|
Hur fungerar kroppen.
Jag kör aldrig löpning 2 dagar i rad, efter långpass tar jag 2 återhämtningsdagar . Men efter gårdagens intervallpass undrar jag hur mycket vila kroppen behöver. Mängden var lite, men ansträngingen var maximal.
När jag är inne i stimmet så vill hjärnan springa varje dag.
|
|
|
|

2012-06-23 08:21
|
|
|
Enligt Runners World - inte en källa jag brukar vända mig till, men - så gäller följande rent allmänt:
Så här mycket bör du vila från löpning varje vecka: Om du är under 30: minst en dag i veckan. Om du är 30-45: två dagar i veckan. Om du är 45-50: tre dagar i veckan. Om du är 55+: varannan dag.
Jag skulle tillämpa följande princip, om man nu inte tränar alla dagar i veckan: man vilar dagen efter intervallpasset och känner man sig fortfarande sliten dagen efter det, så vilar man en dag till. Man kan knappast som seriös löpare hoppas få vara det jämt, men TANKEN är att man skall vara "på hugget" när man ger sig ut på nästkommande pass (efter alla typer av pass).
|
|
|
|

2012-06-23 09:32
|
|
|
Åldersmobbing "55+ och vila varannan dag".
Jag skulle säga att så tränar väldigt få i M55 som gör bra tider, för det blir lite för svårt att få ihop nödvändiga löpmängden med så mycket vila. Visserligen känner jag en god löpare som gör det, å andra sidan kör han kring 20km varannan dag.
|
|
|
|

2012-06-23 09:51
|
|
|
Man kanske inte behöver bry sig så mycket om vad som står i Runners World, Leif. Den har ju på senare år blivit mindre av en tidning för löpare och mer av mysiga intervjuer och ett testmagasin för sporttoppar och pulsklockor.
|
|
|
|

2012-06-23 10:27
|
|
|
Håller med leif - jag tränar så mycket jag vill - ha!
|
|
|
|

2012-06-23 23:48
|
|
|
Runners World har mycket sällan givit mig något värdefullt tips avseende träning. Undrar om dom har någon verklig människa som referens till 55+.
Jag tränar väsentligt mer än de föreskriver och mår bra av det, tycker iaf jag!
|
|
|
|

2012-06-24 13:18
|
|
|
De kanske menar en person +55 som inte varit så himla aktiv tidigare, men som vill bli?
|
|
|
|

2012-06-24 13:25
|
|
|
Jag förstår mycket väl att deras tips är generella och naturligtvis inte är sanning för varje individ. Det bör då framgå, speciellt med tanke på relativa nybörjare som läser. De kan ha lättare att betrakta dessa tips som sanning istf att testa och känna efter själva.
Om jag själv får generalisera tycker jag att många artiklar, debattinlägg resp FB-trådar innehåller "generella sanningar" som ofta är baserade på en individs personliga erfarenheter. Denna erfarenhet är intressant och värdefull när den sätts i sitt sammanhang och under vilka förutsättningar den inhämtats. Som "generell sanning" är den mer sällan användbar. Tycker jag
|
|
|
|

2012-06-24 13:32
|
|
|
Ja, jag har ingen aning i just det här fallet, min erfarenhet av att vara 55+ är lite dålig än så länge och jag vet ännu mindre om hur man tränar som 55+ så jag bara fiskade efter ett förhoppningsvis sannolikt skäl till varför de skriver som de gör 
|
|
|
|

2012-06-24 13:36
|
|
|
Vi borde naturligtvis fråga RW vad de menar, till dess kan vi alltid ge oss ut i mer eller mindre fantasifulla spekulationer 
Kanske sitter de där och vill konstruera tabellen och har egen erfarenhet från träning vid ..-20-25-30-35-40 åldern åsså extrapolerar de sin egen erfarenhet. Skulle man följa deras linjära resonemang så finns det en ålder vid vilken man inte bör träna alls. Vilket känns helt fel (en spikrak generalisering) Jag är övertygad om att alla mår bättre av träning, allt efter egen hälsa och förmåga.
Tror dessutom att tabellen har något fel i sig eftersom den inte säger något om intervallet 50-55, sannolikt skrivfel...
|
|
|
|

2012-06-24 20:01
|
|
|
Måste betyda att 50-55 = all-out idiotträning veckorna i ända. Whohoo!! 
[fyller 50 om sex veckor]
|
|
|
|

2012-06-24 21:17
|
|
|
Men för att nyansera bilden lite, återhämtningen är inte som i unga år. Det märker man till exempel efter en lite skada. Men sedan är det uppåt väggarna med den enorma skillnad med den löpvila som RW förespråkar.
|
|
|
|

2012-06-24 21:37
|
|
|
I brist på fakta är fantasifulla spekulationer underhållande 
Det kan ju vara så att det är felskrivet också. Reportern kan ha misstolkat/läst fel/fattat fel helt enkelt? För det ni beskriver låter inte riktigt rätt. Fast jag vet inte som sagt, jag bara gissar utifrån att det åtminstone här på Funbeat verkar finns en och annan 55+ som klarar mer och springer oftare än tabellen.
|
|
|
|

2012-06-24 22:56
|
|
|
Ett av många exempel ur verkligheten: det var 5 herrar i åldersgruppen 60-64 som genomförde Kalmar Järnmannen 2011. På tider mellan 11tim26min-13tim39min. De avslutande marorna gjordes på 4.20-5.17!! Dessa gentlemen har sannolikt tränat mer frekvent än varannan dag, obs sannolikt!!
Iofs utgör de nog inte heller någon viktig mål- eller referensgrupp för RW
|
|
|
|

