Bra mat

skulle behöva vettig hjälp

jag har ca 5 veckor på mig att gå ner i vikt.
kan ni hjälpa mig med era bästa råd vad ja ska äta å hur mycke.

enda träningen just nu är bara promisar å joggning.

snälla behöver all hjälp ja kan få, å vill inte ha massa hån å folk som klagar. ni kan klicka er bort från denhär sidan nu

2012-06-26 23:31
Hej!

Hur mycket vill du gå ner i vikt under de 5 veckorna? Jag gjorde ett sådant race i vintras när jag ville tappa några kilo och jag åt ca 1300 kcal om dagen och då tappade jag allt mellan 0.5 kg - 1 kg i veckan. Om jag inte missminner mig är 1300 minimum för att man ska få i sig den näring man behöver. Men jag vill påpeka att jag var ruggigt hungrig större delen av tiden och hade ingen ork till träning mer än spinning och promenader.

Tricket för min del var att äta saker som mättade så mycket som möjligt, då blev det inte så mycket småätande. Kan kanske verka uppenbart, men det är inte så lätt när man står där i köket och jagar kalorier.... Smiley

Ägg är toppen och inte så fasligt kaloririkt. Sedan ersatte jag bregottet med nån smaksatt Philadelphia och om jag ville ha pålägg så funkade kalkon väldigt bra. Ville jag kosta på mig något sött så hade jag en sådan där Premium mörk choklad med 10-gramsförpackningar hemma. Perfekt om man vill unna sig något efter ett träningspass. Smaksatt kesella är också riktigt gott, särskilt citrus och hallon. Avokado är kaloririkt men mättande.

Egentligen körde jag på att försöka äta som vanligt, fast mindre portioner och såklart medvissa modifikationer.

Hur som haver gäller ju regeln att förbränna mer än man äter, så räkna räkna räkna. Tråkigt som fasen, men effektivt.

Lycka till! Smiley

2012-06-27 07:51
Hejsan !
Har gjort samma race som du i perioder och det är väl just det som är svårt med snabba viktminskningar.....just att det är mer kurer än
långsiktiga förändringar. Jag jobbar som diabetessköterska och testade att äta GI-insprirerat förra sommaren( för att veta vad jag egentlligen rekommenderade till diabetiker) och mådde väldigt bra av detta.........värt att kika på för dig kan jag tänka. Jag utgick i från boken "GI i praktiken" av Ola Lauritzson( osäker på stavningen där..) Lätt att följa och inspirerande kapitel i början......
Kan vara svårt att träna superhårt de första två veckorna för man äter pyttelite kolhydrater just då men sedan får man lägga till allt eftersom.......Detta är en bra kost att äta - gott om nyttigheter och jämt blodsocker
LYCKA TILL MED DIN VIKTFÖRÄNDRING !!!!!!!!

2012-06-27 09:31
de rä ju de jag har så himla svårt med, å räkna dessa kalorier å sånt =(

kanske ja bara ska försöka äta så minimalt som möjligt... ja provade förut såndär pulverdiet, men de funkar inte alls på mig.... ja blir ju helt galen om man inte får stoppa nått i mun å tugga på

2012-06-27 09:43
Kolla appen ShapeUp till mobilen. Funkar rätt bra och är lättanvänd.  

2012-06-27 09:47
Skulle nog också säga att räkna kalorier är det bästa. Och viljestyrka. Inga "idag kan jag unna mej...."
Men om det är något speciellt (du ska i en klänning till ett bröllop eller så) så kan man ju köra någon av alla dessa (dåliga) dieter som finns. För visst går man ner av att inte äta speciellt mycket. Men då ska man nog låta träningen vara också. För man blir hungrig av att träna.

2012-06-27 10:33
@Emma-Maria: Om du inte vill krångla med att räkna kalorier så skulle jag i alla fall ta mig tiden att kika på maten jag har hemma och se efter vad den har för kaloriinnehåll. Vissa ingredienser är lurigare än man kan tro, och då kan man ju bara undvika eller minska på dem. Du kan ju skriva en lista på mat som har så lågt kaloriinnehåll som möjligt (fast med mest mättnadskänsla), och variera dessa. Ät regelbundet och ät dig ohungrig, inte mätt. Smiley

@Karin: det där med att unna sig...det kan man faktiskt göra och ändå ligga på en låg kalorinivå, det beror helt och hållet på hur mycket man unnar sig. Själv brukade jag ta en långpromenad eller köra en timmes spinning bara för att kunna njuta av en bit choklad eller ett glas vin. Förutom resultatet på vågen så var det "unnandet" som gjorde att jag andra dagar kunde hålla en strikt diet.

