Barfotalöpning

Barfotafundamentalisten på fjällvandring?

Ska på fjällvandring om knappt 2 månader, och står i valet och kvalet. Ska jag köpa ett par schyssta vandringskängor måste det ske NU så jag hinner gå in dem. Å andra sida... Dra på sig ett par styva fjällpjäxor lockar inte så mycket. Inte alls faktiskt.

Har sprungit 100% minimalistiskt i ett år nu, distanser från ett 5 kilometer till 4,2 mil. Mellan 3 och 5 mil varje vecka det senaste halvåret :) Nog fan borde jag vara tillräckligt tränad i fötterna och benen för att palla ett 5 dagars medelhård fjällvandring i ett par enkla tretorn gummistövlar vid väta, och ett par minimalistiska trailrunningskor vid torr terräng?

Var länge sedan jag vandrade och nojar över att jag ska stå där dag två på fjället med ett par stövlar på ett par trasiga fötter och bara "jaha, hur tänkte jag här egentligen?".

2012-06-18 09:49
Att gå länge på stenig mark utan en styv sula är fruktansvärt jobbigt för mellanfoten. Ännu mer så när man har packning på ryggen. Tror inte att det går att jämföra med att springa utan dämpning, det känns som att det är väsentligen olika saker. Man blir ju sjukt trött i fötterna av fjällvandring i tjocka joggingskor också, eftersom de är så veka i sulan. Mitt tips är ett par skor som oavsett skaft o vattentäthet har en rejält styv sula så du slipper känna vassa stenkanter rakt upp i fotbladet.  

2012-06-18 09:59
Oj, du är på fel forum! Du ska till Utsidan. Där finns det folk inom UL-packning (ultralätt packning) som kan förklara mera. Finns folk som vandrar med vanliga löparskor och orienteringsstrumpor istället för kängor. Teorin är att för varje gram extra man har på foten, blir det flera kilo extra att bära under en hel dag. Ett hekto extra på foten upplevs/påverkar mera än ett extra hekto på ryggen.

Resten av packningen måste förstås också anpassas. De brukar sy egna ryggsäckar av lättviktsmaterial och fruktnät. Smiley Om du ska bära 30 kilo på ryggen blir det svårt att gå med gympadojor eller barfota, men har du bara 8 kilo blir det en helt annan femma.

Du borde kolla in Martin Fjäderlätt om du inte redan gjort det (han har skrivit böcker på ämnet): http://www.fjaderlatt.se/

2012-06-18 10:55
Jo det är klart jag är i fel forum, här diskuterar vi ju normalt löpning. Jag förstår att det är skillnad på att vandra och springa.

Är mest ute och fikar efter om någon annan barfotanörd funderat på samma saker, eller rent av provat själv. Alla slags faktiska erfarenheter tas mycket tacksamt emot!

Alla slags svar, funderingar och filosofiska utlägg tas också varmt emot.

Med det sagt

så är min spontana reaktion på funderingar i stil med "Mitt tips är ett par skor som oavsett skaft o vattentäthet har en rejält styv sula så du slipper känna vassa stenkanter rakt upp i fotbladet" är att det är så det alltid låter när folk börjar prata barfota-aktiviteter. Jag är mycket tacksam för svar men måste respektfullt ifrågasätta då det låter rätt så diffust med "vassa stenar rakt upp i foten".

Först och främst så är det ju gigantisk skillnad på hur man springer med tjockskor kontra barfotaskor, och detsamma måste väl rimligtvis gälla när man jämför att vandra i ett par feta 3500 kr meindl pjäxor och ett par tunna minimalister. I de feta kängorna kan du ju kötta på som en rysk pansarvagn oavsett terräng. Kliver man verkligen runt på vassa stenar om man är medveten att det är ett par milimeter gummi till marken?

Jag vet inte hur det är med er men jag har alltid en kritisk röst i bakhuvudet som alltid tycker att "nänä grabben, det kommer aldig att gå serrö". Denna röst skrek exempelvis åt mig att "ALLA andra kör på rejält dämpade för ändamålet anpassade löparskor när de springer marathon", och vädjade mig att köpa ett par rejäla löparskor inför maran. Något jag är tacksam att jag inte gjorde då jag hade absolut noll problem med fötterna efter att ha avverkat loppet i mina minimalister. Nu skriker rösten att ska man fjällvandra så måste man göra så som alla andra gör, det det funkar bevisligen. Ingen dum tanke, men bara för att en sak funkar så borde det inte utesluta andra metoder. Och jag tänker ju ha ett par stövlar med mig som backup.

