Triathlon

Vad tränar ni mest på?

Tränar ni ni mest den delgren ni presterar sämst på, eller den som är er starkaste del? Vilket är taktiskt smartast att satsa på träningmässigt inför triathlon-debuten, ytterliggare slipa sitt bästa eller försöka få den sämsta till en vettig nivå? Hur tänker ni?  

2012-06-15 19:22
Du ska känna att du behärskar alla grenar. Om du känner att du fattar cyklingen så satsa på de 2 andra grenarna. Smiley osv.  

2012-06-15 19:39
Yes, detta har jag hört från flera håll och jag gjorde så själv. Kunde knappt springa alls när jag började så det var mitt huvudfokus.  

2012-06-15 19:47
Jag träna cykling mest nu på sommar men är klart en bättre simmare. Både ligger runt 5.5-6 timmar/vecka.

Jag är sämst på löpning men gå mycket. Jag gå faktiskt mer än jag cykla eller simmaSmiley men om två veckor ska jag satsa lite mer på löpning. Jag har bara en tri kvar i juni sedan är det ingen tävling till aug så jag hoppas det bli bättre

2012-06-15 19:49
Det jag är sämst på är övergången cykel-löp och också det jag borde träna er, dvs. brickträning. Å andra sidan borde jag träna allt mer.  

2012-06-15 19:58
Resultatmässigt och för helhetskänslan av ett lopp har du mer att vinna på att träna på sämsta momenten än att finslipa på bästa momenten.  

2012-06-18 12:53
där det går att kapa mest tid!
Kör du en sprint med 750m sim, 2 mil cykel och 5 km löpning så lönar det sig sällan att träna simningen (mer än till en basnivå där du sparar mest kraft till övriga moment).
Beroende på banan kan man spara väldigt mycket tid på att lära sig cykla snabbt men jag upplever också att min långdistanslöpning hjälpt mig mycket - jag är van att springa med trötta ben och det går att hålla ett bra tempo även fast en timme gått till de övriga momenten!

2012-06-18 13:38
I de vanliga distanserna så tar cyklingen längst tid. Relativ förbättring på tex 10% på cyklingen ger således större "förbättringsbidrag" på sluttiden än tex simning som vanligen tar kortast tid. MEN är man redan en riktigt stark cyklist så kan det ju vara knepigt att förbättra 10% varför samma insats kan ge en relativt ännu större förbättring på löpningen. Dvs samma fokus & energi som krävs för att förbättra en bra cyklist med 10% kan spenderas på att bli en bättre löpare och resulterar då kanske i 20% bättre löpare vilket kanske ger ännu bättre bidrag till sluttiden. Så vem sa att det skulle vara enkelt Smiley.

Själv försöker jag trimma lite på simningen, tekniktränar med instruktör. Jag har accepterat att jag aldrig kommer att bli någon torped i vattnet. Fokus på att inte vara trött när jag kliver upp ur vattnet. På cykeln blir det mest distanspass för att vänja kroppens alla delar vid den långa belastningen. Löpningen får störst fokus, både distans och intervall, dels för att det är där "the s..t hits the fan", det är under löpningen det är riktigt jobbigt och dels för att löpning har bäst effekt på min kondis. Kondisen som jag har nytta av i alla tre disciplinerna. Så kör jag ett brickpass lite nu och då bara för att inte glömma bort känslan Smiley. Allt enligt coach Pasis "sluga" upplägg, utan Pasis träningsupplägg hade jag inte kommit in i triathlonträningen alls.

EDIT: lite förtydliganden

2012-06-18 13:46
Cykel finns ju mest att vinna på. MEN den mesta energi du lägger på att cykla snabbare kan gå åt till att brottas mot vinden. I löpning är luftmotståndet lite mindre. Och i simning kan du bli rejält snabbare med enbart teknik. Så simteknik, specialträning av tungcykling i tempoläge + löpning på trötta ben borde vara nån sorts idealträning kanske? Men jag tränar mest triathlongrenarna efter vad som känns roligast o det som gör minst ont för dagen..  

