste att komma ut det får inte hänga på skorna... Hur jag ska lösa det rent praktikst åter står att se....  

2012-07-29 11:22
Jag ska köpa ett par VFF.

Mitt upplägg kommer nog att vara ungefär följande:

1 km lugn löpning, varannan dag i ca en vecka.
Känns det bra så ökar jag till max 2 km varannan dag i VFF.

Efter det blir det sakta ökning av distansen. Jag tar självklart en eller två vilodagar om det känns så.

Målsättningen är marathon och ultramarathon i VFF. Efter att ha läst "Born to run" så är jag övertygad om att det inte kan vara rätt att stänga in fötterna i ett par skor. Grymt bra bok föresten.

Sakta men säkert, är min melodi.

Ang att byta skor: Ha med ett par i en rygga. Enklare kan det inte bli. Då byter du till vanliga löparskor när du vill, utan att passera hemmet.

2012-07-29 20:30
Thomas!

Jag tycker din strategi låter utmärkt. Jag började precis så förra hösten. Korta rundor. Fem minuter. 10 minuter osv. På löpband, faktiskt. Först i våras provade jag ute. Fantastisk känsla. 6km. Ett par månader senare blev det milen och först nu i juli har jag sprungit en halvmara i VFF. Jag tar det fortfarande lugnt med ökningen, men har också börjat springa väldigt korta rundor helt barfota för att vänja fötterna ännu mer.

2012-07-30 18:21
Tack Magnus.

Med tanke på att man speciellt säger att man ska börja försiktigt med barfotalöpning så är det väl bara att göra så...försiktigt.

Själva LSD-träningen kan man ju ändå fortsätta med vanliga löparskor. För det finns ju ingenting som säger att man inte kan fortsätta med löparskor medans man övergår till barfotaskor...eller hur?

Jag ser fram mot att persa med barfotaskor...blir det om ett år eller två år...nä, om tre år på 100 miles. Premiär blir det om två år...hoppas jag.

2012-07-30 23:01
Nej, det är precis så jag känner. Jag kör fortfarande många pass med GT-2160. Sprang två halvmaror igår och funderade på att ta den ena i VFF, men jag bestämde mig för att jag kan vänta till senare i veckan. Jag har märkt att jag får ett bättre framfotasteg även i "högklackat" om jag varvar in barfota och VFF emellanåt.  

2012-07-31 06:16
Efter att ha provat att rampa sjalv, och aven lart mig en del om inflammationer under min kamp med halseneinflammation, vill jag rekommendera att springa minimalistiskt max var tredje dag. For mig och manga andra tar det namligen 50-60 timmar innan kroppens inflammationssvar pa anstrangning har maxat ut.

Om man springer varannan dag ar det darfor latt att overbelasta senor och muskler: du har annu inte kannt helt hur kroppen reagerade pa forra passet.

2012-07-31 18:57
Jag skippade tankarna på VFF efter att ha kollat på http://www.invisibleshoe.com/

Har beställt därifrån.

Att börja minimalistiskt med löpning var tredje dag funkar för mig. Jag har inget speciellt inplanerat i höst, om man inte räknar med Bellmanstafetten eller Stockholm Rogaining. Dessa kör jag ändå med vanliga löparskor, så övergången till de osynliga skorna får ta den tid det tar. Jag ska INTE överbelasta någonting vid inkörningen av skorna, eller inkörningen av fötterna kanske man ska säga.

Det jag kommer att göra är att dokumentera vad jag gör och hur det känns. Det är en sådan stor förändring så det måste jag bara göra.

2012-07-31 21:39
Kul att se att du blivit frälst Totteman. Smiley

Som de andra tror jag på en successiv ökning av barfotalöpandet. Jag hade förmånen att vara otränad när jag började så jag sprang inte långt i början. Har man som du redan kommit upp i lite längre sträckor blir det svårare att hålla igen. Jag föreslår att du som t.ex. Björn skrev lägger in en delsträcka barfota/minimalistiskt på ditt ordinarie löppass en till två gånger i veckan. Du kan sedan successivt öka delen av barfotalöpning tills ett pass i veckan är barfota. Eller varianter på detta, det viktiga är att du smyger igång. Som en del skrivit i andra trådar kan styrketräning av vaderna vara ett bra komplement.

2012-08-10 16:39
Jag har lite annat att tänka på så Bellmanstafetten blir inget av för min del. Det blir lugn träning i höst istället. Dvs...perfekt att introducera föttera för gummiplattan med snören...:)

Jag tar det lugnt och testar nog att springa med mina invisibleshoes i början av nästa vecka. Har än så länge bara promenerat med dem.

2012-08-10 19:59
Tror ett vanligt sätt att se på saker är:
Det du en gång gjort men slutat med kan du "lätt" ta upp igen.
Typ cykla, åka skidor, skridskor, dansa, etc..

Jag tycker att samma borde gälla barfota.
Men jösses vad med problem just detta måste skapa???????????????????

Varför?

Jag har hållit upp med mängder av saker men återfått intresse.
Positiv inställning har hjälpt mig - inte en massa varningssignaler.
Plus en avslappnad attityd. Smiley

Mina funderingar Maria. Nu använder du tåskor och det borde vara mer än 50% lättare i jämförelse med barfota på riktigt.

2012-08-11 08:37
@KG: Håller med. En avslappnad inställning och en positiv attityd...det funkar fint då.  

2012-08-11 16:45