Pulsklocka / GPS - Endast Garmin.

Någon som rekommenderar 910?

Står i valet o kvalet ang pulsklocka med GPS, behöver den egentligen bara till löpning och har lite siktat in mig på 910 mycket för att det är den enda som sitter på min handled (vanlig smal kvinnohandled) men också för att den ska vara bäst (dock blivit mycket tveksam när jag ser hur missnöjda alla verkar med sina 910!)

Min fråga är, finns det någpn som faktiskt kan rekommendera 910? Jag är alltså intresserad av puls, hastighet, GPS, vibratorfunktionen och att den ska sitta på handleden...

Mycket tacksam för era åsikter =)

2012-07-02 12:33
Jag är nöjd och har inte stött på några problem förutom att barometerfunktionen kanske inte är vad jag väntat mig, men jag har inte testat med den nyaste mjukvaran ännu.  

2012-07-02 12:54
Dom funktioner som du efterfrågar tycker jag fungerar ok.

Det som folk klagar mest på nuförtiden är att banor (courses) orsakar plötlig avstängning av klockan, barometerfunktionen, samt att aktuell fart hoppar om man inte kör med fotpod.

Mer info finns på forums.garmin.com

2012-07-03 09:14
Thomas, tempo problemen är borta nu, om man har uppdaterat mjukvaran till 2.5

https://buy.garmin.com/shop/store/fr910update.jsp

2012-07-03 12:48
Simfunktionen är iaf helt ok, det är den jag använt mest med klockan så långt.  

2012-07-03 12:58
Tackar så mycket för era svar! en följdfråga - är det alltså nödvändigt att ha fotpod för att kunna lita på hastigheten?? man hade ju helst velat klara sig med "bara" klockan...  

2012-07-03 13:04
Nja, momentanhastigheten vid löpning är lite fladdrig med bara gps, men man lär sig att se vad medelvärdet är, och så viktigt är det inte att se den exakta farten i varje ögonblick. Ett sätt annars är att visa farten det senaste varvet med någon lämplig autolapdistans.

Fotpod ger en mer exakt och jämn momentanhastighet.

2012-07-03 13:09
Låter som 610 passar dig bättre än 910  

2012-07-03 13:21
Jag har 910 och är jättenöjd! Använt vid löpning och cykel, inte testat simfunktionen än.  

2012-07-03 16:54
Momenthastigheten Stämmer Perfekt nu! så fotpod är inte nödvändigt för att få rätt tempo vid utomhuslöpning. Fredrik har du uppdaterat din klocka?  

2012-07-03 17:11
Det du efterfrågar får du även i modellen 310XT, fast till betydligt billigare pengar Smiley Sedan är ju frågan om du blir nöjd med det. Dessa båda klockor; 910 och 310 är ju ganska lika vad gäller storleken.

När det gäller hastigheten, eller den momentana löpfarten, så gäller detta problem för ALLA gps-klockor. Det är alltså inget specifikt problem för 910:an, absolut inte!!

Lycka till med ditt val!!

2012-07-03 17:15
Ja, Lars, men jag har inte sprungit utan fotpod eftersom jag råkar ha en sådan Smiley. Egentligen inte sprungit alls med den sedan uppdateringen faktiskt.  

2012-07-03 19:29
Vad är det som strular med barometermätningen?  

2012-07-05 08:19
Den verkar inte vara särskilt exakt. Framför allt verkar den kalibrera sig mha GPS:en och det tar ganska lång tid innan den svänger in till något vettigt är mitt intryck. De har meckat lite med det där i den senaste uppdateringen och jag ska precis ut på ett löppass om jag för ändan ur stolen här så då får vi se om något blivit bättre.  

2012-07-05 08:48
Någon sorts kalibreringsgrej är det i alla fall. Och det har nog inte blivit bättre med senaste mjukvaran (2.5). I morse (http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=23197663) har jag uppenbarligen sprungit en runda som startade på 241 möh och avslutades på 103 möh. Och jag startade och slutade på samma ställe...

Det som irriterar mig en del är dessutom att det inte alls blir bättre (för den här rundan i alla fall) om jag väljer att aktivera höjdkorrigeringar i Garmin Connect. Snarare tvärtom i för den här rundan.

2012-07-05 09:52
För min del var barometermätningen 50% av anledningen att i framtiden byta ut min 310XT. Om den inte funkar till belåtenhet känns bytet hanska avlägset.  

