|
Om man tittar på statistiken för Tour de France ser man att tiderna numera är sämre än förut.
Exempelvis om man tittar på Alpe d’Huez tog det 2004 för Armstrong 37.36 min. Numera tar det uppåt 42 minuter, ungefär samma tider som innan EPO blev populärt.
http://tranastyrka.se/cyklisterna-i-tour-de-france-verkar-mindreicke-dopade-i...
|
|
|
|

2012-07-03 07:38
|
|
|
I usa är det helt okej att dopa sej, gärna då från 13-14 års åldern.
|
|
|
|

2012-07-03 08:14
|
|
|
Konstigt att Goddi inte berättar om det ineffektiva arbetet mot dopingproblemet som hans egen idrott(fotboll) håller på med. Det borde han vara insatt i. Till skillnad mot vad han skriver om cykelsporten. Där har han nog en lite djupare analys att forska på.
|
|
|
|

2012-07-03 08:42
|
|
|
Varför försvarar en del personer dopingen inom cykeln med att det förkommer doping i andra sporter ?
Fusk är fusk !!!
Cykel är en jävla dopingsport, kom inte och påstå något annat !!!
|
|
|
|

2012-07-03 12:10
|
|
|
"I usa är det helt okej att dopa sej, gärna då från 13-14 års åldern."
Är det så?
Det är lätt att dra till med generella åsikter. Bättre vore om du har fakta att komma med.
Jag bara undrar.
|
|
|
|

2012-07-03 12:50
|
|
|
Nisse.. du sätter helt rätt fokus!.. doping är doping.. och fusk är fusk.. men vad vi cyklister menar med att påpeka är att vår sport är inte den enda som har problemet..
Varför är inte Längd, Friidrott mfl sporter lika hårt bespottade som cykel !?
fusk är ju fusk.. så där ska det ju inte vara ngn skillnad.. men generell så anser inte "folk" att friidrott är en smutsig sport i d dagliga samtalet trots de extremt profilerade stjänarna åkt dit för doping..(Marion Jones ex)
Så att vi säger... Cykel är inte ensamma om doping så anser vi att de sporter som kritikerna har som "sin" sport borde se sin egen sports problem och inte spotta på andras sporter..
Cykel kämpar i framkant mot dopning med sina tester... så klart de upptäcks att idrottare tar genvägen..
|
|
|
|

2012-07-03 14:07
|
|
|
En del verkar inte förstå hur vanligt det är med anabola ibland tonåringar. EPO/Cera är ganska svårt o dyrt att få tag på. För att inte tala om Genotropin.
|
|
|
|

2012-07-03 14:51
|
|
|
Så länge man inte stänger av typer som Contador på livstid så tar man inte dopingen på allvar, eller när stallen tar tillbaka gamla simpla fuskare.
Cykelsporten har svårt att bli tagen på allvar, när man inte handlar konsekvent. Mucket har nog hänt , men moralen verkar låg
|
|
|
|

2012-07-03 14:53
|
|
|
Efter att Valrossen ifrån Haparanda eller Ludmilla Godzilla fick Bragdguldet så är det svårt att ha krav på livstidsavstängningar för alla som har avtjänat sitt straff.
|
|
|
|

2012-07-03 15:02
|
|
|
Varför då ?
|
|
|
|

2012-07-03 15:02
|
|
|
För att de har avtjänat sitt straff! När sedan "Bragdguldkommiten" devalverar sitt eget pris till ett fiskdammspris då är det parodi.
|
|
|
|

