Löpning

Rödbetsjuice?

Någon som provat rödbetsjuice? Det sägs att man öka syreupptagningsförmågan genom nitrater som finns i rödbetorna. Någon som har erfarenhet av det?  

2012-07-02 08:54
Har för mig den här diskussionen var uppe här på fb för något år sedan.  

2012-07-02 09:08
Den är redan upplagd i Cykel.  

2012-07-02 09:15
oj david hur de kan bli.  

2012-07-02 09:50
Ok det har varit uppe förut, men det skulle kanske vara möjligt att lägga in en kort sammanfattning här?  

2012-07-02 10:35
Om man tror på det så funkar det och om man inte tror på det så funkar det inte. I det senare fallet sparar man lite pengar.

(det var alltså sammanfattningen)
 

2012-07-02 10:39
Rödbetor, vitkål och framför allt spenat innehåller ämnet nitrat som är bra för de som tränar på en lite högre nivå. (dock hjälper inte det så mycket om man bara ta promenader, då räcker det att man kan strunta i för det hjälper då inte så mycket). Jag vet inte om nitrat är bra för syreupptagning men däremot har forskarna kommit fram till musklerna blir hårdare. En grupp av forskare blandade nitrat i dricksvatten och sedan gav ut till en grupp möss. Efter en vecka fick den gruppen möss som fick nitrat starkare muskler jämfört med dom andra grupper som inte fick i nitrat.

Men iaf, jag tror jag har hört att nitrat lagras inte i kroppens fetter utan överskott av nitrat som du fick i dig kommer ut genom urinen, så rätt mängd är bra för du kan dock inte lagra det i kroppen. ( jag tror att jag har hört det, inte helt säker)
 

2012-07-02 10:45
"I en ny studie har samma forskare låtit friska individer äta nitrat, motsvarande innehållet i 200-300 gram spenat eller sallad under tre dagar. Därefter fick försökspersonerna utföra ett cykelarbete varpå forskarna analyserade prover från lårmusklerna och jämförde med ett annat tillfälle då samma personer istället fick placebo. Efter nitratintag sågs en påtaglig förbättring av effektiviteten hos mitokondrierna, cellernas kraftverk, med en minskad syreförbrukning och en större bildning av det energirika ämnet ATP per förbrukad syremolekyl.

- Mitokondrierna har en helt central roll i cellernas ämnesomsättning. Det är sannolikt att en förbättrad mitokondriefunktion har många goda effekter i kroppen och förklarar en del av grönsakers nyttighet, säger professor Eddie Weitzberg som tillsammans med professor Jon Lundberg leder forskningen.

Resultaten, som publiceras i Cell Metabolism, är av idrottsfysiologiskt intresse eftersom man visar att syreåtgången vid fysiskt arbete minskar, men kan även ha betydelse för sjukdomar där mitokondrierna fungerar dåligt, som diabetes och hjärtkärlsjukdomar."
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=115412&l=sv&newsdep=130
 

2012-07-02 10:55
Eller så kan man läsa någon av de tidigare trådarna om man är mer intresserad av ämnet. En sökning som tog ett par sekunder vaskade fram den här till exempel:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=543211
 

2012-07-02 10:58
Det var väl bara en fråga om tid, nu har Science in Sport tagit fram en gel med nitrat.

http://www.scienceinsport.com/acatalog/GO_Gel__Nitrates.html
 

2012-07-02 11:11
Det funkar!

Jag kan inte tävla utan det :)

Kör en massa spenat också!
 

2012-07-04 15:58
Värt att läsa (Alla hans blog-inlägg är det f.ö.)

http://nitrovegan.blogspot.se/2011/02/nitrat-at-folket.html
 

2012-07-04 16:22
Jag använder det också. Eller har gjord nu ett år. Jag tror i det! Har haft så bra bättringar i förra året. Smiley
 

2012-07-05 14:04
Nu finns det koncentrerad rödbetsjuice att få tag på i Sverige så man slipper dricka 1/2 liter om dagen http://www.paleonordic.se/collections/beet-it-sports  

2012-08-22 17:45
Micke: Har beställt Beet-It för att testa den, man vet ju aldrig.

Är det någon som har testat Beet-It och vad har ni för åsikter?


www.runandreasrun.se - Frihet är att springa
 

2012-12-02 00:24
Nu svarar jag i och för sig på mitt eget inlägg, men nu har jag köpt hem några stycken och har hunnit dricka två gånger. Svårt att svara på om jag blir mer uthållig, framförallt på så få och pölsa runt i denna snö. Den är riktigt osmaklig, jag gillar inte ens inte rödbetar i vanliga fall. Men jag kommer helt klart att testa vidare och se ifall, det blir bättre.  

