Löpning

Hur mycket klarar en hund (schäfer)

Halloj!

Bakgrund: Lånade mina föräldrars jycke idag när jag stack ut och sprang. En schäferhanne på 3½ år. Renrasig ut i fingerspetsarna med kanonfin stamtavla och hela fadderullan. Blivit berömd för sin fysik vid genomgång med röntgen osv...Han är stor och muskulös som ett troll. Inget onödigt fett. Den motion han får av mina föräldrar består i promenader och kortare cykelturer. Han springer även och leker fritt på en äng ganska ofta. Han är dock helt nybörjare på löpträning, i klassisk mening.

Jag tänkte springa en runda på ca 8km i lugnt 5-tempo. Efter 3 helt problemfria km satte sig vovven plötsligt ner och totalvägrade springa. Jag tog han till skuggan där han lade sig ner. Hög puls och flåsande med tungan utanför munnen såklart. Inget konstigt antar jag? Jag tolkade det som att vovven var slut efter 3 km? Efter en vilopaus tänkte jag att om vi springer tillbaks åt samma håll vi kom från fattar han att vi är på väg hem och kanske nappar på det. Det gick bra.

Trots att det var lite varmt idag, typ 25 grader i solen, så borde han väl klara mer än 3 km? Jag kanske läste honom fel dock, han kanske bara inte hade lust att springa längre? Vad klarar en schäfer? Är de bra att springa med?

2012-07-04 18:31
Jag tror att hunden helt enkelt inte orkade. Är han inte van vid att springa så måste ju även han få träna upp sig! Min förra golden, som även han var tränad och muskulös, orkade inte mycket mer än 5 km löpning. Men att gå i 2-3 timmar var inget problem.  

2012-07-04 19:02
Hur långt har han fått springa bredvid cykel tidigare?
Annars tror jag att det är värmen faktiskt, schäfrar är bra på att hålla sig svala i höga temperaturer, deras pälsar är fantastiska både i +35 och -25, men kanske inte precis när de springer.
Rottisen vi hade en gång i tiden, som har tunnare päls brukade bara vilja lägga sig ner i skuggan när man varit ute med honom tillräckligt länge om det var varmt.
Ska ni kuta i värme så ta med vatten och låt honom stanna och svalna.

2012-07-04 19:11
Jag tror det var värmen som tog knäcken på honom. En frisk hund kan springa mycket mer än tre km under normala förhållanden. Jag har två små "kärringhundar" och de orkar lätt en mil.  

2012-07-04 20:42
Det är ju som för folk, hunden måste få chans att välja sig vid den motionsformen. En frisk schäfer (om de nu finns, tvivlar ibland...) klarar lätt en-två mil om man ökar träningsdosen gradvis.

Sen ska man minnas att hundar svettas mycket sämre än oss eftersom de endast kan hässja bort överskottsvärmen - ie värmen tar knäcken på en hund snabbare än på en människa.

2012-07-04 21:26
Sara, han är helt frisk, inga defekter alls Smiley

Jag tänkte att en schäfer som får motion genom lek, promenader och en och annan cykeltur borde klara 8km. Det är ju ändå en hund, typ varg som kan skubba runt i evighet, och så varmt var det ju inte =)

Han kan ju bara ha fått för sig att han inte ville springa längre. Enough is enough liksom, hehe...

2012-07-04 22:25
Ja, så kan det ju vara, att han inte hade lust. Då får man förklara för hunden vem som sätter tempot. Smiley Grejen är väl att många hundar är vana att vara ute och gå med sina ägare, istället för tvärtom.  

2012-07-04 22:33
"Det är ju ändå en hund, typ varg som kan skubba runt i evighet, och så varmt var det ju inte =)"

Det är ju som att jämföra en medelsvensson från stureplan, stockholm med en vältränad kenyan....