2012-07-03 15:07
|
|
|
"men vad vi cyklister menar med att påpeka är att vår sport är inte den enda som har problemet.. Varför är inte Längd, Friidrott mfl sporter lika hårt bespottade som cykel !?"
Ja det kan man ju fråga sig. Kanske handlar det som vanligt om pengar?
Men ett sådan här inlägg tycker jag i en viss grad är ett försök att vrida bort strålkastaren mot annat håll.
Nu handlade ju artikeln jag länkade om cykelsport. Det handlar inte heller om budbäraren (träningslära.se). Så varför inte diskutera doping i cykelsporten, istället för att prata om alla andra sporter i vilket det fuskas? Dessutom är det här ett cykelforum.
Exempelvis att den hyllade stjärna Armstrong nu är åtalad för doping. På "hans tid" var nog inte han den ende bland alla Girot/TdF-vinnare, som man kan misstänka för ohederlig knep. Jag personligen tror att många av dessa fuskade, men blev aldrig avslöjade.
Det verkar också som att intoleransen mot doping hos oss, inte verkar alls vara lika utbredd bland de sydliga länderna. Exempelvis blev ju Contador intevjuad av Eurosport nyligen. Inte betraktas han som en simpel fuskar av ledningen på Eurosport.
|
|
|
|

2012-07-03 15:11
|
|
|
Eurosport har ju Mats Wilander anställd som är en god förebild när det doping?
|
|
|
|

2012-07-03 15:14
|
|
|
@David hahahaha den var klockren :)
|
|
|
|

2012-07-03 18:27
|
|
|
Well, doping i andra idrotter finns det andra forum för.
Var ska man diskutera doping inom cykelsporten om inte i ett cykelforum.
|
|
|
|

2012-07-03 23:12
|
|
|
Festkokain är kanske inte prestandahöjande på sammansätt som EPO ...
|
|
|
|

2012-07-04 00:02
|
|
|
Beror väl på sport? Men jag skulle tro att det är bättre att ta det lagom långt före man ska göra ngt ... visst var det en höjdhoppare som åkte dit på kokain? och diverse uppiggande droger har väl använts i olika bollsporter?
|
|
|
|

2012-07-04 08:24
|
|
|
Det var ganska många fotbollsspelare i VM som fastnade med samma preparat som Contador men dom blev inte fällda av någon underlig anledning. Det borde Goddi fundera på. Han borde vara mer insatt i den sporten än han bevisligen är i cykelsporten. Fast fotbollen verkar även ha andra problem med fusk(uppgjorda matcher, mutade domare, filmningar, ekonomisk doping, skadande av motståndare, nedlåtande agerande av motståndare med spott och spe, med mera). Listan är minst sagt lång förutom en avsaknad av anti-doping arbete.
|
|
|
|

2012-07-04 09:55
|
|
|
Att skylla på att det fuskas ännu mer i någon annan sport är löjligt.
Vore mer intressant att diskutera doping inom cykelsporten här i cykeltråden.
|
|
|
|

2012-07-04 11:10
|
|
|
Fast nu är den artikeln som det hänvisas till skriven av någon med mycket liten inblick i cykelsporten. Goddi borde skriva om problemen inom sin egen idrott. Den borde han ha inblick i.
|
|
|
|

2012-07-04 14:08
|
|
|
David; du som har inblick i cykelsporten... Hur dopar man sig bäst? Vad är det som gäller idag ? Hur dopar man sig utan att åka dit ?
|
|
|
|

2012-07-04 14:37
|
|
|
Man gör som LA!
|
|
|
|

2012-07-04 14:49
|
|
|
Jag vill åka dit. Till LA alltså.
|
|
|
|

2012-07-04 15:25
|
|
|
...å andra sidan, ska man se resultatsförsämring som ett tecken på tidigare doping, så är det väldigt många sporter som ligger illa till.
|
|
|
|

2012-07-04 16:04
|
|
|
Håller med om att det är konstigt att undvika diskussion med motiveringen "doping finns även i andra sporter". Men om nu det argumentet ska användas så har väl cykel varit en av de sporterna med flest dopingfall de senaste åren? Givetvis har det varit för mycket dopingskandaler i t.ex. längd och friidrott också, men cykel tillhör väl utan tvekan de sporter där flest åkt fast.
|
|
|
|