2012-07-05 10:13
Jag har problem med min egen 910 avseende höjdmätningen. Jag har varit i kontakt med Garmin support och kommer att behöva lämna in den för att få den fixad.

Enligt Garmin använder 910 GPS-datan till att initialt definiera höjddatan varifrån denna sedan utläses mha barometergivaren. I och med detta blir ju den initiala höjdpositioneringen lite osäker. För att kalibrera kan man manuellt lägga in höjd för specifika GPS-punkter (positioner). Som klockan känner av inom en radie av 50m och därmed kalibrerar sig själv. Kan ju exempelvis vara bra att ha en position loggad där man normalt börjar sin runda eller på uppfarten hemma osv.

Problemet i mitt fall är att varken den manuella kalibreringen eller barometerfunktionen i sig verkar fungera. Trots att jag uppdaterat mjukvaran.

2012-07-05 10:32
Nu har jag i alla fall ett rejält spår i två varv att leka med. Just nu vet jag bara vad momentanvärdena på displayen var och det ger ett par intryck så långt.

1. Det tar lång tid att kalibrera höjden initialt innan start. En skillnad mellan 910XT och de flesta andra klockor med barometer är att man försöker ge absolutvärden, att visa hur högt du är över havet i varje givet läge. De flesta andra klockor använder bara barometern för att visa hur mycket du har sprungit upp och ner och nöjer sig med relativa värden vilket gör det lite lättare och det är svårt att se om klockan har lite fel. Det tar alltså ytterligare någon minut, efter det att klockan har fått GPS-position innan barometerhöjden är kalibrerad. Är höjdinformationen viktig måste man alltså se till att visa ett sådant fält och vänta på att det har stabiliserat sig.

2. Höjdinformationen ifrån barometern är väldigt dämpad reglertekniskt, jag ska kolla på utdatat ifrån klockan hur hög upplösning man faktiskt får ut sedan. Det är sannolikt en av förklaringarna till varför det tar så lång tid för den att kalibrera sig.

3. Under mitt två timmar långa pass såg det ganska bra ut den första halvtimmen, sedan var det en sträcka på en halv kilometer då klockan verkade tappa i höjd 10-15m. Resten av sträckan sjönk höjden successivt ytterligare ett antal meter. Det var vissa skillnader i vädret under passet, så jag måste kolla lite om det kan ha varit sådana faktorer som spelade in.

Det skulle vara intressant att jämföra med något annat märke med motsvarande funktion. Egentligen misstänker jag nog att precisionen i barometern i 910XT är ungefär motsvarande den man hittar i andra klockor och att det helt enkelt inte blir så mycket mer exakt än såhär.

Hoppas återkomma senare.

2012-07-05 13:16
Har kört ca 10 pass med min. Är generellt sett mycket nöjd. Har också observerat problem med barometern. Fick också något konstigt avbrott under en havssimning. Håller på att uppdatera nu och hoppas på lite bättring.  

2012-07-05 21:29
Har du tittat på 405cx. När jag köpte för 1,5 år sedan var det den enda som funkade för mig/min handled, vikt- och storleksmässigt. Jag tycker att det mjuka armbandet som den levereras med funkar utmärkt och gör att klockan sitter stadigt på armen.  

2012-07-06 15:03
Bra info Fredrik!

Jag tog god tid på mig idag från jag körde igång klockan till start. Kollade dock inte stabilicering.... Måste kolla närmare på det.

Resultatet var i alla fall åt helvete dåligt Smiley
Karlberg 4k-spår ser inte ut som en pulkabacke...
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=23237014

Sammanfattningsvis är jag ruggigt besviken. Min S625X från 2004 presterar avsevärt bättre. Hur fan kan garmin inte leverera på samma nivå åtta år senare är ofattbart Smiley

2012-07-07 12:39
Mats: Det går inte att se ditt träningspass som du länkar till för du har bara gett dina träningskompisar tillåtelse att se din träning.  

2012-07-08 20:48
Ooops, nu borde det gå bättre, för dom som vill se eländet :-D  

2012-07-08 21:46
Jag har inte hunnit kolla så mycket, men det verkar som att det jag upplevde, att den successivt tappar i höjd är en mer allmän iakttagelse som många ser. Jag bryr mig eg inte jättemycket mer än att jag allmänt stör mig på att saker inte fungerar som de ska, men det vore ju trevligt om det går att få någon ordning på det. Är det ett allmänt beteende låter det som ett mjukvaruproblem.  