Har även fösökt föra diskussitionen vidare på Utsidan, hittade nån tomte där som ville vandra en vecka i kebnekajse-trakten i VFF så jag är inte ensam Smiley

( http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=70166 )

2012-06-18 11:48
Jag har vandrat i fjällen vid åtskilliga tillfällen i mina fiskarstövlar utan problem och även sprungit ett antal mil men då i vanliga löparskor.

Men jag tror inte på fundamentalism.

2012-06-18 11:51
Enligt de som alltid vandrar med lätta mjuka löparskor går det utmärkt även på stenskravel. Du känner ju på ett annat sätt och kan anpassa dig efter underlaget.  

2012-06-18 12:00
Hur pass grov sula har du i dina fiskarstövlar? Jag ska kolla upp exakt vika stövlar det är jag har hemma i garderoben ikväll... Jag har ju dock INTE någon stel sula eller så i dem, kliver jag på en "vass" sten så känner jag det genom sulan.

Jag är ingen fundamentalist, jag försöker bara spetsa till topicen lite Smiley
Det som gäller är rätt don för rätt person och situation! Undrar om rätt don är minimalister alt stövlar för mig i fjällen.

2012-06-18 12:02
Har kutat 100-tals mil i alperna.
Iklädd normala löparskor.
Har det varit för jäkligt blött har jag varit barfota. Hittills ej stövlar.
Plus säkert 100 mil barfota genom åren i torrt väder.

Vanliga löparskor har varit en skänk från ovan för min del.
Har tyckt det varit både nyttigt och kul att variera.

2012-06-18 12:03
Min egen erfarenhet är att löpning är en sak - o då går det bra med de löparskor man är van vid även i fjällen, oavsett hur de ser ut. Men vandring är en annan sak då man med extra vikt går fram i en rytm o steglängd där man kommer att placera hela fötterna på underlag som ofta är väldigt stenigt.

Erfarenheten mest från de år jag jobbade med prospektering och gick en eller ett par mil om dagen några månader om året + div kortare fjällvandringar. Ju stenigare mark, ju hellre ville jag ha hård o styv sula. Hård sula är INTE samma som tjock eller dämpande sula. Dämpning är oväsentlig i terräng tycker jag, det är SKYDD man är utefter, inte dämpning.

2012-06-18 12:15
Kristofer: Jag har nog mest vandrat i Tretorn Sarek och dom har hygglig sula. Men jag kör alltid med ganska lätt packning.

När jag sprang i fjällen fick jag med mig rätt mycket i min lilla ryggsäck och det var inga problem med bitvis stenig terräng. Det kan ju variera rätt rejält beroende på var man vandrar.

Kolla gärna in min beskrivning av löparturen vid gjorde 2007 från Salto ner till Kvikkjokk.

http://www.sapiens.se/Stories/PM2007.html

2012-06-18 12:22
Salto till Kvikkjokk är väl utmed kungsleden - rena autostradan...

Vandrar man obanat i tex Sarek så finns ofta inga alternativ utan man har en väg att välja på - denna kan ju innebära att "hoppa" mellan stora vassa stenar en halv dag. Troligen inte så kul barfota. Speciellt om man har 20+ kg på ryggen. Dessutom kan det bli minusgrader och snö också. Jag har vaknat upp i sarek i juli och kom knappt ur tältet pga c:a 15cm snö som fallit över natten.

Men som sagt, det beror på var man går, när man går och tyngden på packningen. Grundregeln är dock att man ska vara beredd på dåligt väder.

Ger man sig ut med FÖR lätt packning med avseende på var och när man är, blir man inte populär hos fjällräddningen om det skulle hända nåt.

2012-06-18 14:46
Ey...
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=813418

Salto till Kvikkjokk var just rena autostradan, som att gå på liggunderlägg ett par mil Smiley

2012-06-18 15:22
Där ser man - jag har iofs inte gått hela vägen - jag har två gånger börjat från Salto för att sedan dra mig in i Sarek den vägen och ett otal gånger gått från Kvikkjokk norrut oftast ett par mil och sen in, upp västerut - detta var länge sen - börjar längta tillbaka bara av att skriva om det!  