2012-07-04 16:07
|
|
|
Du har inte läst "artikeln " som det länkas till i första inlägget?
|
|
|
|

2012-07-04 16:17
|
|
|
Jo, David. Jag har läst den. Kanske var slarvigt att säga "senaste åren", men jag menar nog i ett något längre perspektiv än i den nämna artikeln. Typ de senaste 10-15 åren. Jag tror att det som hänt då ligger till grund för den uppfattning som många, inklusive mig, har om cykelsporten.
|
|
|
|

2012-07-04 16:23
|
|
|
Javisst, och testar man inte så lär det vara svårt att hitta dopingfall mer än hos nyligen omvända som vill bikta sig.
|
|
|
|

2012-07-04 16:38
|
|
|
Precis David, han borde syna sin egna sport i sömmarna
|
|
|
|

2012-07-04 19:47
|
|
|
Men är det då så lyckligt att cykelsporten har blivit renare?
"Den etapp de tar som exempel i artikeln jag länkade till, Alpe d’Huez, genomfördes till exempel på 41.57 minuter medan Armstrong genomförde samma etapp på 37.36 år 2004. En tid som är ungefär 10 % bättre. Detta är alltså trots att dagens cyklister har bättre utrustning. Innan EPO kom till 1986 var det ingen cyklist någonsin som klarat Alpe d’Huez på under 40 minuter. Mellan 1994 och 2006 var det ingen etappsegrare som var över 40 minuter och senaste året kom alltså segraren in i mål på nästan 42 minuter."
|
|
|
|

2012-07-04 20:12
|
|
|
Ja sen beror det inte (ironi) på hur det blåser, formen på cyklisten, vad etappen har innehållit tidigare, hur bråttom man har haft till backens början mm
Mycket som ska räknas med
|
|
|
|

2012-07-04 20:20
|
|
|
Som om den etappen är det enda beviset. Det finns massor av bevis för att dopningen minskat och tiderna blivit sämre. Jag ger länk till den informationen med men jag antar att det är för jobbigt för er att läsa.
"The historical context of the climb is equally interesting - the 41:21 climb of Sanchez was the fastest of the day - that's a return to the times we saw in the 1980s, when bicycles were considerably heavier. However, I don't want to become too repetitive because the issue of performance analysis and characterizing the power of the climbs has been a regular feature of our Tour coverage this year. So rather than spend minutes on it now, I have included that discussion in a separate "sub-post" section at the end of this post, for those who are interested in further debate.
If you want the summary though, the times yesterday do little to dissuade me of the view that performances are universally slower, and by a considerable amount. Of course there are tactics, and there are varying conditions, but consider for example that all three regularly completed HC climbs in this Tour have been over three minutes slower in this Tour than were seen the 1990s and 2000s. And not a single HC climb in the last two Tours have been done at anything close to 6.2 W/kg, let alone the 6.4 W/kg seen in years gone by."
"......And I readily acknowledge that any one climb in isolation paints a picture of nothing. But I'd point out that this year, there have been three HC climbs that are regularly done in the Tour - Luz Ardiden, Plateau de Beille and Alp d'Huez. Every one of them has been more than 3 minutes slower than the record times for those climbs, all of which were set in the EPO and blood doping era of the 90s and 2000s. The same was true last year, incidentally - not once was an HC climb done at more than 6W/kg, whereas that was common in the 90s and 2000s - 6.4 W/kg was the average back then. Even when you correct for tactics and weather, the number and magnitude of those differences is compelling."
http://www.sportsscientists.com/2011/07/tour-2011-alp-dhuez-leaving-mountains... http://www.sportsscientists.com/2011/03/biological-passport-effective-fight-o... http://traningslara.se/bloddopning-del-2-hur-vanligt-ar-bloddopning/
När det gäller Armstrong mer specifikt finns det en hel del intressant i den här intervjun, http://nyvelocity.com/content/interviews/2009/michael-ashenden
David -> Jag vet du är ledsen över att du hade fel i vätskefrågan men är det inte dags att släppa det nu?
|
|
|
|

