Triathlon

Ironmanblåbär 2013

Rätt mäktigt att lägga detta inlägg som sitt första i FBs konferenser... :)

Alla blåbär som siktar mot sin första start går med i denna grupp för att få sin träning registrerad i topplistan:

http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=3434

Konceptet är precis likadant som tidigare år och storasystertrådarna hittar ni här:

2010: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=594890
2011: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=818379
2012: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1043431

Topplistan kommer ställas samman och postas i tråden på söndagskvällen efter kl 21 så se till att ha veckans träning reggad då!

Veteraner är varmt välkomna att ge värdefulla tips i tråden på de nybörjarfrågor som kommer dyka upp längs vägen.

Blåbärens externa bloggar om resan mot det stora målet:

Rickard Alfredsson: http://klassikerutmaningen.blogspot.se/
Jörgen Nilsson: http://franfettilltriathlet.se/
Mattias Krantz: http://mellanklass.blogspot.se
Richard Jack: http://rundtramp.blogspot.se/
Per Johansson: http://segagubben.blogspot.se/
Fredrik Blom: http://www.drain.se/category/bloggen/fredrik/
Ingrid Kjellström: www.endorfinkick.com
Henrik Ahlqvist: http://alistriathlon.blogg.se
Tommy Friberg: http://tommy-trana.blogspot.se/
Mattias Sjöstrand http://sjostrandblog.com/
Oscar och Linda Ek http://jarnekarna.blogspot.se/

Nu ser vi till att hålla igång tugget hela vägen in i kaklet och sporra varandra till stordåd!

2012-06-24 20:40
En kort presentation skadar ju aldrig men det är självklart inte obligatoriskt för att gå med i gruppen

Jag satt den första söndagen i mars framför TVn hemma här nere i Skåne och följde Vasaloppet med en stor laddning marängsviss framför mig. När jag njöt som mest av de fina prestationerna slog det mig att det aldrig kommer ett bättre tillfälle för egen del att genomföra detta lopp än nästa år. Ganska snabbt växte projektet till en Svensk Klassiker och bara några veckor senare började idén om en Ironman bubbla inombords.

I veckan som gick bestämde jag mig definitivt för att jag kör! Jag smygstartar min klassiker med LL i september och sedan kör jag färdigt den nästa år samtidigt som Ironmanförberedelserna pågår som bäst.

Löpning begriper jag men har däremot aldrig suttit på en riktig hoj och är tveksam till om jag klarar simma 70 meter bröstsim även om jag äger ett simborgarmärke ifrån grundskolan men har alltid sedan dess undvikit läskigt badande (och dessutom har jag åkt 2 km längdskidor i obefintliga regnspår under OS i Vancouver).

Tufft, ja! Omöjligt, nej!

Bloggar ungefär varannan dag om min utmaning på:

http://www.klassikerutmaningen.blogspot.se/

Så nu vet ni vart ni har trådskaparen. Kan han så kan DU. Liksom...

2012-06-24 20:59
Där kom den!
Kul att du fattade rätt beslut. Nu blir det åka av!

Kort presentation om mig:
34 år gammal exilskåning som påbörjade en livsstilsförändring 2010 med målet att förvandlas "från fet till triathlet" Jag har nu gått ner drygt 25kg, sprungit 3st maror och känner att jag har goda möjligheter att kunna slutföra ett av mina mål. Kalmar 2013!!!

Här har ni bloggen:
http://jonijogger.blogspot.se/

2012-06-25 02:38
Härligt Jörgen och välkommen hit! Din tämligen extrema livstilsresa kommer att inspirera oss alla på vägen.

Första dygnets fångst blev fyra blåbärspojkar. Inledningsvis lär vi inte vara så oerhört många i gruppen eftersom det fortfarande är lååångt till Kalmar och därför kommer jag, åtminstone under de första söndagarna, att köra med dubbla topplistor, både för 7 dagar och för 30 dagar. Det går att argumentera med framgång för båda - den korta när man är nyfiken på hur man ligger till en vecka när man verkligen legat i och den långa för att hålla koll på att man inte sackar efter sina blåbärsbröder/systrar när de lite mer långsiktiga glasögonen sitter på den blivande järnskallen.