2012-06-27 11:47
Håller med, ShapeUp funkar bra.  

2012-06-27 12:00
Caisa; Jag har också unnat mej och gått ner många kilo i vikt. Fast inte på fem veckor utan snarare på ett halvår. Men vad jag förstod var det nu en situation där hon verkligen ville ner i vikt på ganska kort tid. Iofs står det inte hur många kilo men vad jag menade var att man kan gå ner mycket under ganska kort tid om man är väldigt strikt.  

2012-06-27 13:28
nu är de ju så att ja har ingen sån ny telefon, så dedär med nån app funkar inte för mig....

ja vad som finns hemma :P de är oftast inte mycke... men de vanliga typ, kyckling, köttfärs, fisk å sånt i frysen. ja försöker låta bli å äta så mycke bröd, men de är ju sååå gott :P

2012-06-27 13:49
När jag vill vara säker på att gå ner i vikt under en kortare period så följer jag ett färdigt kostprogram. Man slipper räkna kalorier för det har någon annan redan gjort Smiley Viktväktarna har färdiga veckomenyer och isodieten köpte jag i pocketform billigt från adlibris. Utan träning går jag ner ca 1kg i veckan med dessa program och man får ju äta "vanlig" mat och slipper gå hungrig.  

2012-06-27 14:11
Emma-Maria, du har 5 veckor på dig. Under den perioden kan du visst låta bli att äta bröd! Just say no. Några kallade det ett "race", alltså just nu tar du i extra för att klara det, sedan kan du kanske slacka lite.
Caisas råd är väldigt bra, satsa på att äta sådant som mättar men samtidigt inte innehåller så mycket kalorier och desto mera näring. Det är fritt fram för alla grönskaker, och så lägger du till proteinrik mat. Experimentera med sallader där du lyxar till det med lite kalkon eller räkor, ägg och lite "toppings" som pumpakärnor eller pinjenötter. En gnutta olivolja behöver du för att bli mätt och för magens skull. Vad äter du till frukost? Skippa mackorna och börja med havregröt, det går supersnabbt och är väldigt bra mat. Piffa till gröten med bär och nötter. Säg NEJ till glass, pizza, pasta, godis, kakor, öl och vin! Nu är det fem veckor hardcore, sen kan du ligga på playan med en paraplydrink.

2012-06-27 15:07
Hade en liknande period för många år sedan, tyckte det var jobbigt att träna när man låg på stort kaloriunderskott. De flesta grönsaker är bra så länge du inte lägger till fett. Ärter, bönor (fler kalorier men gör dig grymt mätt), kål, squash, osv. Grovt bröd mättar mycket bättre än finare. nästan alla frysta grönsaksblandningar funkar. Koka med lite buljong o gott om kryddor.  

2012-06-27 16:24
Karin: Jag förstår vad du menar och jag tror egentligen att vi tycker samma sak. Smiley Man kan ju vara strikt och hålla sig till ett visst antal kalorier, men om man vill kunna äta något gott kan man ju träna ett extra pass och unna sig något inom antalet kalorier. Om du förstår. Smiley

Och mer mattips:
Varm mat känns som om det mättar mer än kall av någon anledning.

Gryta med potatis, bönor, morot, kryddig korv, lök och krossad tomat är gott som fasen.

Väg pastan, där är det alltid lätt att ta för mycket.

Lax är nyttigt och mättande. Ugnslax + sallad med rostade pinjenötter = gott!

Drick te eller kaffe (utan socker såklart), det är ju ingen näringsexplosion direkt, men det kan vara skönt att dämpa hungern när man har slut på kalorier. Smiley

Och som många redan sagt så är mackor en jättebov, men det är bara att suck it och försöka klara sig utan det. Wasa sportknäcke är 50 kcal/skiva och med lite leverpastej och gurka så är det inte så tokigt.

Mjöl är också en elak rackare, så redd sås är en big no-no.

Jaa, nu börjar jag få slut på idéer, hoppas det har hjälpt. Lycka till med nedgången, håller tummarna för dig!