2012-07-04 22:35
|
|
|
Hade jag? Du borde i alla fall kunna klara av att läsa dig till vad UCI betyder? Cyklistförbundet?
|
|
|
|

2012-07-04 22:56
|
|
|
Sara: testar man tusen cyklister och 10st blir fälld och 100st fotbollspelare och 4 blir fälld ser du det som att cykel har ett större problem med doping än fotboll?
|
|
|
|

2012-07-06 19:50
|
|
|
Men Fifa har väl inte några blodpass och godkänner blodprov? De verkar mest ha problem med huvuddukar just nu.
|
|
|
|

2012-07-06 20:05
|
|
|
Finns det inte en enda cyklist som kan diskutera dopingproblemet i cykelsporten utan att dra in andra sporter?
|
|
|
|

2012-07-07 08:39
|
|
|
Finns det inte en enda ickecyklist som kan diskutera cykling utan att dra in dopning i cykelsporten ?
|
|
|
|

2012-07-07 09:33
|
|
|
Ola? Varför vill du ta upp det? Skit i det och cykla. Jag diskutera aldrig doping för den är skit. Jag tycker att de som dopa sig ska åka dit oavsett sporten. Men tror du att det finns en cyklist som inte är medveten om det? Jag vill gärna gynnar sporten, inte prata om cykling negativt, det finns så mycket som är bra med cykling.
Jag var på ett scf möte för 5 år sedan där de hyrde in en konsult som skulle leverera en "paket" till alla cykelklubbar i sverige. Detta paket skulle vara en hjälpmedel/verktyg i att hjälpa ck bemöta journalisternas korståg mot doping inom cykelsporten. Paketet levererades inte, förmodligen för att den bara skrek ut till världen att vi lägga ner mer tid på Anti-doping än någontin annat och drar medias uppmarksamhet till ett problem som vi redan vet existera och kämpa mot kraftigare än någon annan förbund. Doping är en icke-fråga, och borde vara det för alla. Jag vägre diskutera doping med media för jag vill ge min syn på sporten, inte förstarka deras. Få jag frågan "Vad tycker du om doping" svara jag "Det är skit, ska vi cykla?" slutdiskuterat
Jag tror inte att någon har något emot att journalisterna attackera vår sport, men det vore väl nice om de gick in med samma lust och energi mot de andra sporten som statistikerna visa är mer drabbade än vad cykling är.
Konsulten sade ordet "Anti-doping" 10 ggr under de inledande 10 minuter och den enda jag kunde ta från det var att det finns doping inom sporten och det är ett problem. Och Helt riktigt också, för det är så. Men när journalisterna är enbart intresserad av att intervjuer och diskutera doping inom sporten bli det lite trist för ALLA oss andra som inte hålla på med det och också tycker att det är trist. För det vore väl fint att höra SVT prata om vilken cyklist som helst i andra termar och visa upp bilderna från Paris- Roubaix,. Milan -San Remo, the Big 3, Flandern m.m. m.m. Men nej, de välja att prata om doping, och det bidra till att kasta sporten ännu längre ner i skiten, och i min värld det gör alla som bidrar till denna diskussion. Nu även jag :(
Det är helt otroligt att 'cyklister' vill att Armstrong ska åka dit, vill att han ska bli fälld och har hatiska känsla för en man som har gjort mer för sporten det senast 20 åren mot världspubliken än någon annan cyklist. Jag menar inte att han inte ska fälls om han är skyldig, det är bara så att hans story är fantastisk, och att så många inte kan inse hur j***a tragisk det vore för sporten om det nu kom fram att han var faktist dopad är ofattbart. Det skulle vara den sista spikan i kistan som heter Cykel.
|
|
|
|