De första listorna kommer nu på söndag.

2012-06-25 21:00
Jag går med så länge... Vet inte om det blir en satsning eller inte, men det kan bli det. Tveksamt om det blir Kalmar, tänker mig nog hellre ett icke IM trademark lopp, som Kalmar var förrut.  

2012-06-25 21:26
Jag är med!

Hösten 2010, efter att ha debuterat på sprintdistansen i Stockholm Triathlon (och efter att ha varit en total soffpotatis i 10 år) bestämde jag mig för att det långsiktiga målet skulle vara att köra en IM innan 40 år. Fyller i september nästa år så än har jag lite tid på mig.

Är idag totalt cykelfrälst och lycklig (så även min familj) över att träningen givit mig ett helt nytt liv. I tidig 40-årspresent har jag av min fru fått "möjligheten" att köra IM var jag vill. Om det då blir Kalmar eller någon annanstans i världen återstår att se.

Närmsta utmaning är Vansbro Triathlon den 7/7, halvan alltså.

Bloggar relativt flitigt på http://mellanklass.blogspot.se

2012-06-25 21:48
Å jag älskar denna tråd! Min favvotråd!

Egentligen vill jag bara önska er stort stort lycka till inför er satsning till 2013.
Känns väldigt realistiskt att börja redan nu om det är först nästa år ni ska genomföra det stora testet.

Jag var med i premiär Blåbärstråden 2010 och genomförde Kalmar samma år. Att följa tråden betydde otroligt mycket för mig. Sen när man sprang runt där på löpningen kändes det som om man var bekant med halva startfältet. :)

Efter Blåbärstråden och debuten 2010 har jag gjort en kort men ganska framgångsrik karriär på Ironmandistansen. Ni kan säkert mer om träning än vad jag kan..men här kommer mina bästa tips.

* Håll er friska för att kunna hålla kontinuitet i träning.
* Blir ni trötta i kroppen eller har ont. Backa och börja om. Om kroppen har ont försöker den säga nåt. Lyssna på det!
* Teama ihop er med några roliga människor och träna tillsammans. Tillsammans peppar man varandra till stordåd.
* Träna inte det du är bäst på. Träna det du är sämst på!
* Låt mål vara målet första gången och snärj inte in er i tidsmål.
* Gör en plan för hela loppet!

Det där sista jobbar jag mycket med nu när jag går på min fjärde IM i sommar i Kalmar.

Ni har gett er på en otroligt rolig och spännande livsresa! Njut av den! Det är trots allt rätt häftigt att vara i en sådan fysisk form att kunna genomföra en Ironman, oavsett på vilken tid man får.

För mig gjorde den där reggningen i oktober 2009 i Blåbärstråden att mitt liv tog en helt ny vändning. Ganska precis två år efteråt så genomförde jag Ironman WC på Hawaii. You watch out. Du kanske hamnar där också !

Lycka till!

Helena

2012-06-25 23:10
Jag har planner att genomföra min IM i 2014, men följa gärna 2012 och 2013 blåbär tråder för att lära mig lite mer om hur ni andra träna.

Jag är en 37 år trebarnspappa (7-4-1) som innan april 2012 satsade enbart på simning. Köpte en racer höst 2011 och började träna i april. Älska cykling!

Löpning kom jag igång med långsam pga min vikt men det är inte lika jobbigt som jag trodde.

2012-06-26 09:43
Samma här. Min plan för 2013 är en HIM och sedan en IM 2014 men följer gärna med för att lära mig till HIM nästa år.  

2012-06-26 09:58
Ytterligare en som planerar för HIM 2013 och IM 2014, under förutsättning att bäckenet tillåter mig att springa efter förlossningen samt att det funkar med familjen.

