Bra mat

Kokosolja/kokosfett

Är det någon som har erfarenhet av att använda sig av kokosfett i matlagning? Har du/ni i så fall några åsikter om det är bra eller dåligt i förhållande till exempelvis smör?

Vad använder ni när ni steker er mat?

2012-06-28 18:04
Har bara använt/använder biofoods eko lukt/smakfria.
+ Tål högre temperaturer utan att bränna.
+ Bidrar mindre med smak till maten
+ Innehåller nyttiga medellånga fettkedjor som annars är ganska ovanliga
- Saknar smörsmaken som jag gärna vill ha när jag tex steker en biff eller enkel omelett.
! Använd aldrig den härdade sorten i silverpaket som finns i alla kyldiskar.

2012-06-28 21:21
har hört att holistics kokosolja ska vara bra. har ej testat den själv  

2012-06-28 21:49
Använder både raffinerad och vanlig kokos fett/olja. Den senare nämda är givetvis den bättre av de två, men då smakar ju allt kokos också. Detta och olivolja är nog det bästa du kan använda dig av i din matlagning.

Använder även Holistics produkter, och det är bra och "rena" produkter.

2012-06-28 23:14
Ref: min favvo utan kokos-smak: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g .
Kan hittas en smula billigare i vissa coop-butikers hälsokosthyllor .

2012-06-28 23:24
Hej! Jag har läst väldigt mycket om kokosolja och dess egenskaper. Jag själv använder det väldigt mycket, dock inte i matlagning. Det är bra för även hår hud och naglar! Jag brukar smörja in mitt ansikte med det på kvällen innan jag lägger mig och på morgonen är ansiktet så fantastiskt lent som det kan bli! Man kan även smörja in hårbotten med det och gå runt i en timme sedan tvätta ur det, även då blir det lent och fint, det ska även hjälpa håret att växa bättre. Min mamma brukar också smörja in ansiktet innan hon lägger sig och påstår att det känns som om hon får mindre rynkor. Jag vet inte om det stämmer, men på en av flaskorna jag har står det att det ska hjälpa mot just rynkor! Men åter till matlagning, det sägs ju att kokosolja ska hjälpa mot fettförbränningen, jag har även läst om en tjej som brukar ta två teskeder kokosolja och stoppa det i sitt te varje dag. Hon påstår att det får henne att inte känna sig lika hungrig. Enligt den här sidan ska kokosolja vara bra mot väldigt mycket! http://www.organicfacts.net/organic-oils/organic-coconut-oil/health-benefits-... Jag tycker att du helt klart kan ge det ett försök!  

2012-06-29 11:24
Extra virgin coconut oil är fantastisk att använda i smoothies!
Brukar göra två olika:

Mango
Apensinjuice (färskpressad, koncentrat förstör smaken)
Coconut oil
Omega 3

Blåbär
Soyamjölk (gärna osötad)
Cashewnötter
Coconut oil
Omega 3

Man får prova sig fram till vilka mängder man vill ha. Allt ska mixas i en blender naturligtvis. Och blendern måste vara tillräckligt kraftfull för att krossa nötterna helt annars blir det inte så trevligt med klumparna... Såg att det fanns en burk kokosolja på Willys, den kostade typ 150 kr men den räcker ganska länge och det är inget dåligt köp :)

2012-07-02 09:22
Tips till smothisarna - man kan köpa cashewnötssmör till smothien också. Då behöver det inte mixas lika länge. Blir supergott att ha i.  

2012-07-02 16:24
Kristina: Är det flytande Omega 3 är det du har i då och var köper du den?  

2012-07-02 17:57
Kristina: Jag har ingen blender, bara stavmixer. Men en blender måste användas?  

2012-07-02 17:58
Magnus: Är det Holistics kokosfett/olja du använder också?

Så jag ska byta ut smöret i stekpannan mot olivolja eller kokosfett? :)

2012-07-02 17:59
Använder Holistics kokos olja. Främst till smoothies och i stekpannan.
Raps och Olivolja innehåller mer enkelomättade fetter än andra oljor (solros/matolja), så de tål ju högre värme. Men försök ändå att alltid hålla nere värmen i pannan. Börjar oljan ryka, så är det för varmt. Som när steksmör blir brunt...
Men kokos oljan är mitt första hands val.

2012-07-02 21:51
Sofia,

Det går ju alltid att använda stavmixer istället för blender men jag tror att man gör sin smoothie betydligt lättare med en blender. Men har man inte det så tager man vad man haver! Har man ingen stavmixer heller kan man ju alltid äta en skål med blåbär och mjölk eller något sådant.

Jag använder flytande omega 3, inte kapslar utan på flaska. Finns det i fast form?
Det går att köpa i hälsobutiker. Egentligen ska man väl inte behöva ta omega 3-tillskott utan det borde räcka att äta nog med fisk varje vecka, dock är jag student så fisk tre dagar i veckan är inget alternativ...

Jag äter blåbär bara för att det är nyttigt och då jag måste göra något med alla de bär jag plockar på sommaren/hösten :)

Kolla in den här sidan om du är intresserad:
http://www.omega-3.se/miljogifter.html

Och detta är varför blåbär är bra: :)
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/152

2012-07-04 10:07
Jag äter blåbär för att det är gott och det gäller all annan mat också.  

2012-07-04 10:17
Kristina:

Jag ska kolla upp det där!

Jag är också student, så fisk 3 dagar i veckan blir nog lite dyrt...