2012-06-27 17:26
Behöver du unna dig något extra, utöver att du faktiskt går ner i vikt, vilket är det du vill?  

2012-06-27 17:51
Du behöver inte räkna kalorier strikt men det kan vara bra om du sätter dig in i ungefär hur mycket du behöver få i dig på en dag och kunna göra enkla överslag vad maten du äter innehåller samt kunna skilja på energität mat respektive lite kalorisnålare grejer.

Det är hela hemligheten. Ta dig lite tid att läsa på om detta istället för att bara skriva att det är "svårt", det är inte raketforskning.

En liten knuff i rätt riktning: 7000kcal = 1kg.

2012-06-27 18:05
Leif, nu vill jag inte in här och dra samtalet i någon annan riktning men blev lite nyfiken på det där med 7000kcal=1kg. Är det ett kg blandad mat som ungefär motsvarar 7000kcal? För om det stämmer så trycker jag in mig upp mot 10 000kcal om dagen och det kan helt enkelt inte vara möjligt. Eller jo det kan det men inte varje dag för då hade jag inte varit så slank, smal och snygg som jag är. Smiley  

2012-06-27 18:11
Han menar nog för att tappa 1 kg (i kroppsvikt) måste man förbränna runt 7.000 kcal. Det har inget att göra med hur mycket maten man käkar väger Smiley  

2012-06-27 19:12
Min mat snittar ung. 150 kcal på 100 gram. Så 7000 kcal blir ca 4.7 kg mat. Men det varierar såklart beroende på vad man äter.  

2012-06-27 23:16
Oj, snacka om att ha koll!! Smiley Jag har ingen aning om hur mycket kalorier min mat innehåller.

Emma-Maria, det känns som att det vore lättare att ge Dig råd om man fick veta vad Du äter och dricker under en dag och hur mycket. På ett ungefär.

På så sätt är det lättare att se vad Du skulle kunna hoppa över helt och hållet och vad Du kan byta ut mot annat som är lite bättre.

Men, generellt - ta bort allt vitt: vitt mjöl och allt som är gjort av vitt mjöl och socker. Godis, kakor, glass, sötade drycker och alkohol - big no-no när det är en viktnedgång Du ska fokusera på. Minska även ner på bröd och pasta om Du äter mycket av sånt.

Här handlar det inte om att unna sig utan att vara benhård på vägen mot målet. Fem veckor är en kort tid av Ditt liv så allt det kan Du vara utan under den tiden.

Som sagt, ge oss Ditt matschema så blir det lättare. Smiley

2012-06-27 23:32
Äh, det var en ren uppskattning. Har inte orkat räkna efter egentligen. Men det brukar hamna där när det är lagad mat. Smiley  

2012-06-27 23:54
Sandra löste ekvationen utmärkt.

Nästa insikt borde vara att man kan kan bli av med de där kalorierna på två sätt - antingen minska mängden eller ändra sorten mat man äter alternativt röra på sig lite mer.

That's it.

2012-06-28 09:51
Leif, Läs Emma-Marias första inlägg igen, speciellt där hon skriver: "snälla behöver all hjälp jag kan få". Det finns ingen anledning att vara raljerande när någon uppriktigt ber om hjälp och tycker att det är svårt att fixa det själv.  

2012-06-28 17:05
Exakt var raljerade jag? Det jag ville uppmuntra till var att ta reda på fakta för att hitta ett sätt som passar en själv. Visst hade jag kunnat linda in det i bomull, men det är ganska enkla sanningar.  

2012-06-28 19:39
Lättaste sättet att gå ner i vikt är nog att amputera ett ben.

Mitt andra råd är att skippa raffinerad mat och friterad mat. Ät näringrik och naturlig mat så du blir mätt och kör långa lågintensiva träningspass, typ 3h löpning/jogg och liknande.

Lycka till!

2012-06-28 23:39
Leif, jag tror säkert att den enkla regeln 'ät mindre motionera mera' inte har undgått henne heller, men det finns ju en orsak till att hon ber om hjälp. Det vill säga "enkla" sanningar är inte så enkla alltid speciellt inte om man inte är van vid kostplanering.
"Allting är svårt innan det är enkelt" - Goethe

2012-06-29 09:41
Ann: Då kan vi antingen ge henne fisk eller lära henne att fiska.