Det är så roligt att läsa om allas resor!

2012-06-26 16:32
och jag.. som en gång tänkte att köra 2012 men insåg att det inte fanns på kartan i år.... har nu bestämt mig.. jag gör en satsning för Kalmar 2013!  

2012-06-26 16:35
HIM i Sala i år ( debut efter sprint debut förra året) får se vad händer - målet är att klara loppet...
sen får vi se... innan jag fyller 50 kanske något större lopp - hjälp, inte långt kvar!

2012-06-26 16:37
De första topplistorna postas imorgon kväll och jag vill göra göra hela truppstyrkan uppmärksamma på att om man inte gjort sina träningspass synliga för andra via "Mina inställningar"-"Vad andra får se" kommer träningsminuterna inte att synas i topplistan även om man gått med i gruppen. I nuläget gäller detta tre av tretton medlemmar. Ni som gått med i blåbärsgruppen kontrollerar själv enkelt om detta gäller er genom att klicka på topplistan för att se om era namn dyker upp eller inte.

Själv traskar jag runt och njuter av träningsvärk efter livets hittills längsta löppass i veckan (visst, är bara drygt halvvägs till en mara men man måste ju få njuta lite av framstegen längs vägen också...). Önskar er andra samma positiva känsla av smärta och en fortsatt skön helg!

2012-06-30 16:07
Perfekt att börja med topplistorna så här tidigt. Nästa vecka kommer jag halka ner lite eftersom det blir HIM-premiär och Vansbrosimpremiär nästa helg.

Någon mer ifrån gruppen som ska till Vansbro?

Snyggt jobbat med både löpningen och trådskapandet!

2012-07-01 00:22
Jörgen: Japp, Vansbro nästa helg här också.  

2012-07-01 15:55
Premiär för listorna inför 2013. 11/13 redovisar sina resultat och det generella intrycket är att alla är någorlunda igång när man går in och kikar på respektive medlems träningskalender.

Korta listan (7 dagar):

1. Mattias Krantz 873 min
2. Jörgen Nilsson 726 min
3. Rykno Tri-Guy 712 min
4. Patrik Fernqvist 642 min
5. Torbjörn Gustavsson 539 min
6. Per Thunberg 454 min
7. Niklas Gelkner 393 min
8. Helen Bengtsson 364 min
9. Rickard Alfredsson 325 min
10. Roine Lundberg 236 min
11. Oskar O 186 min

Cykelfrälsta Mattias värmer upp inför Vansbro triathlon med en fin träningsvecka och plockar hem första korta listan. Även Jörgen och Per har aviserat att de avser starta i Vansbro och vi ser naturligtvis hungrigt fram emot alla former av rapportering därifrån.

Långa listan (30 dagar):

1. Rykno Tri-Guy 3722 min
2. Mattias Krantz 3071 min
3. Patrik Fernqvist 2617 min
4. Jörgen Nilsson 2369 min
5. Torbjörn Gustavsson 1752 min
6. Roine Lundberg 1612 min
7. Per Thunberg 1223 min
8. Niklas Gelkner 1190 min
9. Rickard Alfredsson 1047 min
10. Helen Bengtsson 986 min
11. Oskar O 596 min

Rykno har, med blygsam ödmjukhet, meddelat att siktet mot IM förmodligen avser 2014. Ändå ståtar han i topp på långa listan, delvis tack vare de egenpatenterade barnvagnspromenaderna. Flera på listan genomförde Vätternrundan. Alla ligger över 500 min - så fortsätter vi!

2012-07-01 21:25
Gott jobbat med listan Rickard.
Hur räknar du veckolistan? Enligt min kalender reggade jag bara 697min den här veckan.

Keep up the good work!