2012-07-04 22:40
Stor tung o otränad? En jakthund typ stövare, fortster eller tillomed en kortbent drever springer ju ledigt ett par mil utan att fundera på att sätta sig  

2012-07-04 23:50
Min sambo har en schäfer som jag löptränat med ganska länge. Senaste veckans pass han har följt med på har varit följande:

Tor: 60min fartlek (4:20/k i snitt med uppvärmning och nedjogg)
Fre: 40 min terräng (lös hund)
Lör: 100min proggresivt långpass (4:20/k i snitt med sista 30 min i 3:40/k)
Sön: Vila
Mån: 85 min tempopass (4:20/k i snitt med 50:00 i 3:50/k)
Tis: 40min terräng (lös hund)
Ons: 90min terräng (lös hund)

Passen på asfalt är de som sliter mest på honom. Dels för att asfalten är het så svettning från tassarna försämras. Sen att även trampdynorna tar en del stryk (smörjer med tassalva före vi ger oss ut).
När vi är i skogen springer han ner i diken/pölar osv för att kyla ner sig. Terrängen är också bra då både han och jag måste lyfta på benen mer (aktiverar musklerna bättre).

Sen är det så klart skillnad på schäfer och schäfer. Schäfrar avlade för utställning är i min mening inte byggda för att göra så mycket annat än promeneras med och kanske springa lös lite på gården :(

2012-07-05 00:04
Ahmagaad! Hunden var ju varm! Den pälsen i den värmen... Jag har en amstaff (har typ världens kortaste päls, men den grymmaste motorn) som jag inte skulle ta med om jag sprang mitt på dagen i högsommarvärme.  

2012-07-05 02:50
Pälsen spelar mindre roll mellan hundar. Schäferns päls isolerar också MOT värme. Skulle givetvis inte heller ta med honom ut mitt på dagen om jag inte kan ha honom lös och det finns sjöar, diken eller andra vattenhål han kunde springa ner i då och då.  

2012-07-05 06:43
Som sagt, pälsen på en schäfer (eller t ex husky) är bättre mot värme än t ex den tunna svarta pälsen utan underull på på en modern rottweiler eller dobermann.
Men jag tror helt enkelt hunden inte är van att springa i värme och då blir han för varm. Hundens normala gångart är trav, vilket är fortare än de flesta går.

2012-07-05 07:01
Sprang du så fort så att hunden var tvungen att galoppera? Vad jag har förstått så ska man inte springa snabbare än att hunden kan trava, eftersom just trav är hundens långdistansteknik. Galoppera gör ju hundar inte mer än lite kortare sträckor som typ "intervallträning". Vi sprang mycket med vår welsh springer spaniel som vi hade förut, men då var vi tvungna att hålla ett ganska lågt tempo, typ 5:30 - 6:00 för att han inte skulle behöva galoppera.  

2012-07-05 10:14
Vad kul att ni tar med fyrbenta vänner på löpturen. Schäfern tror jag kände av värmen, spring tidigt på morgonen eller sent på kvällen om det är varmt. Dessutom är de lite luriga hundar. Har två st terrier en mellanstor ISCWT och en Australisk (korta ben, limpstuket). Båda är med på löppassen, jag tränar för triathlon motion/sprint. Den större hunden är 7 år och jag började träna löpning när han var ett halv år. Hemskt säger många, man får inte träna en valp. Vad gör vi med våra barn då? Visst vill vi att våra barn ska bygga upp kondis och styrka, samma tycker jag med en hund, men med förstånd. Jag körde ett nybörjar program, passen var aldrig längre än 30 min och mycket gåpauser, perfekt för en hund. Min större hund älskar intervaller, korta, mellanlånga och gärna backintervall, långdistans är tråkigt. Så när vi sprungit en mil, 15 km ser han ut som han inte orkar en km till, men kommer vi på gården, jag helt plötsligt racar han och busar. Vår yngre kortbente hund trodde jag inte skulle göra mej sällskap, men han är grym på snabbsistans och distans, jättebra pacehållare, han tar alltid täten. Ett bra hjälpmedel om man måste ha hunden kopplad är ett draghundsbälte med en kort expanderlinda 50 -80cm,och ett kort stumt koppel närmast halsbandet, ca 50 cm. Då får man springa med händerna fria. Mina hundar får inte kissa efter uppvärmning, då är det jobb som gäller. Lycka till.  

2012-07-05 10:41
Muskler måste byggas upp, även på hundar.
Dock går det mycket snabbare än på människor.

Enligt våran hundtränare.