2012-06-24 23:50
|
|
|
Det är ytterst sannolikt att du har helt rätt.
|
|
|
|

2012-06-25 00:09
|
|
|
Äntligen har jag hittat en fördel med att fylla 50. Jag kan se fram emot det nästan ett helt år Tjohoooooo
|
|
|
|

2012-06-25 00:28
|
|
|
Med risk för att hamna OT vill jag bara nämna att jag tycker det är fantastiskt kul att fylla år (avslutade just min 56 födelsedag) iaf jämfört med alternativet. När jag dessutom vart femte år får förmånen att vara yngst i min "age group" igen så är det extra kul
Det finns alltid två sidor på myntet, livet blir mycket roligare om man fokuserar på den positiva.
|
|
|
|

2012-06-25 00:47
|
|
|
Jag känner 5 herrar i åldersgruppen 60-64. Som ser 5 km promenad som jättelångt. Alla gubbar är inte som Stenmark
|
|
|
|

2012-06-25 08:03
|
|
|
Erik, jag är ingen Stenmark men tränar vanligtvis 5-6 dagar i veckan. Men åter till huvudfrågan om vila efter ett hårdare intervallpass. Om man ändå vill springa dagen efter kan man ta det som ett återhämtningspass och köra lugnt och utan att maxa. Så huruvida man behöver vila eller inte är lite en fråga om hur man lägger upp sin träning.
|
|
|
|

2012-06-25 08:15
|
|
|
"3h lugn löpning dagen innan och dagen efter". Så gör Bella i alla fall.
|
|
|
|

2012-06-25 09:47
|
|
|
En vilodag kan väl innebära att man tränar något annat istället för löpning. En tanke iaf.
|
|
|
|

2012-06-25 12:40
|
|
|
@Erik, de 5 du känner utgör sannolikt inte heller någon målgrupp för RW 
Vilodag behöver inte nödvändigtvis innebära inte_träna_någonting utan kan vara träning med låg intensitet.
Visst finns det något bakom RWs tabell, för mig tar återhämtningen efter hårdare pass längre tid ju äldre jag blir. Men det gör inget, jag tränar ju för att bli gammal!
|
|
|
|

2012-06-25 12:46
|
|
|
@Leif Endast om någon gjorde film av RW
|
|
|
|

2012-06-25 13:02
|
|
|
Jag måste säga att jag nog tycker värdena som AB återger som en generell rekommendation inte är så pjokiga. Att som 50-åring köra 4 löppass i veckan är nog rätt välavvägt. Detta för ett normalt program kanske innebär ett långpass, ett intervallpass, ett snabbdistanspass eller tävling och ett övrigt pass kräver lite löpfrånvaro. Dessutom ökar ju behovet att köra mer styrka, mer prehab och mer alternativ träning ju äldre man blir. Skall man dessutom köra Vasaloppet, Vätternrunda, järnmannen och annat måste ju även detta få plats i träningsprogrammet. De flesta jag känner som tränar mycket i denna ålder håller ju på med olika saker. Jag vet dock flera +60 åringar som tränat löpning varje dag så det går det med. Även om det kanske inte är det hälsosammaste sättet att att få hög träningsmängd på. Hård löpträning sliter.
EB: En bra regel innan man lärt känna hur mycket man kan/bör träna är ju att aldrig köra långpass/kvalitetspass/tävlingar två dagar i rad. Utan skall man träna oftare så lägger man in lättare pass. För vår bästa svenska löperska innebär lättare pass 3 mil distans så beroende på hur mycket man tränar/tränat blir det alltså rätt olika.
|
|
|
|

2012-06-25 13:09
|
|
|
"Minst" varannan dag mellan tuffa högintensiva pass kör nog de flesta oavsett nivå. Sedan handlar det om hur man på bästa sätt förbereder sig för nästa hårda pass. För en viss nivå med en viss totaldosering krävs en viss typ av utfyllnadstid. Om det handlar om 40min, 2h, 3h lugn löpning eller 30min crosstrainer eller helvila är ytterst individuellt... Personligen vill jag helst ha 1-2 lugna löppass mellan varje högintensiva pass.
|
|
|
|

2012-06-25 13:33
|
|
|
Samtidigt så brukar man ju känna ganska bra om vilan varit tillräcklig. I alla fall gör jag det, nu när jag är äldre och tränar mer men har en bättre bas och när jag var yngre och tränade mer sporadiskt.
Lite skojigt är det då att när jag var yngre tränade jag aldrig två dagar i rad och nu när jag är äldre så löptränar jag 4-5 dagar i veckan. Skillnaden då mot nu är att jag numera kör lugnare pass och återhämtningsjoggar. Förr var det max eller nära max varje träningspass.
|
|
|
|

2012-06-25 13:45
|
|
|
Gammal är vis, ung är dum ;-)
|
|
|
|

2012-06-25 13:50
|
|
|
Gammal är oftare mer erfaren än ung Inte nödvändigtvis därmed klokare
|
|
|
|

2012-06-25 14:58
|
|
|
Björn Suneson avslutar imorgon sin löning Coast to coast, alltså tvärsöver USA, har nu sprungit 97 dar i rad - jag tycker det är fascinerande att läsa hans rapporter: http://www.suneson.se/
Kanske inte direkt svar till TS men jag tog chansen...
|
|
|
|

2012-06-25 18:20
|
|
|
Fast Björn Suneson tränar ju inte, han turistar.
|
|
|
|

2012-06-25 18:27
|
|
|
När Suneson inte turistar utan tränar här hemma brukar han ju ligga på en ganska hög veckodos, ca 150km/v om jag inte minns fel. En 60+ som inte tar många dagars löpvila. Å andra sida kör han inte så mycket intervallträning.
|
|
|
|

2012-06-25 20:11
|
|