2012-07-09 11:26
Jag har ingen 910:a (än), men har en Garmin Edge 705 som även den har barometrisk höjdmätare. Visst är det så att temperatur påverkar en barometrisk höjdmätare. Kroppstemperatur, inomhus-till-utomhus-temperatur-skillnader.... Finns ju flera saker som kan påverka dessa fallande/stigande kurvor.

Ok, de som springer flera varv på samma bana kanske inte direkt stödjer denna teori. men det kan vara något att betänka.

2012-07-09 11:42
Jo, och något skönk temperaturen under mitt pass, men det borde inte ge en höjdskillnad på trettio meter. Men det skulle som sagt vara intressant att testa med en klocka som anses "bra" som referens.  

2012-07-09 13:22
Jag hade 910 ett tag innan jag tröttnade på höjdmätning och bytte till Suunto Ambit Skillnaden är enorm...Jag har haft Polar innan och även den stämde bra för det mesta  

2012-07-09 13:29
Jag har för mycket kringutrustning för att vara intresserad av att byta och simfunktionen är mer intressant för mig än altimetern.  

2012-07-09 13:35
Edit: Äsch, man ska läsa åtminstone de närmaste inläggen innan man skriver...

Skriver istället så här: Jag håller med att det kan vara att dom inte tar hänsyn (tillräckligt mycket) till temp-förändringar!

2012-07-09 14:40
Fungerar bara simfunktionen för crawl eller även för bröstsim? Hur mäter den simningen, är det avstånd via GPS + något annat eller? Har börjat med Triathlon lite smått och står i valet och kvalet mellan en 310XT och en 910.  

2012-07-10 21:36
Den ska kunna känna av alla (4) simsätt som jag förstår det.
GPS användas när du simmar (open water så klart). Men den är lite si och så, även om det kommit mjukvaruuppdatering som ska förbättra lite. Kanske ha klockan i simmössan om GPS:en är viktig.

I bassäng mäter den längder baserat på accelerometern i klockan.

Här finns all info vågar jag påstå:
http://www.dcrainmaker.com/2011/10/garmin-forerunner-910xt-in-depth-review.html

Jag har en 310xt. Den funkar bra, men har inte simfunktionerna som 910xt har.

2012-07-11 13:17
Jag har bara testat crawl. Det bygger lite på att man har rimlig teknik. I princip registrerar klockan en längd i bassäng om man håller armen stilla ca en sekund i vändningen, den kan lätt registrera extra längder om man blir störd av andra simmare,annars fungerar det bra.  

2012-07-11 16:06
För mig fungerar den även utan att ha den still 1 sekund vid vändning. Dock felar den precis som det beskrivs av dcrainmakers beskrivning... men fungerar fläckfritt i både bassäng och OW för mig.  

2012-07-11 16:12
Du skjuter inte ifrån alls utan vevar med armarna hela tiden?  

2012-07-11 16:28
Nej. Gör ett ganska kraftigt frånskjut så klockan fattar att jag vänt. Men jag har inte armen still en sekund som det skrevs om ovan.  

2012-07-11 18:03
Du håller inte armarna någorlunda still i frånskjutet heller? Ursäkta om jag låter ifrågasättande, men jag har bara lite svårt att se för mig hur det går till riktigt. Personligen tror inte att det är frånskjutet i sig som registrerar en längd, i alla fall inte enbart. Jag hade knappast fått felregistreringar i längder när jag blir avbruten av andra simmare när det är trångt i banan om så vore fallet, men jag kan ha fel.

Jag menar alltså inte att armen är still i rummet, att jag stannar. Utan att jag håller armarna still under glidet i frånskjutet ett ögonblick, som nog är det vanliga.

2012-07-11 21:33
Har nog missförstått varandra. Givetvis håller jag armarna stilla framför huvudet när jag trycker ifrån. Men själva klockan är ju inte still utan rör sig framåt i och med frånskjutet. Därav menar jag att klockan inte är still så länge som 1 sekund. Det är ju accelerometern* i klockan som känner av frånskjutet som i sin tur indikerar ny längd. Så har jag uppfattat det på dcrainmakers resention... Kanske har uppfattat fel!?  

2012-07-12 18:56
Jag misstänker att den snarare känner av frånvaro av acceleration, dvs primärt att armen inte roterar. Men jag är inte säker. Det är i alla fall den enda rimliga förklaring jag kan se varför den ibland tolkar det som att jag har gjort en vändning då det har varit någon form av störning pga andra simmare.  