2012-07-05 12:43
skall en hund svalka sig gör den det bäst med sina tasar i vatten.. ställ hunden i vattenkant och vila där :)

2012-07-05 12:51
Ingen galopp här inte. Jag var nere i 4.30-tempo som snabbast under rundan och han travade på utan problem. Blev nästan lite förolämpad av att det såg ut att gå så lätt för honom, spänstigt och fint löpsteg Smiley  

2012-07-05 14:24
Min blandrastik (sch'fer/labeb/rottis/border) på 5½ år har jag sprungit mycket med, hon har varit med på många långpass (upp till 20km). Men hon orkar inte mer än 2-3 km när det är 25 grader! Värmen påverkar henne jättemycket!!

Det är också stor skillnad om hon får vara lös och röra sig mer fritt och om hon är kopplad. I koppel tycker hon det är tråkigt och blänger på mig om jag går under 6-mintempo. i 6-min temop funkar ändå rätt bra och hon travar på. Men i skogen där hon är lös orkar hon dra på mycket bättre. Det förvånar mig att det är sån skillnad, hon springer ändå bredvid mig i jämnt tempo när hon är lös även om jag inte sagt till henne det (mest ekonomiskt antar jag?) Men inte ens när hon är lös brukar jag gå under 5.30-tempo när hon är med och det är ytterst får gånger hon går upp i galopp. Det är bara ibland vi har kört lite "kuta i uppförs-backarna" rundor - och det har funkat jättebra (fast hon vinner alltid)!

Jag tror det är viktigt att kunna läsa hunden och se hur hon/han mår och vad som funkar för den. Men också som alla sagt här innan, att även om hunden är van vid att vara igång, så behöver de träna upp sig lite i taget. Tänk också på att försöka köra i terräng och snälla underlag så det inte blir massa mil på asfalt, det sliter så!

Simträning är suveränt komplement även för hundar, hon har blivit så himla stark sen vi började simträna med henne. Perfekt på sommarn - man kan träna hårt med hunden utan att den blir för varm eller det sliter på leder och tassar!

2012-07-05 15:23
Min gissning är uttråkad och överhettad. Även en hund känner efter lite extra när det inte är kul längre och kommer fram till att det är för varmt ;-)

Vi hade schäfer när jag var liten och bodde hemma, en ganska stor tik på 45kg, som travade med på joggingturer helt utan problem ... när hon ville.
Det tog inte så lång tid för henne att lista ut vad som skulle hända när min bror tog med henne till löpspåret så då sprang hon och surade första halvan av milspåret och låg bakom och fick bli släpad. Andra halvan, när de vände hem, då var det hon som drog i ett tempo betydligt över det min bror klarade av.
När de kom hem och brorsan var trött som ett as och skulle stretcha så sprang hon och hämtade sin boll och ville ha sin belöning för att ha följt med på vad hon tyckte var ett skittråkigt löppass.

2012-07-05 20:55
Simträning? Vi har en welsh springer spaniel som är 5 mån och den får jag inte springa med. Än. Först om ett år om jag är rätt informerad.
Men simträning? Han gillar vatten och simmar redan rätt bra.. Smiley
Och det bör ju inte vara farligt för höft och ben, eller?
Men hur vet man när hunden inte orkar/vill längre? Vill ju inte simma tills han sjunker heller.

OT: Hur högt kan en vuxen springer spaniel hoppa? Skall bygga hundgård i sommar och räknar på höjden på gallret.

2012-07-05 21:10
Simträning funkar även för unga hundar! Superbra! Men kör inte för hårt bara, kör mest bus och lek, det ska ju vara roligt. Sen kan man köra mer allvar sen.

Bra överningar för vuxna hundar: kasta något mellan två personer så hunden får göra snabba vändningar, eller lägga leksak i en håv och stå på bryggan och dra den i åttor framför hunden. Jättebra muskelbyggande. Men vänta lite med det om du har ung hund, lek först. Tänk på att om det är för kallt i vattnet ger träningen inte samma positiva effekt på musklerna. (säger min hundsimsintruktur från rehaben). Bada då går bra, men inte köra några träningspass. Kallt i vattnet räknar hon under 17-18 typ.

Vi försöker köra minst ett halvtimmespass i veckan där Emi får simma. Uppvärmning och nervarvning lugna kast och där emellan lite olika övningar för att hon ska få "spurta".