2012-07-01 21:56
Att gå 7km/hr är inte lätt. Väga man ca 100kg 177 lång är löpning inte optimal. Nu är jag 92kg och ersätta promenad med joggning. Men erkänner mina minuter kommer att rasa ner mot 2800-3000 resten av sommar och sedan ca2500 till höst när jag börja jobba igen.
/Ryan

2012-07-01 22:12
Jag plockar den direkt ifrån topplistan, klipper in i Excel för att ha data för ev framtida statistiksammanställningar och klistrar sedan rakt in i tråden. Tyvärr får den med sig även föregående söndag och är i praktiken på 8 istf 7 dagar vilket är riktigt synd (kika in Blåbärstråden 2011 där man körde med 7 dagarslistan där detta var uppe för diskussion vid något tillfälle). Antar att samma sak gäller för 30-listan, dvs att den i praktiken är på 31 dagar (har inte kontrollerat). Att manuellt sitta och justera bort en dag känns inte som ett alternativ.

2012-07-01 22:19
Ryan (grattis till en fin simning idag förresten, glömde nämna den tidigare): Jag tror vi kan vara helt överens om att all träning ska vara med och räknas i listan. Du behöver inte erkänna eller ursäkta dig på något vis, jag ville bara belysa att det finns många sätt att erövra de värdefulla träningsminuterna utifrån de olika förutsättningarna vi alla har och när du pratar om ras ner till 2800-3000 resten av sommaren är det en nivå jag bara skulle kunna drömma om i nuläget. Kanske nästa vår/sommar...

Kör hårt!

2012-07-01 22:32
Riktigt kul och engagerat Rickard! Om du orkar hålla intensiteten i tråden upp samtidigt som du dessutom tränar till och kör en IM nästa år så blir jag riktigt imponerad Smiley

Vansbro HIM ska bli kul. Lite osäker på formen och vilken ansträngningsnivå jag ska lägga mig på i de olika momenten. Men å andra sidan är det väl det som jag ska lära mig genom att köra. Simningen funkar okej, löpning likaså, hade önskat att jag hunnit med några fler pass på tempocykeln och några brickpass. Men bortsett från det känner jag mig redo för 5-6 timmars kämpande.

Lycka till alla som ska till Vansbro!

2012-07-01 23:38
Om ni ser nån som kör förbi er på en gammal linjehoj med alu-ram och sletna sora-växlar så kan ni ju vinka glatt... Om det omvända skulle hända så bry er inte om det där långfingret som bränner er i ryggen... Smiley

Känner mig också grymt osäker på var jag står. Har knappt hunnit träna varken cykel eller simning i år. Har hunnit med ett triathlonpass iaf, så jag har tränat växlingarna en gång.

2012-07-01 23:43
Hej Rickard,

Hade inte hunnit registrera lördagen och söndagens träningar innan du summerade ikväll. Det blev 319 min lördag & söndag vilket borde ge 393 min för 7 dagar och 1190 min för senaste 30 dagarna.

2012-07-02 02:14
Så Niklas, redigerade listan och lyfte in dig på topp 10 på ett lagom jaktavstånd för min del, passa dig den här veckan, jag har en utökad träningsdos i mitt program! :)

Det är ganska givet att det är närapå omöjligt att hålla samma engagemang i tråden i mer än ett år men taggar man igång går det alltid att växeldra lite med resten av gänget på listan och det finns mycket inspiration att hämta den här vägen. Har läst igenom tidigare blåbärstrådar de sista veckorna och de gör läsaren på väldigt gott humör.

Ifrån Vansbro vill vi ha tips på saker ni inte var beredda på, utrustningsmissar och annat elände. Men också höra om små och stora framgångar samt den härliga känslan när mållinjen passerades.

2012-07-02 06:54
Körde Vansbro ifjol och nåt annat elände kommer jag inte ihåg... Men känslan av att gå i mål är ju alltid härlig.  

2012-07-02 07:34
Då var det dags för mig att gå med i gruppen.

Jag har inte bestämt vilken tävling(IM) jag kommer att köra nästa år men troligtvis blir det kalmar.

