Cykel

Träningsvolym cykel för nybörjare, vad är vettigt?

Som helt nybliven racer-cyklist inser jag att jag har väldigt liten uppfattning om vad som är en vettig träningsdos... Målet är, förutom allmänt bra mående och god form, en triathlon i augusti med 27 km cykel. Min tanke är transportträning till och från jobb (knappt 3 mil enkel väg) 2-3 dagar/vecka och så ytterligare ett pass i veckan på kanske 5 mil, dvs en total cykelmängd på runt 15 mil. Utöver cykelträningen så är det 3 löppass/vecka (korta pass fortf, efter löparknä) och 2-3 pass styrketräning. Rimligt, eller ska jag tänka om?

Hur gör ni andra, vad är vettig träningsvolym på cykel (kanke ffa riktiat till er som också tränar annat än enbart cykel)?

2012-06-15 19:19
Jag ligger på lite 20 mil på cykel/ vecka i snitt under våren och det funkar bra. Känner nog att det är en rimlig nivå för att inte slita ut sig.
Körde 38 mil en vecka och var sedan väldigt sliten veckan efter.
Det bästa är nog att känna efter vad som känns bra i kroppen och höja träningsdosen i etapper.

2012-06-16 01:08
Var och en har sina förutsättningar och mål.

För bra hälsa sägs det att en halvtimme motion om dagen är tillräckligt!

Jag själv brukar i genomsnitt cykla ungefär 2-3 ggr i veckan. Under vardagarna 4-5 mil. Under helgen lite längre. Upp mot 10 mil ibland, men oftast 6-7 mil. Den här nivå ligger jag på först senare delen av säsongen, och inte i April.

Viktigt är att man börjar på en ganska låg nivå i början av säsongen. För en van motionär kanske 10 mil i veckan. För en nybörjare 5 mil. Sedan kan man öka varje vecka. Ofta nämns att ökningen inte bör vara mer än 10%/vecka på totalsträcka och längsta sträckan.

Många verkar ju redan första veckorna av säsongen cykla lika långt som i slutet av säsongen. Om man vill ha en förbättring av styrka/kondition ska man ju belasta kroppen allt hårdare. Om man inte gör det stagnerar träningen. Om man alltid cyklar lika långt och hårt, blir det ingen förbättring. Samtidigt behöver inte cykling betyda att man måste bli allt bättre. Varje motionspass behöver inte vara en tävling.

2012-06-16 07:39
Jag är ju nybörjare på landsvägscykling, men jag är inte nybörjare som motionär... Längden på transportträningspassen är svår att påverka, jobbet ligger ju där det ligger. Smiley Men jag får väl börja med att bara köra dit i nästa vecka så får vi se hur det känns....  

2012-06-16 07:42
Du bör lägga in minst ett distanspass i veckan, på över tio mil. Någon dag eller två med intervaller, eller så gör du det sista kilometrarna på pendlingen. Skyltspurtar eller spurta uppför backar.  

2012-06-16 07:54
Räkna inte mil i dina träningspass utan räkna timmar...och jag tror jag läste nånstans att 7tim/vecka är optimalt att träna.  

2012-06-16 08:02
Du blir bra på det gör ofta. Cyklar du sju timmar, blir du bra på just det. Men vill du kunna cykla ett lopp på exempelvis 14 mil, så bör du ha tränat 14 mil så du vet hur kroppen reagerar. Eller 30 mil med tanke på dagens.  

2012-06-16 08:07
El 4-6 timmar i sadeln ev 8tim  

2012-06-16 08:13
Jag är en nybörjare på racer och göra 6-8mil 2-3x/vecka men tyvärr fredagar-måndagar tisdag-torsdag är det max 2mil som transport till simning.

Idag är siste lördag min äldste har ridning så jag hoppas kunna få en 3-4 pass på lördagar framöver.

Nästa helgen ska jag prova 10mil på fredag och lördag med 5-6mil på söndag efter simträning bara för att ser om jag kan cykla tre dagar i råd.

2012-06-16 08:43
10 mila-pass eller så bör man alltså lägga in även om det inte finns några planer på att cykla/tävla så långt i år? Som sagt, det eg enda konkreta målet jag har i nuläget är att prestera hyfsat äcen på cykeldelen (27 km) på triathlon i augusti. Men för att göra det är kanske långa pass nödvändiga de med? Annars hade jag själv nog inte tänkt pass längre än 5-6 mil... Men jag omvärderar gärna. Smiley  

2012-06-16 13:32
Skal du bli god på sykkel, ikke bare en lagom morsonist, måste det ca 10 t/veke til. helst lite mer

Så er det bare og google intervaler, distanspass, puls intensitet, laktat, O2 opptak, melkesyregrense osv. osv..