Tänk på att visa hänsyn mot ungar och andra badande och välja en lämplig plats.. =P

2012-07-05 22:08
Hmm ... min brors drever verkar inte bry sig om vattentemperatur när han fått upp ett spår. Men å andra sidan är han inte nån snabbsimmare heller Smiley  

2012-07-05 22:30
Verkar ju lite konstigt att träningen i vattnet inte skulle ge något om det var kallare än 17-18 grader. Har en flatcoated retriever som inte har några problem med vattentemperatur vad det verkar.  

2012-07-06 08:45
Hrm nej jag har inte heller förstått logiken. Men jag låter henne simma när det är kallt också men kör inga träningspass med henne då. Men det kanske är viss sorta rehab-simning hon syftar på?

Hursomhelst. Härligt med badande hundar! =)

2012-07-06 09:44
Ja visst är det bra att dom har lätt att kyla ner sig m.m. Problemet är väl att hundarna inte alltid har samma referensramar som oss vad gäller vilket vatten som passar att bada i Smiley  

2012-07-06 10:23
En hund är ju inte unik på de sättet..precis som människan behövs en viss tillvänjning. Jag har sprungit mycket med schäfer, främst i terräng. En schäferhona som hade ett glatt spring lynne. Så vill du springa längre rundor med hunden så får du förbereda den på det. Och tänk på det att en hund vet ju aldrig när den får vila, till skillnad för oss..så där finns också mentala barriärer.. Så, börja lugnt pö om pö  

2012-07-06 11:14
Japp. Hunden måste vara otränad, om den inte har någon medfödd defekt, typ hjärtfel.

Riktiga hundar är ju byggda för att springa, utom sönderavlade raser som bulldog, pekinges och liknande.

En hyfsat tränad hund ska inte ha några problem att hänga med dig.
Bosse här t.ex. hänger med mig utan problem i 11 km i 4:10-tempo.
Han brukar t.o.m. vilja spurta.

External image

2012-07-06 11:21
Åsså har vi jyckar i elitklass, som den här:

http://arbetarbladet.se/nyheter/ockelbo/1.4875643-ledarhund-sokte-sin-flock

2012-07-06 12:34
Tror utställningsschäfrar med konstigt korta bakben och låg länd är dåliga att springa jämfört med mer naturliga dito med långa bakben o hög länd/höft. Tänk hur en varg ser ut i proportionerna ...  

2012-07-06 17:09
Bosses pappa?
External image

2012-07-06 19:28
Min förra hund, som var en storpudel, tränade jag mycket med både med cykel och som draghund med skidor vintertid. Den kunde springa miltals men det krävdes såklart lite träning samt att hundar styrs en del av humöret. Jag var mycket försiktig att köra hårt då det var varmt. Varma sommardagar väntade jag till kvällen med att motionera hunden hårdare.  

2012-07-06 20:47
Förmodligen så tyckte hunden att det var totalt meningslöst att springa runt med dig och la helt enkelt av.  

2012-07-06 21:54
Anders: Det här är ingen utställningsschäfer med sluttande bakdel. Det är en hund som var tilltänkt som militärhund och som mina föräldrar fostrat sen 8v ålder. Hunden klarade inte testerna vid lite drygt 1 års ålder eftersom den var lite rädd för höga ljud. Fysiken är det dock inget fel på, en stor bjässe =)

Jörgen: jag är inne på det också

2012-07-07 08:01
Se upp med tassarna!
Om hunden inte är van att springa så kan tassarna bli riktig ömma om de springer långt på en gång. De saknar ju löparskor.

2012-07-07 09:38
Undvik att springa med hunden när det så pass mycket som 25 grader. De tål inte alls värmen lika bra som oss människor även om de är unga friska. Som någon redan sagt: kör tidiga mornar och kvällar istället. Börjar den sacka efter kan den ha ont någonstans eller vara överhettad (inte bristande disciplin som någon spekulerade om)

Var lyhörd på hundens signaler!!!

2012-07-07 10:42
Som sagt värmen... Hundar svettas genom tasssar och tunga bara. 25grader blir väldigt varmt. Har själv en blandras som jag springer med . Hon har hängt med på turer upp till 4mil. Inget problem om svalka finns till hands.