Jag ska köra Sala-silverman nu i augusti.

Lycka till alla!

2012-07-04 23:26
Välkommen Fredrik!

Jag har nu lagt till en länklista i trådens första inlägg till de gruppmedlemmar som lagt ut en länk till sin externa blogg om träningsförberedelserna inför den stora utmaningen 2013. Det gör det lättare att navigera runt för de som vill följa på djupet hur vi blåbär egentligen är funtade, hur vi lägger upp träningen, gläds åt framgångar samt deppar över förkylningar och småskador.

Vill man vara med på den listan över externa träningsbloggar internmessar man mig eller lägger ut länken här i tråden. Enda kravet är att man är en gruppmedlem med sikte på sin första Ironman under 2013.

2012-07-06 07:48
Kul tråd som säkert kan sporra oss till stordåd!

Kort om mig:

Fyller 40 senare i år, vilket fick mig att bestämma mig för att genomföra en klassiker 2012, innan 40-strecket dras!

Har haft en riktig berg-och-dalbana formmässigt genom livet. Från vältränad kustjägare 1992 till ett fläskberg på 130 pannor 2006... Bestämde mig för 3 år sen att det var dags att göra något åt det, och eftersom jag är antingen av eller på, så har det varit fullt ställ sedan dess! Jag har fastnat mest för cykling, först MTB och sista året även landsväg, men har också sprungit en hel del sista åren. Min svaghet är simningen som jag måste förbättra. Blir förhoppningsvis lite bättre nu på söndag då jag får njuta av 3 km Vansbro-sim.

Hoppas på att få ihop en IM i Kalmar 2013, lite beroende på om kalendern går ihop just den helgen. Annars får det bli utomlands!

Några "personliga rekord":

-10 km 47.01 min
-5 km 22.34 min
-Halvmarathon 1.39,26
-Cykelvasan 3.56
-Vätternrundan 10.36
-Lida Loop 3.44,27
-Öppet spår 9.20
-Engelbrektsloppet

Lycka till allihop!

Patrik

2012-07-06 08:22
Det ska bli riktigt roligt att följa tråden Smiley
Jag är också en av dem som siktar på 2014, siktar på HIM i år och klassikern nästa år...

2012-07-06 21:39
Jahepp, surt väder nere i Skåne idag och efter en löprunda i regnet bänkar jag mig i soffan för att konsumera TdF på TVn. Dessutom slänger jag ett öga då och då på hur det går för eliten samt för våra stolta blåbärsgrabbar som redan är så långt framme i sin träning att de mäktar med en HIM. Vansbrohelgen är igång och för den som vill följa triathlontävlingen som startade idag kl 12:00 är det den här länken som gäller:

http://www.alpintiming.se/vansbrotriathlon2012/index.htm

Jag håller på listorna några timmar extra imorgon kväll för att ge gruppens Vansbrosimmare en chans att hinna hem och regga sina pass.

2012-07-07 13:49
Herre gud så kul Jenny!!!  

2012-07-08 18:48
Flera av gruppens medlemmar hade förlagt en halv eller hel helg av sina liv till Vansbro (av alla ställen) för att köra en HIM, delta i Vansbrosimningen eller bådadera. Nu ser det ut som att hela detta gäng har hunnit få in sina pass och därmed är det söndagsstatistik som gäller. 14 av 16 redovisar sina pass för allmänheten enligt följande:

Korta listan:

1. Mattias Krantz 812 min
2. Patrik Fernqvist 635 min
3. Jörgen Nilsson 630 min
4. Rykno Tri-Guy 567 min
5. Torbjörn Gustavsson 458 min
6. Niklas Gelkner 447 min
7. Rickard Alfredsson 390 min
8. Per Thunberg 387 min
9. Roine Lundberg 385 min
10. Fredrick Dahlin 366 min
11. Helen Bengtsson 345 min
12. Fredrik Blom 270 min
13. Oskar O 221 min
14. Adam Sernheim 123 min

Mattias i topp på korta listan även denna vecka. Fin cykling på HIM där han tuggade i sig flera placeringar. Patrik klämde in en Vansbrosimning, Jörgen kom till start både lör och sön och Ryan brände av en fantastisk söndagssimning. Ambitiösa gossar i toppen!

