|
Hallå. Jag är en femtonåring som alltid gillat att springa(och varit rätt hyfsad på det också), men tänkte nu börja träna på riktigt. Det handlar om att jag ska springa 6 km, och det så fort som möjligt 2,5 månad tills dess. Jag har under flera år tränat olika lagsporter(på senaste tiden mest fotboll) och tränade friidrott förr, men annars har det inte blivit så mycket löpning i sig och jag borde kunna förbättra konditionen en hel del. Jag har väl en rätt okej grundkondition och efter att nu i tre veckor har tränat tre pass/vecka fick jag i lördags en tid på 25:40(inte på bana då alltså). Träningspassen har varierat mellan just 6km i tävlingsfart, intervaller 4-5x1000m med 4min/km och sen 2min vila. Någon gång har jag också kört backintervaller. Hur som helst har jag ingen riktig koll på hur jag borde köra, intervallerna är jag osäker på även om det har känts rätt okej. Om 6km passen gissar jag att jag kanske borde köra lite längre om det ändå inte är intervaller, typ 1 mil. Iallafall... Några idéer på hur jag borde lägga upp passen, typ veckovis? Jag kollade lite på "20 min på 5km" program på nätet, men är fortfarande osäker. Kan jag köra mer än varannan dag, jag kommer lägga in lite styrka här och där också. Vettigt mål? Det borde kanske jag veta bäst, men är till ex. under 24 min rimligt? Jag har alltså ca 10 veckor.
Och jag tänker inte gå med i någon förening eller något sånt :)
|
|
|
|

2012-06-28 23:35
|
|
|
Kul!
Låter som att du redan gör det bra, tycker jag (träningsupplägg alltså). Kanske för att du kan sånt sen du höll på med friidrott? Ska du göra resultatet på nån speciell bana? Kan i så fall vara bra att träna en del på sådan bana, med samma underlag o kupering. Är det t ex en löparbana kan underlaget vara ganska ovant.
Tycker alltså dina pass ser bra ut. Vi medelålders motionärer ska nog inte köra tre fartpass varje vecka, men vad jag kommer ihåg från min ungdom var det inga problem då. Backintervaller kanske du kan byta ut mot att istället ta ett pass runt 10 km i lite lugnare fart. Sista 7-10 dagarna innan testen ska du minska lite på träningsmängden, och ta det lugnt 2-3 dagar innan loppet. Gjorde du 25.40 nu, tror jag du gör strax under 23.00 efter tio veckors träning
Och kom ihåg att ett braträningsupplägg för en grundtränad 15-åring idrottare inte är alls samma sak som ett upplägg för en otränad treittioåring.
|
|
|
|

2012-06-29 09:03
|
|
|
Jag tror som Anders att det inte är något fel med att köra tre fart pass i veckan. Det som brukade vara svårt för mig i din ålder var att verkligen ta det lungt på de längre passen. Ofta blir man lite stressad av klockan men ställ in pulsvarning på 140 bpm under dina distanspass. (Nu förutsatte jag att du har en plusklocka.) Om du kör så lugna pass på distans kan du träna 6 dagar i veckan om du vill.
Ett gott råd är att ta kontakt med en klubb och få ett bra tränings upplägg av en erfaren tränare. Även om man inte tänkt sig bli elit så brukar de hjälpa till. Alla tycker det är kul med unga hungriga som vill bli bättre.
Googla LG Skoog så får du upp bra övningar som ger dig bra löpstyrka på ett lätt sätt. http://minutmaning.runnersworld.se/tv/tips-fran-coachen-lopstyrka.htm En länk får du här, jag lovar att du förbättrar din tid avsevärt om du kör denna styrketräning.
Lycka till.
|
|
|
|

2012-06-30 22:15
|
|
|
Håller faktiskt inte med ... En allmäntränad o allmäntränande femtonåring behöver inte en massa core övningar utan bara löpning o spänst.
|
|
|
|

2012-06-30 22:30
|
|
|
Hej, kul att du är intresserad. Själv är jag också inte så gammal, 16 år. Jag har hållit på med idrotten i 8 år. Jag har hållit på med bandy, pingis, fotboll, cykling och nu kör jag bara löpträning men ska börja med fotbollen igen. Förra året bestämde jag mig för att ta och satsa på löpningen. Det är svårt att lägga upp rätt träningsprogram för just någon annan. Men när jag satsade på löpningen fick jag börja med cyklingen för att cykling ger en bra grundkondition som man senare kan gå vidare till löpningen. Jag skaffade en redig bra cykel och började med 20 km * 3 gg per vecka. Efter den sommaren började jag köpa löparskor och fick börja med 2.5 * 3 ggr per vecka. Men till sist kände jag mig i kroppen att nu har jag nått den nivå för att kunna börja löpa på riktigt. Och nu löper jag 5km - 7,5km * 6ggr varje vecka.. Många har sagt att jag sliter ut kroppen, men jag känner att det är bättre att träna lite varje gång men lite oftare träning ist för ett längre pass * 1 -2 ggr. Anledningen är att man ska kunna hålla motivationen men samtidigt kunna öva snabbheten och kondisen. Idag löper jag 5km som bäst på 16 min och jag kan springa en halv maraton utan att vila...
Det är bara du som känner din kropp, gör upp ett träningsprogram som du kan följa utan att tappa motivationen till träning :) Lycka till
|
|
|
|

2012-07-01 12:49
|
|
|
Anders det är ju i den här åldern som kroppen är mest mottaglig för träning. Om du stärker din bålmuskelatur i denna ålder så har du mycket gratis. Vet att på friidrotts gymnasierna har mycket fokus på styrketräning med egen kroppsvikt och övningar för bålen. Även skidåkare på i gymnasie åldrarna tränar mycket bål träning. Vet inte vad du grundar din åskikt att det inte är något som hjälper än att bli snabb.
|
|
|
|

2012-07-01 15:46
|
|
|
För att han tränar andra idrotter o nu vill bli snabbare på kort sikt på just distanslöpning. I längden är det naturligtvis en förutsättning med bra grundträning också - eller att han fortsätter med annan idrottsträning parallellt
|
|
|
|

2012-07-02 09:38
|
|