2012-06-16 13:34
För mig är det inte realistiskt att träna så många timmar per vecka, särskilt inte i och med att jag vill hinna med att springa och stryketräna och simma också. Ligger på en träningsdos om 5-8 timmar/vecka som det är nu och mycket mer än så är det nog svårt att skaka fram om 40-50 timmars arbetsvecka och tre små barn och man som vill se mig iblnad också...  

2012-06-16 13:47
Oavsett mål, bör du komma över 10 mil ofta. Det är då det börjar hända saker i kroppen.  

2012-06-16 14:28
Citat:
"Men vill du kunna cykla ett lopp på exempelvis 14 mil, så bör du ha tränat 14 mil så du vet hur kroppen reagerar"

"Oavsett mål, bör du komma över 10 mil ofta. Det är då det börjar hända saker i kroppen. "

Jag håller inte alls med ovanstående.

Visst är det bra att träna mycket, men det är inte nödvändigt att träna lika långt som ett lopp man ska cykla. I så fall borde man ha träningspass på 30 mil för VR. Att 10 mil skulle vara någon magiskt gräns har jag aldrig märkt. Som att alla vore stöpta i samma form.

Om man tränar inför ett långlopp, räcker det bra med ca hälften av loppets längd, på den längsta träningssträckan. Jag har aldrig inför VR tränat längre än 12-13 mil, och det har gått bra.

Om man inte tränar för ett långlopp, räcker det bra att cykla 1-2 timmar. Om man har tid. Däremot kan det vara trevligt att någon gång cyklar längre, och ha en fikapaus under vägen.

Sedan bör man fundera på ifall man vill bli starkare (=backträning), snabbare (=hög fart/intervaller) eller uthållig (långa sträckor i lugnt tempo).

Ett sätt att utnyttja tiden bra sägs vara intervallträning. På 1 timme hinner man både uppvärmning, intervaller och nedvarvning. Jag själv har inte provat det.

Som sagt, vad andra gör är upp till dem. Det finns inga "regler" att följa, utan man får känna efter själv, vad man hinner och tycker är roligt.

2012-06-16 14:31
Nu sa jag inte att man ska träna samma distans som ett lopp, om det är 30 mil. Men det är stor skillnad att träna 9, 10 eller 14 mil!  

2012-06-16 14:35
Då har du cyklat V(ingel)R(undan) med endast ett par timmars träning innan? Du tyckte ändå att det gick bra.
Ja, startar man i de första startgrupperna så har man drygt ett dygn på sig.

Edit glömde ett par ord.

2012-06-16 14:38
Finns många sanningar vad det verkar :) Bäst är nog att lyssna på kroppen och försöka variera träningen så att du inte tröttnar. Det är få som slaviskt kan följa ett träningsschema utan att saker ur vardagen kommer och förstör. Har du mycket tid en lördag och känner att benen är pigga, dra då ut på 3-4h distanspass. Ont om tid, satsa på 2h snabbdistans istället. Intervaller går bra att klämma in i samband med jobbpendlingen utan att det tar för mycket tid från annat. När du tar dig tid att fara ut och cykla, se till att passet har en mening vare sig det är återhämtning, (snabb-)distans, intervaller av olika slag eller nå annat.

/Edvard

2012-06-18 18:50
27km är ju mindre än timme. Så träna du en timme + tiden för uppvärmning åt gången och lägg fokus på att öka farten under den timmen så blir det nog bra med den satsningen du har på triathlon. Kör gärna intervallträning, det är ett effektivt sätt att få resultat på kortare tid. Sen nästa steg om du vill få ut mer av cykling är att öka distansen. 27km är som sagt ingenting i sammanhanget Smiley

"Normal" träningsmängd i veckan nu under säsongen för lvg är för mig mellan 15 och 50 mil. Alldeles för många timmar om man frågar min familj

2012-06-22 12:31
Om du cyklar till och från jobbet och på så vis får ihop 15 mil i veckan är det jättebra! Sen kan du totalignorera sånt som att cykla minst 10 mil distanspass i veckan + några intervallpass.

Utöver dom 15 milen tycker jag du ska fokusera på att träna simning och löpning istället om du ska köra triathlon Smiley

Men satsar du på att vinna loppet så bör du nog höja träningsdosen Smiley

2012-06-23 09:51
Hehe, vinna har jag inga illusioner om att göra, jag är glad om jag inte kommer sist. Smiley

Just nu känns iof triathlonstarten väldigt osäker på löparknät börjat bråka lite igen... Får satsa på Mjörn runt ist annars. Smiley

TACK allihop för era svar och tankar!! Smiley

2012-06-23 10:13
Med så mycket träning lovar jag att du inte kommer att komma sist!  

2012-06-23 10:21
Citat:
"Men vill du kunna cykla ett lopp på exempelvis 14 mil, så bör du ha tränat 14 mil så du vet hur kroppen reagerar"

"Oavsett mål, bör du komma över 10 mil ofta. Det är då det börjar hända saker i kroppen. "

Jag håller inte alls med ovanstående.