Alltså: Tidig morgon eller kväll. Med bad på vägen så går det bra

2012-07-12 13:18
Håller med om att tillvänjning behövs precis som för oss tvåbenta, men tror det går fortare för en hund att komma i form. Spring inte bara asfalt utan terräng, klipp klor med jämna mellanrum. Klokt att låta hunden bada om den gillar det. Ena hunden vill inte medan den vår lilla terrier viftar på svansen medan han simmar. De älskar intervaller. Igår tjuvstartade på dem då vi sprang, fick säga åt dem att vänta på kommando.  

2012-07-13 13:13
Mitt ex föräldrar hade en gammal bordercollie på 11 år som hade en enorm energi och som nästan bara fick följa med kopplad på promenader och det var alldeles för lite motion för honom. Så jag tog med honom på mina löprundor jag körde när vi var uppe och hälsade på, både mitt i sommaren och även i -15 på vintern.

Körde långpass upp till Halvmaran med honom och det var inga problem trots att han aldrig ens sprungit i närheten av så långt och länge förut. Han fick springa lös (jag höll mig på skogsbilvägar där man knappt mötte en levande själ) och upp till ca 17-18 kilometer sprang han fram och tillbaks, in och ut ur skogen, jagade saker, badade och lekte. Så det var mer som intervaller för honom medan jag matade på i mitt 5-minuterstempo. Sedan märktes det direkt när krafterna började ta slut, för då sprang han ikapp mig och höll sig sedan travandes vid min sida tills vi kom hem.

Så visst borde en hund klara 8 kilometer! Men olika individer är säkert olika tålig mot värme, som andra påpekat. Jag saknar att springa med hund iaf!

2012-07-14 08:54
Ta med en rejält vattenflaska och låt jycken dricka med jämna mellanrum.
Sen tror jag att en så stor hund, med den pälsen som inte är riktigt van ännu kanske inte ska börja med att springa 8 km i den värmen. Börja på morgonen, börja med kortare sträckor och öka sedan. Han kommer att älska det och bli din bästa sparringpartner. Om några veckor är det han som drar dig runt. Hehe.

2012-07-14 10:06
Man ska inte springa långt med en hund när det är över 20 grader! Och absolut inte på asfalt för som nån påpekade så svettas hundar bl.a. genom tassarna och är då asfalten varm så får de ingen chans alls att kylas ned. Jämför med om du själv skulle springa med en heltäckande varm våtdräkt typ. Förresten så ska man helst inte springa på asfalt alls utan försök då få hunden att springa bredvid vägen där det förhoppningsvis är gräs. Det sliter jättemycket på trampdynorna och är hunden inte van så kan de få sprickor vilket inte alls är skönt.

Man kan förresten tävla i något som heter barmarks drag och de tävlingarna ställs in om det är varmare än 16 grader då det anses att hundarna inte kan göra de ansträngningar man krävs på ett säkert sätt i högre värme. Det är då lite olika grenar, cykel och kickbike bl.a., och den enklaste är den då man själv springer med hunden vilket brukar vara korta lopp på runt tre km.

Om man tar med i beräkningen att dessa regler skapats av människor som kan hund så inser ni hur värmekänsliga hundar faktiskt är! De som förresten är värst utsatta är raser med kort nos då de inte kan svettas genom flämtning på samma sätt om långnosade hundar så t.ex. boxrar är väldigt värmekänsliga.

Och ja, hundar kommer från vargar men såvida inget akut inträffat skulle en varg aldrig springa runt mitt på dagen i hetta. Då ligger de och vilar i skuggan!

2012-08-19 19:40
Har en Alaskan Malamute som är med och tränar ibland.
Har som gräns inte högre än 15 grader och då ingen sol, högre än det blir det lugn
jogg kortare bit eller promenad. Märker direkt på viljan att springa och dra om det blir varmare. Svala morgnar är det en jävla fart medans på varmare eftermiddagar är det sämre fart.

2012-08-20 11:23
Ja det är verkligen så att vädret avgör. Sprang i 2 tim 36 min i söndags, men då hade det blivit svalt i luften, 11 grader, la upp det med en 7 km runda, mestadels skogsväg, med vätskekontroll för oss alla tre.Jag kunde ta hem hundarna om de skulle bli för mycket för dem och springa vidare själv, med de fixade det med bravur. Inga hundar på släp utan de låg blandat i täten och ibland bredvid mej.  

2012-08-21 14:38