|
Tappar alltid när det går uppför (men tar igen det mesta nerför). Är inte så nöjd med att jag är dålig på detta. Måste nu ta tag i det. Men frågan är hur jag får in detta i min träning. Kan jag köra 2 pass backintervaller/vecka (lång + kort?) eller har ni andra förslag?
|
|
|
|

2012-06-15 22:55
|
|
|
Tappar jämfört med snittfart gör alla. Tappar du jämfört med andra?
|
|
|
|

2012-06-15 23:21
|
|
|
Detsamma gäller mig. I mitt fall är huvudorsaken kroppsmassa. Tung kropp är jobbig att lyfta upp, men man lider inte lika mycket av det på platten och utför.
För mig var det väldigt tydligt på LL för några år sedan. Små lätta damer som gled förbi medan man stånkade i uppförsbackarna, men som man sen ramlade förbi utför. Och så höll vi på, såg samma personer många gånger.
|
|
|
|

2012-06-16 00:10
|
|
|
Vad jag har hört ska man inte träna backintervall för ofta, eftersom det är slitsamt för kroppen. Jag försöker få in ett backintervall varannan vecka, övriga veckor ett "vanligt" intervallpass. Detta kombinerar jag med vanlig jogging/löpning och ett löpskolningspass/vecka. Fungerar bra, men jag har ett dåligt pannben, så det går inte så fort. =P
|
|
|
|

2012-06-16 03:13
|
|
|
Ryktesvägen har jag hört att man ska springa fort uppför, alltså just intervaller, för att få det lite mer skonsamt. Har av denna anledning börjat med kort backe och har nu under progression genomfört tre pass under tre veckor utan nån skada.
|
|
|
|

2012-06-16 07:56
|
|
|
Leta upp en backig runda så får man ju träning på både upp och ned. Plus mindre specifik belastning.
Tillhör dessa som haft "lätt" upp men ett helsike ned. Grattis Magnus till utförsförmågan.
|
|
|
|

2012-06-16 08:40
|
|
|
Ja, det ringer en klocka där! Och jag brukar springa fort (så fort det nu blir..) uppför och oftast gå/småjogga nedför.
|
|
|
|

2012-06-16 09:10
|
|
|
Om du börjar lite piano (det är svårt jag vet) så är det inget hinder att springa två pass i veckan. Finns exempel på betydligt högre frekvens. I alla fall ett exempel.
|
|
|
|

2012-06-16 10:05
|
|
|
Jag har den stora förmånen att bo i backiga Borås. Här har jag hittat en backig runda som jag kör mina distanspass i. Då får jag backträningen så att säga gratis - både uppför och nerför. Personligen tycker jag att nerförsbackar är jobbigare än uppför - det sliter mer på knäna känns det som.
|
|
|
|

2012-06-16 10:34
|
|
|
Det intressanta är att du är orienterare. Du borde därav ha överdimensionerade framlår-/sätesmuskulatur. Känner du skillnad på JÄTTE brant och "LAGOM" brant? Det förstnämnda bör du vara bra på tycker jag!
2 backpass i veckan är la minimum? ;-)
Jag tycker som någon skrev innan att göra det på många distanspass(spring på kuperade motionsspår). Det bygger en grund(Som du eg. redan borde ha från OL). Komplettera med korta intervaller/drivstyrka i backe(Ex 15*30s/30s). Och sedan ett specifikt backpass med långa intervaller(Ex 3-4*5-7min/vila=jogga_ner). Även grymt bra Vo2max träning om de är tillräckligt långa och lagom branta. Det bör piska igång dina baklår och vader!
|
|
|
|

2012-06-16 10:57
|
|
|
Jo, jag BORDE ju vara bra i backar, men jag är inte det och vill gärna fixa. Sackar alltid efter när det är hängsträcka och uppför. Ju brantare desto värre, tycker jag. Mjölksyra framsida lår. Sprang Salomon Trail tour (stigar)och det var samma sak där. Iofs var det fd damlandslagselit jag hade problem att hänga med uppför, men i alla fall!
Tycker jag springer kuperat ganska ofta, men ändå. Kanske andra orienterare springer än mer kuperat. Borde i alla fall ha en grund, så att säga. Nu vill jag toppa inför LL först och främst, men även OL såklart.
Förklara gärna de där intervallpassen igen, hur branta, hur långa?
|
|
|
|

2012-06-16 11:04
|
|
|
Håller med dig. Har också liknande problem!
Dock har jag problem när det är svagt lutande uppför. Långa sega backar. Jätte brant = stark.(WHY någon?) Det är ännu lustigare tycker jag... Ditt problem känns mer renodlat och logiskt.
De korta intervallerna med kort vila är för att dels träna snabbhetsuthållighet och återhämtningen. Du springer så snabbt att du måste använda mjölksyra och under vila måste du hinna göra dig av med den. Om du kör det på lagom kuperad asfalt tränar du främst denna förmågan i baklåren och vaderna. Det är även bra träning för drivstyrkan i baklåren. Skonsammare variant är skogsbilväg. Kör du det i kuperad skog. Tränar du samma snabbhet och återhämtning men i "skogsmusklerna"(framlår,säte osv).
De längre intervallerna är mer för uthålligheten och högpulsträning(VO2max). Det kan också vara en begränsande faktor i det hela. Dina muskler får inte nog med syre. Uppför => större påfrestning centralt. Det är även givetvis bra för drivstyrkan och andra parametrar. Det är bra att få överlång backe också för få två ytterligheter. Kort- och överlång-backe.
Mitt förslag är att du kör 2 korta intervallpass i veckan. Ett på väg och ett i tung skog. Då får du två ytterligheter och där mellan kommer LL_underlaget(stig). Sedan när du närmar dig LL kör du två stympade pass alt enbart ett på stig för att få det mer tävlingsspecifikt. Exempelvis 15*30s/30s, 10*1min/1min, 10*40s/20s.
Och ett intervallpass i överlång backe. Gärna >4min konstant stigning. Det får inte vara för brant utan så pass att du kan löpa ut. Jag hade kört det på asfalt. Men skogsväg funkar nog lika bra.
PS. När jag blir kvitt bihålorproblemet kommer jag köra samma upplägg på de korta intervallerna! Högpulsträning fixar jag genom 2 OL-pass i hög fart.
|
|
|
|

2012-06-16 12:45
|
|
|
Jag skulle helt enkelt springa mer av mina distanspass i terräng/elljusspår.
|
|
|
|

2012-06-18 22:06
|
|
|
Tåhävningar. Massor, massor, massor! Blanda backintervallerna mellan 8-10 korta och 3-4 långa. Två olika pass alltså. Är det LL du avser så se till att springa så LL-specifikt som möjligt. Skatås exvis.
|
|
|
|

2012-06-19 13:44
|
|
|
Flytta till Höga Kusten = alla pass blir backpass!
|
|
|
|

2012-06-24 12:21
|
|