Jag håller med ovanstående som inte håller medSmiley

Finns inget som säger att man bör komma över 10 mil ofta eller att det är då det börja hända saker i kroppen. Det är nog ett av det mest felaktiga jag läst om detta med träning, någonsin. Det, ursäkta mig nu, är tom riktigt korkat, tycker jag. Men jag håller med om att det kan vara bra att köra lite längre pass, längre än tio mil, och dessa pass kan vara riktigt värdefulla. Jag är ju upptränad på LSD och hade ett snitt på ca 9.5 mil/ pass 2010. 2011 vet jag inte då den datan försvan i ja vad vet jag.

Fö tycker jag TS ska köra på som hon gör ett tag till och verkligen bygga på sikt. Men det är jag det.

Fö 2. Om man bara ska träna 6-8 timmar i veckan så blir det ett pass/veckan när jag kör distans/mängdträning. Ett pass då kan ju vara typ 20 mil. och jag är ju inte så snabb under de passen. Inte annars heller för den delen.

vänligen

P.

2012-06-23 18:58
Lyssna på din kropp. Orka du klippa gräsmattan efteråt så har du cyklat för lite och för långamt.

2012-06-26 16:55
Hehe, nu är det ju så att det finns annat i mitt liv än cykel. Smiley Kan liksom inte cykla så jag måste ligga raklång resten av dagen sen. Men men, detta blir nog bra ändå! Smiley  

2012-06-26 18:44
Alla är vi olika. Själv strävar jag efter total kollaps efter träningen.. funkade i början men är svårare numera Smiley  

2012-06-26 21:25
Alltså, det är inte så att jag inte anstränger mig eller inte vill ta ut mig, om ni nu trodde det. Smiley Jag tar ut mig tills jag är trött, men efter en stunds återhämtning är jag pigg och fräsch igen och fortsätter med dagen, t.ex. klipper gräset eller jobbar eller gosar med ungarna. Ska man hinna med familj m tre barn och en arbetsvecka som just nu är på ca 60 timmar så kan man inte träna så man kräks och måste ligga och dö resten av dagen. Ni som gör det, har ni inga liv förutom träningen? Smiley  

2012-06-26 22:53
Orka klippa gräsmattan ska man kunna göra efter en del pass. Det finns tuffa pass och så finns det återhämtningspass som är mycket viktiga.  

2012-06-26 23:04
"Ni som gör det, har ni inga liv förutom träningen?" Det gäller att prioritera rätt Smiley

Skämt åsido, det jag ville ha sagt är att det kan vara jobbigt i början men det behöver inte vara så vartefter. Som sagt, återhämtning är lika viktig som ansträngningen. Visst finns det en uppsjö med andra saker här i livet men med prioriteringsordning och schemaläggning ordnar sig det mesta. Under vinterhalvåret använder jag luncher till att träna på, på sommaren är det lättare att kombinera träning och övrigt liv. Gräsmattor har jag slutat med sedan jag flyttade från hus till lägenhet, sånt tar bara tid och är tråkigt. Finns roligare saker att göra.. som att träna Smiley

2012-06-26 23:31
Sara. LSD is the shit. Eller SD och då kanske inte det SD som har med politik att göra.
men som jag skrev tidigare. Jag tycker att du kan köra på som du gör. Trivs du är det bra. Och visst det finns ett liv utan cykel. Svårt att förstå, men så är det faktiskt eller hur det nu är med den saken.

Vänligen

P.

2012-06-27 00:47
Ja herregud, här blir man mörkrädd nästan;-) Träningsvolym för nybörjare var det väl vi pratade om?

Skulle jag jämföra mig med er så skulle jag gått och hängt mig för längesen! Alla cyklar inte med snitt över 30 km/h, eller tränar långpass på över 10 mil.

Skulle jag börjat med de ambitionerna på cykel nu när jag kört igång efter ett halvårs sjukdom så hade jag tränat sönder mig totalt, och det har jag redan gjort en gång så det gör jag inte gärna igen.

Om loppet du ska köra bara är på 2,7 mil så lär det nog inte bli några som helst problem om du cyklar 3 mil enkel väg till jobbet och kombinerar det med några mer fokuserade pass där du tränar det som behövs tränas vilket borde vara den lokala styrkan i "cykelmuskler". Hjärta och lungor lär ju få träning i det andra du ägnar dig åt...

2012-06-27 08:33
PS: Jag kan tipsa om gruppen "Cyklande tjejer" på facebook Sara! Där är vi över 800 tjejer som stöttar och tipsar varann. Allt från amatörer och gröngölingar som mig till riktigt duktiga cyklister, triatleter, klassikerbrudar osv.

Visst finns det sjukt mycket kunskap här, men ibland känns det verkligen som om man är från en annan planet när man försöker applicera svaren på sig själv;-)

Det finns även en grupp här på Funbeat, men det skrivs mest på Facebook.

2012-06-27 08:39