2012-12-16 19:06
Man blir vana smaken.Smiley men det är bättre kallt. Har redan börjat älska den efter halv år! ;-)  

2012-12-17 00:30
Ny forskning om koncentrerad rödbetsjuice. Rödbetsjuice minskar syreförbrukning - ökar förmågan att hålla andan.
Fridykare som druckit rödbetsjuice ökade sin förmåga att hålla andan med 11 procent. Det visar en nyligen genomförd studie vid Mittuniversitetet.
Forskning i Environmental Physiology Group (EPG) vid Mittuniversitetet i samarbete med Universitetet i Exeter, visar att intag av koncentrerad rödbetsjuice ger möjlighet att hålla andan under en längre tid – ett sätt att praktiskt mäta syreomsättningen. Den ingrediens i rödbetor som ligger bakom effekten är nitrat, som bryts ner till kväveoxid (NO) i kroppen.
I studien testades tolv vältränade dykare. Alla genomförde två mätningar olika dagar, dels efter att ha druckit 70 ml koncentrerad rödbetsjuice och dels efter att ha druckit en placebo-juice, rödbetsjuice utan nitrat.
Hälften av deltagarna fick börja med rödbetsjuice och andra hälften med placebo, men deltagarna visste inte vilken dag de druckit vilken juice. Efter intag av placebo-juicen kunde dykarna hålla andan i genomsnitt 4 min 10 sek och när de druckit rödbetsjuice 4 min 38 sek – 28 sekunder längre.
Nitrat gör att kroppen behöver mindre syre, genom att använda det mer effektivt. Själva mekanismerna bakom detta är ännu inte helt klarlagda.
– Genom att kroppen minskar sin syreförbrukning skapas förutsättningar för att hålla andan längre. Intaget av koncentrerad rödbetsjuice gav en betydande förlängning av tiden som personerna kunde hålla andan, vilket är avgörande i exempelvis tävlingsdykning, säger Erika Schagatay, professor i zoofysiologi, Mittuniversitetet.
Resultaten kan vara till nytta även för andra som arbetar med begränsad syretillförsel, och troligen för elitidrottare inom sporter där syretillförsel är avgörande.
– Vår forskargrupp undersöker nu i ett projekt i Himalaya om rödbetsjuice också kan hjälpa klättrare på hög höjd. Vi planerar också att studera effekten på olika patientgrupper där syretillförseln är begränsad, säger Erika Schagatay.
Höga halter av nitrat finns också exempelvis i spenat och andra gröna bladgrönsaker.
http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/rodbetsjuicemin...
 

2012-12-17 14:40
Fast rödbetsjuice smakar ju gammal jordkällare... Vad har de gjort för att det inte ska smaka äckelpäckel på sistone? Eller är den hemska smaken en del av konceptet, drick det här så kommer du att springa både fort och länge för att slippa smaken?  

2012-12-17 14:56
Kokta rödbetor med smör är ju däremot väldigt gott. Kan vara värt att äta lite extra av varje vecka.  

2012-12-17 15:26
Bra idé! Rostade i ugn är de en delikatess med lite getost på!

Man måste alltså inte dricka dem, vilket ju vore en bestraffning Smiley
 

2012-12-17 15:34
Borsch är inte så dumt heller.
Fast då blir det nästan dricka, iaf sörpla.
 

2012-12-17 15:42
Också väldigt gott, fast är det inte en massa annat nyttigt i den också?

Nu måste jag ju leta recept..!
 

2012-12-17 16:00
Behöver ju få i sig en rätt stor mängd. Kan vara i annan form.  

2012-12-17 16:09
Juhani Laakkonen: Hur fasiken blir man van med smaken, trots att det endast är 7 cl, tar det flera omgångar i jag är färdig med den? Den smakar ju för jääääävligt! Bara effekten är värt det då! (:

Micke Raittila: Intressant läsning!
 

2012-12-17 21:04
Pressa egen rödbetsjuice i en juicepress. Jättebilligt och jättenyttigt. Äppeljuice mildrar smaken bra.  

2012-12-17 21:41
Här kan du läsa om varför rödbetsjuice som Beet-it förbättrar din högintensiva intervall prestation: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23370859/?i=1&from=jones+am%2C+exercise  

2013-02-03 13:37
Jag dricker rödbetsjuice. Tycker mig märka en skillnad på långpassen  

2013-02-03 17:13
Jag bara undrar om ni inte är rädda för att överskrida maxgränsen för rekommenderat intag av nitrat?  