2012-07-23 15:19
Allt verkar inte vara bättre jämfört med 310XT. Så här skriver en person som har både 910XT och 310XT i Garmins forum:

"I have both the 310 and 910. At this point, the only reason to upgrade, given the bugs, is if you want the swim features. I was mostly looking forward to the altitude improvements but my 310 actually did a better job with computing ascent than my 910. I somewhat regret purchasing the 910 at this point.

If you are choosing between the two for a new unit, I probably would go with the 910, despite the current problems. Mostly because Garmin will likely fix them, where as the 310 isn't going to be getting much new love from Garmin. Improved power settings/fields is one such area that is getting upgraded on the 910 but not the 310.

There are several things I have noticed with the 910 that I don't like as much from a usability stand point. The beeps are so quiet on the 910 that I had to turn on vibration which I am not a big fan of. The font is much easier to read on the 310. The buttons are way harder to press on the 910 and I often accidentally lock the device when pushing the mode button because I have to have a finger on the right to get enough pressure, and that finger often ends up on the up button."

2012-07-23 21:27
Jag tycker nog att de flesta av kommentarerna även gäller 310:an, men jag håller med om att det är få förbättringar jämfört med 310:an och svårt att motivera en uppgradering. Det är väl stöd för effektmätare, som få har, och simfunktionen som jag uppskattar men nog inte hade förmått mig att byta ifrån 310:an till 910:an för. Som tur var fick jag min i present Smiley Smiley.  

2012-07-24 12:07
Det finns ett antal andra fördelar med 910an som inte tagits upp.

- Klockan är tunnare och sitter bättre runt armen ist för att sticka upp som en tegelsten,

- Armbandet har en ny infästning i klockan vilket gör att det sitter bättre, samt att stiften är utbytta mot skruvar som man fäster från båda håll. Några hade problem med att 310an s armband släppte under tävling.

- TE= Träningseffekt som är riktigt bra när man analyserar sina pass. eftersom många tränar för hårt på sina lätta pass så är det lätt att se efteråt och ta lärdom.

- Quick-release fästet till 910 har en ny design och sitter mer slimmat mot armbandet.

Sen får vi inte glömma att hur en person upplever klockan kan skilja sig markant jämfört med någon annan. Vi värderar olika funktioner olika tungt. Men om man sysslar med Triathlon, simning, löpning och cykling så är det den bästa allt i ett klockan som finns på marknaden. Det negativa är att det finns ingen annat märke som har allt i ett ur.

2012-07-24 18:33
Det där med TE undrar jag lite över. Jag tränar nog oftast för hårt(?) om man ska tro TE på min 910, men jag vete tusan jag... Tittar jag på mina senaste 10 cykelpass har merparten legat på TE 5, lägsta har varit TE 4,2. Detta borde innebära att jag kör för hårt, men det är inget jag kan säga att jag upplever själv. Tycker jag mår bra och känner mig pigg, har snarare en känsla i kroppen då och då efter träning att jag borde cyklat snabbare... Hur ska man tänka? (Ja, feel free att kika i min träningsdagbok för där finns passen uppladdade.)  

2012-07-24 20:52
Sara, Har du matat in din maxpuls och aktivitetsgrad? och är du säker på att den är din riktiga maxpuls??

För om du har en maxpuls som ligger 10-15slag över din angivna så kommer TE inte att fungera! Läs igenom hur du skall ställa in för att TE ska ge dig korrekta värden.

Väl mött

2012-07-24 23:46
Oh, nej det har jag inte. Ska kolla igenom idag, måste säkert ändra i inställningarna då!  

2012-07-25 08:13
Jag hade samma problem i början. Kolla även hur klockans pulssoner är inställda. Jag ändade från ändade zonberäkningen från "Reservat" till "Max". du hittar inställningen under Inställningar - Löparinställningar - Puls - Pulszoner.  

2012-07-25 09:19
Faktum kvarstår att funktionerna i klockan inte funkar/funkar bristfälligt. Då hjälper det inte att den är mer slimmad än dess föregångare.  

2012-07-31 12:54
When I saw the title of this post, I immediately thought of the GPS accuracy and precision graph at fellrnr.com. Lo and behold, OP is the creator of said graph!
https://dltutuapp.com/
https://9apps.ooo/
https://showbox.run/

2018-12-21 09:43
Inlägget borttaget...  

2019-05-21 10:56