Långa listan:

1. Rykno Tri-Guy 3363 min
2. Mattias Krantz 3132 min
3. Patrik Fernqvist 2608 min
4. Jörgen Nilsson 2401 min
5. Torbjörn Gustavsson 1705 min
6. Roine Lundberg 1626 min
7. Fredrik Blom 1469 min
8. Per Thunberg 1281 min
9. Niklas Gelkner 1247 min
10. Rickard Alfredsson 1169 min
11. Helen Bengtsson 921 min
12. Adam Sernheim 658 min
13. Oskar O 456 min
14. Fredrick Dahlin 366 min

Samma kvartett i topp även här med ungefär samma träningsmängd under den senaste månaden som när vi tog pulsen på dem för en vecka sedan.

2012-07-08 22:41
Du hann med listan innan jag hann ändra inställning på min kalendar:( jag har en stalker troll på funbeat. Men ska jag var med på kista få jag stå ut för det Smiley

567/3363 var mina minuter iaf....

2012-07-08 23:17
Som vanligt sen på söndagen att regga dagens Triathlon träning. Mina siffror är 447/1247 enligt topplistan efter dagens träning.  

2012-07-08 23:45
Hej! Körde olympisk i Sthlm 2011 och är nu anmäld till Kalmar i sommar. Är just nu på Öland och tränar för fullt. Lycka till allihopa!  

2012-07-09 00:00
Statistik är allvarliga saker! Jag har editerat listorna och kommentarerna.

Till nästa söndag undrar jag om någon frivillig tillfälligt vill ta på sig statistikkepsen för en afton och posta listorna (de som benämns 7 resp 30 dagar i rullistan)? Min avsikt är att befinna mig på moralstärkande låghöjdsträning i en båthytt i den kroatiska övärlden nästa helg och jag räknar inte med uppkopplingsmöjligheter.

2012-07-09 07:06
Kommer nog sluta med en Ironman för mig nästa år. Hoppas jag. Är så grymt sugen!

Kör klassikern i år,
Vasan: 5.59
VR: 10.54.xx
Vansbro 54:22.

2012-07-09 22:02
Tänk jag trodde nästan att det var du Rykno... Men det lämnar vi till nån annan tråd.

vansbro var precis så bra som det alltid är. (Båda gångerna...)

Välarrangerat, snabba banor och en underbar publik. Sen att det nästan är hemmaplan och att man kan bo i sommarstugan är ju bara en bonus, men en viktig sådan.

Se till att registrera er på facebooksidan eller www.vansbrotriathlon.com för att få reda på när platserna till nästa år släpps.

2012-07-09 22:21
Tack Rickard för att du hittade något positivt i min HIM-debut. Själv är jag rejält trött på att det (som vanligt) skiter sig under sim-momentet. Vet inte riktigt vad problemet är. Öppet vatten funkar precis som det ska under träning. Men så fort det blir lopp så går det totalt åt skogen. Vet inte riktigt vad min kropp försöker säga åt mig.

Jag lärde mig i alla fall i helgen vikten av en avvägd och väl genomtänkt race plan... och behovet av att kunna omplanera. Min plan för simningen sket sig och mina ben var betydligt tröttare än vad jag tänkt mig när jag kom ut vattnet. Ändå försökte jag hålla mig till den ursprungliga planen för cyklingen, och hade därmed alldeles för sega ben under löpningen och tappade faktiskt mer tid där än under den katastrofala simningen.

