|
Jag har en fråga från en vän: Vad är skillnaden mellan fast grepp och roterande grepp när det gäller hantlar?
Exempel på hantel med roterande grepp: www.maxpuls.se/product_info.php?products_id=2577
Exempel på hantel med fast grepp: http://www.rbsportline.se/se/art/set-av-12-par-gummerad-skivhantel-fast-grepp...
|
|
|
|

2012-07-02 22:30
|
|
|
Rullande grepp: Om hanteln ligger på golvet kan du snurra på handtagspinnen, medan "vikterna" ligger still. Fast grepp: om du försöker snurra på pinnen när hanteln ligger på golvet så kommer du att rulla hanteln längs golvet.
Skillnaden finns även på skivstängerna, de som är godkända för olympiska lyft är rullande medan styrkelyftstången bara är trögt rullande.
|
|
|
|

2012-07-03 00:41
|
|
|
Tack snälla för ditt svar!
Jag misstänkte att det var något sådant, men ville fråga för säkerhets skull så jag inte säger fel till min vän.
|
|
|
|

2012-07-03 12:47
|
|
|
Så himla lite så!
|
|
|
|

2012-07-03 22:02
|
|
|
Jag upplever faktiskt att en "rullande" stång/hantel är lättare att lyfta än en fast. Av en händelse hade vikterna på ena sidan av en av gymets fasta stänger kärvat ihop, medan andra sidan rullade, och då kändes det som om stången var tyngre på den kärvande sidan.
|
|
|
|

2012-07-04 09:59
|
|
|
Nu när jag också vet säkert vad det är för skillnad på fast och roterande grepp, så kan jag ju säga att jag har både och hemma. Jag upplever också att hantlarna med roterande grepp är lättare att lyfta. Vad kan det bero på? Sitter det bara mentalt eller är det någon faktisk skillnad? Någon som är duktig på fysik?
|
|
|
|

2012-07-04 10:36
|
|
|
Skulle tro att det går åt mer energi att lyfta en fast hantel då man inte bara måste lyfta den uppåt utan även sätta den i rotation.
Med ett roterande grepp så ligger vikten stilla och man kan fokusera på att lyfta uppåt!
|
|
|
|

2012-07-04 12:50
|
|
|
Jag har olika preferenser i olika övningar. Frivändningar gör jag helst med roterande stång, så att man kvickt kan vända ut armbågarna. Benböj gör jag med fast stång så att allt ligger still på trapzen. Marklyft är bäst med rullande stång, så man kan flytta stången lättare på golvet mellan lyften. När det kommer till hantlar har jag nog ingen övning där jag hellre använder rullande grepp, känns stadigare med en fast stång.
|
|
|
|

2012-07-04 12:56
|
|
|
Tack för era svar!
Jens, det var ungefär så jag tänkte men kunde inte riktigt sätta ord på det.
Marie, intressant att du varierar, men det låter vettigt det du säger.
|
|
|
|

2012-07-05 11:10
|
|