2012-07-07 10:51
|
|
|
Nja, Gazzah. Jag har väldigt svårt att acceptera fusk. Nog måste väl utövarna själva stå rakryggade och fördöma fuskare inom sin sport.
Om cyklisterna själva försöker tiga ihjäl fusket inom sin sport så blir det ju bara svårare att få bort det.
Jag tycker att det är helt otroligt att det finns folk inom sporten som vill sopa problemet under mattan.
|
|
|
|

2012-07-07 11:30
|
|
|
100% enig med Ola Karlson. Skittet skal inte under mattan, men frem i lyset. Det er den eneste måter sporten kan bli ren på.
|
|
|
|

2012-07-07 14:24
|
|
|
""Det är helt otroligt att 'cyklister' vill att Armstrong ska åka dit, vill att han ska bli fälld och har hatiska känsla för en man som har gjort mer för sporten det senast 20 åren mot världspubliken än någon annan cyklist. ""
Når denne mannen blir felt for doping, er det ingen som har ødelagt mer for sykkelsporten en han. Sådan er den saken.
|
|
|
|

2012-07-07 14:29
|
|
|
Är det så många Cyklister som tiger om något som de har belägg för och som de själva inte är del av? Jag betvivlar att dopingmedelsintag föregår vid gemensamma tillställningar.
|
|
|
|

2012-07-07 14:32
|
|
|
Ola: Nu pratar du om något annat. Fördoma gärna fuskare, idioter allihopa, livstidsavstängning tack. Vem är det som vill sopa problemet under mattan? Att jag skita i doping och allt var det innebär är för mig inte att sopa det under mattan. Du få det att låta som om de flesta dopa sig och ingen gör något åt det.
Jag kan ignorera det tack vara att jag vet att det sköts väl av andra. Under tiden njuta jag av mina cykelrundor.
Vad gör du åt doping Ola? Du som inte sopa problemet under mattan?
|
|
|
|

2012-07-07 19:23
|
|
|
Jag älskar bilar och bilkörning. Jag klarar att både lyssna på snack om och själv fördöma de som kör dopade med alkohol utan att själv känna mig förolämpad eller ta det som en kritik mot bilkörning.
|
|
|
|

2012-07-07 20:13
|
|
|
Gazzah: Nu har jag nyligen börjat cykla och är väldigt oerfaren, men en sak jag gör är att försöka lyfta upp och diskutera dopingproblemet här.
Jag tycker att det borde vara hårdare straff.
|
|
|
|

2012-07-07 21:18
|
|
|
Vet du vilka straff som dopingavstängda får av sina arbetsgivare förutom Wada/UCIs avstängningar på upp till livstid?
|
|
|
|

2012-07-08 00:16
|
|
|
Anders: Håller med dig till fullt. Har någon sagt till dig att bilister dopa sig eller alla kör alkoholpåverkad?
|
|
|
|

2012-07-08 07:15
|
|
|
Well, en del får ju sparken, men det verkar inte hindra dem från att börja cykla igen för andra stall. (Ricco, Axelsson, Millar m.fl).
Eller också byter stallet sponsorer American Beef blev t.ex. Fuji-Servetto. Så finns det ju team som har f.d. epo-dopad cyklist som manager....
Så även om teamen ger dem sparken så verkar inte dopingavstängningar på två år hindra dopade cyklister från att fortsätta som om inget hade hänt.
Jag tycker att man (inom alla idrotter) bör dubbla tiden på avstängningarna. Nog borde fuskare blir mer avskräckta av ett hot om fyra år istället för två.
|
|
|
|

2012-07-08 07:36
|
|
|
Är du uppdaterad? Du menar yrkesförbud och livstidsavstängningar som kan gå i arv?
Då bojkottar du Eurosport eftersom de har fd. dopingavstängda som anställda/kontrakterade
|
|
|
|

2012-07-08 07:48
|
|
|
Det ska vara hårdare straff för stallet, jag vet inte idag om de drabbas öht. Åker din cyklist dit för dopning åker laget ur.
|
|
|
|

2012-07-08 07:57
|
|