Och som en avslutande touch i mitt raljerande - skippa paraplydrinken efter 5 veckor och se hälsan som ett långtidsprojekt. Lycka till!

2012-06-29 11:38
Jag gick ner flera kilo genom att

1. Minska frukosten genom att utesluta yoghurten.

2. Cykla till jobbet (totalt 5 km/dag).

3. Äta som vanligt men minska mängden pasta och sluta äta när jag var mätt.

Vi är alla olika men detta funkade för mig (och det var inte ens avsiktligt).

2012-06-30 23:01
Ok, fler tips.

Först rekomenderar jag Viktväktarna, de har ett enkelt och bra system där man får lära sig att äta bra mat. Vilken mat som är nyttig för kroppen, som man ska fylla på mest med, och vilken mat som man bör äta i mer begränsad mängd. Visst, man behöver räkna lite i början, men betydligt enklare än kalorier. Och det finns även fria livsmedel, så om du bara äter en viss typ av livsmedel så behöver du inte räkna alls. Och går ned i vikt. Mellan 0,5 - 1 kg i veckan, om du har mycket övervikt går du troligtvis ned mera första veckan. Själv brukar jag gå ned 4-5 kg de första 3 veckorna jag ändrar min kost. Och då har jag inte haft ett jättehögt BMI.

Har själv levt lite väl gott i ett par månader och börjar känna att min nya sommargarderob jag köpte i våras börjar sitta lite väl tight. Så jag tänkte själv köra ett litet "race" nu innan semestern. Min taktik ser ut så här:

* Skippar allt som innehåller vitt mjöl och socker (ok, ibland gör jag undantag med ett par knäckemackor). Detta i enlighet med vad Syliva rekomenderar. Jag äter alltså inga kakor, bullar, godis, bröd, pasta och liknande. Istället äter jag grillade/wokade grönsaker, sallad, bönor och/eller rött råris till mina måltider.

* Äter minst 500g grönsaker och frukt om dagen. Det får jag i mig genom att jag äter grönsaker till både lunch och middag. Och frukt till frukosten och vid två mellanmål under dagen.

* Äter mest kyckling och vit fisk, och ett par gånger i veckan fet fisk typ lax och sill.

* Äter 500g mjölkprodukter/dag för att få i mig min kalciummängd.

* Motionerar (med start idag efter förkylningsuppehåll) och rör på mig så mycket jag kan, hinner och orkar.

* Dricker inga kalorier. Pepsi max för att dämpa sötsuget och göra livet lite roligare. Ibland ett litet glas lättmöjlk för att få i mig kalcium.

* Sluta äta när jag är mätt och undvika att överäta.

* Skippa charkuteriprodukter som korv, köttbullar, köttfärs m.m.. då de ofta är fettrika. Äter rent kött och fisk, skinka/kalkon på smörgåsen osv.

* Undviker feta såser och röror, om jag "måste" tar jag bara en liten skvätt.

Ok, några av mina tips. Med detta räknar jag med att gå ned 1 - 2 kg/vecka med ett BMI på strax över 25. Det är ungefär det resultatet jag brukar få. Jag är dessutom mätt, glad, mår bra och orkar träna. Och jag har samtidigt ändrat mina dåliga vanor till bättre, och det blir inte så jättestor försämring av kosten om jag till dessa bra matvanor lägger till en glass eller en bulle några gånger i veckan när det väl är dags för semester.

Lycka till!

2012-07-02 09:21
Och just ja. Om du vill gå ned i vikt så måste du vara medveten om att det kommer ta kraft, energi och tid ifrån dig. Du ska ändra en vana, och det är inget som sker i en handvändning. Framförallt får du inte tappa tron om du råkar trilla snett efter en vecka. Det är bara upp och på´t igen. Oftast är inte skadan så stor. Men den blir stor om man tänker att man skiter i det och äter "som vanligt" hela helgen istället för att ta nya tag på lördagsmorgonen.

Lycka till!

2012-07-02 09:23
Kommer in sent i diskussionen men har en fråga till TS, är det så att du behöver gå ner i vikt eller minska "omfånget"?

Om det är omfånget som är bekymret så rekommenderar jag att du styrketränar om du inte gör det idag redan.

2012-07-06 11:39
Jag är lite nyfiken på hur det gått hittills.

TS - hur går det? =)

2012-07-06 12:03