2012-06-18 17:01
Ja ner mot Pårtestugan skulle jag inte njuta barfota. Vi tappade rätt mycket fart springandes där trots att det var utför. En helt annan terräng än mellan Salto och Aktse.

Eftersom jag har stuga uppe i Jokkmokk är det där liksom mina hemmafjäll och det är väldigt varierande underlag beroende på var man rör sig.

2012-06-18 17:06
Tjaa, enligt de inbitna ul-packarna så är det lika säkert som vanlig vandring. Nyckeln är en rejäl dunsovsäck. Men man måste såklart veta vad man håller på med! Fjällräddningen räddar nog fler förvirrade stadsbor än ul-packare...

Tycker det låter fränt att vandra barfota, det måste ju funka på många ställen. Särskilt på leder.

2012-06-18 17:18
Utan att ta ställning i frågan - tror nog att det kan gå med stövlar och minimalistiska skor - vill jag ändå upplysa om att det var länge sen alla kängor behövde "gås in" - moderna kängor kan du köpa samma dag som du ska gå tio timmar i dom. Utan mer skavsår än om du gått i dom i veckor. Skavsår får man ibland, ibland inte.  

2012-06-18 17:28
Universallösningen är kanske Hoka?

www.hokaoneone.com

2012-06-18 17:32
Fyra dagar runt noll grader o blötsnö toppat med lite skare så är det nog skönt med lite sko runt foten. O sånt händer ju även mitt i sommaren ibland i lapplandsfjällen ...  

2012-06-18 17:51
Den gyllene medelvägen? http://www.vivobarefoot.com/uk/mens/off-road-hi-mens-6.html Lite stöd för vristerna om du har tung packning men tunn sula så att fötterna ändå kan jobba relativt fritt. Har bara hittat två negativa saker med dem efter en vinters hård användning. Dels är tåboxen inte jättebred, jag fick i några lägen välja mellan tjocka strumpor och att ha innersulan i, att ha båda funkar bara i nödfall för mig. Dels är hållbarheten inte den bästa. Tyget i hälen har lossnat på mina, antagligen för att jag varit lite för oförsiktig när jag tagit på mig dem.  

2012-06-18 22:25
De där vivobarefootarna ser ju jättebra ut till vandring!

Är de vattentäta?

2012-06-19 06:47
Vivosarna är vattentäta, de har ett membran som andas typ Gore-tex men av annat märke. Jag har ett par Offroad Mid. Än så länge har jag bara gjort kortare vandringar (halvdagar) och gillar dem skarpt. Bra grep och bra utrymme för tårna (jämfört med vanliga kängor). Jag tycker nackdelen är att om det är mycket vassa stenar då det blir tröttande för fötterna. Den största vinsten är ju så klart vikten.  

2012-06-19 10:37
Tack Patrik, jätteintressant recension!  

2012-06-19 11:17
Jag vandrade i jotunheimen för drygt tio år sen och gjorde en del av det (över besseggen bland annat) helt barfota. Testade lite hemma först och med 20 kg packning så är det enorm skillnad på barfota och kängor, även om jag gått helt barfota överallt de senaste två månaderna.

De två första dagarna av vår tur kunde vi dock skicka huvudpackningen med båt och när jag bara hade dagspackning på runt 5-6 kg på ryggen var det inga problem, förutom när jag gått ett tag i snö, tappade känseln i fötterna och skar stortån på en vass sten. Det tog dock längre tid än för min följeslagare som gick med kängor hela vägen, mestadels för att jag fick vara så mycket mer noggrann med var jag satte ner fötterna.

2012-06-21 01:58
Ett par fivefingers el dyl är ju ändå sjukt bra att ha med om man tex måste vada eller så och de tar ju ingen plats så du kan väl ha med bägge och variera beroende på underlag och terräng?  

2012-06-21 07:45
Malin, de tycker jag låter som en jättebra idé. Det är ju INTE kul att stå mitt ute i ödemarken med fotproblem - anpassning, beredskap o reservplaner är bra. Om det är fint eller blött - fivefingers, stenigt, kallt eller kanske sår på fötterna - kängor  

2012-06-21 11:22
Olle - STORT TACK.

Vivo är vanligtvis mitt favvomärke när det kommer till minimalister (har ett par Evo II och ett par Neo) att springa i. Tänkte dock inte på att kolla upp om de hade nåt käng-aktigt... Det lär bli till att beställa ett par sådana. Perfekt!

