Cykel

när GC-bana och bilväg korsas

På Säröbanan i Göteborg korsas vägen och gång/cykelbanan på några ställen. Själv korsningen är en vägbula för båda. Vad säger trafikreglerna om företräde där? Det finns inga markeringar på marken. Inte vad jag tänkt på i alla fall.

Jag var i alla fall ute i blåsten förut och kom i hyfsad fart i medvinden hem där jag "möter" en bil. Buskarna bredvid vägen skymde sikten för oss båda. Förmodligen mer för bilisten eftersom man sitter lägre i bilen. Jag fick tvärnita så gott det gick och fick sladd. Jag hann koppla loss ena foten så det hände inget mer än att jag åkte på bakhjulet en bit. Men hade jag haft högre fart hade jag nog inte hunnit bromsa. Bilen körde nog inte jättefort heller och jag vet inte vem som såg vem först. han kan ju ha sett mig och redan planerat att bromsa men för mig dök han upp från tomma intet.

Jag cyklar rätt ofta där och brukar sakta in innan, men idag var jag i princip ensam och gjorde inte det. Kanske dumt, men gjort är gjort. Och SÅ fort åkte jag inte. Kanske 35 km/h (det kändes fort eftersom jag nyss haft motvind och knappt höll styrfart).

Förra sommaren var det en incident just där. En cyklist låg på marken framför en bil. Han klarade sig utan skador verkade det som, men jag tänker på de där buskarna som skymmer sikten. Kan man höra av sig nånstans och ta upp det? Det kan ju inte vara så svårt att klippa ner buskarna så inte sikten blir skymd?

Jag är inte ute efter att lägga skuld på någon nu. Bara lite funderingar här. Några idéer?

2012-06-29 18:25
Har du inga vita kvadrater som markerar Cykelöverfart så är ni båda skyldiga att lämna "företräde" till varandra. Först ut har företräde, och det skapar massor av incidenter.

2012-06-29 18:33
Gäller inte högerregeln om det inte är markerat vem som har företräde? Eller är det inte generellt så att om inte annat anges så väjer cykelöverfarten för bilar?
Finns en radda undantag som parallell med huvudled och rondell och vilka det är, men nästan alltid "Cyklister har bara skyldigheter"?

2012-06-29 18:35
Jag ska kolla lite mer noga nästa gång jag cyklar där. Det kanske är vita fyrkanter i marken men inget jag lagt märke till. man blir ju lite hemmablind. Har cyklat över den "korsningen" i 2,5 år...

Men eftersom det även är en gångbana borde ju rimligtvis fotgängaren ha företräde. Eller? Och är det i så fall olika för fotgängare och cyklist?

Anledningen till att jag undrar är väl mest för att veta om man kan förvänta sig att eventuella bilister automatiskt planerar att stanna för cyklist. Nu är det ju ett farthinder så de flesta saktar ju in ändå. Men det är ju bra om man ser varandra, det gör man inte riktigt idag.

2012-06-29 18:39
Nope, cykelbanan upphör i praktiken i korsningen och cyklisten ska då i akta aktsamhet innan henan inträder på vägen. Att sedan cykelbanan börjar på andra sidan vägen är ett nytt ställe att i akta aktsamhet på.

Däremot ska en mottrafikant som kör ut ur en rondell lämna företräde för trafikanter som är på G ut i körbanan-övergångstället.

Därför kör jag helst på vägen så att jag är en del av trafikflödet och syns bättre.

2012-06-29 18:40
Just i Askim finns en korsning som är riktigt farlig. Där brukar det smälla då och då, med mopeder och cyklister i krock med bilar.

Det är korsningen mellan gång/cykelbanan och Västra Stationsvägen.
http://kartor.eniro.se/m/9OTgQ

En helt idiotisk korsning. Kommer man från öster, dvs uppifrån backen och 158:an, så har man ingen sikt i sidled förrän man har bilens front vid kanten av "bulan". Plank och höga buskar skymmer sikten effektivt. Från andra hållet har man lite bättre sikt, men bara nån meter tidigare. Det är också en av bara två praktiskt användbara vägar (den andra är från Näsetvägen i norr) in i hela området Hult (hundratals villor och radhus, och hundratals fritidshus) i västra Askim, så det är en vältrafikerad korsning.