2012-06-18 14:27
Just nu ligger den mesta fokusen på simningen eftersom jag knappt kan simma 20 meter i taget (och med halvtaskig teknik), så om jag ska klara 750 meter i öppet vatten bör jag öva Smiley

Annars tänkte jag variera mig lite. När jag fått upp tekniken ordentligt på simningen tänkte jag fokusera på långpass med löpning varvat med cykel (och ha ett "underhållningspass" simning i veckan) och sedan köra mer frivattenövning.

2012-06-18 14:40
Ja, då låter det som simning är din sämsta gren. Cykla och springa kan ju trots allt "alla"!  

2012-06-18 14:47
@Christer:
Ja verkligen! Visserligen kan jag simma bröstsim "hur långt som helst" typ. Men nu håller jag på att lära mig frisim. Lite mer praktiskt Smiley Krävs lite nötning. Kommer dock simma i våtdräkt och hoppas på lite hjälp därifrån sen (tränar nu utan).

Testade mitt första cykelpass häromdagen och cyklade 3 mil på 1½ timme på min enväxlade Monark från typ 60-talet. Så med lite mer träning och bättre cykel så känns det inte som några problem...

Sen är jag "gammal löpare" (det jag tränade allra först), så det tar jag lite "för givet" att jag kommer klara av om jag bara underhåller det och lägger in fler långpass/pass direkt efter cykling.

2012-06-18 14:59
Simmar fortfarande snabbare bröst än frisim, vore det inte för att bröst sliter på knäna skulle jag köra på så i triathlon också. Korta distanser vinner man nog som hyfsad bröstsimmare/dålig frisimmare inget på att försöka med frisim. Men ska man simma långa sträckor är det förstås bra att kunna spara benen  

2012-06-18 15:10
Samma här, har lärt mig crawla nu och tränar på det. Kommer att fortsätta kunna göra det ett bra tag till innan jag är ikapp cykling och löpning.  

2012-06-18 15:25
@Anders
Jo jag tänkte varva lite. Det jag hört är att frisim är enklare i starten när det är trångt och så. Får se om jag hinner få till frisimmet, annars får bröstsim helt enkelt duga :-D

2012-06-18 15:30
Jo, bröstsimmare är inte omtyckta öht vid OW-tävlingar eftersom man sparkar så kraftigt så risken för skador är ganska stor. Ibland på längre triathlon-simningar, speciellt då det är kallt kan jag fortfarande få lite problem att andas och då är det skönt att simma bröstsim ett tag och samtidigt kontrollera var man är Smiley  

2012-06-18 16:38
Maken körde hela sin första IM med bröstsim. Den andra blev det kanske 75% bröstsim och den tredje crawlade han kanske hälften. Det gick ju det med! Men frågan är ju vad han skulle kunna få tider på cykling och löpning om han sparade på benen under simningen.

Verkar som att många löpare är duktiga på bröstsim. Starka ben!

2012-06-19 10:13
Personligen så tränar jag mest på det som jag har störst utvecklingspotential! Så i mitt fall så är det simningen.

det har skrivits en del om vilket moment man lägger mest tid på. på ½ och full IM så är simningen mindre viktig och cykel och löpningen väger tyngre eftersom man spenderar mycket mera tid på dessa moment.

Men på en sprint eller olympisk så är simning det viktigaste moment. för att dom spelar % sett större roll jämför med en IM. och är du 5min långsammare upp ur vattnet på en Olympisk så är det väldigt tungt att ta igen jämfört med om du är 20min på en IM där cyke/löpmomenten är mer än 4ggr så långa.

2012-06-19 10:35
@Lars, du har helt rätt i att simning är relativt större del av en sprint/olympisk jmf med HIM lr IM.

IM jmf med sprint är simningen 5ggr längre, cyklingen 9ggr längre och löpningen 8ggr längre, ca-siffror

Vad som avgör vilken disciplin som är viktigast att träna på torde fortfarande vara individuellt.

2012-06-19 11:22
@Leif

Jag håller med att träning/fokusering skall göras på individuell basis.