2012-06-21 15:01
Fick hem mina Vivo kängor igår. Tog efter samråd med deras kundtjänst en storlek större än vad jag har normalt i deras skor (kör 43 i alla skor från Vivo, så 44 i kängorna) dels för att få plats med rejäla strumpor men också för att jag läst mig till att de är lite smalare i framfoten jämfört med andra Vivo skor.

So far so good, tycker de känns stabila samtidigt som det (iaf för mig personligen) känns skönt med den tunna sulan, noll häldrop och lite extra utrymme för tårna. Vandringen går av stapeln om två veckor, då går vi fem dagar i sylarna. Återkommer med intryck efter detta!

2012-07-06 13:30
Ska bli spännande att höra hur det funkade!  

2012-07-07 09:27
Jag gick i mina vibram fivefingers när jag var i Jotunheimen för två veckor sen. Hade även med mig ett par "riktiga" kängor som jag var tvungen att använda när snöpassagerna började överstiga 400 meter och när vi gick på topptur. Annars var det inga problem att gå hela dagarna i tåskorna och stora delar genom snö. Skönt att bara kunna plaska rakt genom bäckarna när alla andra balanserade på stenar i rädsla för att bli blöt..  

2012-07-20 15:39
Jag knallade åtta mil på södra delen av Kungsleden, varav drygt hålften helt barfota med c:a 18 kg packning i fjol. En och en halv mil av barfotavandringen var orösad, med sten, gräs, ljung och fjällbjörk på backen. Jag kommer nog inte att använda mina Lundhagskängor så mycket mer. Jag har köpt ett par Feelmax kuuva 2 som jag har provat några mil inför årets vandring. Dem kan jag ha ifall det skulle bli blött och kallt. Annars blir det helt barfota igen.  

2012-07-20 16:59
Förra sommaren fjällvandrade jag i Sylarna-området. Ingen tung packning, kanske 10 kg. Gick helt barfota de första tre dagarna (bra väder). Däribland en topptur upp på sylen, kom visserligen inte riktigt ända upp för min dotter ville vända. Det var bara vassa stenar.

Det var inga problem att gå barfota, mer än att det gick aningen långsammare. Därför gick jag sista dagarna med VFF.

Traditionella samestövlar hade ingen hård sula, som mockasiner med skaft.

2012-08-01 16:22
Har nu avverkat 5 dagar i Sylarna-området med mina vivo barefoot kängor och tyckte att allt funkade finemang. Vi gick så lite som möjligt på vandringsled (vilket innebar att vi bara gick på led sista dagen när vi skulle tillbaka till storulvån för att ta bussen). Först dagen gick vi rakt ut på Bunnerfjället och sen rörde vi oss där och mot Gåsån och vidare mot sylarna den vägen. Gick även upp på syltopparna näst sista dagen.

Trots mycket regn och blöt terräng blev jag aldrig överdrivet våt om fötterna, bytte strumpor vid längre raster som man ska. De är ju absolut inte "waterproof" som det står på dem men tillräckligt vattenbeständiga för att man ska kunna klafsa runt i snölegor och sumpig terräng utan obehag.

Är lite tveksam till kvalitén på kängorna, man ser på dem att de har gått en rejäl rond. I övrigt är jag nöjd!

En kul detalj är att det fanns väldigt mänga löpare i området som sprang mellan fjällstationerna. kul att se!

2012-08-02 21:48
2007 sprang vi mellan stugorna i Jämtlandsfjällen. Köpte kost och logi i stugorna. Hade ca 6 kg i ryggan. 3 dagar ca 10 mil. 2 övernattningar i stuga.  

2012-08-03 10:10
Är det de som heter Tracker Mens som du har köpt?
http://www.vivobarefoot.com/uk/mens/tracker-mens?colour=Dark%20Brown

2014-10-22 13:03
Tracker verkar vara en vidareutveckling av de kängorna jag har (som heter Off Road Hi).

De gamla kängorna (finns inte att beställa längre, verkar det som) http://www.vivobarefoot.com/us/mens/off-road-hi-mens

Ser ut som samma sula och samma höjd på kängorna, Tracker har annan infästning för snörningen och lite snyggare design i övrigt typ (tycker det är snyggare att sulan inte går upp över tårna).

2014-10-23 11:09