Rent kriminellt att ha den så igenväxt och dold!

2012-06-29 18:41
Hur ofta har du skickat in en anmälan till Trafikverket-gatukontoret om detta?  

2012-06-29 18:43
Aldrig. De bryr sig inte om såna saker. Eftersom det så ofta sker kollisioner där och de ändå inte gör nåt så är det tydligt att de skiter i det. Cykeln är inte prioriterad i Göteborg, milt uttryckt. Det är lite bättre än i cyklisternas helvete på jorden - Mölndal - men inte bra alls.

2012-06-29 18:45
Jaha, du tycker att det är bättre att gnälla på nätet för där ger det effekt.

Alla anmälningar blir diarieförda och efter några veckor så brukar det hända saker eftersom de är offentlig handling.
Man behöver bara trevlig första gången och sedan är det ett slutande plan med allsköns kommentarer om den effektiva verksamheten.

2012-06-29 18:50
Som sagt, hade de varit intresserade av säkerhet för cyklister, så hade de åtgärdat korsningen för många år sen. Den och hundratals andra vidriga platser.

2012-06-29 18:51
Rasmus, det är just den korsningen jag menar. Just nu är det mer buskar där. På satellitbilden ser det ganska gräsigt ut i hörnet.

Vart ska man höra av sig för att klaga på buskar och sånt?

Och jag håller med om att Göteborg inte är anpassat för cyklister. I Frölunda, nedaför Frölunda kyrka, byggde dom en ny rondell förra sommaren. Det är övergångsställen för både cykel och gående i alla utfarter, men de har satt KANTSTEN!! på cykelöverfarterna!! Jag har seriöst övervägt att åka dit på natten och asfaltera själv. Smiley Jag måste nämligen åka där för att komma till cykelbanan.

2012-06-29 18:52
Får de inte in anmälningar så händer inget och då är ju du en del av problemet som inte bryr dig.  

2012-06-29 18:54
Men hallå, jag bryr mig! Vart ska man maila?  

2012-06-29 18:54
Gatukontoret i kommunen eller Trafikverket beroende på vem det är som ansvarar för underhållet.  

2012-06-29 18:56
David, så ett par svåra kollisioner per år är inget de får in information om? Då har de svåra problem med sin verksamhet. I första hand är det så klart rapporter om trafikolyckor som ska ligga till grund för förändringar av t ex korsningar. Får man regelbundet in rapporter från polisen om det, så agerar man efter det. Om man bryr sig. Vilket de inte gör.

2012-06-29 18:58
Trafikkontoret är det. Trafikverket har inget med saken att göra - de ansvarar bara för statliga vägar.

2012-06-29 18:59
Säröbanan är lurig, det är ofta som det blir insidenter på den sträckan. Många skidåkare som är ute och vinglar, hundägare med lösa hundar, gångtrafikanter som har noll koll! Jag kör inte speciellt fort på den sträckan längre!  

2012-06-29 19:02
Varför tror du att de får in "rapporter" ifrån polisen? Polisen avskriver det mesta med att det var en "olycka".
Det vimlar inte direkt med dömda för vållande till kroppsskada eller död när det gäller trafikolyckor.

2012-06-29 19:02
Jag blir riktigt orolig om det är så att de inte har löpande kontakter med polis och räddningstjänst med uppföljning av trafikolyckor. Planerar man en trafikmiljö måste man för fan följa upp att den funkar sen.

2012-06-29 19:04
Sått igång att klaga! Jag har en klagoexpert i familjen so fått ut gatukontoret för att fixa saker på helger ibland - men säger man inget så gör de inget!  

2012-06-29 19:05
Ja, det är möjligt att det ska fungera så men du kan dra ditt strå till stacken eftersom du gärna anal-yserar det mesta i din omvärld.
Nu är det dags att skriva lite brev om dina trafikproblem och skicka till lämpliga offentliganställda.