Men skam den som ger sig. Idag (kl 18.00 när registreringen öppnade) anmälde jag mig till Ironman Frankfurt 2013. Så den 7/7 nästa år blir det inte Vansbro HIM, utan Frankfurt IM Smiley

Nu ska jag vila (nja) mig i form inför Jubileumsmaran på lördag.

2012-07-09 22:59
Mattias: Kanske läge att kuska runt på några lokala OW-tävlingar och hitta självförtoendet? Förr eller senare släpper det. Kul med Frankfurt!

Själv tvingades jag kasta in semesterhandduken igår efter ännu ett avbrutet träningspass. Drog på mig en förkylning i Kiev före midsommar och har sedan gått på samma mina omåomigen, dvs att återuppta träningen för tidigt. Nu blir det kurering via tolv dagars absolut träningsförbud.

Så det blir klippkort på jumboplatsen i träningsligan ett par veckor för mig nu. Därefter fortsatt fokus på löpningen fram till LL i slutet av september. Sen tänkte jag lära mig simma. Som barn behövde denna badkruka gå i tre simskolor innan han kunde plocka hem något annat simmärke än Baddaren så jag räknar med en rätt lång inskolningsresa...

Som sagt: Någon annan får förbarma sig och klippa in listorna på sön kväll. Helgen därefter är jag back in business och kör på som vanligt.

2012-07-10 05:48
Jag hade också en katastrofsim i lördags, men i söndags lossnade det. Jag simmade garanterat längst av alla i lördags så som jag kryssade längst med banan. I söndags simmade jag lite mer avslappnat och fokuserade mycket på navigeringen.
46min på 1,9km i lördags och 57min på 3km i söndags...

Jag kommer gå lektioner med simcoachen i höst och räknar kallt med att bli delfinsnabb till nästa säsong. Smiley Sub 60 i Kalmar!!!

Gällande statistiken för den här veckan så kommer jag spendera söndag kväll sittandes i en bil på väg hem ifrån Stockholm så jag kommer antagligen inte kunna göra det. Är det inte gjort på söndagen så kan jag fixa det på måndag annars.

2012-07-10 14:20
kanon bra simmat!!!!!

2012-07-10 15:50
Rickard: Jag var samma badkruka som du när jag var liten.Jag behöver också lära mig simma crawl (eller bröst fort) till hösten. Ser att du bor i Malmö. Säg gärna till om du hittar någon bra nybörjarkurs i Malmö med omnejd, är intresserad (bor i Kävlinge).  

2012-07-10 22:03
Absolut Niklas. Heleneholms Tri Team kör nybörjarkurs på söndagskvällar (med uppehåll under sommaren) mellan 20-21 på Aq-va-kul i Malmö. Hittar jag ingen privat tränare som vill ta sig an detta hopplösa projekt (dvs mig) är det dit jag vänder mig i höst även om jag känner att det är ångestladdat för mig att träna crawl i grupp till en början.

Får jag nys på nåt annat slänger jag över ett meddelande till dig.

2012-07-10 22:21
Jag passar på att anmäla mig till denna tråd.
Målet för 2013 blir Kalmar. Jag var lite sugen på Säter (mest för närheten, 20 km bort) men jag gillade Vansbro triathlon så bra att jag nog kör det igen. De krockar, tyvärr...

Kort om mig:
33 år, bor i Borlänge. Tränar mest löpning. Fick träningskicken tidig vinter 2010 när det var dags att göra något åt mina "graviditetskilon" (män går i snitt upp 6 kg när deras fruar/partners väntar barn). Då vägde jag c:a 95 kg (195 cm lång, BMI: 25) och var fullt nöjd med det. Sen blev det gym på F&S. Det gick väl bra men det var till våren när jag bestämde mig för att börja springa som jag hittade rätt. Smiley
Under sommaren noterade jag 77 kg och sedan dess ligger jag mellan 77-81 kg (BMI: ~21). Jag äger ingen våg så jag vet faktiskt inte vad jag väger nu.
Lidingöloppet 2011 gick bra och en kollega tyckte att jag skulle köra triathlon och just då i Vansbro. Han är arrangör där.
Vårens crawl-kurs var jobbig men bra. Det blir nog fortsättning till hösten.
Cyklandet har gått rätt bra men jag behöver nog fixa en tempobåge.

