|
-
|
|
|
|

2012-07-06 18:05
|
|
|
Ja
|
|
|
|

2012-07-06 19:10
|
|
|
Ja. I vissa fall verkar praxis vara att lämna två tiokilos plattor på stången (minsta möjliga vikt?), då lämnar jag dem.
|
|
|
|

2012-07-06 19:41
|
|
|
Ja det är väl normalt folkvett
|
|
|
|

2012-07-06 19:41
|
|
|
Jupp
|
|
|
|

2012-07-06 20:19
|
|
|
Ja..alltid. Men väldigt vanligt att folk skiter i det...
|
|
|
|

2012-07-06 20:25
|
|
|
Självklart!
|
|
|
|

2012-07-06 20:27
|
|
|
Ja
|
|
|
|

2012-07-06 21:40
|
|
|
Absolut!
Vill ju inte att någon ska ha problem med att plocka bort alla tunga viktplattor som jag använder på stängerna.
|
|
|
|

2012-07-06 22:52
|
|
|
Det är ju mitt mål att hänga tillbaks vikterna! Även om jag inte kan komma på något tillfälle nu så har jag säkert glömt det nån gång, kanske flera. Man är ju ofta väldigt fokuserad på gymmet och tänker bara på nästa set - jag skulle inte lita på mig själv så långt att jag skulle satsa pengar på att jag aldrig glömt vikterna på :)
På mitt gym tycker jag dock att klämmorna har en tendens att samlas vid vissa stationer, märkligt.
|
|
|
|

2012-07-07 01:55
|
|
|
Sylvia: Haha....skönt att du tänker på oss andra svaga också..
|
|
|
|

2012-07-07 08:37
|
|
|
Always!
|
|
|
|

2012-07-07 08:48
|
|
|
Givetvis hänger jag alltid tillbaka vikterna, OM ingen ber mig låta dom hänga såklart.
|
|
|
|

2012-07-07 10:32
|
|
|
Tycker de är en självklarhet att man gör de. Så de gör jag absolut
|
|
|
|

2012-07-07 12:34
|
|
|
Konstigt? Vem är det då som låter vikterna & hantlar drälla kvar? Jag tillhör den irriterande skaran som fusktränar & ställer tillbaka hantlarna efter ordning i hantelracket i mina uppvärmningspauser
|
|
|
|

2012-07-07 15:56
|
|
|
Ja, dessutom muttrar jag surt när någon annan struntar i det.
|
|
|
|

2012-07-08 10:27
|
|
|
Orka
|
|
|
|

2012-07-08 14:29
|
|
|
Naturligtvis! Är det lite folk på gymmet brukar jag även städa efter andra(obemannat gym kopplat till min arbetsplats).
|
|
|
|

2012-07-08 23:19
|
|
|
det kanske är ice man som springer kring på alla gym och inte plockar upp efter sig  nää nu var jag lite dum, men det kanske är nybörjare som inte "vet bättre" det är ju inte helt ovanligt med folk som börjar gymma (för att sen snart sluta är ganska vanligt)
jag plockade bort efter mig då jag gymmade på allmänt gym (och roa mig i vilopauserna att möblera om så dom låg rätt... iallafall så att hantlarna som låg bredvid varann var samma vikt för när dom inte var det irriterade det mig :/ )
hemma plockar jag också upp efter mig i "vårt" gym, om inte jag fått ont och snällt ber min man göra det
|
|
|
|

2012-07-09 07:27
|
|
|
Alltid efter mig.
Ibland efter andra.
|
|
|
|

2012-07-09 11:20
|
|
|
Tyvärr så är det enligt min observation ganska många som verkar seriösa samt tränar mycket och tungt som lämnar vikterna oftare än nybörjare. Och eftersom det alltid kommer någon som jag efter och plockar undan efter dom så kommer dom undan med det.
|
|
|
|

2012-07-10 09:55
|
|
|
Ja, det gör jag. Har väl glömt någon enstaka gång kanske... Men jag brukar ibland plocka iordning lite efter andra så det jämnar ut sig isf. :) På benpressen kan jag lämna ett par tjugor, känns onödigt att ta av dem varje gång. Jag blir inte så irriterad om det sitter vikter på stången, däremot om det är för mycket oordning så att allt hänger huller om buller.
|
|
|
|