2012-06-29 19:08
Det är deras ansvar att hålla koll på vad som händer i den trafikmiljö de själva planerar och bygger upp. Deras ansvar att ha kontakt med andra parter för att följa upp olyckor. Deras ansvar att aktivt förbättra trafikmiljön. Detta är en korsning som utsätter folk för fara hundratals gånger dagligen. Om den lyckats passera deras administration obemärkt under många år så borde de avsättas på direkten.

Nej, jag är övertygad om att de är fullt medvetna om den, liksom alla andra farliga platser, men att man ser dem som "hämmande" på den hetsiga cyklismen, och därför bra att ha kvar.

2012-06-29 19:10
Rasmus, "deras" som du hänvisar till är människor.  

2012-06-29 19:13
Som det ser ut på flygbilden så ska bilisterna lämna företräde på hela Säröbanan! Men det är väl tveksamt att så sker, var själv väldigt nära att bli rammad av en husbil förra året!  

2012-06-29 19:13
Cyklister har väjningsplikt oberoende av markering i vägbanan. Tuta inte i folk att bilister ska väja eftersom det är fel. Däremot så får en bilist inte köra på en cyklist som är ute på överfarten.  

2012-06-29 19:18
Jag vågar sätta pengar på att Polisen och trafikkontoret inte kommunicerar alls om sådana saker om det inte råkar vara en cyklist som handlägger ärendet. Om tillräckligt många ärenden hamnar hos ett och samma försäkringsbolag kan det möjligen hända något, men det är bäst att anmäla felaktigheter själv.  

2012-06-29 19:18
Japp, människor som har ett jobb att sköta, och i jobbet måste ingå att följa upp resultatet av de saker man byggt/förändrat.

2012-06-29 19:19
Ja, det ingår men "det är inte prioriterat".  

2012-06-29 19:20
vad jobbar du med?  

2012-06-29 19:21
och det är din erfarenhet att det görs efter att ha jobbat i offentlig sektor?  

2012-06-29 19:23
syftar D. på mig?  

2012-06-29 19:25
Anders Andersson är du helt säker på det? Har nämligen för mig att du alltid som bilist ska lämna företräde till cyklist på cykelbana!  

2012-06-29 19:28
Nope, på Razzel.  

2012-06-29 19:31
Christer, nej, tyvärr är det bara när bilisten svänger för att korsa din väg som hen har väjningsplikt mot dig. I alla andra situationer, utom där man ändå har väjningsplikt mot den trafik du är en del av (t ex om du cyklar på huvudled) så har bilisten ingen väjningsplikt, utan det är du som cyklist som ska lämna företräde.

2012-06-29 19:38
Mitt jobb är att servera regler, här några

http://www.trafiksakerhet.se/overgangsstallen.htm

2012-06-29 19:50
Till Rassmus

http://www.trafikfarligamiljoer.se/

2012-06-29 19:51
Trafikförordning 1998:1276 kap 3:

59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare.

Kan det bli tydligare?
Jag vet vilken cykelväg Nina refererar till, jag cyklar ofta där själv och har varit nära att bli påkörd, tyvärr är flera av överfarterna på nämnda cykelbana skymda av buskage vilket iofs inte underlättar för bilisterna.

2012-06-29 19:51
Men det vanligaste är att cykelbanan avslutas i samband med korsningar om den inte markeras med vita kvadrater på marken.

2012-06-29 19:54
Rasmus jag pratar bara om du cyklar på cykelbana te x Säröbanan som du säkert känner väl till. Där har väl vi cykeldårar företräde mot bilister?!  

2012-06-29 19:59
Nja, där är det speciellt, men reglerna spelar ingen roll. Kanske bara en av tre som ens saktar ner vid den överfarten - övriga kör på som om inget hade hänt. Jag har kört där hundratals gånger i jobbet, så jag har en god uppfattning om hur det funkar just där. Jag bromsar alltid in och ser så att det är klart åt båda håll innan jag kör över.