Delmål för 2013 blir...
* Stockholm maraton: Springa hela vägen. Borde bli ungefär 3:45. (2012 ville inte höften springa mer än ~31 km men jag kom i mål på ~4:34)
* Eventuellt Vätternrundan. Gjorde det 2009.
* Vansbro triathlon: Under sex timmar.

2012-07-11 10:15
Niklas, simklubben Ran har också crawlskola o när du är färdig där kan du fortsätta o utvecklas inom simningen med triathlongruppen (4 simpass per vecka varav två av dem tränarledda) + öppet vatten träning under sommaren! En av våra tjejer debuterade i Vansbro efter 1,5 år i Tri-gruppen (icke tidigare simmare) på 48 min! Smiley välkommen!  

2012-07-11 22:53
Tack Rickard & Frida för info. Ska fundera på hur jag ska göra, det tar tid att pendla till Malmö också. Ska kolla upp hur det ser ut på de två baden i kommunen, kurser och ev. privatlärare (om det är möjligt med bassängtid etc.). Informerar löpande.

Nu är det snart dags för Triathlon debut. Ska köra Sövde Sprint nu på söndag och värmer upp med Crazy Race på lördag, blir en spännande helg, hoppas bara på bra väder.

2012-07-11 23:26
Om du/ni vill träna triathlon, växlingar osv så är det gratis trithlonträning varje torsdag på ribban fram till Malmö triathlon 5 aug, alla är välkomna oavsett nivå!  

2012-07-13 00:17
obs siffor från måndag morgon och direkt från gruppens topplista

7 dagar
1. Rykno Tri-Guy 752 min
2. Mattias Krantz 533 min
3. Jörgen Nilsson 433 min
4. Helen Bengtsson 403 min
5. Patrik Fernqvist 381 min
6. Fredrick Dahlin 356 min
7. Fredrik Blom 306 min
8. Roine Lundberg 252 min
9. Per Thunberg 236 min
10. Niklas Gelkner 204 min
11. Torbjörn Gustavsson 100 min
12. Adam Sernheim 60 min
13. Oskar O 38 min
14. Rickard Alfredsson 17 min

30 dagar
1. Mattias Krantz 3234 min
2. Rykno Tri-Guy 3119 min
3. Patrik Fernqvist 2567 min
4. Jörgen Nilsson 2324 min
5. Roine Lundberg 1620 min
6. Fredrik Blom 1446 min
7. Torbjörn Gustavsson 1354 min
8. Helen Bengtsson 1284 min
9. Per Thunberg 1271 min
10. Niklas Gelkner 1061 min
11. Rickard Alfredsson 744 min
12. Fredrick Dahlin 721 min
13. Adam Sernheim 501 min
14. Oskar O 392 min
15. Daniel Olsson 374 min

2012-07-16 07:37
Najs!! ett antal bllåbär som mig =)

Kört klassikern 4 ggr för att ha något att hålla vikten med och inte gjort några direkta höjdar tider men har iaf slutfört alla. Blev paus i år vilket även märktes på vågen. Anmälde mig till sthlm marathon 2013 men jag älskar utmaningar och tyckte att det vore dumt att cykeln ska stå och ruttna så har jag nu bestämt mig för att försöka på mig en ironman. Hade helst kört den tex i Mexiko men Kalmar får nog duga =). I år ska jag springa axa fjällmarathon samt lidingö ( 5 året i rad) men stora utmaningen i år blir nog att lära mig att simma samt knåpa ihop livet som småbarnspappa, egen företagare, radhusägare med renoveringsbehov och numera framtida järnman! har varit dålig användare av FB på senare tid men nu får jag skärpa till mig!!

2012-07-17 12:48