2012-07-10 11:00
|
|
|
Nej inte alltid, för det vore ju taskigt mot den som ska ha dem efter mig. Lite onödig att både den och jag ska bära vikterna fram och tillbaka kan jag tycka.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2012-07-10 11:16
|
|
|
Alltid.
Följdfråga: säger ni till dem som ej gör det?
Själv så kan jag inte påstå det, mest för att brukar oftast upptäcka det när personen varit borta en stund (man antar ju att personen kommer tbx). Men med handen på hjärtat så vette tusan om jag skulle orka engagera mig i det när det gäller en stång med ngn enstaka kaka på eller två hantlar på golvet.
Dock så har jag observerat en person 2-3 gånger nu som dels nyttjar tre saker samtidigt, frustar runt som en pilsk tjur, inte plockar undan och har en tråkig attityd när ngn ber att få köra set emellan... Har inte själv "råkat" ut för karln dock
|
|
|
|

2012-07-10 12:25
|
|
|
"Följdfråga: säger ni till dem som ej gör det?"
Säg så här om det är någon biffig 100-kilos kille som struntat i det. -Ställ tillbaks vikterna efter dig, din lilla jävel.
|
|
|
|

2012-07-10 12:54
|
|
|
Ta som klen nybörjare häänder det att man bara tränar med stången, och inte direkt uppskattar att det sitter tunga vikter på den
|
|
|
|

2012-07-10 13:38
|
|
|
Är jag på lyftarklubben eller det lokala discogymmet så säger jag till när någon är uppenbart färdigt men "glömmer" hänga tillbaka prylarna för det är så JÄVLA störigt att städa efter andra! Skulle det mot förmodan hända här hemma så ger jag mig själv en rejäl utskällning och utegångsförbud en vecka och efter det så brukar jag skärpa mig.
|
|
|
|

2012-07-10 16:20
|
|
|
Självklart plockar man undan sina vikter och oftast svär jag tyst för mig själv om andra slarvar. Ser jag att nån lämnar kvar vikter så brukar jag vänligt fråga om de är klara, oftast blir svaret att de är det och snabbt plockas vikterna bort
|
|
|
|

2012-07-11 09:53
|
|
|
På tex en benpress tycker jag det är onödigt att ta bort alla vikter. Man kan låta några tjugor hänga kvar. Det finns väl knappast någon som kör benpress med mindre vikt än så? En massa onödigt bök med att hänga av och på vikter bara.
|
|
|
|

2012-07-11 13:20
|
|
|
Alltid om inte nästkommande ber om få ha viss vikter kvar.
Tyvärr hör man det allt för ofta komma ur sin egen mun frågande varts folks mor är någonstans då de inte kan plocka undan efter sig själva, har svårt att tro att majoriteten vill ha alla vikter hängande här å var och man får gå runt och leta vikter som ett barn efter påskäggen.
|
|
|
|

2012-07-12 21:49
|
|
|
Ja. Det är väl almän vett och etikett att städa undan efter sig. Om inte det direkt kommer någon och ber mig lämna som det är för att han/hon ska använda samma.
Och ja, jag säger till om folk "missar" att städa, jag förstår inte hur svårt det ska vara att plocka bort det man har plockat fram. Det är ett gym, inget dagis....
|
|
|
|

2012-07-13 10:28
|
|
|
Ja jag gör det. Blev lite störd på när de var en som inte hade gjort de på en benpress och människan som kört innan hade över 100 kg på (minns ej exakt kg) så de vart ju bara för mig att plocka av. Eller trodde h*n att nästa också kunde köra med så mycket vikt på och lät de vara?!
|
|
|
|

2012-07-15 13:20
|
|
|
Ja, om jag inte langar vidare dom direkt till nästa person.
|
|
|
|

2012-07-15 14:07
|
|
|
Tycker man kan låta 100-120 kg ligga kvar på benpressen eftersom det nog är väldigt få som kör med mindre vikt än så.
|
|
|
|