2012-06-29 20:05
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7...  

2012-06-29 20:08
Om man nu ska höra av sig till Trafikkontoret (?, har redan glömt vad det var) om Säröbanan kanske det inte är dumt att föreslå förbättringar istället för att bara gnälla? En sån där spegel kanske? Som brukar finnas ute på landsbygden. Då är det ju större chans att cyklist/bilist ser varann i tid. jag vet med mig att jag alltid tittar i såna. Vi har dom på jobbet i våra korridorer och jag kollar alltid i spegeln innan jag hoppar ut ur en dörröppning tex.

Jag ska plita ihop ett mail i helgen. Smiley Vore bra om fler gjorde det kanske, chansen är ju större att de gör något åt saken då.

2012-06-29 20:08
Då borde det räknas som cykelbana även över vägen om den är upphöjd så bilisten uppfattar det som ett fartgupp eller motsv.  

2012-06-29 20:12
Den länken var bra Tobias!😊  

2012-06-29 20:19
Utförlig rapport lämnad på den där NTF-sidan. Jag förväntar mig inget som helst resultat av det, men det kan ju vara kul som ett experiment.

2012-06-29 20:29
Det är inte en cykelbana när den korsar vägen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
-----------------------------
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2007:101).

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

Det är alltså endast om en förare har svängt som den ska lämna företräde för cyklister vid cykelöverfarter.

2012-06-29 22:27
Idag när jag skulle ut och cykla råkade jag titta på mitt bakdäck. Smiley Så här snyggt kan det bli när man tvärnitar för en bil...

External image

2012-06-30 22:11
Ja du...

Öva på att bromsa med frambromsen i stället. Du sparar däck och en dag kanske du sparar ditt liv också. Bakbromsen duger till få saker:
1. fartjusterare t ex i backar
2. reservbroms om frambromsen plötslig slutar fungera
3. huvudbroms på halt/slirigt underlag, särskilt i svängar
4. broms att alternera med under långa utförsåkningar för att undvika att framhjulets fälg överhettas (med explosiv punka som följd - jag har sett andra råka ut för det flera gånger)

Men som primär broms duger den inte alls. Bromsverkan är mycket sämre än frambromsens, eftersom bakhjulet får lägre belastning, och därmed sämre grepp, när man saktar in. Omvänt får framhjulet högre belastning, och därmed bättre grepp. Det gör att risken att låsa framhjulet är mycket mindre. Ett låst bakhjul kan glida i sidled enkelt. Så länge det rullar har man god styrförmåga.

Leta upp en säker plats med väldigt god sikt, och ren asfalt (utan lösgrus/sand på) och trampa upp i hög fart. Bromsa sen med enbart frambromsen. Gör om gång på gång och bromsa lite hårdare för varje försök. Till slut når du en punkt där bakhjulet börjar lätta från marken. Då släpper du bromsen, antingen helt eller tillräckligt för att få ner bakhjulet igen. Gör om tills du känner dig trygg och säker, så har du lärt dig bromsa på riktigt med din cykel. Bromssträckan blir ungefär en tredjedel med maximal framhjulsbromsning jämfört med en maximal bakhjulsbromsning, under perfekta förhållanden. Under sämre förhållanden är skillnanden större.

Bara när underlaget är riktigt löst är det bättre att primärbromsa med bakbromsen, eftersom risken att låsa framhjulet annars är ganska stor, och ett låst framhjul är väldigt svårt att styra med om man inte är van att hantera det.

2012-07-01 01:10
Men det där däcket var ändå rätt slitet. Passa på att byta nu.

2012-07-01 01:11
Jag hade planerat att byta däck, men bara inte just idag. Hade inte bestämt mig för om jag skulle ha nåt bättre eller bara köra på med "standard"...

Jag bromsar alltid med båda bromsarna, utom i nedförsbackar. Då alternerar jag. Ska nog öva lite på att bara bromsa med frambromsen. Tack för tipsen! Smiley

2012-07-01 01:18