2013-02-03 17:43
Hur lyder den maxgränsen? Jag kikade på www.slv.se men kunde inte hitta några siffror.  

2013-02-03 20:24
Det vet jag inte. Man bör ju i varje fall inte överkonsumera detta eftersom det i kroppen omvandlas till nitrit vilket i sin tur kan ge cancer. Man verkar ändå inte avråda från att äta grönsaker som innehåller nitrat därför att dessa innehåller en massa annat som är nyttigt så man tjänar på det ändå, men om man pimplar i sig mängder varje gång man tränar så börjar det kanske bli för mycket av det?  

2013-02-03 20:40
Då vet jag inte riktigt vad jag skulle behöva vara rädd för. Smiley

Det är inte nitrit Du tänker på? För i det sammanhanget har cancer nämnts förr:

http://www.atl.nu/lantbruk/cancerlarm-om-nitrit

Jag dricker själv inte rödbetsjuice, för jag tycker det smakar förfärligt. Men jag tillagar gärna färska rödbetor och äter som tillbehör till en god kötträtt.

Allt är farligt om man överkonsumerar. Även vatten.
 

2013-02-03 20:51
Sylvia> Javisst, är det nitrit jag tänker på därför att en del av nitrAt-en omvandlas till nitrit när det kommer in i kroppen. Men var och en får väl själv välja om vad man bör vara rädd för. Ville bara belysa detta utifall man hävdar att det är så extremt nyttigt. Inte meningen att vara någon glädjedödare.  

2013-02-03 20:59
Klokt. Smiley  

2013-02-03 21:07
http://hjarnfysik.blogspot.se/2011/01/nitrat-och-rodbetsjuice-igen.html
 

2013-02-03 21:39
Krävs stora mängder av t.ex. spenat under en längre tid för att det skall ge någon negativ påverkan.  

2013-02-04 18:19
Jag har testat några "shots" och jag inbillar mig att det hjälper, men ska fortsätta använda det ett tag till. Smaken är bland de vidrigaste som finns, men vad gör man inte för löpningen? (:


www.runandreasrun.se - Frihet är att springa
 

2013-02-04 20:00
Mycket snack om smak här...

Varför köper ni inte rödbetor och gör soppor eller gratänger av dem istället. Skit i juicen

Hacka rödbetor, lök, morötter o ev andra rotfrukter och låt koka i grönsaksbuljong. Mixa allt sedan till en puré eller soppa med mixerstav. Blanda i lite getost eller liknande o njut!

Eller ugnsbakad rödbeta med getost är ju supergott

Man måste väl inte dricka rödbetsjuice för att dra nytta av rödbetans goda egenskaper?!
 

2013-02-05 11:39
Varför rödbetsjuice ofta kommer på tal är nog för att det lättare är att få i sig en större mängd...  

2013-02-05 15:31
Jobbigt att behöva fylla magen med gratänger innan start, lättare med juice - bara att dra i sig.  

2013-02-05 21:05
Innan start? Jag tror att det ska tas regelbundet och att det tar relativt lång tid innan det har någon verkan?!  

2013-02-05 22:03
Läs detta: http://nitrovegan.blogspot.se/2011/02/nitrat-at-folket.html  

2013-02-05 22:16
Rödbetssoppa är gott o går fint att inta nära inpå ett pass per
 

2013-02-05 22:54
Christer Smiley  

2013-02-06 07:23
Var är då det ryska löparundret..?  

2013-02-06 08:28
3 filmer om hur rödbetsjuice kan öka din uthållighet och styrka http://beet-it.paleonordic.se/vetenskaplig-fakta-om-rodbetsjuice-och-prestation/  

2013-02-06 08:35
Läge för en banner i stället, kanske..?
http://www.funbeat.se/about/advertise.aspx
 

2013-02-06 09:40
...absolut...kommer snart...  

2013-02-06 12:37
Ytterligare en artikel om rödbetor (+ ett recrpt på en smoothie)
http://www.ironman.com/triathlon-news/articles/2013/02/triathletes-kitchen-be...
 

2013-02-06 19:53
jag brukar maskera smaken med citron, syrliga äpplen, ingefära och lite annat smått och gott man har hemma, smakar definitivt bättre plus man även får i sig andra nyttigheter!  

2013-02-06 21:08