Vi har diskuterat denna fråga många gånger bland mina träningskompisar, och många "struntar" i simningen för att den har en så liten del i tid på en HIM eller IM. Men faktum är att om du kan simma 3,8km "avslappnat" på med god simteknik på75min, så är det att föredra jämfört att simma samma sträcka på 80min och behöva ta i. Det jag vill säga med detta är att genom att fokusera mer på sin simning så kanske man inte blir mycket snabbare. Men man kan simma mer avslappnat och därigenom komma upp piggare från simningen så kommer du ha mer kraft kvar att disponera till resten av loppet.

2012-06-19 12:16
Håller helt med dig. Min ambition är att komma upp ur vattnet och känna mig "helt fräsch" inför den tyngre fortsättningen. Och då vill jag ju ha gjort detta så fort som möjligt.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre men måste jag välja/prioritera blir det löpningen eftersom den ger mig bäst effekter i de andra disciplinerna. Därmed inte sagt att jag struntar i de övriga. Jag kör mina teknikpass i simning och distanspass i cykling. Det är ju just omväxlingen som är det roliga med triathlon Smiley

2012-06-19 12:37
Nu beror det kanske på att jag har så usel teknik i simning. Men så länge jag inte lärt mig att använda benen i simningen, så tror jag påverkan på cykling o löpning från simningen är minimal.

Eller snarare: den fysiska påverkan är försumbar oavsett om jag simmar allt jag kan eller bara badar mig framåt, men stress under simningen kan sabba växling och början på cyklingen.

2012-06-19 14:31
@Anders menar du att det inte är någon skillnad i hastighet för dig om du simmar järnet eller "badar dig fram"? I så fall är valet lätt, spar krafterna till cykel och löpning.

Själv använder jag benen så lite jag kan när jag simmar just för att spara dem. Det jag ibland råkar ut för är att jag inte roterar underkroppen i simtagen. Då blir effekten av mina simtag sämre och hastigheten lägre. Jag är verkligen ingen simtorped men det är skillnad för mig att rotera hela kroppen i simtagen eller inte.

2012-06-19 14:51
Jag är gammal simmre och har haft svårt att släppa simträningen eftersom det känns trist att tappa ens ett par minuter på simningen, även om jag intellektuellt vet att jag har mer att vinna tidsmässigt på att träna mer cykling och löpning. Så istället för att skära bort ett simpass i veckan har jag försökt få in mer cykel och löpning, men ärligt talat borde jag nog minska simningen för att hinna cykla och springa mer.
TIll min glädje fick simtränaren mig nyligen att inse att man vinner på att drafta i simning så jag har på något sätt tänkt att jag kanske kan behålla den resultatnivå jag har idag med lite mindre simträning om jag draftar på någon annan istället för att ligga i eget vatten på tävlingar. Testade att lägga mig på andras fötter under Mallorca ½IM med gott resultat, och skillnaden var rentav oväntat stor.

2012-06-19 15:16
Bra tips!! Gäller "bara" att hitta och hålla sig kvar vid "rätt" fötter Smiley  

2012-06-19 16:05
Kalmar 2014 kan ni häng på mig. Jag ska simma sub 60. Då få jag chans att hälsa alla när de cykla och springa förbi mig Smiley

Jag har samma problem att släppa simträning. Simma idag 4ggr/vecka. Men min fru är med på min IM2014 satsning och jag få tid att cykla 15-18mil/vecka samt nu ska jag börja springa 25-30/min 4-5ggr/vecka då löpning är min sämste moment. Jag jogga på 5:15-5:18 och ska bara ner till 5:00.
Om jag ska klara 12timmar i Kalmar jag har knappt 4.5 timmar att springa då är det snitta 6:25. Jag har 8kg kvar att tappa tills dess och jag tror jag kommer ner till min optimal vikt redan till Sprint SM i aug Smiley

2012-06-19 16:44
för min del måste jga komma in i mer cykleträning, simning greppar jag nu... det simmas i ÖW, löpning har jag "koll" på - mara träningen & mara om 2,5 veckor ser till att löpningen hålls vid liv. Cykling - bara kört kortare pass med högt tmepo uppför backar, sen kort jogg efter...

måste bygga upp distans på cyklingen....planen är att efter längre distans att även springa så att "tung känslan" är borta...

Annars - det skadar ju inte att träna alla 3 grenar, för mig alltså !:)

2012-06-27 10:21