Triathlon

Simdelen Kalmar

Tjenare!
Tänkte höra lite hur folk upplever simdelen under Kalmar IM ? vatten ändras och strömas ändras ju också.
Men tänket ändå kolla om det finns någon som har lite generell information om hur simdelen upplevs.
Medströms/moströms? Varierande? lätt-navigerat? något annat som kan vara klokt att känna till på förhand?

tacksam för alla svar!

mvh
http://www.henrikthunberg.se

2012-07-07 09:54
Personligen har jag bara simmat en gång 2007, då var det stora dyningar som gjorde simningen kärv, och jag kom upp illamående/sjösjuk :(

Men jag har varit publik några gånger till, sammanfattningsvis, det är väldigt olika Smiley

Lyckan står den förberedde bi, simma i många olika förhållande.

2012-07-07 10:52
De ändrade sim bana i år och jag såg på tv att de bygga en våg vägg utanför så det borde underlätta simning  

2012-07-07 22:14
Det låter ju bra Rykno!

Simtiderna är verkligen inte jämförbara år från år. Tredje gången som maken körde crawlade han nästan hela vägen och fick ändå sämre tid än året innan på grund av de många vågorna... Även toppskiktet hade sämre simtider än vanligt det året så det var inte bara han.

2012-07-08 18:47
Nja, de menade nog den befintliga vågbrytaren, som vi simmar bakom. Banan har i.o.f.s varit bakom vågbrytaren tidigare, när det varit kallt i vattnet, knappa 16grader.  

2012-07-08 19:44
Simmade förra året och det var rätt så behagligt väder/vatten tyckte jag. Lite svårt ibland att sikta in sig rätt på bojorna då de låg långt bort så ett tag blev den en litem omväg utåt innan jag kunde sikta in mig rätt. Försök att inte få en kallsup när du kommer in i hamndelen då vattnet där var rätt så fint oljeblank av allt som rinner ut från båtarna. Men vädret var bra förra året och då var det inga problem.  

2012-07-09 09:25
Hej.

Har kört Kalmar 3 ggr, och är van simmare. Upplever Kalmarsunds vatten som ett av det bästa vatten att simma i. Saltsjön så det är rent. Har varit vågor de gånger jag kört, så värt att träna på det.

Att tänka på:

Stessa inte i början, simningen är en liten del av hela tävlingen. Så det gör inget om det tar lite mer tid än planerat.

Använd öronproppar, för att förhindra eventuell sjösjuka och du känner dig stadigare när det är dags för cykeln.

Om du kan, så försök att simma med en grupp som håller din fart, då är det fler som delar på navigeringen.

Nu när du tränar så träna på att andas åt båda håll ( Höger o Vänster). Det hjälper dig om det är vågor, bra om vågorna det kommer från sidan.

Lycka till

2012-07-23 13:19
Tack så mycket för era svar!

Gjorde min OW-preimär under KM med triathlon väst för ett par veckor sedan. Blev både positivt och negativt överraskad.
Gjorde totalt 1.98km på 42minuter vilket känns väldigt bra för att vara jag, bra mycket snabbare än jag vågat tro någonsin tidigare. Dock var det fantastiska förhållanden och inte många sekund metrar alls. Fick förvånansvärt bra koll på andningen direkt, visst slet det och jag var ordentligt mör sista biten, jag hade utan tvekan simmat hårdare än vad jag var kapabel till.

Mitt största problem kommer nog främst bli navigeringen, men jag tror och hoppas att jag skall kunna hitta några andra att simma tillsammans med. Blir ju totalt 1550st startande så någon borde man ju kunna ta lite hjälp av!

Tack för tipsen! Det är verkligen kanon med all hjälp och erfarenhet. Klarar jag simdelen på ett okej sätt så är jag övertygad att jag tar mig igenom min IM utan problem! All min osäkerhet och rädsla är i nuläget helt riktad mot simningen!
Men jag kör på sista veckan också, ett par längre simpass skall jag försöka hinna med i bassäng innan!

Trevlig helg!

2012-08-03 23:46
Jag och fem klubbkamrater simmade ett varv på tävlingsbanan i morse, och det var strålande förhållanden.
Ingen ström, inga vågor, bra temperatur.

En bra bana! Smiley

2012-08-04 10:43
Vad innebär bra temperatur i siffror?  

2012-08-04 17:53
+tvåsiffrigt Smiley  

2012-08-04 21:02
Skönt!  

2012-08-05 09:47
Måste ha varit 19-20 grader. Riktigt skönt var det. Smiley

2012-08-06 06:36
Har simmat banan ett par gånger nu, var beredda på rejält grumligt när vi går in i sista delen av simningen, alltså när vi viker av förbi kattrumpan och in genom bron. Det är grunt, mycket sediment och mycket sjögräs. Det är bara vad jag tror, men kan vara bra att vara förberedd på det.

Är det någon som vet hur arrangören har tänkt lösa uppgången ur vattnet, blir det flytbryggor nedanför muren?

2012-08-08 18:33
Det stämmer att det är grunt, mycket växtlighet och en del skräp efter Kattrumpan. Jag provsimmade för några veckor sedan.  

2012-08-09 21:24
Oskar, det blir en form av uppstigningsramp. Sedan är det ca 20 meter till bike park så löpturen efter simningen är rejält kortad.

Simsträckan in i kanalen är samma sträcka som Kalmar Kanalsimning kör, så nog ska det gå att simma där. (Har dock själv inte simmat den)

2012-08-10 10:02