2012-07-16 13:24
|
|
|
Varför förutsätta sådana saker? Och även om det är sant är det väl just de som av någon anledning kör väldigt lätt (väldigt gamla, nybörjare, rehab etc) som i synnerhet inte är betjänta av att behöva släpa bort en massa tunga vikter?
Tar alltid bort alla vikter från stången.
|
|
|
|

2012-07-16 14:47
|
|
|
Ibland gömmer jag alla vikterna. Bara för att jag kan...
|
|
|
|

2012-07-16 16:55
|
|
|
Jag kan ärligt svara att jag inte alltid ställer tillbaka vikterna. Händer ibland att jag glömmer när jag kör super-set och spriger mellan två övningar. Ibland så kör jag droppset och lägger vikterna berdvid stången och glömmer dom på golvet. Men detta är på grund av glömska och inte lathet. Ja det finns tillfällen som jag inte alltid kommer ihåg det, men jag självklart är det något man gör annars.
Sen det här med benpressen, det beror väll lite på vart man tränar också? Jag kan förstå att personer som pensionerer och rehab-patienter inte klarar 100+ kg, och är man på friskis och svettis så kan jag förstå att man inte borde lämna all vikt kvar. Men jag tvivlar på att dom som tränar atletklubben ïnte tar mer än 100 kg eller är för veka för att lyfta bort lite vikter...
|
|
|
|

2012-07-16 19:21
|
|
|
"Sen det här med benpressen, det beror väll lite på vart man tränar också? Jag kan förstå att personer som pensionerer och rehab-patienter inte klarar 100+ kg, och är man på friskis och svettis så kan jag förstå att man inte borde lämna all vikt kvar. Men jag tvivlar på att dom som tränar atletklubben ïnte tar mer än 100 kg eller är för veka för att lyfta bort lite vikter... "
Även om jag till del kan förstå ditt argument, så tycker jag ändå inte att det håller. Det handlar inte så mycket om vad andra kan och inte kan klara, det handlar (för mig) om at man fanimej tar o städer undan efter sig. En öppenbarligen svår uppgift för många vuxna människor.
För mig är det lite som att äta på jobbet och sedan bara slänga bestick i diskhon utan att diska detta (som det förväntas där jag jobbar) för att "nån annan" ändå ska använda diskmedlet sen. Då kan dom lika så bra städa efter mig med....
|
|
|
|

2012-07-17 13:45
|
|
|
Ice Man... det är en hel del som kör med mycket mindre än så. Alla måste börja någonstans och för en liten smal person är det attans mycket. Dessutom är det denna grupp tränande som har det jobbigast att lyfta av de extravikterna själv. Möjligen skulle man kunna lämna säg 2x20kg...
|
|
|
|

2012-07-18 10:18
|
|
|
tex för mig är det dubbla min vikt :/ fd knäskada och almän ledvärk på det. tur att jag inte är medlem i samma gym som du
|
|
|
|

2012-07-18 11:37
|
|
|
(På mitt förrförra gym fanns det en inofficiell regel om att alltid lämna en kaka kvar på stänger som låg i ställning. Detta för att slippa att stängerna tippade över när man började lasta på mer. Särskilt förstås de stänger som låg på smala bänkpress-ställningar)
|
|
|
|

2012-07-18 11:50
|
|
|
Självklart ska vikterna plockas undan när man är klar. Dels så är det lättare att hitta grejerna om de är där de ska, samt så håller grejerna längre. Skivstänger mår inte bra av att hänga på ett rack fulla med vikter, de böjs med tiden och blir oanvändbara. Detta gäller även kvalitetsstänger.
|
|
|
|

2012-07-18 21:07
|
|
|
åh en annan anledning till att folk ska plocka upp efter sig jag lyckades snubbla på några vikter en gång då jag bar på ett par hantlar, jag slog mig så inte att jag inte kunde träna på mer än en vecka
|
|
|
|

2012-07-18 21:47
|
|
|
Ja om mitt glappande minne inte kommer ivägen.
|
|
|
|

2012-07-19 11:28
|
|