Jo, omega 3 finns i kapslar också vad jag vet. Dock är det nog rätt dyrt, men ska kolla upp det.

2012-07-04 16:47
Magnus:

Tack för ditt svar!

Var handlar du det någonstans?
Varar det länge, eller det tar slut fort? Tänker lite på priset med tanke på att jag är student nämligen.

2012-07-04 16:49
Tyvärr finns inte deras återförsäljare listade på deras hemsida. Så du får kontakta Holistic själv, så kan dom guida dig till närmsta återförsäljare.
Priserna ligger kanske något högre än "andra" kosttillskott, men för mig är det värt det. För jag vet att det är "rena" produkter, och kvalitet kostar.

Man får se det som en investering för kropp & hälsa!

http://www.holistic.se/index.php

2012-07-04 18:22
Förlåt om jag frågar, men är fet fisk så dyr?

En burk med sardiner i olja eller makrill i tomatsås är inte dyrt. Likaså tänker jag på all inlagd sill som finns. För att inte tala om matjessillen nu på sommaren. En hel burk kostar max en tia. Fryst portionslax (4x125 g) brukar de har fina priser emellanåt. T ex.

Tipsar bara lite, för jag har också varit student en gång i tiden. Smiley

2012-07-04 18:31
Makrill filéer är både nyttigt och gott =) Handlar (3x125g) paket på ica. Har ofta 2st 3-pack till ett bättre pris.
Men glöm inte att läsa på innehålls förteckningen. Ibland byter dom 3-packen till en makrill av sämre kvalitet. Kan vara lätt att missa, då även dom ofta har det vanliga röda plast överdraget. Som tex "Ica basic" eller Euroshopper som det hette förr. Brukar innehålla en hel del socker dom där....

2012-07-04 19:07
.....finns ju fryst lax i 4-pack direkt från frysdisken. Brukar kosta runt 70kr.
Själv väljer jag enbart färsk lax hos fiskhandlaren. Brukar hamna runt 120kr istället. Men då är det rejäla bitar, och med mycket mer näring i också!

2012-07-04 19:11
Nja, priset på fisk beror såklart vad det är för något man köper. Jag vet också att det finns billig Euroshopper-lax (eller vad det nu är för märke), dock tycker jag det är ofta fisken är odlad. Då går det åt typ 3 kg fisk för att odla fram 1 kg lax. Det tycker jag är så fruktansvärt onödigt.

Tonfisk är ju också gott och billigt, dock så är de flesta tonfiskarter utfiskade och iaf 1 är akut utrotningshotad. Ibland är ju tonfisken också fiskad med stora nät som får med sin sköldpaddor, delfiner och en del annat. Jag gillar inte sånt.

Men fisk är ju så förbannat gott och som med de flesta saker så bryr man sig för lite för att göra något åt saken och finns det att köpa i butiken, why not..?

2012-07-04 19:22
Men jo Sylvia, du har rätt att det finns en massa att köpa. Jag har bara så jävla svårt för inlagd sill, tycker inte om det helt enkelt. Men jag tränar på det så att jag inte behöver vara utanför när alla käkar sill på midsommar :) Makrill i tomatsås är också förbannat gott - ska köpa nästa gång jag handlar :)  

2012-07-04 19:24
Tur att man bara äter sill två gånger om året, då det innehåller lika mycket socker som choklad pudding =)  

2012-07-04 19:35
"Då går det åt typ 3 kg fisk för att odla fram 1 kg lax. Det tycker jag är så fruktansvärt onödigt."

Hur mycket fisk går det åt att tillverka alla omega-3-kapslar då? Smiley

Skojar lite bara. Reagerade på att Ni tyckte att fet fisk 3 dagar i veckan var uteslutet pga att Ni är studenter. Kapslar dagligen är inte så billigt det heller.

2012-07-04 19:36
Magnus. Äter själv mycket makrill till frukost. Hur ser man om Ica bytt ut makrill till sämre kvalitet?  

2012-07-12 18:19
Som jag skrev, så får man läsa på innehålls förteckningen. Skall ju enbart vara makrill och tomatsås (vatten,tomatpuré,salt) i konserven. Inte en massa socker eller andra tillsatser.

Själv handlar jag på ICA, och där finns ett flertal olika märken med varierande innehåll.

2012-07-12 21:57
Ok. Då förstår jag. Jag trodde attndet bytt ut själva makrillen (fisken) till en sämre sort och då är det litensvårare att upptäcka.  

2012-07-13 09:19
....även kvaliten på makrillen lär variera, men beror nog mer på säsong och vart den är fiskad. Men står ju ofta vart den är fiskad och även % av innehållet i förpackningen.

Som ett ex. så är ICA:s makrill fångad under MSC-certifierat fiske i Nordostatlanten. Vart ICA Basic:s (Euroshopper) makrillbitar är fiskade vet jag inte, men antagligen någon helt annan stans.

Nu är detta kanske inget man behöver bry sig om, utan är ju isåfall bättre att skippa tomat såsen som den ligger i. =)

2012-07-14 09:20
Kokosolja - http://track.healthtrader.com/track.php?c=cmlkPTc0MDM1NyZhaWQ9MjQ1ODMyNTI Jag använder kokosolja och har gjort i ett år. Är helt frälst. Använder mest på kroppen efter att jag kört peeling eller i ansiktet under ögonen främst då. Det har tagit bort massor av mina bristningar (blekt). Så fortsätt, det har hjälpt mig jättemycket.  

2016-07-27 15:52